#14 Fernando Alonso 2014: Oviedon ohjus uransa kovimmassa haasteessa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
En kyllä itsekään ymmärrä tätä suurta hehkutusta. McLarenilla oli hyvä auto sillon joten tuloksetkin oli hyviä, epäilemättä samasta syystä myös Hamiltonilla. Mies on lähinnä malliesimerkki kaksnaamaisesta latinosta.
Ferrarin taso on ollut 2007 jälkeen sen verran ailahtelevaa että ei sitä eroa esim. Massaan ole mitenkään niin erityisesti tullut. Tällä kaudella selkeä ero Räikköseen johtuupi lähinnä auton istumisesta ajotyyliin.
Täh, nyt se pää pois perseestä :D

Ei kukaan voi väittää etteikö Alonso olisi aikakautensa kovimpia kuskeja. Ei voi niin vahvat suomilasit olla, ettei tuota näe.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
En sano etteikö olisi kova kuski. Ehdottomasti hyvä rattimies mutta niiiiin hyvä.. En olisi niin varma.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Varmasti parempi. Hänellä on kuitenkin ollut koko Ferrari - osaaminen käytössään eikä tulosta tule. Kuten sanottu alusta asti. Paapoaminen loppuu niin ei paljoa jäljelle jää.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Ei tainnut Mattiaccin johtamistyyli sopia Alonsolle. Olisiko löytynyt pomo joka ei suostunut nuolemaan herran persettä, jolloin Alonso näki parhaaksi lähteä ovet paukkuen. Kuten kävi edellisellä McLaren-urallakin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan Alonso taitava kuski. Tottakai. Kovin kylmäpäinen tai paineensietokykyinen - no ei ehkä parhaasta päästä. Aivan huippukuski kuitenkin vie myös tallikaveriaan eteenpäin. Tottakai kilpailee tätä vastaan mutta vie myös tallia ja autoa eteenpäin eikä tallikaverin kustannuksella.

Tietenkin tallillakin on oltava silmää. Tallikaverien tulisi olla tyyleiltään sellaiset, että saman säätöikkunan parissa pärjätään. Nyt tämä rengasshow on sellainen, ettei tallitkaan pysty sitä ennakoimaan joten menestystä seuraa suorituskyvyn lasku ja taas ylösalas eteenpäin. Siinä kohtaa tallin tuen merkitys korostuu - jos se keskittyy kuskiin ja tämän dataan niin lähes jokainen talli voisi vaihtaa vahvemman ja kakkoskin paikkaa vain yksinkertaisesti jättämällä toisen enemmän oman onnensa varaan. Alonson vika on, että hän haluaa tälläisen aseman. Sitä tarjoavia talleja ei vaan enää ole. Schumilla sellainen oli iät ja ajat. Briatore ajatteli hänkin näin. Nyt ilmeisesti Ferrarikin on luopumassa tästä konseptista.

Jos jo olet saavuttanut tallissa kärkipaikan ja arvostuksen niin silloin lähes jokainen talli tukee tätä ja toisen kuskin on vaikeampi nousta. Aallon harja pyritään luonnollisesti hyödyntämään. Alonso olettaa saavansa tämän aseman jo tullessaan talliin ja sehän ei toimi. Siksikin, ettei auto ole valmis siihen.

Hyvä esimerkki on tämä kausi Kimin osalta. No ok - Kimi ei enää ihan nuoren leijonan nälkää edusta mutta kyllä ongelma on kovat renkaat ja vaikea ohjaus/balanssi. On otettava monta askelta taaksepäin ja ajateltava asiat toisin kuin mitä Alonsolle on tehty ennen kuin auto rupeaa istumaan Kimille. Nyt vasta se lähenee sitä mitä Kimi haluaisi ja on vielä kaukana siitä mitä Kimi toivoisi. Siis kovin erityislaatuinen kehitys mm ajettavuuden suhteen on perusteltua vain jos sillä todella menestyy - Alonso ei menesty. Kurssin korjaus ei onnistu kääntämällä vaan vaatii monta taka-askelta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Onhan Alonso taitava kuski. Tottakai. Kovin kylmäpäinen tai paineensietokykyinen - no ei ehkä parhaasta päästä. Aivan huippukuski kuitenkin vie myös tallikaveriaan eteenpäin. Tottakai kilpailee tätä vastaan mutta vie myös tallia ja autoa eteenpäin eikä tallikaverin kustannuksella.
Katsos, mukava nähdä sinuakin pitkästä aikaa forumilla. Meinaatko että Fernandon olisi pitänyt ennakoida, ja kehittää täksi kaudeksi Kimille sopiva auto?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Katsos, mukava nähdä sinuakin pitkästä aikaa forumilla. Meinaatko että Fernandon olisi pitänyt ennakoida, ja kehittää täksi kaudeksi Kimille sopiva auto?
No mitenkäs se sen olisi voinut tehdä. Ei siis tietenkään. Ja kyllä minä osan vastuusta ja ailahteluista laitan rengasvalmistajan piikkiin - kisoista on tullut liialti renkaiden sanelemaa. Mutta sen sijaan Ferrarin ei olisi pitänyt kehittää autoa Alonson mukaan pystymättä palvelemaan Massan toiveita. Massa kylläkin huono mittari tässä kun miehen iskukyky on ollut onnettomuuden jälkeen kyseenalaista mutta sitä suurempi virhe värvätä selkeä ykköskuski tietämättä onko tämä sitä ja tietäen, että kakkoskuski on suuri arvoitus ja kenties kelvoton mittari. Summana siis, kaksi huippukuskia tasavertaisesti palveltuna vie tallia eteenpäin. Ykköskuskin ennalta saavutettu status on riski kuten Alonson kohdalla on käynyt - ja Alonso puolestaan ei tahdo pärjätä ellei hänellä ole tätä asemaa. Tälläinen kuski on toki ja voi olla hyvä kuten Alonso - mutta sirkuksen parhain, mielestäni ei missään nimessä.

Nyt kun Alonso on ns "ei pidetty" tallisaan - lähtöhalujensa myötä. Ja Kimi puolestaan on pääsemässä vaikuttamaan autoonsa niin, että pystyy sillä ajamaan ( ja taas ne renkaat muuttujana ). Silloin Alonson ensivuodesta voi tulla täysin käänteinen tähän vuoteen nähden ja hänen kannattaa jopa pitää välivuosi heikon paineensietokyvyn omaavana kuin jäädä katsomaan miten käy. Alonsolla ei siis ole enää vaihtoehtoa jäädä ( hänen luonteellaan ). Ei ehkä ole ollut kesästä asti kun taas siitä alkaen Kimi on ruvennut löytämään autoonsa setuppeja ( Ferrari osannut palvella ) - pienen lisäpainon haittaamana mutta kuitenkin.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
No mitenkäs se sen olisi voinut tehdä. Ei siis tietenkään. Ja kyllä minä osan vastuusta ja ailahteluista laitan rengasvalmistajan piikkiin - kisoista on tullut liialti renkaiden sanelemaa.
Jep, ja loput minä laittaisin ihan Kimin piikkiin.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
... Meinaatko että Fernandon olisi pitänyt ennakoida, ja kehittää täksi kaudeksi Kimille sopiva auto?
Ei Fernandon, mutta Ferrarin kyllä. Kimi on ollut ennen Ferrarilla, joten heidän pitää kyllä hyvin tietää minkälaisen auton Kimi haluaa. Mutta silti ei tehty niin. Miksi ? Olisiko yksi osa sitä vastausta se Fernando ?

Alonson siirtohuhut alkavat olla jo sillä tasolla, että jos hän jääkin Ferkulle, niin voi olla ensi vuonna aika haastavaa yhteistyötä tallin kanssa näiden juttujen jälkeen.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Jep jep. Vähän niin kuin Red Bullikin ennakoi Ricciardolle kaaran.
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Surullinen mestaruukseton Alonson aikakausi Ferrarilla tulee siis päätökseen. Parempi olikin viheltää peli poikki ennen kuin Alonso olisi vienyt Ferrarin mukanaan ihan pohjamutiin. Ensi vuonna päästään aloittamaan puhtaalta pöydältä edellisen Ferrari-mestarin kanssa ja luultavasti suunta on taas parempaan päin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kuskin itsensä luomaan illuusioon.
Joka on jotenkin maagisesti mennyt läpi lähes kaikille F1:sten parissa työskenteleville (muille kuskeille, tallipäälliköille jne.) mutta suomalaisella F1-foorumilla sentään onneksi nähdään savuverhon taakse? Laittakaapas jotain lainauksia/mainintoja sellaisista asiantuntijoista/sisäpiiriläisistä, jotka eivät ole viimeisen 5 vuoden aikana joka ikinen vuosi listanneet miestä top-3 -kuskiksi. On meinaan todella lyhyt lista. Mutta tokihan se on kaikki vain Alonson itsekehun ansiota, oikeastihan mies on tasoa Button... :wall:

Hohhoijaa, tämä on niin väsynyt juttu, etten voi käsittää miten moni sitä jaksaa edelleen jauhaa. On yksi asia kritisoida Alonson kulissien takaisia touhuja, persoonaa jne jne., mutta kukaan täysjärkinen ei kyllä kyseenalaista miehen taitoja radalla, jotka ovat aivan terävintä kärkeä erityisesti kokonaisuutena.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
http://en.wikipedia.org/wiki/Fernando_Alonso#Controversies

At the 2003 European Grand Prix, David Coulthard and McLaren managing director Martin Whitmarsh accused Alonso of giving Coulthard a brake test. This was in relation to a passage of racing towards the end of the race when Coulthard was trying to overtake Alonso, who was holding him up. Coulthard swerved off the track and into retirement during an attempted overtake. After talking to the drivers and viewing telemetry and video data, the FIA stewards decided that the incident did not warrant any "further judicial action".[71]

At the 2006 Hungarian Grand Prix, Alonso was involved in an incident in which he brake tested Red Bull Racing test driver Robert Doornbos in the second free practice session. The stewards decided that Alonso's actions were "unnecessary, unacceptable and dangerous", and awarded him a one-second time penalty to be applied to his fastest lap time in each of the qualifying sessions.[37]

After a separate incident from the same race, when Michael Schumacher was asked whether he thought Alonso deliberately slowed down so that Schumacher had to pass him under red flags in practice, Schumacher replied, "You said that, I didn't."

In the 2006 Italian Grand Prix, after stewards ruled Alonso had potentially blocked Felipe Massa in Saturday qualifying and relegated him five places on the starting grid, Alonso stated "I love the sport, love the fans coming here – a lot of them from Spain but I don't consider Formula One like a sport any more".[40]

In the qualifying for the 2007 Hungarian Grand Prix, while both McLarens were in the pits, Alonso remained stationary in the McLaren pit for a few seconds. This delayed the then provisional pole sitter and team-mate Lewis Hamilton long enough to prevent him from getting another 'hot lap' in. Alonso then went on to claim pole.[73] McLaren boss Ron Dennis later said the team had got "out of sequence" when Hamilton did not as agreed allow Alonso past earlier in the qualifying session. He added that Alonso was "under the control of his engineer" when he was waiting in the pit lane.[74] However, Alonso was subsequently given a five-place grid penalty[75] and his McLaren team were docked the 15 constructors' World Championship points they would have earned in the race.[76]

As a result of this investigation, it emerged that some team members within McLaren, among them Alonso, were aware of confidential information belonging to the Ferrari team. This information was commented on to Alonso by McLaren test driver Pedro de la Rosa who had also received information from McLaren chief designer Mike Coughlan. The email contained text suggesting that Alonso was surprised by the data and doubted its authenticity. According to the "spygate" related email exchanges between Alonso and de la Rosa, it was clear that Alonso knew about Ferrari's pit strategies in the Australian Grand Prix and Bahrain Grand Prix. Alonso finished 2nd and 5th respectively in those races.[77] Ron Dennis told the FIA about the case during the Hungarian Grand Prix. Amid media allegations that Alonso threatened Dennis with reporting the team to FIA himself if he was not given number one driver status, Ron Dennis stated in a televised interview that there had been an argument, and that Alonso had said something in the heat of the moment but immediately apologised. This was when Dennis found out about Ferrari data and immediately informed the FIA. Pitlane sources have suggested, from published FIA stewards data, that an argument involving reporting the McLaren team to the FIA was prompted by the fact that there was no stewards' investigation regarding the qualifying pitlane incident until Anthony and Lewis Hamilton made a formal complaint on the Saturday evening; costing Alonso a five-place grid penalty and loss of Constructors' Points for the team. FIA then revealed that it had had knowledge of the Spygate case thanks to a slip made by Coughlan.[78]

In what became known in the media as "Crashgate", Renault allegedly ordered Alonso's teammate Nelson Piquet, Jr. to crash at the 2008 Singapore Grand Prix, causing a safety-car incident at a moment where Alonso would get tremendous benefit from his race strategy, putting him towards the front of the field, and giving him a fighting chance to win the race, after a number of opponents (Felipe Massa, Robert Kubica and Kimi Räikkönen to name a few) suffered. However, the FIA confirmed that no evidence had shown that Alonso had knowledge of the plan, and neither did many of the personal mechanics of both drivers.[79]

In the 2010 German Grand Prix at Hockenheim, Alonso became involved in a controversy with team-mate Massa, as Ferrari were accused of using team orders during the race. The incident started when Massa was leading the race and defended his pole position when Alonso tried to overtake him. Alonso said "This is ridiculous" on the team radio, supposedly complaining about Massa.[80] Ferrari engineer Rob Smedley then contacted Massa through radio to say "Fernando is faster than you. Can you confirm you understood that message?".[81] Shortly after this, Massa slowed down and was overtaken by Alonso in what appeared to be team orders. Shortly after the race notable people of the senior personnel in Ferrari, Massa and Alonso were summoned to the stewards. The matter was then referred to the FIA World Motor Sport Council. and Ferrari were given a $100,000 fine but the result of the race was unchanged.[82][83]

In the 2010 Abu Dhabi Grand Prix, Alonso was seen gesticulating furiously at Vitaly Petrov on the slowing down lap in front of TV cameras, and initially it seemed that he had blamed the young Russian for costing him the world crown as he ended up being unable to find a way past the Renault driver while race winner Sebastian Vettel was crowned world champion. However, Alonso denied accusations that he had accused Petrov of denying him the title.[84]
Ei muuten, on helvetin kova kuski mutta ilmeisesti naishormonia aika paljon veressä kun nokitaan omia ja kaikkia, itsessä ei toki ole mitään vikaa ikinä...

edit. korjailtu lainausta

edit2. sinänsä osuva otsikko ketjulla, on se varmaan sillä tavalla uran kovin paikka kun tallissa olleet omat tukijat on potkittu pois eikä enää luvata sitä ehdotonta ykköskuskin paikkaa. Ennemmin lähtee menemään kuin jää Ferrarille.

Lainausta muokattu täyttämään sääntöpykälä 13: Lainaukset on sijoitettava quote-tagien sisään" /FW08
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Surullinen mestaruukseton Alonson aikakausi Ferrarilla tulee siis päätökseen. Parempi olikin viheltää peli poikki ennen kuin Alonso olisi vienyt Ferrarin mukanaan ihan pohjamutiin. Ensi vuonna päästään aloittamaan puhtaalta pöydältä edellisen Ferrari-mestarin kanssa ja luultavasti suunta on taas parempaan päin.
Jos Vettel tulee, niin ainakin ajotyylit mätsää Kimin kanssa. Kumpikin tykkää tarkasta keulasta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Joka on jotenkin maagisesti mennyt läpi lähes kaikille F1:sten parissa työskenteleville (muille kuskeille, tallipäälliköille jne.) mutta suomalaisella F1-foorumilla sentään onneksi nähdään savuverhon taakse? Laittakaapas jotain lainauksia/mainintoja sellaisista asiantuntijoista/sisäpiiriläisistä, jotka eivät ole viimeisen 5 vuoden aikana joka ikinen vuosi listanneet miestä top-3 -kuskiksi. On meinaan todella lyhyt lista. Mutta tokihan se on kaikki vain Alonson itsekehun ansiota, oikeastihan mies on tasoa Button... :wall:

Hohhoijaa, tämä on niin väsynyt juttu, etten voi käsittää miten moni sitä jaksaa edelleen jauhaa. On yksi asia kritisoida Alonson kulissien takaisia touhuja, persoonaa jne jne., mutta kukaan täysjärkinen ei kyllä kyseenalaista miehen taitoja radalla, jotka ovat aivan terävintä kärkeä erityisesti kokonaisuutena.
Kaikista kuskeista kirjoitetaan niin paljon, että jokaisesta löytyy mielipiteitä ihan minkä vain haluaa valita ja lukea. Ja Alonsosta tuplasti vielä enemmän - usein omia kommenttejaan. Jos Alonso on häntä ihan datan perusteellakin seuranneiden mielestä top-3 kuski, niin näiden mielestä häntä parempia on siis Vettel ja Kimi. Jotka Ferrarilla 2015 ajavat. Jos siis pelkistät asioita niin tästä on paha päästä yli. Häntä parempiem kuskien listalle voidaan lisätä niiden oletettujen tallien kuskit jotka eivät häntä palkkaa. Välivuoden kyseessä ollen - no....
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kaikista kuskeista kirjoitetaan niin paljon, että jokaisesta löytyy mielipiteitä ihan minkä vain haluaa valita ja lukea. Ja Alonsosta tuplasti vielä enemmän - usein omia kommenttejaan. Jos Alonso on häntä ihan datan perusteellakin seuranneiden mielestä top-3 kuski, niin näiden mielestä häntä parempia on siis Vettel ja Kimi. Jotka Ferrarilla 2015 ajavat. Jos siis pelkistät asioita niin tästä on paha päästä yli. Häntä parempiem kuskien listalle voidaan lisätä niiden oletettujen tallien kuskit jotka eivät häntä palkkaa. Välivuoden kyseessä ollen - no....
Saivarellaan nyt sen verran, että top3-kuskilla ainakin mun papereissa tarkoitetaan, että kuski on kolmen parhaan joukossa. Ts. selkeää parasta ei ole. Eri asia, jos sanotaan, että on kolmanneksi paras kuski. En tosin osais top3 kuskeja sanoa, mut ehkä top6. Hamilton,Vettel,Räikkönen,Alonso näin ensimmäisenä. Kahta vikaa täytyis miettiä pidempään kuin tämän lauseen kirjoittamiseen kulunut aika.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Saivarrellaan lisää tai ainakin lisätään edelliseen viestiini rautalanka. Top-3 kuskeista Ferrari luonnollisesti palkkaa kaksi parasta, jättää kolmannen ja näin tulee tämän kolmannen rankanneeksi.

Alonson asettaminen 6 parhaan joukkoon on helppo hyväksyä mutta tuolla edellä hänet rankattiinkin selkeästi parhaimmaksi. Sellaiseen ei ole perusteita. 3-parhaan joukkoon - no sekin lienee liikaa. Myös kuskin ominaisuudet ovat kokonaisuus - ilman kykyä voittaa et voi pärjätä. Voittaa siis tiukat, vahvuutta vaativat väännöt ja hermopelit.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös