Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
Kyllähän tuo Ferrarin tilanne on kaikin puolin järkyttävä. Auton ajettavuus näytti kummankin kuskin osalta siltä että runko on tehty spagetista. Vikurointia joka suuntaan aina kun lähdettiin mutkista. Tämän lisäksi power unit on ilmeisen tehoton.

Enkä nyt laittaisi hirveästi toiveita mihinkään päivityspaketteihin, joilla kurotaan Mersun ja muiden etumatkaa kiinni, ei ne insinöörit siellä Mersullakaan tumputtamassa istu, miettien, että nyt kun ollaan nopeita niin ei tarvi kehittää autoa.
Ei haittaisi vaikka istuisivat, sen verta suuret erot on ettei niitä millään muut kiinni saa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllähän tuo Ferrarin tilanne on kaikin puolin järkyttävä. Auton ajettavuus näytti kummankin kuskin osalta siltä että runko on tehty spagetista. Vikurointia joka suuntaan aina kun lähdettiin mutkista. Tämän lisäksi power unit on ilmeisen tehoton.
Räikkönenhän sanoi, ettei auton ajettavuudessa ollut ongelmaa. Mutkissa vikurointi saattaa olla seurausta suoravauhdin puutteesta. Ehkä mutkista lähdettäessä kuskien täytyy normaalia enemmän puristaa, koska suoravauhti ei riitä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Räikkönenhän sanoi, ettei auton ajettavuudessa ollut ongelmaa. Mutkissa vikurointi saattaa olla seurausta suoravauhdin puutteesta. Ehkä mutkista lähdettäessä kuskien täytyy normaalia enemmän puristaa, koska suoravauhti ei riitä.
Varmaan näin, koska ei Ferrarilta ole downforcen puutteesta mitään kuulunut.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Jep.Ferrari on täysi romu.Eiköhän olisi parasta siirtää katseet ja ajatukset kohti kautta 2015.Pätevän lisähenkilöstön(ja nykyisen kykenettömän harventaminen)hankkiminenkaan ei olisi pöllömpi ajatus.Luka Di Montesemollo vois häippästä ensimmäisenä vanhainkotiin."Now its time to go".
Sinällään hyvä, ettei pelkästään rahalla ja (Ferrarin)etuoikeuksilla rakenneta dominoivaa autoa. Mersu on niin iso pulju, että hyvä moottori katkuinkin selviö ja Redbullin on tainnut satsata viime vuosina eniten euroja. Joka tapauksessa, Ferrarin "monivuotinen lama" ihmetyttää. Eikö se ala olla jokavuotinen, juttu että aletaan hyvissä ajoissa keskittyyn seuraavaan kauteen?!
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
En nähnyt tuota Alonson tuuletusta, mutta voisin kuvitella, että hyvinkin liittyy Räikkösen voittamiseen, mikä tuntuu olevan todella merkittävä asia Alonsolle. Kisan jälkeisessä haastattelussa vielä muistutti, että eilen oli jotain ongelmaa autossa, mutta insinöörit vaihtoivat jotain osia blaablaablaa... mutta tänään auto oli hyvä, vaikka vauhti ei riittänyt voittotaistoon. Rivien välistä tuo kuulostaa juuri sellaiselta selittelyltä, että tänään meillä oli Kimin kanssa tasaväkiset autot, jolloin olin jälleen parempi.

Kimin radioviesti meni myös ohi.. onkohan tuosta jotain klippiä jossain?

Kokonaisuudessaa ei kyllä hyvältä näytä Ferrarin kannalta. Kimi ja Fernando pystyvät ehkä pelastamaan tallin pahimmalta nöyryytykseltä, vaikka vaikeaa tulee olemaan varsinkin siinä vaiheessa, kun kaikki mersutiimit tulevat maaliin. Toivottavasti Kimi alkaisi käyttää vähän enemmän hartioita Fernandoa vastaan kaksinkamppailuissa, kun tähän mennessä on tuntunut Fernando kiilaavan ihan huolella ja Kimi on aina nostanut jalkaa kaasulta. Fiksuahan se on tallin kannalta, mutta vituttaa näin radan ulkopuolelta katsottuna enemmän kuin se, että Alonso tulisi Kimin kyljestä läpi.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Varmaan näin, koska ei Ferrarilta ole downforcen puutteesta mitään kuulunut.
Eikös Kimi siitä juuri valittanut. Eli hitaissa mutkista ei ole mitään pitoa, kovemmissa nopeuksissa on paremmin. Voi tietysti johtua myös ylipainostakin eli downforce ei riitä painoon nähden....
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
En nähnyt tuota Alonson tuuletusta, mutta voisin kuvitella, että hyvinkin liittyy Räikkösen voittamiseen, mikä tuntuu olevan todella merkittävä asia Alonsolle.
No miten sitä voi pitää huonona asiana, eikös nettifanien mielestä Alonso ole vähintään puoli sekuntia Räikköstä nopeampi mutta kuitenkin mies itse tuulettaa nippa nappa voittoja, joka tällä kertaa tuli vielä safetycarin ansiosta....
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Eikös Kimi siitä juuri valittanut. Eli hitaissa mutkista ei ole mitään pitoa, kovemmissa nopeuksissa on paremmin. Voi tietysti johtua myös ylipainostakin eli downforce ei riitä painoon nähden....
Eikös tuo voi tarkoittaa myös mekaanisen pidon puutetta?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eikös tuo voi tarkoittaa myös mekaanisen pidon puutetta?
No mekaanisen pidon erot autojen välillä ovat hyvin pieniä. Eli jos Ferrarilla eivät ole aivan totaalisen hukassa auton kanssa niin ongelma on jossain muualla.


Tokihan sekin on tietysti mahdollista, väännöllähän voidaan tehdä autoon painonsiirto keulasta perään ja voi olla että mersutiimit ovat keksineet tätä hyödyntää alustageometriassa mutta Ferrari ei.......
 

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
No mekaanisen pidon erot autojen välillä ovat hyvin pieniä. Eli jos Ferrarilla eivät ole aivan totaalisen hukassa auton kanssa niin ongelma on jossain muualla.


Tokihan sekin on tietysti mahdollista, väännöllähän voidaan tehdä autoon painonsiirto keulasta perään ja voi olla että mersutiimit ovat keksineet tätä hyödyntää alustageometriassa mutta Ferrari ei.......
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014040718192282_fo.shtml
Ferrarilla on F1-sirkuksen surkein moottori
Olisiko niin? Ei ne taida kummosia rellutkaan olla.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Nähtiinhän se Bahrainissakin eli ongelma Ferrarilla ei ole niinkään teho vaan sen saaminen tiehen. Lähdössä heti kun KERS-tehot tulee peliin Ferrarit jää ja se mutkan ulostulo missä Force India paineli Kimistä ohi ei ollut teholla vaan pidolla tehty ohitus.

KERS-teho on rajoitettu tuohon 160:een hevosvoimaan ja lähdössä se saadaan täysimääräisenä akuista joten siinä kohdalla Mersulla ei ole juurikaan tehoetua, kyse on enemmän siitä kuinka teho saadaan tiehen asti.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
En kanssa usko, että ongelma on niinkään tehoissa vaan moottorin ajettavuudessa ja voimansiirrossa. Aerodynamiikassa on varmaan paljonkin tekemistä. Ihan vielä en suostu tätä kautta tuomitsemaan täydeksi flopiksi. Auto kulkee oikeastaan jopa yllättävän hyvin siihen nähden, miltä meno näyttää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Räikkönenhän sanoi, ettei auton ajettavuudessa ollut ongelmaa. Mutkissa vikurointi saattaa olla seurausta suoravauhdin puutteesta. Ehkä mutkista lähdettäessä kuskien täytyy normaalia enemmän puristaa, koska suoravauhti ei riitä.
Ainahan se kuskeilla menee yliyrittämiseksi, ellei auto kulje riittävän nopeasti suhteessa omiin tavoitteisiin. Renaultin ongelmista on ollut paljon porua, mutta Ferrarin voimansiirto ei välttämättä ole yhtään paremmalla tolalla pikemminkin heikommalla. Sauberkin on paljon suuremmissa vauhtiongelmissa kuin vaikkapa Toro Rosso, ja viime kaudella tilanne oli vauhdillisesti päinvastainen. Toro Rosso hyötyi vaihtamalla Renaultiin.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Kisan alussa Ferrari pysyi ihan hyvin kiihdytyksissä Force Indian kyydissä, mutta autojen keventyessä eroa rupesi syntymään Force India eduks. Miksi näin?

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kun lukaisi tuota maikkarin lehdistökatsausta, niin aivan oikein joku italialaislehti naureskeli Montezemololle, joka on vuosia jo itkenyt kuinka ykkösissä pitäisi keskittyä moottoreihin, ei aerodynamiikkaan.

Luca on saanut haluamansa ja Ferrari, suuri moottorinvalmistaja, rämpii entistä syvemmässä suossa. :mad:

Montezemolo on käyttänyt aikaansa valittamiseen ja politikoimiseen, kun Saksan maalla on painettu nöyrästi töitä.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Alkaa kyllä olla jo todella erikoista, että miksi sitä "valmentajaa" eli tallipäällikköä ei jo vaihdeta. Vuosikausia ilman mestaruuksia ja nyt talli on ihan kuutamolla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Pitää nyt muistaa, että Ferrarilla se, että ollaan enempi tai vähempi kuutamolla on ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Edellinen menestyspiikki tuli Todtin alaisuudessa. Ja Jeanillakin meni puolen vuosikymmentä, ennen kuin tulosta alkoi tulla. Sitä ennen taaperrettiinkin ilman mestaruuksia vuosikymmen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Montezemolo on käyttänyt aikaansa valittamiseen ja politikoimiseen, kun Saksan maalla on painettu nöyrästi töitä.
Nöyrästi töitä.. nojoo.. mitä nyt Mercedeksen varikolla hengailee läjäpäin lähes kaikkien muiden tallien menestyksen entisiä avainhenkilöitä. Ylivoimaisen moottorin rakentamisesta heille toki kunniansa, mutta kilpailijoiden rampauttaminenkin lienee vaikuttanut jotain.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Nöyrästi töitä.. nojoo.. mitä nyt Mercedeksen varikolla hengailee läjäpäin lähes kaikkien muiden tallien menestyksen entisiä avainhenkilöitä. Ylivoimaisen moottorin rakentamisesta heille toki kunniansa, mutta kilpailijoiden rampauttaminenkin lienee vaikuttanut jotain.
Eihän se pointtiani mihinkään muuta. Mercedes on lähtenyt pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti tekemään tulosta, ilman jatkuvaa itkemistä julkisuudessa. Tuloksen tekemiseen on liittynyt uusien henkilöiden palkkaus. Viikonloppuna palkintokorokkeella palloili Aldo Costa, jolle ferrari aivan oma-loitteisesti antoi potkut.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös