Väärässä ovat. Uudessa paketissa pakoputken ympärillä ei juurikaan ole ilmatilaa, nyt oli käytössä sama paketti mitä ovat käyttäneet kuumissa kisoissa.
Jos Ferraarilla on lämpö ongelmia kun tekevät tiukemman aero paketin koneen ympärille
niin sitä syytä ei tarvi kaukaa hakea. Vertaa vaan Ferrarin ja Mersun konetiloja ja pakoputkia ennen turboa.
Tuollaiset Ferrarin pakoputket kun oikein kiertää lähellä sylinterin kansia niin niiden
säteilylämmitys kyky moottorille on todella iso joka taatusti kasvattaa moottorin
jäähdyttimien kokoa. Pakoputket kun ennen turbo kun ovat helposti yli 600 astetta joten
niiden säteilylämmitys teho on melkoinen.
Toinen huono puoli sillä on se että konetilan tarvitsema suuri jäähdyts ilma määrä
laskee hieman pakokaasujen lämpötilaa ennen turboa joka taas huonontaa turbon tehoa.
Näistä yksinkertaisita syitä johtuen Mersu on tehnyt tuollaisen "tukki" tyylisen
pakosarjan jossa vielä lämmöneristys päällä. Jonka edut on selkeät :
- pakoputkisto ennen turboa lyhyt.
- pakokaasun hukkalämpö pientä.
- pakoputkiston lämmitys kyky konetilaa ja suoraan moottoriin vähäistä.
Näistä johtuen Mersu pystyy tekemään pienemmän voimalaitos ja jäähtytin paketin
joka tarvitsee vähemmän konetilaan tuuletusta ja se johtaa siihen että
aeropaketti voidaan rakentaa pienemmäksi ja lähemmäs voimalaitosta.
Mersu on tehnyt todella upeata työtä joka oikeastaan kaikki lähtee tuosta
että on hylätty kilpa-autoilussa perinteisesti käytetty putkesta tehty
upea "tippaleipä" jossa pakoputket kiertää kuin käärmeet toisiaan.
Sekä otettu käytöön tuo tukki-typpinen pakosarja käytöön jossa on
ehkä hieman isommat pakokaasun virtausvastukset.
Ilmeisesti ovat Mersulla laskeneet että tuota putki-tyyppisen pakoputkiston parempaa
virtausvastusta ei tarvita kun moottorista otetaan vain se n.700 hv ulos.
Juttu olis toinen jos ei olis poltto-aine virtaus rajoitusta ja sen mukanaan
antamaan melkein 2000 hv moottori tehoa.
Varsinkin kun polttoaine rajoitus on tehty noinkin näppärällä tavalla että
maximi polttoaine virtauksen saa vasta tuolla 10 500 rpm.
Pelkällä kuristimella moottoreista olis tehty todella matalata kiertäviä kurnuttajia.
Näistä syistä johtuen uskoisin että Ferrarin vauhti ei tule ihan heti olemaan Mersun luokkaa.
Tällä kertaan olen mielelläni väärässä jos esim Kimillä alkais pian auto kulkemaan
Mersujen tahtiin uusien tulevien kehitys osien kanssa.