Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Autosportilla (edit:foorumeilla) on paljon puhuttu, että sinänsä itse moottorissa ei olis mitää vikaa, vaa ongelma on ERS:n ja sen optimoinnin kans. Vielä löytyy luottoa, mut jos ei espanjan jälkee ole tulokset parempia, nii meikäki heittää sen kuuluisan kirveen.. johonki. Eivät nyt esim periaatteessa testanneet mitään näkyvää. Suurin ongelma on tosiaan varmaan ERSin kans. Sieltä pitäis tasaiseen tahtiin joka kierros löytyä sama teho. Aika-ajoissa päästiin viidenneksi, koska ERSin kerkeää ladata täyteen tehoon yhdelle kierrokselle. Toisaalla ongelmana on kai myös se, että sitä tehoa tulee väärissä paikoissa liikaakin ja renkaat sutii.

Mutuilen vaa, mut tämänsuuntaisia arvioita olen lukenut.

Autosportin foorumilla toivotaan, että moottori olisi parempi kuin se on. Faktat näyttävät selviltä: hidas suorilla ja ylipainoinen, ei varmasti ole mikään softalla parannettava juttu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Autosportin foorumilla toivotaan, että moottori olisi parempi kuin se on. Faktat näyttävät selviltä: hidas suorilla ja ylipainoinen, ei varmasti ole mikään softalla parannettava juttu.
Oli kuitenkin talvitesteissä se kaikista nopein suoralla...

Mistä faktapohja sille, että auto tai voimayksikkö olisi ylipainoinen? Epäilen, että kukaan tallin henkilökunnan ulkopuolelta ei tiedä tarkkoja lukuja.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Oli kuitenkin talvitesteissä se kaikista nopein suoralla...

Mistä faktapohja sille, että auto tai voimayksikkö olisi ylipainoinen? Epäilen, että kukaan tallin henkilökunnan ulkopuolelta ei tiedä tarkkoja lukuja.
Kyseinen huippunopeus mitattiin imussa(drs päällä), ohitustilanteessa, joten sen perusteella ei voida vetää johtopäätöksiä mihinkään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Oli kuitenkin talvitesteissä se kaikista nopein suoralla...

Mistä faktapohja sille, että auto tai voimayksikkö olisi ylipainoinen? Epäilen, että kukaan tallin henkilökunnan ulkopuolelta ei tiedä tarkkoja lukuja.
Sauberin vaatimus ettei Sutil saa pitää kisassaan edes juomapulloa. Varikon puheet, sehän on selvää ettei Ferrari tätä faktaa tule koskaan myöntämään. ahtoilman vesijäähyllä saavutettään kokoetua mutta painoetua menetetään. Moottori on ylipainoinen, grammakuuri Sauberilla käynnissä paraikaa jossa jokaisesta osasta pihistetään gramma tai kymmenen koska moottorista ei enää tällä kaudella voi...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sauberin vaatimus ettei Sutil saa pitää kisassaan edes juomapulloa. Varikon puheet, sehän on selvää ettei Ferrari tätä faktaa tule koskaan myöntämään.
Saahan Gutierrezkin käyttää juomapulloa. Eikös näin ollen Sutil ole ylipainoinen jos molemmilla kuljettajilla on sama moottori ja vain toisella juomapullon paino on liikaa. Totta kai Gutierrez on huomattavasti lyhyempi, mutta nyt onkin kyse painosta eikä pituudesta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sauberin vaatimus ettei Sutil saa pitää kisassaan edes juomapulloa. Varikon puheet, sehän on selvää ettei Ferrari tätä faktaa tule koskaan myöntämään. ahtoilman vesijäähyllä saavutettään kokoetua mutta painoetua menetetään. Moottori on ylipainoinen, grammakuuri Sauberilla käynnissä paraikaa jossa jokaisesta osasta pihistetään gramma tai kymmenen koska moottorista ei enää tällä kaudella voi...
Sauberin ylipaino ei tarkoita, että myös Ferrari olisi ylipainoinen vaikka niissä sama moottori onkin.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Sauberin ylipaino ei tarkoita, että myös Ferrari olisi ylipainoinen vaikka niissä sama moottori onkin.
Ei Ferrarin auto ole välttämättä ylipainoinen, mutta moottoriyksikön paino on ollut ihan selkeästi yllätys Sauberille, eivät tallin autot ole olleet ylipainoisia lähivuosina..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Sauberin ylipaino ei tarkoita, että myös Ferrari olisi ylipainoinen vaikka niissä sama moottori onkin.
No mistäpä ne Ferrarilla olisivat painoa säästäneet? Peruskomponentihan ovat olleet autoissa jo varmaan 90-luvulta asti erittäin kevyitä ja joskus V10-koneiden aikakaudellahan puhuttiin, että parhailla talleilla autot ovat satakin kiloa painorajoituksen alle, joka oli siihen aikaan muistaakseni 600 kg.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Autosportilla (edit:foorumeilla) on paljon puhuttu, että sinänsä itse moottorissa ei olis mitää vikaa, vaa ongelma on ERS:n ja sen optimoinnin kans. Vielä löytyy luottoa, mut jos ei espanjan jälkee ole tulokset parempia, nii meikäki heittää sen kuuluisan kirveen.. johonki. Eivät nyt esim periaatteessa testanneet mitään näkyvää. Suurin ongelma on tosiaan varmaan ERSin kans. Sieltä pitäis tasaiseen tahtiin joka kierros löytyä sama teho. Aika-ajoissa päästiin viidenneksi, koska ERSin kerkeää ladata täyteen tehoon yhdelle kierrokselle. Toisaalla ongelmana on kai myös se, että sitä tehoa tulee väärissä paikoissa liikaakin ja renkaat sutii.

Mutuilen vaa, mut tämänsuuntaisia arvioita olen lukenut.
Toivotaan, että ongelmat on softassa. Olishan se mielenkiintosempaa katsoa noita kisoja, jos Ferkut taistelis tasasesti RedBullien ja Williamssien kanssa.

Moottoria ei saa muutta, mutta saako sähkömoottorien / generaattorien rautapuolta muuttaa? Ainakin niiden softaa mitä ilmeisimmin saa?!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No mistäpä ne Ferrarilla olisivat painoa säästäneet? Peruskomponentihan ovat olleet autoissa jo varmaan 90-luvulta asti erittäin kevyitä ja joskus V10-koneiden aikakaudellahan puhuttiin, että parhailla talleilla autot ovat satakin kiloa painorajoituksen alle, joka oli siihen aikaan muistaakseni 600 kg.
Ilman kuskia varmaankin? Lisäpainoa on tekniikan ohella tullut ainakin vahvemmista kolari- ja suojarakenteista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
No mistäpä ne Ferrarilla olisivat painoa säästäneet? Peruskomponentihan ovat olleet autoissa jo varmaan 90-luvulta asti erittäin kevyitä ja joskus V10-koneiden aikakaudellahan puhuttiin, että parhailla talleilla autot ovat satakin kiloa painorajoituksen alle, joka oli siihen aikaan muistaakseni 600 kg.
V10 aikaa moottoreissa ei ollut rajotuksia, BMW V10 painoi 91kg.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No mistäpä ne Ferrarilla olisivat painoa säästäneet? Peruskomponentihan ovat olleet autoissa jo varmaan 90-luvulta asti erittäin kevyitä ja joskus V10-koneiden aikakaudellahan puhuttiin, että parhailla talleilla autot ovat satakin kiloa painorajoituksen alle, joka oli siihen aikaan muistaakseni 600 kg.
Se ei edes ole faktaa, että Ferrarin moottori olisi ylipainoinen, Sauberin ylipaino voi siis tulla täysin muualta. Autoihin on tullut tälle kaudelle niin paljon uutta osaa, että Sauberin resurseilla niitä ei välttämättä ole pystytty tekemään vielä yhtä kevyeksi kuin Ferrarilla. Esimerkiksi painoeroja voi tulla osien sijoittamisen johdosta tulevien putkien ja sähköjohtojen paino. Ainakin Ferrarissa ja Mclarenissa olen nähnyt kuparijohtojen sijaan käytettävän valokuitua, en tiedä onko näin Sauberilla. Mersu-talleissakin on eroja. Williamsilla on ollut tiukkaa päästä painorajojen sisään, kun taas Force India pystyy pelaamaan lisäpainoilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Se ei edes ole faktaa, että Ferrarin moottori olisi ylipainoinen, Sauberin ylipaino voi siis tulla täysin muualta. Autoihin on tullut tälle kaudelle niin paljon uutta osaa, että Sauberin resurseilla niitä ei välttämättä ole pystytty tekemään vielä yhtä kevyeksi kuin Ferrarilla. Esimerkiksi painoeroja voi tulla osien sijoittamisen johdosta tulevien putkien ja sähköjohtojen paino. Ainakin Ferrarissa ja Mclarenissa olen nähnyt kuparijohtojen sijaan käytettävän valokuitua, en tiedä onko näin Sauberilla. Mersu-talleissakin on eroja. Williamsilla on ollut tiukkaa päästä painorajojen sisään, kun taas Force India pystyy pelaamaan lisäpainoilla.
Moottoreiden sähköjärjestelmät on vakioitua (ECU tulee Mclarenilta ja muut romppeet moottorivalmistajalta) Koko power unit on täsmälleen sama Ferrarin kanssa (moottorit, apukomponentit, akut, säätöjärjestelmä) Monokokki painaa n. 35kg, tässä ei voi olla kiloa tai kahta suurempaa eroa tallien välillä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Moottoreiden sähköjärjestelmät on vakioitua (ECU tulee Mclarenilta ja muut romppeet moottorivalmistajalta) Koko power unit on täsmälleen sama Ferrarin kanssa (moottorit, apukomponentit, akut, säätöjärjestelmä)
Miten tämä liittyy kaapelointiin, esim anturit? Ei saman moottorivalmistajan talleilla ole samanlaiset johtosarjat, niiden pituudethan määräytyvät sen mukaan, mihin komponentit haluaa sijoittaa.
 

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
Williamsilla on ollut tiukkaa päästä painorajojen sisään, kun taas Force India pystyy pelaamaan lisäpainoilla.
Intialaiset on pienikokoisia.
Eikun, olisivatko käyttäneet jotain kalliimpaa versiota korista. Olisiko niissä kehittyneempiä ja vähemmän kehittyneitä materiaaleja käytössä (tai samaa materiaalia kait ne on, mutta olisiko eri lujuusversioita.)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Intialaiset on pienikokoisia.
Eikun, olisivatko käyttäneet jotain kalliimpaa versiota korista. Olisiko niissä kehittyneempiä ja vähemmän kehittyneitä materiaaleja käytössä (tai samaa materiaalia kait ne on, mutta olisiko eri lujuusversioita.)
Viihdearvoa näillä kotisohvien mustakiikareiden tekemillä analyyseillä toki on, muttei mitään faktuaalista evidenssikykyä.

Selvää sen sijaan on, että Ferrarin moottori selvästi tehottomampi nykysääntöjen puitteissa kuin Mersut. Tämänhän on jopa esimerkiksi Alonso kesken kisan tiimiradiossa todennut. Ei vaan riitä. Lucan voimakkaasta bensankulutusnormistoon kohdistuvasta kritiikistä voi päätellä, että moottorin potentiaalia ei saada käyttöön yhtä tehokkaasti kuin Mersun mosassa näillä virtausmäärillä.

Mielenkiintoinen on ollut myös Bottaksen esiintulo tässä moottoriasiassa, hänhän viittasi rivienvälistä juuri turbojen olevan yksi pääsyy suorituskykyeroihin. Tuo kuulostaa rationaaliselta, koska eittämättä ahtimien merkitys suuri nykymoottoreissa. Esim, jos ahtopaineet saa nostettua aiemmin korkeammalle kuin kaveri, niin kyllähän se suorituskyvyssä näkyy.

Toivottavasti Fefellä saavat edes vähän tuota eroa kiinni. RB:lläkin tehoa selvästi Mersuja vähemmän Rellussa, mutta siellä aeropuolella tehty niin kingi-tason jälkeä kiiton Neweyn, että auto kokonaisuutena Ferrarin edellä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Miten tämä liittyy kaapelointiin, esim anturit? Ei saman moottorivalmistajan talleilla ole samanlaiset johtosarjat, niiden pituudethan määräytyvät sen mukaan, mihin komponentit haluaa sijoittaa.
Eiköhän ne komponentit sijoitella aikalailla kuten emotallissa. Ovat varmaankin optimoitu jotain tiettyä sijoittelua silmälläpitäen.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Toivotaan, että ongelmat on softassa. Olishan se mielenkiintosempaa katsoa noita kisoja, jos Ferkut taistelis tasasesti RedBullien ja Williamssien kanssa.

Moottoria ei saa muutta, mutta saako sähkömoottorien / generaattorien rautapuolta muuttaa? Ainakin niiden softaa mitä ilmeisimmin saa?!
Bottas mainitsi jossain haastattelussa, että tehoeroissa on näkynyt selvää tasoittumista verrattuna Melbourneen. Kuulemma ero mutkista ulostuloissa ei ollut Bahrainissa enää yhtä selkeä mersutallien ja muiden tallien välillä. Nuo lausunnot antavat vähän toivoa siitä, että ainakin osittain erot moottoreissa pystytään kuromaan umpeen tämänkin kauden aikana. Bahrainissa toki pienentynytkin ero korostui, kun suurin osa radasta ajettiin kaasu pohjassa. Ferrarin kannalta vielä bensansäästely vei vauhtia, kun peilataan tuloksia aika-ajoihin. Mielenkiintoista nähdä tulevissa, enemmän aeroa vaativissa, kisoissa, pystyvätkö mersun asiakastallit vielä haastamaan Red Bullia ja Ferraria, joiden aerot pitäisi olla parempia. Oma tuntumani on, että Ferrarista tulee kauden edetessä kolmanneksi nopein talli, kun ongelmat ajettavuuden kanssa saadaan kuntoon. Mersua ei saa kiinni kukaan; Bulli pyörii Ferrarin vahvuusalueella, mutta tekee asiat paremmin; Mäkki taas taistelee Ferrarin kanssa kolmannesta sijasta, joita sitten seuraavat loput mersun asiakastallit.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eiköhän ne komponentit sijoitella aikalailla kuten emotallissa. Ovat varmaankin optimoitu jotain tiettyä sijoittelua silmälläpitäen.
Varmaan, jos auto olis sama. Käsittääkseni esim aero-suuntaukset/jäähdytysratkaisut määrittää, miten komponentin sovitellaan koriin. Ellen väärin muista, nii esim mersulla on turbo erilailla verrattuna asiakastalleihin? Valmistaja antaa PU:n palikat, talli itse kokoaa ne parhaaksi näkemällään tavalla. Lisäksi painojakauma tuo peliin kans oman osansa?

Mitä tuohon ylipainoon tulee, niin eikös täällä ollu puhetta, että painojakauman kans kikkailu on kiellettyä? Eli jos auton etupäässä olis liikaa painoa, niin sitä pitäis kompensoida peräpäässä => painoa lisääntyy kahteen kertaan. Vai miten se meni (painojakauma sääntö), koskiko se vain moottoria?
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös