Rally Sweden 2014

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Kait sen nyt jo uskaltaa todeta, että Hyundai ei ole mikään lapanen ralliautoksi. On niillä tosin kaksi hyvää kuskiakin, mutta kelläpä ei? Odotin, että Ogieri nakuttaisi tasaisesti karkuun, mutta ihan niin helpolla ei pääse hänkään!

Mikä ihmeen kaveri siellä WRC 2-luokassa ja vieläpä lumella hilluu? Ehdottomasti suurin yllätys minulle. Kova sälli. :cool:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No, Ogier otti paikkansa. Tasaista kuitenkin on, mutta johtuu näistä lyhyistä pätkistä. Ötsbergin vauhti on ollut kyllä pettymys, johtuuko sitten autosta vai miehestä. Voihan se olla, että Citikalla ei yksinkertaiseti pääse kovempaa.
Otti juu, kun Mikkelsen ryhtyi säästelemään renkaita. "I prefer to lose time in here and have good tyres in the morning"
Hännisen vauhdin olemattomuus suhteessa Neuvilleen on kyllä yllätys. Päivän päätteeksi 10 sekkaa perässä. Takana Meeke, Kubixa ja Evans. Kärkikymmenikkö mahtuu minuutin sisään eikä Evanssikaan ole kaukana. Prokopp näyttää olevan vielä kassi-Almaa pahempi turisti. Antais se nyt autonsa vaikka Nikaran käyttöön ja tulis pois häpäsemästä itteensä.:D
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Yllättävän tasaista jopa kärjen takana. Johtuuko siitä kun kaikkien ajettava samassa urassa?

+ Neuville ja Hänninen. Lähempänä kärkeä kuin Fordeilla viime vuonna. :thumbup:
+ Volkkari. Edelleen selvä etu lumella.
+ Mikkelsen.
+ Tänak. Taisi olla tänään tulos tai ulos meininki.

- Östberg/Tidemand. Missä on lumispesialistien vauhti? Varmaan siellä missä lumikin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Meillä on ollut vuosikymmeniä yliedustus niin tiimipaikoissa kuin menestyksessäkin. "Kolmoisvoittojen" aika ei palaa, siihen pitää tottua, muissakin maissa harrastetaan nykyään rallia. Toivoa sopii, että 5v kuluttua ei olla samassa tilanteessa kuin Ruotsi = totaalisesti ulkona rallihuipulta.

Toivottavasti EP Lappi ei floppaa. Uskotaan ja toivotaan, että EP on seuraava mestari Sebien valtakauden jälkeen.
Jos Suomalaisten edustus MM-sarjassa menee siihen että yksittäinen EP Lappi ajelee siellä ynnä muiden joukossa, niin se on sitten grande morjes koko lajin tulevaisuudelle Suomessa. Ensin loppuu TV-näkyvyys (kun ne vähätkin lähetykset on tungettu maksumuurin taa) sitten katoaa sponsorit (kun eivät saa näkyvyyttä panostuksensa vastapainoksi) ja lopulta kaikkoaa rallin harrastajat. Jotkut urheat don Quijotet ajelee vielä 10v kuluttua jotain F-Kuppia ja Historic SM:aa ja kansallisia rallisprinttejä, mutta maailmalle menijöitä ei enää tule.

F1:siin ehkä löytyy vielä Bottaksenkin jälkeen joku riittävän pätevä kaveri, mutta hiipumaan päin alkaa olemaan silläkin puolella.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Saas nähdä miten ukoilla riittää renkaat lauantaille asti. Jos nastat katoaa renkaista, niin voi ihan rauhassa siirtyä penkalle katselemaan. Kilpaa on ihan turha enään ajella.
 

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Mikä ihmeen kaveri siellä WRC 2-luokassa ja vieläpä lumella hilluu? Ehdottomasti suurin yllätys minulle. Kova sälli. :cool:
Itsekkin sivusilmällä katsellut, että huikeita aikoja kellottaa Gröndal. EK 7 nopein "ei wrc" auto, N-ryhmän vireisellä Impulla. !!!! :ahem:

E: Yazeedista tais kyse olla...
 
Viimeksi muokattu:

stone age

Well-known member
Liittynyt
25.9.2005
Viestit
74
Kait sen nyt jo uskaltaa todeta, että Hyundai ei ole mikään lapanen ralliautoksi. On niillä tosin kaksi hyvää kuskiakin, mutta kelläpä ei? Odotin, että Ogieri nakuttaisi tasaisesti karkuun, mutta ihan niin helpolla ei pääse hänkään!

Mikä ihmeen kaveri siellä WRC 2-luokassa ja vieläpä lumella hilluu? Ehdottomasti suurin yllätys minulle. Kova sälli. :cool:

Y. AL RAJHI Häntäkö tarkoitat?


WRC 2013 Finland, SS21 Leustu. Y. AL RAJHI

http://www.youtube.com/watch?v=H3f8P4mp82k
 
Viimeksi muokattu:

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Voihan Ruotsin ralli.... Latvala hitain kolmesta Volkkarista, Hänninen jää Belgian pojalle ( ei testikilsat auta, jos ranteet loppuu), Ketomaa ottaa turpaan hiekka-aavikoiden sheikiltä ja Hirvonen köröttää muuten vaan... Suomalaiset oikeen kotikenttäedulla talvirallissa
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Mikä perkeles siinä nykyään on, että etelän miehiltä tulee lumellakin rallissa pataan..!!? :confused: Pitääkö Latvalan, Hirvosen & Hännisen pyytää vanhat kalstaanit Kankun, Mäkisen, Bossen etc. hiomaan autoihinsa sellaiset säädöt, että niillä kerkiää, vai mistä kiikastaa? Ketomaakin ottaa aavikon mieheltä RC2:ssa lumella ajettaessa pataan :thumbfh:. Suomalaisista jokainen nyt kuitenkin on uransa aikansa "jokusen" lumirallinkin ajanut Tunturi-ralleista lähtien..
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Jotain on suomalaisessa rallissa pielessä, kun ei pärjätä edes lumella :confused: Luulis Latvalankin olevan vähintään toisena lumella, kun alla on sarjan ylivoimasesti paras auto.:wall:

Miten Mäkinen, Kankkunen, Rovanperä, Grönholm oli aikanaan niin ylivoimaisia, sarja oli silloinkin täynnä ulkomaalaisia, ehkä autot olivat aikanaan vaikeammin käsiteltäviä ja piti ajaa poikittain enemmän, joka sopi suomalaisille ns. käsijarrumiehille. Hirvonen ei vaa pärjää, taitaa miehen ura olla tämä kauden jälkeen paketissa ja voi mennä takas Rennun rattiin Sm-sarjaan. Kauheat oli odotukset sillon hänen suhteen, mutta jäikö vauhti tosiaan 2010 Urriaan?? :nope:

Edit. Tosiaan tämäkin ralli on vielä aivan auki. Hirvoisellakin muutama hyvä aika. Fordilla ei varmaa sitten enää kerkee.
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Mikä perkeles siinä nykyään on, että etelän miehiltä tulee lumellakin rallissa pataan..!!? :confused: Pitääkö Latvalan, Hirvosen & Hännisen pyytää vanhat kalstaanit Kankun, Mäkisen, Bossen etc. hiomaan autoihinsa sellaiset säädöt, että niillä kerkiää, vai mistä kiikastaa? Ketomaakin ottaa aavikon mieheltä RC2:ssa lumella ajettaessa pataan :thumbfh:. Suomalaisista jokainen nyt kuitenkin on uransa aikansa "jokusen" lumirallinkin ajanut Tunturi-ralleista lähtien..
Ketomaa ainakin ajaa dmack renkaalla, millähän tuo aavikon mies päästää ?? Ja on siellä vissiin ohjaustehostinkin hajonnut.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Mitä olette mieltä Nelosen eilisestä Ek.lähetyksestä? Minusta aika hyvää settiä Paasosen ja tämän vanhan YLE ralliselostajan johdolla. :alppu:
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Mikä perkeles siinä nykyään on, että etelän miehiltä tulee lumellakin rallissa pataan..!!? :confused: Pitääkö Latvalan, Hirvosen & Hännisen pyytää vanhat kalstaanit Kankun, Mäkisen, Bossen etc. hiomaan autoihinsa sellaiset säädöt, että niillä kerkiää, vai mistä kiikastaa? Ketomaakin ottaa aavikon mieheltä RC2:ssa lumella ajettaessa pataan :thumbfh:. Suomalaisista jokainen nyt kuitenkin on uransa aikansa "jokusen" lumirallinkin ajanut Tunturi-ralleista lähtien..
Suomalainen rallikulttuuri kaipaa perusteellista tuuletusta, mutta helppoa se ei ole. Suomen rallilla on sama ongelma kuin koko maallakin, on jääty ihastelemaan vanhoja saavutuksia eikä ole huomattu maailman ympärillä muuttuneen. Nyt sitten suomalaiset ralli-ihmiset ja poliitikot eduskunnassa ovat sormi suussa, kun vanhat metodit eivät päde. Pitäisi muistaa, että vain muutos on pysyvää.

Ja mitä sitten pitäisi muuttaa?

- Takavetoisten ihannointi pois. Yksikään nuori ei saa ajaa enää metriäkään kilpaa takatuupparilla. Takaveto opettaa totaalisen väärän ajotavan, katsokaa vaikka 1600 -kuutioisella Corollalla paiskomaan oppinutta Latvalaa. Nuorten kuskien pitäisi ajaa tehottomilla etuvetoisilla, niillä oppii jouhean ajotavan. Suomalaisten paiskova ajotapa on hitaampi kuin esim. ranskalaisten keula edella tapahtuva ajaminen. Lisäksi suomalaisten ajotavalla ulosajoriski on korkeampi. Katsokaa miten Loeb ajoi ja miten Ogier ajaa. Suoran päässä, yleensä pyörät suorassa, jarrutetaan kerralla riittävästi, mutka ajetaan keula edellä, veto päällä. Yksinkertaisen tehokasta. SM-sarjaan pelkästään Brittityyliin mestaruustaistoon etuvetoautot.

- Työnteko. Kuten karting-guru ja aikoinaan Mika Häkkisen taustalla vaikuttanut Pekka Pirkola sanoi minulle taannoin, suomalainen autourheilija on mukavuudenhaluinen ja laiska. Rallissa ennen pärjäsi, jos oli kanttirautaa ja ajotaitoa. Esim. Timo Salonen oli ilmiömäinen lahjakkuus auton ratissa, mutta kovin urheilullinen hän ei ollut. Carlos Sainz aloitti rallissa uuden kehityssuunnan, hän oli ensimmäinen oikea huippu-urheilija rallin MM-sarjassa. Sebastien Loeb vei voimistelijan opeillaan vaatimustason ihan uusiin sfääreihin. Rallissa urheilijan on oltava huippurheilija 24/7. Tämä tarkoittaa fyysistä harjoittelua, lajiharjoittelua, ravintoa, lepoa....kuinka moni SM-sarjan kärkikuljettajista elää urheilijan tavoin? 2010-luvun ralliautoilijan pitää olla timanttisessa fyysisessä kunnossa. Ja kun fysiikka on kunnossa ajotekniikan kanssa, henkinen puoli tulee kuin huomaamatta kuntoon. Rallissa kuten esimerkiksi jalkapallossa lajin evoluutio lisää vaatimustasoa. Ei 1980-luvun tähtipelaaja pärjäisi enää 2010-luvun jalkapallossa. Omaa tekemisen tasoa on nostettava, jos meinaa pärjätä.

- Asenne ja työnteko. Ralli on samanlainen urheilulaji kuin muutkin, menestys vaatii työntekoa. Kuinka moni huipulle haluava suomalainen harjoittelee ajotekniikkaa? Sitä ei tarvitse harjoitella ralliautolla, siviiliauto riittää. Hämäläisen Kössi aikoinaan harjoitteli raviradoilla omalla henkilöautoillaan. Kuinka moni maailmalle haluava kuljettaja harjoittelee nuotitusta ajelemalla vanhoja pätkiä läpi siviiliautolla nopeusrajoituksia noudattaen?

- Kilpaileminen. Kilpailemaan oppii kilpailemalla. Ralli on kallista, mutta miksi ei ajeta sprinttejä. Oppisi ajamaan asfaltilla, oppisi ajamaan heti täysillä. Mikään ei ole tyhmempää kuunneltavaa, kuin MM-rallin huoltoparkissa valittaa fiiliksen puutetta minuutin kärkeä perässä.

- Lajin myyminen. Rallin "myyminen", markkinointi ja tiedottaminen lehdistölle sekä suurelle yleisölle on täysin retuperällä. AKK järjesti tiedottajakoulutuksia aikoinaan säännöllisesti, vuonna 2001 oli koulutus, seuraava 2013....koska on tuleva koulutus? Kukaan ei tiedä. AKK:n väki ei hoida mediayhteyksiä kunnolla, autourheilu häviää jatkuvasti julkisuudessa näkyvyyttä muille lajeille, lajeille jotka tekevät näkyvyytensä eteen töihin. Myös kilpailijoiden ja kilpailuiden järjestäjien suhtautuminen tiedottamiseen, mediasuhteiden hoitoon on pääasiassa retuperällä. Jos ei ole näkyvyyttä, laji näivettyy rahan puutteeseen.

Moni perusasia pitäisi Suomessa saada kuntoon, saa nähdä tuleeko mitään tapahtumaan. Minua ainakin tympii nykyinen tilanne, mutta enemmän tympii laji-ihmisten kyvyttömyys edes alkeelliseen uudistumiseen.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Suomalainen rallikulttuuri kaipaa perusteellista tuuletusta, mutta helppoa se ei ole. Suomen rallilla on sama ongelma kuin koko maallakin, on jääty ihastelemaan vanhoja saavutuksia eikä ole huomattu maailman ympärillä muuttuneen. Nyt sitten suomalaiset ralli-ihmiset ja poliitikot eduskunnassa ovat sormi suussa, kun vanhat metodit eivät päde. Pitäisi muistaa, että vain muutos on pysyvää.

Ja mitä sitten pitäisi muuttaa?

- Takavetoisten ihannointi pois. Yksikään nuori ei saa ajaa enää metriäkään kilpaa takatuupparilla. Takaveto opettaa totaalisen väärän ajotavan, katsokaa vaikka 1600 -kuutioisella Corollalla paiskomaan oppinutta Latvalaa. Nuorten kuskien pitäisi ajaa tehottomilla etuvetoisilla, niillä oppii jouhean ajotavan. Suomalaisten paiskova ajotapa on hitaampi kuin esim. ranskalaisten keula edella tapahtuva ajaminen. Lisäksi suomalaisten ajotavalla ulosajoriski on korkeampi. Katsokaa miten Loeb ajoi ja miten Ogier ajaa. Suoran päässä, yleensä pyörät suorassa, jarrutetaan kerralla riittävästi, mutka ajetaan keula edellä, veto päällä. Yksinkertaisen tehokasta. SM-sarjaan pelkästään Brittityyliin mestaruustaistoon etuvetoautot.

- Työnteko. Kuten karting-guru ja aikoinaan Mika Häkkisen taustalla vaikuttanut Pekka Pirkola sanoi minulle taannoin, suomalainen autourheilija on mukavuudenhaluinen ja laiska. Rallissa ennen pärjäsi, jos oli kanttirautaa ja ajotaitoa. Esim. Timo Salonen oli ilmiömäinen lahjakkuus auton ratissa, mutta kovin urheilullinen hän ei ollut. Carlos Sainz aloitti rallissa uuden kehityssuunnan, hän oli ensimmäinen oikea huippu-urheilija rallin MM-sarjassa. Sebastien Loeb vei voimistelijan opeillaan vaatimustason ihan uusiin sfääreihin. Rallissa urheilijan on oltava huippurheilija 24/7. Tämä tarkoittaa fyysistä harjoittelua, lajiharjoittelua, ravintoa, lepoa....kuinka moni SM-sarjan kärkikuljettajista elää urheilijan tavoin? 2010-luvun ralliautoilijan pitää olla timanttisessa fyysisessä kunnossa. Ja kun fysiikka on kunnossa ajotekniikan kanssa, henkinen puoli tulee kuin huomaamatta kuntoon. Rallissa kuten esimerkiksi jalkapallossa lajin evoluutio lisää vaatimustasoa. Ei 1980-luvun tähtipelaaja pärjäisi enää 2010-luvun jalkapallossa. Omaa tekemisen tasoa on nostettava, jos meinaa pärjätä.

- Asenne ja työnteko. Ralli on samanlainen urheilulaji kuin muutkin, menestys vaatii työntekoa. Kuinka moni huipulle haluava suomalainen harjoittelee ajotekniikkaa? Sitä ei tarvitse harjoitella ralliautolla, siviiliauto riittää. Hämäläisen Kössi aikoinaan harjoitteli raviradoilla omalla henkilöautoillaan. Kuinka moni maailmalle haluava kuljettaja harjoittelee nuotitusta ajelemalla vanhoja pätkiä läpi siviiliautolla nopeusrajoituksia noudattaen?

- Kilpaileminen. Kilpailemaan oppii kilpailemalla. Ralli on kallista, mutta miksi ei ajeta sprinttejä. Oppisi ajamaan asfaltilla, oppisi ajamaan heti täysillä. Mikään ei ole tyhmempää kuunneltavaa, kuin MM-rallin huoltoparkissa valittaa fiiliksen puutetta minuutin kärkeä perässä.

- Lajin myyminen. Rallin "myyminen", markkinointi ja tiedottaminen lehdistölle sekä suurelle yleisölle on täysin retuperällä. AKK järjesti tiedottajakoulutuksia aikoinaan säännöllisesti, vuonna 2001 oli koulutus, seuraava 2013....koska on tuleva koulutus? Kukaan ei tiedä. AKK:n väki ei hoida mediayhteyksiä kunnolla, autourheilu häviää jatkuvasti julkisuudessa näkyvyyttä muille lajeille, lajeille jotka tekevät näkyvyytensä eteen töihin. Myös kilpailijoiden ja kilpailuiden järjestäjien suhtautuminen tiedottamiseen, mediasuhteiden hoitoon on pääasiassa retuperällä. Jos ei ole näkyvyyttä, laji näivettyy rahan puutteeseen.

Moni perusasia pitäisi Suomessa saada kuntoon, saa nähdä tuleeko mitään tapahtumaan. Minua ainakin tympii nykyinen tilanne, mutta enemmän tympii laji-ihmisten kyvyttömyys edes alkeelliseen uudistumiseen.
Sanon, että se menestys aikanaan toi jollain määrin suomalaiset maailmankartalle ja tietoiseksi tästä rämäpäisestä kansasta. :thumbup:
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Tuo on kyllä taivaantosi asia vaan että takatuupparit niin olemattomaan sarjaan että lakkaa kiinnostamasta,tässä muuten saattaa piileä se todellinen syy miksi esim.ruotsistakaan ei ole tullut pitkiin aikoihin ketään lupavaa kuskia (paitsi Tideman) sieläkin melkein joka heppu alkaa rallattamisen Volvo sarjasta (Voc) ja sitten on perstuntuma selkäytimes asti väärä loppu elämän.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Näille itkuvirsille on lukuisia omia ketjua, eikö ne riitä kun pitää täyttää nämä kisaketjutkin samoilla horinoilla? :rolleyes:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Yllättävän tasaista jopa kärjen takana. Johtuuko siitä kun kaikkien ajettava samassa urassa?

+ Neuville ja Hänninen. Lähempänä kärkeä kuin Fordeilla viime vuonna. :thumbup:
Niin totta. Viime vuonna toisen päivän jälkeen Neuville oli 6. yli 3 min kärjestä ja Hänninen 7. lähes minuutin Neuvillestä. Pitäisi verrata "puhtaiden" pätkien aikoja, mutta hyvin ovat Hyundait tulleet.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Etuveto-kalusto ja MM-rallien järkkäri-politiikka ovat omiaan tappamaan sen viimeisenkin mielenkiinnon lajia kohtaan. Kiinnostaa ihan saatanasti katsoa jostain pellolta 100m päässä tiestä kuinka joku etuvetomopoauto menee jossain tiellä samanlaista vauhtia kuin olisi mummo matkalla isolle kirkolle bingoon. Kontrasti johonkin korkeelta karjuvaan BDA-escorttiin on sanoin kuvaamaton.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
On kyllä todella omituista jatkuvaa valittamista, vaikka pitäisi nauttia MM-rallista.

Hännisen osalta kaikki näköjään unohtavat, että siellä on käsky tuoda auto maaliin Hyundain Monten keskeytyskatastrofin jälkeen.
 
Ylös