#14 Fernando Alonso 2014: Oviedon ohjus uransa kovimmassa haasteessa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Helposti vois luulla et Alonso ja Räikkönen muodostais dynaamisen tehoduon Ferrarille.

Vaan eipä oo menny näin. Kaipa se Ferrarin muu väki on vähemmän kova. Toki Räikkönen sais kehitellä sitä autoa jo pikkusen enemmän.
Autoa ei ole tehty yhtään Kimille, ei yhtään: kabiinissa kädet täynnä suorillakin kun yrittää pitää autoa linjassa. Uskomatonta miten heikosti Ferrari saanut auton toimimaan Kimin käteen. Suurin syy ilmeisesti muiden tallien jo aikoja sitten hyökäämä push-rod-jousitus, joka ei taivu millään Kimin säätöihin. Alonsolle autoa tehty nyt selvästi, sopii toivoa, että heittävät ensikaudeksi romukoppaan tuon jousituksen ja tekevät autoa edes vähän Kimillekin.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Autoa ei ole tehty yhtään Kimille, ei yhtään: kabiinissa kädet täynnä suorillakin kun yrittää pitää autoa linjassa. Uskomatonta miten heikosti Ferrari saanut auton toimimaan Kimin käteen. Suurin syy ilmeisesti muiden tallien jo aikoja sitten hyökäämä push-rod-jousitus, joka ei taivu millään Kimin säätöihin. Alonsolle autoa tehty nyt selvästi, sopii toivoa, että heittävät ensikaudeksi romukoppaan tuon jousituksen ja tekevät autoa edes vähän Kimillekin.


Ihan mielenkiintoista, että mistähän tuokin teoria on lähtenyt, että Ferrarin jousitusratkaisu olisi jokin kaiken pahan alku ja juuri sekä syy Kimin ongelmille. Ossi Oikarinen ainakin taannoin jossain Maikkarin Twitter-osiossa oli sitä mieltä, ettei tuolla ole mitään sen suurempaa merkitystä. Ja taisipa vielä jatkaa jotakuinkin niin, että auto kuin auto saadaan kyllä säädettyä kenelle tahansa kuskille mieluiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ihan mielenkiintoista, että mistähän tuokin teoria on lähtenyt, että Ferrarin jousitusratkaisu olisi jokin kaiken pahan alku ja juuri sekä syy Kimin ongelmille. Ossi Oikarinen ainakin taannoin jossain Maikkarin Twitter-osiossa oli sitä mieltä, ettei tuolla ole mitään sen suurempaa merkitystä. Ja taisipa vielä jatkaa jotakuinkin niin, että auto kuin auto saadaan kyllä säädettyä kenelle tahansa kuskille mieluiseksi.
Ossi Oikarinen ei liene ajanut senttiäkään F1-autoa. Sokea Reettakin näkee pelkästä TV-kuvastakin, että Kimillä on kabiinissa kädet täynnä autoa viedessä. Ero on valtava siihen, mitem esim. Mersut menevät kuin kiskoilla. On sanomattakin selvää, ettei tuollainen auton vikurointi tee menosta nopeaa. Syynä ei voi olla muu kuin se, ettei auto toimi Kimin ajotyylille yhtään. Tällöin meillä on pari vaihtoehtoa: Auto on perustavanlaatuisesti susi, tai sitä ei saa saa säädettyä Kimille. Todennäköisesti totuus tästä puolesta välistä jostain kohtaa. Lopputulos kuitenkin on, ettei kuto istu yhtään Kimin käteen nyt.

