Formula 1 - 2014 - Kanada - Ennakko ja harjoitukset

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Ainakin Ferrari vaikuttaa tehneen jotakin oikein päivityksillään, katsotaan sitten tänään ja huomenna mitä siinä oikeasti on tapahtunut. Toisi näin suomalaisittain vaihteeksi mukavia uutisia oritallista Spagnolo-sekoiluineen kaikkineen. Williamsilla vaikuttaa myös kulkevan.

Olisiko Vettel vihdoinkin saanut asiat kuntoon? Rupeaisi olemaan korkea aika.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ainakin Ferrari vaikuttaa tehneen jotakin oikein päivityksillään, katsotaan sitten tänään ja huomenna mitä siinä oikeasti on tapahtunut.
Nyt molemmissa Ferrarissa vanhat aero-osat. Ei hyvä :nope:
 

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Nyt molemmissa Ferrarissa vanhat aero-osat. Ei hyvä :nope:
No tästä se ilo vasta alkaakin. Mikäköhän lienee syy, kun kerran näin maallikon silmin uudet näyttivät jokseenkin toimivilta? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mitens kun maikkarin tiimi kuitenkin sanoi fefessä olevan uudet osat? Voivatko olla väärässä?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No tästä se ilo vasta alkaakin. Mikäköhän lienee syy, kun kerran näin maallikon silmin uudet näyttivät jokseenkin toimivilta? :doubtful:
Ehkä lämmin keli pakottaa käyttämään vanhoja, kun uusissa jäähdytysaukot on paljon pienemmät.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mitens kun maikkarin tiimi kuitenkin sanoi fefessä olevan uudet osat? Voivatko olla väärässä?
Väärässä ovat. Uudessa paketissa pakoputken ympärillä ei juurikaan ole ilmatilaa, nyt oli käytössä sama paketti mitä ovat käyttäneet kuumissa kisoissa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
No tästä se ilo vasta alkaakin. Mikäköhän lienee syy, kun kerran näin maallikon silmin uudet näyttivät jokseenkin toimivilta? :doubtful:
Ei tule käyttöön kisassa uudet aero-osat vielä Canadassa, johtuen jäähdytyksen riittävyydestä kuumissa olosuhteissa.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Väärässä ovat. Uudessa paketissa pakoputken ympärillä ei juurikaan ole ilmatilaa, nyt oli käytössä sama paketti mitä ovat käyttäneet kuumissa kisoissa.
Kannattaisi varmaan käyttää niiden pakosarjojen ja pakoputken päällä jotain Thermo-Tec tyylistä suojaa. Ainakin Mersulla on käytössä ja Caterham käyttää myös. Tuolla saa pintalämmön tiputettua todella matalaksi.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Kannattaisi varmaan käyttää niiden pakosarjojen ja pakoputken päällä jotain Thermo-Tec tyylistä suojaa. Ainakin Mersulla on käytössä ja Caterham käyttää myös. Tuolla saa pintalämmön tiputettua todella matalaksi.
Auttaa varmaa putkiston pintalämpöön mutta sitten se itse lämpö siirtyy muihin komponentteihin joka taas voi aiheuttaa lisäjäähdytyksen tarvetta muualla.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Kanadan GP

Montrealin rata on varmasti sarjan hienoimpia. Nopeita mutkia kuskeille ajettavaksi sekä ohituspaikkoja kilpailuissa. Oikeat ja tarkat ajolinjat oltava sekä mutkiin jarrutettaessa että kiihdytettäessä. Kaiteet ovat lähellä, vaan loivissa kulmissa niitä viistetään.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Montrealin rata on varmasti sarjan hienoimpia. Nopeita mutkia kuskeille ajettavaksi sekä ohituspaikkoja kilpailuissa. Oikeat ja tarkat ajolinjat oltava sekä mutkiin jarrutettaessa että kiihdytettäessä. Kaiteet ovat lähellä, vaan loivissa kulmissa niitä viistetään.
No ei kuitenkaan nopeita mutkia, mutta nopeita shikaaneja shikaaneiksi on.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Väärässä ovat. Uudessa paketissa pakoputken ympärillä ei juurikaan ole ilmatilaa, nyt oli käytössä sama paketti mitä ovat käyttäneet kuumissa kisoissa.
Jos Ferraarilla on lämpö ongelmia kun tekevät tiukemman aero paketin koneen ympärille
niin sitä syytä ei tarvi kaukaa hakea. Vertaa vaan Ferrarin ja Mersun konetiloja ja pakoputkia ennen turboa.

Tuollaiset Ferrarin pakoputket kun oikein kiertää lähellä sylinterin kansia niin niiden
säteilylämmitys kyky moottorille on todella iso joka taatusti kasvattaa moottorin
jäähdyttimien kokoa. Pakoputket kun ennen turbo kun ovat helposti yli 600 astetta joten
niiden säteilylämmitys teho on melkoinen.

Toinen huono puoli sillä on se että konetilan tarvitsema suuri jäähdyts ilma määrä
laskee hieman pakokaasujen lämpötilaa ennen turboa joka taas huonontaa turbon tehoa.

Näistä yksinkertaisita syitä johtuen Mersu on tehnyt tuollaisen "tukki" tyylisen
pakosarjan jossa vielä lämmöneristys päällä. Jonka edut on selkeät :
- pakoputkisto ennen turboa lyhyt.
- pakokaasun hukkalämpö pientä.
- pakoputkiston lämmitys kyky konetilaa ja suoraan moottoriin vähäistä.

Näistä johtuen Mersu pystyy tekemään pienemmän voimalaitos ja jäähtytin paketin
joka tarvitsee vähemmän konetilaan tuuletusta ja se johtaa siihen että
aeropaketti voidaan rakentaa pienemmäksi ja lähemmäs voimalaitosta.

Mersu on tehnyt todella upeata työtä joka oikeastaan kaikki lähtee tuosta
että on hylätty kilpa-autoilussa perinteisesti käytetty putkesta tehty
upea "tippaleipä" jossa pakoputket kiertää kuin käärmeet toisiaan.
Sekä otettu käytöön tuo tukki-typpinen pakosarja käytöön jossa on
ehkä hieman isommat pakokaasun virtausvastukset.

Ilmeisesti ovat Mersulla laskeneet että tuota putki-tyyppisen pakoputkiston parempaa
virtausvastusta ei tarvita kun moottorista otetaan vain se n.700 hv ulos.
Juttu olis toinen jos ei olis poltto-aine virtaus rajoitusta ja sen mukanaan
antamaan melkein 2000 hv moottori tehoa.
Varsinkin kun polttoaine rajoitus on tehty noinkin näppärällä tavalla että
maximi polttoaine virtauksen saa vasta tuolla 10 500 rpm.
Pelkällä kuristimella moottoreista olis tehty todella matalata kiertäviä kurnuttajia.

Näistä syistä johtuen uskoisin että Ferrarin vauhti ei tule ihan heti olemaan Mersun luokkaa.

Tällä kertaan olen mielelläni väärässä jos esim Kimillä alkais pian auto kulkemaan
Mersujen tahtiin uusien tulevien kehitys osien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös