Sääntömuutokset kaudeksi 2015

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4397
Isohko uudistus ensi kaudeksi. Turva-autotilanteiden jälkeen ei enää lentävää lähtöä, vaan startti tapahtuu paikaltaan.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/neue-safety-car-regel-fuer-2015-stehender-start-nach-safety-car-phase-8416573.html
Kun showta selvästikkin halutaan yleisölle järjestää niin eikö jokaisessa SC-tilaneessa samalla voitaisi arpoa lähtöjärjestys. Tai laittaa autot siihen järjestykseen kun mihin he lähtöruudukkoon ajavat SC-kyltin ilmestyttyä radalle.

Ihan käsittämätöntä soopaa tää päätös, aikataulut venyy ja paukkuu ja tästä johtuen veikkaan että ideasta luovutaan ensimmäisen kisan jälkeen jossa SC tulee radalle enemmän kuin 2 kertaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Moottorit ja kytkimet ovat todella kovilla jos joudutaan paikallaan odottamaan radasta riippuen jopa 2,5 minuuttia sitä, että kierroksella ohitetut ehtivät omille paikoilleen, joten draamaa saadaan uusintastarttiin kun jännitetään sitä ketkä pääsevät ylipäätään liikkeelle uusintastartissa ja käytännössä olisi parempi ennen uusintastarttia ajaa yksi kierros sen jälkeen kun kierroksella ohitetuille annetaan lupa ohittaa turva-auto.
Eikös Albert Parkissa jännätty etukäteen pääseekö yhtään autoa maaliin?:eek:

Pitää vaan se näkkäri tehdä vahvemmaksi, että kestää startteja. Ja ottaahan ne nytkin startteja aika usein lähtiessään treeneissä varikolta radalle.

Lisäksi radan siivous voidaan tehdä nopeammin, kun radalle voi ottaa harja-auton ja nosturin eikä ukkojen tarttee pomppia välistä aina pois radalta siivoamasta kun väistelevät autoja.

Miks ihmisille kaikki uudistukset on aina huonoja. Vanhaan hyvää aikaan ei nuoriso roikkunut räkimässä kaduilla. Ei, ne oli ampumassa itänaapuria. Tossa eilen just keskustelin formuloista yhden fanin kanssa, niin ihan huvikseen sitten kysyin, ottaisko se omaan siviiliautoon mielummin vapaastihengittävän dieselin vain turbolla varustetun.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Joo romua testä vain taitaa tulla. Paljon kuluneet vs uudet renkaat, paska-auto lähtee huippuauton edestä, jne.
Miten paska-auto lähte huippuauton edestä? Eikö tuo ainakin edellytä että paska-auton kuljettaja olisi kilpailusijoituksissa kärkiauton edellä ja näin ansainnut paikkansa ylivertaisilla ajotaidoillaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Miten paska-auto lähte huippuauton edestä? Eikö tuo ainakin edellytä että paska-auton kuljettaja olisi kilpailusijoituksissa kärkiauton edellä ja näin ansainnut paikkansa ylivertaisilla ajotaidoillaan.
Meneeköhän edes FIAn sääntöjen läpi paska-auto. Ainakin moottorintilavuus on liian suuri. Ja nokka liian ylhäällä.
Näköjään Renault moottoritoimittajana paska-autossakin. Siitäkö heikko kulku?:doubtful:
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Kurja niissä tilanteissa, kun lähtöpuolien pidossa on suuria eroja. En tykkää. Pilataan vaan hyvä voittotaistelu jos 2 autoa kärjessä selvästi muita edellä.
Ja kun lähtöruuduista puhe, siirtäisin paalupaikan ns. likaiselle puolelle rataa. Saisi keskimäärin useammin ainakin tiukempia voittotaisteluita josta yleisö tykkää.
Tämä. Varsinkin kisan lopussa korostuu kun radalla on yksi ajolinja ja toinen puoli on täynnä kuminmurusia.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jos Suomikuski voittaa tuon uuden systeemin takia niin sehän on paras ikinä. Muulla ei periaatteessa ole väliä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Miten paska-auto lähte huippuauton edestä? Eikö tuo ainakin edellytä että paska-auton kuljettaja olisi kilpailusijoituksissa kärkiauton edellä ja näin ansainnut paikkansa ylivertaisilla ajotaidoillaan.
Esimekiksi, jos huippuauto on käynyt juuri varikolla ja jäänyt jonkin hitaamman auton taakse joka ei ole käynyt varikolla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Esimekiksi, jos huippuauto on käynyt juuri varikolla ja jäänyt jonkin hitaamman auton taakse joka ei ole käynyt varikolla.
Eikös se siinä juna-ajelussa ole sama tilanne? :D Ja vauhdeista lähtien sen on helpompi puolustaa sijaansa, kuin paikaltaan lähtien.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikös se siinä juna-ajelussa ole sama tilanne? :D Ja vauhdeista lähtien sen on helpompi puolustaa sijaansa, kuin paikaltaan lähtien.
Ei ole sama tilanne. Uudessa tavassa kolariherkkyys on eri tasolla, tästä oli kysymys.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Eikös Albert Parkissa jännätty etukäteen pääseekö yhtään autoa maaliin?:eek:

Pitää vaan se näkkäri tehdä vahvemmaksi, että kestää startteja. Ja ottaahan ne nytkin startteja aika usein lähtiessään treeneissä varikolta radalle.

Lisäksi radan siivous voidaan tehdä nopeammin, kun radalle voi ottaa harja-auton ja nosturin eikä ukkojen tarttee pomppia välistä aina pois radalta siivoamasta kun väistelevät autoja.

Miks ihmisille kaikki uudistukset on aina huonoja. Vanhaan hyvää aikaan ei nuoriso roikkunut räkimässä kaduilla. Ei, ne oli ampumassa itänaapuria. Tossa eilen just keskustelin formuloista yhden fanin kanssa, niin ihan huvikseen sitten kysyin, ottaisko se omaan siviiliautoon mielummin vapaastihengittävän dieselin vain turbolla varustetun.
Miten sitten ajattelit ratkaista moottorin jäähdytykseen liittyvät ongelmat, koska F1-autoissa moottorin jäähdytys ei toimi kovin hyvin paikallaan ollessa ja siksi pitkä paikallaan seisominen moottorin käydessä aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen, joten uusintastartti johtaa herkästi moottoririkkoihin, jos joudutaan odottamaan paikallaan jopa 2,5 minuuttia kierroksella ohitettujen pääsemistä omille paikoilleen.

Ongelma voidaan tietenkin ratkaista siten, että ennen uusintastarttia ajetaan turva-auton perässä siihen asti kunnes kierroksella ohitetut ovat ohitusluvan saatuaan ajaneet letkan kiinni ja vasta sen jälkeen pysähdytään lähtöruutuihin odottamaan uusintastarttia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Miten sitten ajattelit ratkaista moottorin jäähdytykseen liittyvät ongelmat, koska F1-autoissa moottorin jäähdytys ei toimi kovin hyvin paikallaan ollessa ja siksi pitkä paikallaan seisominen moottorin käydessä aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen, joten uusintastartti johtaa herkästi moottoririkkoihin, jos joudutaan odottamaan paikallaan jopa 2,5 minuuttia kierroksella ohitettujen pääsemistä omille paikoilleen.

Ongelma voidaan tietenkin ratkaista siten, että ennen uusintastarttia ajetaan turva-auton perässä siihen asti kunnes kierroksella ohitetut ovat ohitusluvan saatuaan ajaneet letkan kiinni ja vasta sen jälkeen pysähdytään lähtöruutuihin odottamaan uusintastarttia.
Ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin ennen uusintastartteja. Eli hiilihappojäillä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Tuosta ensikauden turva-auto muutoksesta sen verran, että jos kerran turva-auton jälkeen otetaan uusi seisova lähtö, niin mikä järki on koko turva-autossa? Eikö olisi järkevintä, kun tulee kolari, niin muut autot varikolle ja romut siivotaan sillä välin pois. Sitten varikolta kierros lähtöviivalle ja sitten taas mennään. Turhaa sitä turva-autoa ajattaa kolarin aikana radalla montaa kierrosta, kun ne autot voisi ottaa siksi aikaa varikolle.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Tuosta ensikauden turva-auto muutoksesta sen verran, että jos kerran turva-auton jälkeen otetaan uusi seisova lähtö, niin mikä järki on koko turva-autossa? Eikö olisi järkevintä, kun tulee kolari, niin muut autot varikolle ja romut siivotaan sillä välin pois. Sitten varikolta kierros lähtöviivalle ja sitten taas mennään. Turhaa sitä turva-autoa ajattaa kolarin aikana radalla montaa kierrosta, kun ne autot voisi ottaa siksi aikaa varikolle.
Kyllähän Mersu taitaa maksaa aika sievoiset summat Bernielle siitä, että heillä on kolarin sattuessa kisassa kolmoisjohto. Ja Allianz varmastikin maksaa hyvät rahat siitä, että saa logonsa kärkiauton kylkeen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuosta ensikauden turva-auto muutoksesta sen verran, että jos kerran turva-auton jälkeen otetaan uusi seisova lähtö, niin mikä järki on koko turva-autossa? Eikö olisi järkevintä, kun tulee kolari, niin muut autot varikolle ja romut siivotaan sillä välin pois. Sitten varikolta kierros lähtöviivalle ja sitten taas mennään. Turhaa sitä turva-autoa ajattaa kolarin aikana radalla montaa kierrosta, kun ne autot voisi ottaa siksi aikaa varikolle.
No tulipa kerrankin sieltä ihan järkipuhetta. Olet nimittäin ihan oikeassa.:thumbup:
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tuosta ensikauden turva-auto muutoksesta sen verran, että jos kerran turva-auton jälkeen otetaan uusi seisova lähtö, niin mikä järki on koko turva-autossa? Eikö olisi järkevintä, kun tulee kolari, niin muut autot varikolle ja romut siivotaan sillä välin pois. Sitten varikolta kierros lähtöviivalle ja sitten taas mennään. Turhaa sitä turva-autoa ajattaa kolarin aikana radalla montaa kierrosta, kun ne autot voisi ottaa siksi aikaa varikolle.
Jos tuollainen on tulossa, (en ole kauheesti tutkiskellut) niin ehkä siinä on se, että autot pysyvät kuitenkin enemmän "ajokelpoisina" kun niillä ajetaan edes hitaasti turva-auton perässä. Renkaissa ja ja jarruissa saadaan pidettyä edes jonkinlainen lämpö uusinta starttia odotellessa. Ikäänkuin ajettaisiin sitä ensimmäistä lämmittelykierrosta siinä turva-auton perässä.

Eihän siitä mitään tulisi, että autot tulisivat suoraan vairkolle. Saisiko niihin mekaanikon koskea? Entä renkaanlämmittimet? Entä jarrujen jähdyttäminen? ym..
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos tuollainen on tulossa, (en ole kauheesti tutkiskellut) niin ehkä siinä on se, että autot pysyvät kuitenkin enemmän "ajokelpoisina" kun niillä ajetaan edes hitaasti turva-auton perässä. Renkaissa ja ja jarruissa saadaan pidettyä edes jonkinlainen lämpö uusinta starttia odotellessa. Ikäänkuin ajettaisiin sitä ensimmäistä lämmittelykierrosta siinä turva-auton perässä.

Eihän siitä mitään tulisi, että autot tulisivat suoraan vairkolle. Saisiko niihin mekaanikon koskea? Entä renkaanlämmittimet? Entä jarrujen jähdyttäminen? ym..
Nämähän siinä taitaa olla syynä. Kuluneet renkaat menettäisi vielä lisää toimintakuntoaan, tarkoittaisi, että kaikille pitäisi antaa uudet renkaat. Normaalisti käytetyt renkaat puhdistetaan ennen niiden uudelleen käyttöä. Lisäksi koko prosessiin menisi enemmän aikaa kuin turva-auton perässä kurvailuun ja siitä lähtöruutuun. Mersu varmaan myös haluaa saada pitää mainoskatkonsa turva-auton muodossa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nämähän siinä taitaa olla syynä. Kuluneet renkaat menettäisi vielä lisää toimintakuntoaan, tarkoittaisi, että kaikille pitäisi antaa uudet renkaat. Normaalisti käytetyt renkaat puhdistetaan ennen niiden uudelleen käyttöä. Lisäksi koko prosessiin menisi enemmän aikaa kuin turva-auton perässä kurvailuun ja siitä lähtöruutuun. Mersu varmaan myös haluaa saada pitää mainoskatkonsa turva-auton muodossa.
:ahem:

Muutenkin sponsorit pysyy esillä kun ei poistuta radalta.
 
Ylös