Hmm. Varsin odotettua joskin melko pitkään kesti tehdä siitäkin täysin virallista. Marchionnesta taitaa tulla seuraava Toimitusjohtaja talliin ja se voi ehkä olla hyvä juttu, mutta aivan yhtä hyvin myös huono juttu. Etenkin kun kyseessä on FIAT:n mies. Lucaa sentään aikanaan pyöritettiin FIAT-aikanakin ajoittain varsin runsaastikin F1-puolella.
Tosin Lucalla on vaihtelevasti ollut ajoittain hyvinkin itsevaltainen ote. Toinen vaihtoehto voisi olla myös Mattiaccin ylentäminen Toimitusjohtajaksi ja jonkun riittävän pätevän työntekijän ottaminen tallipäälliköksi Mattiaccin tilalle. Toinen ehkä hieman aikaisin tullut tilanne oli Botinin menehtyminen. Eilen Bob Suter ja tänään Botin.
Bob Bell, Luca Marmorini, Ross Brawn ja Flavio Briatore ovat olleet ainakin isoimpia ehdokkaita uudeksi tallipäälliköksi Mattiaccin mennessä Toimitusjohtajaksi. Tosin Brawnin yleinen jaksaminen näinä päivinä muutenkin taitaa rajoittaa hänen halukkuuttaan mennä enää vielä entistäkin asemaansa vaativampaan virkaan. Tosin olihan hän Brawn GP:n tallipäällikkö.
Mattiaccin ylentäminen Toimitusjohtajaksi voisi sopia jo senkin vuoksi, että hänellä on kokemusta muista osa-alueista ja kulissien takana johtaminen sopii hänelle varsin hyvin. Aasian ja Pohjois-Amerikan markkinat ainakin kiittäisivät päätöstä. Marchionnen ja Mattiaccin tilanteissa kuitenkin valitettavaa on osin kokemuksen puuttuminen ja lisäksi asioiden mennessä entistäkin huonompaan suuntaan Ferrarilla voisivat taas alkaa hirvittävät sisällissodat paikasta auringossa.
Toisaalta Il Piccolo Commendatoren ja muun johtokunnan päätöksen taustalla on voinut hyvinkin olla vuoden 2008 jälkeinen tallimestaruuden voittamattomuus ja yleiset muutkin ongelmat. Lisäksi Lucalla on viimeisinä vuosina ollut ehkä liikaa keskittymistä vievää tekemistä juuri muulla puolella kuin F1-puolella. Olisin kyllä toivonut Pieron astuvan Toimitusjohtajaksi vähäksi aikaa, mutta ikää hänellä on jopa vähän enemmän kuin Lucalla joten eipä siinä. Botinin tytär johtaa todennäköisesti Santanderia ja vastaa varmaan jonkin aikaa myös sponsorivirran jatkumisesta, mutta mikäli sponsorien muilla päättäjillä menevät kädet nyrkkiin ja sponsorointi ei vastaa odotettuja tuloksia niin ongelmat voivat tulla sinnekin.
Ferrarista pitämättömille henkilöille voi parhaimassa tapauksessa tulla loistoajat joita ei ole nähtykään sitten 1970-luvun alun, 1980-luvun puolenvälin ja 1990-luvun ihan alun jälkeen. Niistä taustoista voisi puhua enemmänkin, mutta tämä toikki koskee nykytilannetta joten toivon vain Ferrarin pysyvän jossain määrin yhtenäisenä. Voihan muutos olla hyvästäkin, mutta väistämättä voi käydä kuten kävi Jean Todtin tallipäälliköuran alkuvuosinakin eli menestyksen eteen tehdään ensin kaikki muut osa-alueet kuntoon ja vasta sitten aletaan haaveilla säännöllisestä menestyksestä. Tosin liian hyvä menestys saattoi jopa ajaa Ferrarin koko nykyiseen tilanteeseensa.
Ja tähän loppuun olisi jossain määrin kaikkein loogista ollut aiemmin nimittää vaikka Domenicali Toimitusjohtajan puolelle mikäli kaikki olisi säilynyt kuten säilyi aina tämän kauden alkuun asti. Tosin ironista on se, että Il Piccolo Commendatore eikä FIAT:n pomot pitäneet Domenicalin äkkipotkuista kesken kauden kovinkaan paljon.
Tosin mikäli noista aiemmin luettelemistani henkilöistä yksikään ei pääsisi tallipäälliköksi tai halua nousta Toimitusjohtajan paikkaa tavoittelemaan niin onkin mielenkiintoinen kysymysmerkki, että kenestä riittävän pätevästä ja muiden kollegojensa kesken suositusta työntekijästä voisi tulla uusi tallipäällikkö? Mikäli siis asemia ei muuten tietenkään pidetä samana kuin nyt?
Aiemmin Domenicali oli omana aikanaan sen verran pätevä jo talousmanagerina ollessaan, että Todtin mukaan silloisessa tilanteessaan 5-10 vuoden kuluttua Domenicali olisi ollut tallipäällikkö ja jopa aiemminkin. Etenkin kun Ferrarillakin oltiin Todtin hitaaseen alkumenestykseen myös Schumacherin aikakaudella tyytymättömiä. Lopulta Domenicalista tulikin tallipäällikkö, mutta kovin ikävissä merkeissä ja suurilta osin juuri Lucan temppujen takia.
Vaikeat ajat voivat olla edessä.