Se jousitus on suurin ero Ferrarilla verrattuna muihin talleihin (esim Lotukseen, jonka Kimi sai piiskattua kiitettävään vauhtiin autona), joten ei ihme, että muun maailman asiantuntijat, Oikarista lukuunottamatta, ovatkin veikkailleet juuri tuota jousitusta suurimmaksi syyksi sille, miksei autoa saada toimimaan Kimin käteen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Ihan mielenkiintoista, että mistähän tuokin teoria on lähtenyt, että Ferrarin jousitusratkaisu olisi jokin kaiken pahan alku ja juuri sekä syy Kimin ongelmille. Ossi Oikarinen ainakin taannoin jossain Maikkarin Twitter-osiossa oli sitä mieltä, ettei tuolla ole mitään sen suurempaa merkitystä. Ja taisipa vielä jatkaa jotakuinkin niin, että auto kuin auto saadaan kyllä säädettyä kenelle tahansa kuskille mieluiseksi.
Kyllä huhussa on perää, miksi muut tallit eivät käytä ko. ratkaisua? Siksi etteivät saa sitä toimimaan yhtä loogisesti kuin pull-rod jousitusta (säätöikkuna), push-rod jousituksen toiminta on epäloogista ja sen herkkyys muuttuu auton painopisteen siirtymisen seurauksena.

Kimi kärsii juuri tästä epäloogisuudesta kuten tiedämme, yksi mutka menee kuin kiskoilla toinen luistallaan kuin jääradalla, josta seuraa että kierroksen saaminen kasaan on erittäin erittäin vaikeata. Aliohjauskaan ei ole myrkkyä jos se on loogista, käännetään hieman aiottua aikaisemmin, annetaan painetta renkaille aiemmin ja saavutetaan haluttu apex. Tämä vaatiin vain ennakointia mutta epäloogisuus, koskaan et tiedä miten auto käyttäytyy ohjausliikkeisiin nähden... :nope:
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Autoa ei ole tehty yhtään Kimille, ei yhtään: kabiinissa kädet täynnä suorillakin kun yrittää pitää autoa linjassa. Uskomatonta miten heikosti Ferrari saanut auton toimimaan Kimin käteen. Suurin syy ilmeisesti muiden tallien jo aikoja sitten hyökäämä push-rod-jousitus, joka ei taivu millään Kimin säätöihin. Alonsolle autoa tehty nyt selvästi, sopii toivoa, että heittävät ensikaudeksi romukoppaan tuon jousituksen ja tekevät autoa edes vähän Kimillekin.
Yhteistyöllä ne voitot tulee. Tosin tulee myös vihaisia kaksintaisteluja.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Ossi Oikarinen ei liene ajanut senttiäkään F1-autoa. Sokea Reettakin näkee pelkästä TV-kuvastakin, että Kimillä on kabiinissa kädet täynnä autoa viedessä. Ero on valtava siihen, mitem esim. Mersut menevät kuin kiskoilla. On sanomattakin selvää, ettei tuollainen auton vikurointi tee menosta nopeaa. Syynä ei voi olla muu kuin se, ettei auto toimi Kimin ajotyylille yhtään. Tällöin meillä on pari vaihtoehtoa: Auto on perustavanlaatuisesti susi, tai sitä ei saa saa säädettyä Kimille. Todennäköisesti totuus tästä puolesta välistä jostain kohtaa. Lopputulos kuitenkin on, ettei kuto istu yhtään Kimin käteen nyt.

Se jousitus on suurin ero Ferrarilla verrattuna muihin talleihin (esim Lotukseen, jonka Kimi sai piiskattua kiitettävään vauhtiin autona), joten ei ihme, että muun maailman asiantuntijat, Oikarista lukuunottamatta, ovatkin veikkailleet juuri tuota jousitusta suurimmaksi syyksi sille, miksei autoa saada toimimaan Kimin käteen.
Oikarinen on toiminut Formula ykkösissä kisainssinä että ehkä se kuitenkin jotain tietää auton säätämisestä? Ainakin enemmän kuin joku TV-kuvan perusteella analyysiä vetävä. :rolleyes:

Ja muistetaan nyt kuitenkin se että Kimi totesi Saksassa että auto alkaa olla ajettavuudeltaan hyvin lähellä sitä mitä hän haluaa. Johonkin mersuun vertaaminen on naurettavaa sillä Ferrari on jokaisella mittapuulla paljon hitaampi auto, ei kyse ole pelkistä säädöistä. Vikuroivaa se meno muuten on Alonsonkin alla, mutta tätähän ei tarvitse huomioida koska blah blah Alonsolle tehty jne. Ja edelleen, Lotus kulki Grosseen verrattuna. Mitäs jos olisi ollut Alonso tallikaverina?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Kyllähän Kimin meno Unkarissa oli jo siedettävää. Talli töpeksi aika-ajot, joka heikenti suoritusta. Minusta parissa viime kisassa auto on istunut Kimin käteen hyvin. Saksassa miehen puheiden perusteella ja Unkarissa televisiokuvaa katsellessa.

Enpä menisi hirveästi arvostelemaan mitä Oikarinen sanoo. Vaikeaa löytää oikeampaa vastausta täältä tai muualtakin kun Oikarisella suomalasittaina paras asiantuntemus F1-tekniikasta. Oikarisen saaminen lähetyksiin oli parasta mitä tämän vuoden selostuksiin on saatu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Enpä menisi hirveästi arvostelemaan mitä Oikarinen sanoo. Vaikeaa löytää oikeampaa vastausta täältä tai muualtakin kun Oikarisella suomalasittaina paras asiantuntemus F1-tekniikasta. Oikarisen saaminen lähetyksiin oli parasta mitä tämän vuoden selostuksiin on saatu.
Tuntuu myöskin tyhjänpäiväisten mietintä ja täyttösanojen käyttö vähentyneen joka on hyvä seurattavuuden miellyttävyyden kannalta. Sanavalmiimpaa kommentointia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tuntuu myöskin tyhjänpäiväisten mietintä ja täyttösanojen käyttö vähentyneen joka on hyvä seurattavuuden miellyttävyyden kannalta. Sanavalmiimpaa kommentointia.
Kyllä. Alussa oli vähän kankeaa. Ymmärtää kun tulee ns. tekniseltä alalta ihmisten pariin :)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyllä huhussa on perää, miksi muut tallit eivät käytä ko. ratkaisua? Siksi etteivät saa sitä toimimaan yhtä loogisesti kuin pull-rod jousitusta (säätöikkuna), push-rod jousituksen toiminta on epäloogista ja sen herkkyys muuttuu auton painopisteen siirtymisen seurauksena.

Kimi kärsii juuri tästä epäloogisuudesta kuten tiedämme, yksi mutka menee kuin kiskoilla toinen luistallaan kuin jääradalla, josta seuraa että kierroksen saaminen kasaan on erittäin erittäin vaikeata. Aliohjauskaan ei ole myrkkyä jos se on loogista, käännetään hieman aiottua aikaisemmin, annetaan painetta renkaille aiemmin ja saavutetaan haluttu apex. Tämä vaatiin vain ennakointia mutta epäloogisuus, koskaan et tiedä miten auto käyttäytyy ohjausliikkeisiin nähden... :nope:
No ongelma tuskin on jousituksen tyypissä vaan koko autossa, tämän kauden Ferrarihan on erittäin pitkällä akselivälillä ja viimevuoden Lotuskin sopi kimille paremmin lyhyellä akselivälillä. Tämän vuoden tekniset ratkaisut pakottivat pitkään akseliväliin ja muihin vähän omituisiin ratkaisuihin jotka varmasti tullaan muuttamaan totaalisesti ensikaudelle.

Erittäin mielenkiintoinen analyysi:

http://www.motorsportmagazine.com/f1/ferraris-2014-secrets/

Eli Ferrarin italoinsinöörit hylkäsivät kaiken mitä on viimeisenä parissakymmenessä vuodessa opittu auton balanssista.......
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Fernandolla on tosiaan mennyt tämä kausi kamppaillessa auton kanssa ja varsin usein on kyetty tuomaan ne pisteet kotiin mitä vain saavutettavissa on ollut.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Autosprintin mukaan Alonso on ilmoittanut Ferrarille, että liksaa pitää hinata ylöspäin (samalla tavalla kuin Hamiltonista on puhuttu), jos haluavat jatkaa hänen sopimustaan.

Väkisinkin tulee mieleen, että taitaa Honda tarjoilla siellä näille pojille aika kovia summia saadakseen heidät.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Autosprintin mukaan Alonso on ilmoittanut Ferrarille, että liksaa pitää hinata ylöspäin (samalla tavalla kuin Hamiltonista on puhuttu), jos haluavat jatkaa hänen sopimustaan.
Itse toivon että Alonso lähtisi pois. Eiköhän tuo Ferrari ole jo nähty, ja hänelläkin usko alkaa loppumaan, että Ferrarilla lähivuosina voitetaan mestaruutta. Rahasta voisi vielä ajella, ja Kimin pesemisellä oikeuttaisi pienen palkankorotuksen. Takaisin McLarenille vaan. Tai Red Bullillia kokeilemaan, jos heidän leipiinsä pääsee organisaation ulkopuolinen kuski.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jos Alonso lähtee pois ensi kaudelle, tarkoittaa se valitettavasti sitä, ettei Kimillä tule olemaan mahdollisuutta puhdistaa mainettansa tämän kauden totaalisen nöyryytyksen jäljiltä koska tuskin kukaan enää vakavissaan uskoo, että voimasuhteet loppukaudella muuttuisivat ainakaan olennaisesti. Siksi pitää Kimin takia toivoa, että Alonso jäisi. Sinänsähän mitään hävittävää siinä ei olisi, että toinen kausi turpaan nyt ei muuttaisi enää tämän kauden jälkeen mitään. Ainakaan enempää tuskin voi kuokkaan ottaa.

Kyllä kai minussakin siis vielä pieni Kimi-fani asuu kun pieni toivonkipinä olisi ensi kaudesta :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos Alonso lähtee pois ensi kaudelle, tarkoittaa se valitettavasti sitä, ettei Kimillä tule olemaan mahdollisuutta puhdistaa mainettansa tämän kauden totaalisen nöyryytyksen jäljiltä koska tuskin kukaan enää vakavissaan uskoo, että voimasuhteet loppukaudella muuttuisivat ainakaan olennaisesti. Siksi pitää Kimin takia toivoa, että Alonso jäisi.
Kyllähän tuon maineen kerkiää vielä puhdistamaan ajamalla pari podiumia Alonson edellä. Spaata odotetaan mielenkiinnolla. Jos ei se puhdistu niin parempi että Alonso lähtee, Kimi säästyy enemmältä noyryytykseltä, ja päihittää uuden tallitoverinsa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Autosprintin mukaan Alonso on ilmoittanut Ferrarille, että liksaa pitää hinata ylöspäin (samalla tavalla kuin Hamiltonista on puhuttu), jos haluavat jatkaa hänen sopimustaan.

Väkisinkin tulee mieleen, että taitaa Honda tarjoilla siellä näille pojille aika kovia summia saadakseen heidät.
Huhujen mukaan 105 Miljuunaa eurova jatkaakseen sopparia kauteen 2019 asti

http://www.bild.de/sport/motorsport/fernando-alonso/will-mega-vertrag-bei-ferrari-37111488.bild.html
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
No, mikäs siinä on neuvotellessa itselleen rahaa, itsekin niin tekisin. Mutta ikääkin tulee vuosi vuodelta lisää. Ei ollut Schumikaan enää mersu-aikoina ihan nopeimmillaan, ikälisää tuli väkisinkin pari kymmenystä. En tarkoita, että ikä alkaisi vielä Alonsoa hidastamaan, mutta ne vuodet eivät toisaalta kaukanakaan enää ole.

En pysty uskomaan että Ferrari voisi nähdä rahallisesti/urheilullisesti enää kannattavana pitää Alonsoa johonkin kaudelle 2019 asti, mutta politiikkaahan tama laji vähintäänkin paljon on, ja koska Alonsosta on luotu melko lahjakkaasti illuusio "parhaasta F1-kuljettajasta, samuraista, joka antaa 120% joka kisassa", kannattaa toisaalta tämä brändi käyttää niin kauan kun se markkinoitavissa on.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
No, mikäs siinä on neuvotellessa itselleen rahaa, itsekin niin tekisin. Mutta ikääkin tulee vuosi vuodelta lisää. Ei ollut Schumikaan enää mersu-aikoina ihan nopeimmillaan, ikälisää tuli väkisinkin pari kymmenystä. En tarkoita, että ikä alkaisi vielä Alonsoa hidastamaan, mutta ne vuodet eivät toisaalta kaukanakaan enää ole.

En pysty uskomaan että Ferrari voisi nähdä rahallisesti/urheilullisesti enää kannattavana pitää Alonsoa johonkin kaudelle 2019 asti, mutta politiikkaahan tama laji vähintäänkin paljon on, ja koska Alonsosta on luotu melko lahjakkaasti illuusio "parhaasta F1-kuljettajasta, samuraista, joka antaa 120% joka kisassa", kannattaa toisaalta tämä brändi käyttää niin kauan kun se markkinoitavissa on.
Iän vaikutuksia on siinä mielessä vähän hankala arvioida, että noita kovin vanhana ajaneita huippukuskeja ei lähimenneisyydessä ihan hirveästi ole. Schumi tietty, mutta hänelläkin oli välissä useampi vuosi taukoa, joka ehtii aina jonkinlaista ruostetta aiheuttaa. Ja Schuminkin vauhti Mersu-aikakaudellahan lähinnä parani vain loppua kohden, kun alkoi taas saada hommasta kiinni.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ihan fysiologisessa mielessä rapistuminen alkaa 35 vuoden nurkilta ja sanoisin että 40 tienoilla alkaa reaktioajat jo selkeästi heikkenemään huipuista. Se onko näillä asioilla nykyformuloissa merkitystä onkin sitten kokonaan eri asia. Jos Ferkku jatkaa Alonson sopimusta vuoteen 2019 niin tuona kautena Allu täyttää 38. Ei siis mikään ikäloppu, mutta jaksaako hän taistella huipulla vielä viisi kokonaista kautta jos menestys on tällä tasolla? En jaksa uskoa että Ferrari ottaa sitä riskiä - eikä ainakaan tuolla hinnalla.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eiköhän Alonson kohdalla vauhtia ala hidastamaan ennemmin mahdollinen motivaation asteittainen hiipuminen (tai oikeastaan turhautuminen) kuin mikään fysiologinen rapautuminen. Tosiasia on kuitenkin, että F1:ssä menestymisessä absoluuttinen reaktionopeus on aika häviävän pieni tekijä. Alonsolla on muut palikat niin hyvin kasassa, että ihan surutta voi ottaa vähän reaktionopeudesta pois ja silti ollaan ehdottomassa kärkikastissa. Ei Alonso ole muutenkaan tullut koskaan tunnetuksi minään aika-ajoihmeenä vaan nimenomaan uskomattomana kisakoneena, joka on samaan aikaan aggressiivinen, varma, tasainen, harkitseva, rohkea ja taktisesti ajatteleva. Lisäksi mies ymmärtää kulissien takaisen maailman merkityksen ja osaa siinä luovia. Edes Benetton-kausina en muista, että Alonsoa olisi ensisijaisesti pidetty nopeana. Kyllä esim. Räikkönen on siihen aikaan ollut maineeltaan selkeästi nopeampana pidetty.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös