Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nyt on Laudan ja Massan molempien suusta tullut, että Ferrari ei ole enää Mersua jäljessä moottorissa. Saa nähdä mihin Ferrarin rahkeet vielä riittää, kun auton piti olla vasta kauden puolivälissä tässä vauhdissa. Barcelonaan ilmeisesti on odotettavissa isompaa päivitystä niin moottoriin kuin muihinkin osiin autoa.

Kyllä hymyilyttää tässä kohtaa ne väitteet, mitä vielä tuli tämänkin vuoden alussa, että Mersu tulee olemaan ylivoimainen vielä vuosia. Aivan kuin Mersu olisi ainoa joka osaa rakentaa moottorin ja auton.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Nyt on Laudan ja Massan molempien suusta tullut, että Ferrari ei ole enää Mersua jäljessä moottorissa. Saa nähdä mihin Ferrarin rahkeet vielä riittää, kun auton piti olla vasta kauden puolivälissä tässä vauhdissa. Barcelonaan ilmeisesti on odotettavissa isompaa päivitystä niin moottoriin kuin muihinkin osiin autoa.

Kyllä hymyilyttää tässä kohtaa ne väitteet, mitä vielä tuli tämänkin vuoden alussa, että Mersu tulee olemaan ylivoimainen vielä vuosia. Aivan kuin Mersu olisi ainoa joka osaa rakentaa moottorin ja auton.
Kimikin vihjaili, että ottavat vielä kiinni, kun tulee uudistukset.:thumbup:
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Siitä kun Kimi ohitti Bottaksen, niin sillä ei ole mitään tekemistä varovaisuuden kanssa, vaikka miten katsoisi, juuri katselin starttia uudestaan ja siinä ei ollut mitään himmailua Kimillä vaan veti lappu lattiassa ensin Massan ja sitten Bottaksen ohi. Oli ennemminkin hivenen röyhkeä ohitus Bottaksesta, mutta silti taidokas. Se on totta, että Kimi kuuluu siihen porukkaan joka voi ajaa mutkakaupalla rengasrengasta vastaan kilpaa kolaroimatta ja tarpeen tullessa väistelee tolloja, mutta ei se mikään nöyristelijä ole, höpö höpö. Eniten varmasti tällä kaudella ohitellut kuljettaja, ei voi kyllä puhua varovaisuudesta, siltä osin. Vaan starteissa myös jälkihöyry porukka toivoi agressiivisuutta, nyt oli startissa ja ensimmäisessä kierroksessa menemisen meininkiä.
Viittasinkin tässä kisassa ensimmäiseen mutkaan. Kuten sanoin, Kimi on taitava ja joissakin paikoissa poikkeuksellisen järkevästi ajava kuljettaja. Viime aikoina kuitenkin tuo on monessa kohtaa kääntynyt liialliseksi varomiseksi. Ja tuo ohituksien määrä nyt johtuu siitä, että on joutunut nousemaan porukan takaa hitaampien autojen ohitse. Melbourne oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, että vaikka varominen lähdössä tallikaveria vastaan oli tallin kannalta paras ratkaisu niin se kuitenkin vahingoitti Kimin asemaa Vetteliä vastaan.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Viittasinkin tässä kisassa ensimmäiseen mutkaan. Kuten sanoin, Kimi on taitava ja joissakin paikoissa poikkeuksellisen järkevästi ajava kuljettaja. Viime aikoina kuitenkin tuo on monessa kohtaa kääntynyt liialliseksi varomiseksi. Ja tuo ohituksien määrä nyt johtuu siitä, että on joutunut nousemaan porukan takaa hitaampien autojen ohitse. Melbourne oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, että vaikka varominen lähdössä tallikaveria vastaan oli tallin kannalta paras ratkaisu niin se kuitenkin vahingoitti Kimin asemaa Vetteliä vastaan.
Katsoin taas startin uudestaan pariin otteeseen. Kimi lähti viivalta paremmin, kuin Massa ja Bottas, ensimmäiseen kurviin meni sisälinjalla Massa leikkasi siihen eteen melko lähelle, voi olla että pikkusen joutui nostamaan tuossa, mutta oli kuitenkin selvästi Massan takana vielä tuossa. Jos olisi väkisin tunkenut keulan sisäkurviin niin olisi rikkonut etusiipensä Massan takarenkaaseen. Joten kyllä ja ei, joutui vähän nostamaan ensimmäiseen mutkaan, mutta ei tuossa ainakaan minun silmillä noin kaksikymmentä kertaa tilanteen katselleena oli mitään muuta mahdollisuutta. Eikä menettänyt vauhtia silti seuraaviin kurveihin ja löysi hyvät ajolinjat. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että pikkuisen joutui nostamaan. Mutta jos ei olisi nostanut niin olisi kolahtanut.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Joten kyllä ja ei, joutui vähän nostamaan ensimmäiseen mutkaan, mutta ei tuossa ainakaan minun silmillä noin kaksikymmentä kertaa tilanteen katselleena oli mitään muuta mahdollisuutta.
Näiden puiminen jälkikäteen on aina vähän niin ja näin, mutta olisihan Kimi voinut ottaa Bottaksen linjan ja mennä Massan ohi heittämällä, kun oli Bottasta edellä. Muistaakseni ajoi itseään vähän pussiin siinä ja joutui nostamaan, jolloin molemmat Williamsit pääsi edelle. Hyvin silti paikkasi tulevissa mutkissa ja lopputulos oli käytännössä sama.

Hyvää Kimin lähdöissä on ollut erityisesti viivalta lähteminen. Lähtenyt sutjakkaammin myös Vettelin verrattuna.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Kimi varmaan laskee myös kakkosmutkan ykkösmutkaksi, kun se ikään kuin jatkuu siitä. Todellisuudessahan ykkösmutkaan tultaessa Kimi oli selkeästi Massan takana ja Bottas ohitti näistä molemmat. Kakkosmutkasta lähtien Kimi alkoi haastaa Williamseja ja pääsi kolmos/nelosmutkassa Massasta ohi ja kutosmutkassa vielä hienosti nappasi Bottaksen päänahan, jolloin myös Massa livahti Bottaksen ohitse.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Miksei ferrari voisi kokeilla taktiikkaa jos omat kuskit ajavat pienellä erolla peräkkäin niin antaisivat takana olevalle aina aiemman varikko stopin? Kuitenki gp:ssä on yleensä 2 varikko stoppia niin tilanne muuttuisi takaisin jos paikkansa menettänyt (vettel) olisi pysynyt kimin kyydissä toisille stoppeille saakka? Omasta mielestä toi olisi reilu kilpailu tilanne ja saatais takana mahdollisesti nopeampi kuski ajamaan kärkeä kiinni jos on tarve..:ahem:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Näiden puiminen jälkikäteen on aina vähän niin ja näin, mutta olisihan Kimi voinut ottaa Bottaksen linjan ja mennä Massan ohi heittämällä, kun oli Bottasta edellä. Muistaakseni ajoi itseään vähän pussiin siinä ja joutui nostamaan, jolloin molemmat Williamsit pääsi edelle. Hyvin silti paikkasi tulevissa mutkissa ja lopputulos oli käytännössä sama.

Hyvää Kimin lähdöissä on ollut erityisesti viivalta lähteminen. Lähtenyt sutjakkaammin myös Vettelin verrattuna.
Ei pidä paikkaansa, katseleppa vaikka nyt uudestaan tuo startti, niin ei tarvi alkaa huonosta ulkomuistista vääntelemään.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Kimi varmaan laskee myös kakkosmutkan ykkösmutkaksi, kun se ikään kuin jatkuu siitä. Todellisuudessahan ykkösmutkaan tultaessa Kimi oli selkeästi Massan takana ja Bottas ohitti näistä molemmat. Kakkosmutkasta lähtien Kimi alkoi haastaa Williamseja ja pääsi kolmos/nelosmutkassa Massasta ohi ja kutosmutkassa vielä hienosti nappasi Bottaksen päänahan, jolloin myös Massa livahti Bottaksen ohitse.
Ykkönen on kakkonen... Vai miten se kaikilla menekään.. Niin, mikä oli sulla pointtina tässä jutussa? Että Kimi joutui nostamaan ykkös mutkassa vai mikä? Niin ja samoin tein voi sanoa, että mitä sitten. Ensimmäisen kierroksen jälkeen oli molemmista Williamseista ohi, niin mikä tässä nyt oli se jutun juoni? Kerro toki, että saa jotain järkeä tähän väittelyyn..
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Kimikin vihjaili, että ottavat vielä kiinni, kun tulee uudistukset.:thumbup:
Senjälkeen voidaan nauttia Niki Laudan happamasta naamasta. :ahem: Niinkuin Seppo Räty aikoinaan tekaisi "Kyllä se Mersukin joskus vässyy" ;)
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Bahrainissa on Kimin paikka. Kuumaa, kuivaa ja rata, joka sopii hyvin Kimille. Nyt Malesiassa ja Kiinassa on löytynyt erittäin kilpailukykyinen vauhti, joka ei kuitenkaan ole vielä päässyt täysin realisoitumaan pienten vastoinkäymisten vuoksi - osin omien virheiden, osin huonon tuurin. On vain ajan kysymys, koska nuo vastoinkäymiset hellittävät ja potentiaali tulee kaikkien nähtäville palkintopallisijoituksen muodossa. Kaikki merkit ovat ilmassa, että tämä käänne tulee tapahtumaan tulevana viikonloppuna.

Bahrain on ollut yksi parhaista radoista Kimille, podium-sijoituksia taitaa olla uralta jo peräti seitsemän. Käytännössä siis aina kun 1) auto kestää maaliin asti ja 2) auto ei ole puskutraktori, Kimi Matias Räikkönen juhlii Bahrainissa kolmen kärjessä. Uskon, että näin tulee tapahtumaan myös sunnuntaina. Auto on hyvä, tuntuma on hyvä.

On turha odottaa, että Räikkönen alkaisi yhtäkkiä ajelemaan paalupaikkoja aika-ajossa, eikä sitä vaaditakaan tässä operaatiossa "paluu podiumille". Neljän joukkoon on päästävä ja mielellään voitettava Vettel aika-ajoissa, mikä on haastava mutta realistinen tavoite. Ferrarikin tietää, että parhaimmillaan Räikkösen pitkät stintit ja renkaanhallinta on Vetteliäkin paremmalla tasolla - ainakin vielä tässä vaiheessa kautta - ja se tarkoittaa sitä, että jos Ferrarit ajelevat peräkkäin, tallin kokonaistulos maksimoituu silloin, kun Kimi on edellä. Tämä tulee ajan mittaan heijastumaan varikkotaktiikoihin, kun Kimi pääsee starttaamaan yhtäläisistä lähtökohdista kisoihin verrattuna Vetteliin.

Oma odotukseni on, että momentum syntyy sunnuntaina Bahrainin aavikolla. Momentum, jonka myötä Kimi alkaa voittamaan tallikaveriaan säännöllisesti - ei aina, mutta säännöllisesti - tulevissa GP:issä ja nousemaan takaisin varteenotettavaksi kilpailijaksi. Nyt takana on 1,5 kautta Kimin maineen yhtäjaksoista heikkenemistä tai stabiilina pysymistä - tuo trendi katkeaa pian ja lähtee takaisin nousuun, jossa se viimeksi oli 2013 keskivaiheilla. Tuo momentum tulee huipentumaan 23. elokuuta Belgiassa, jolloin uskon, että Räikkönen ottaa viidennen voittonsa Spassa. Bahrainissa sen aika tuskin vielä on - joskin Mersun kuljettajien kiristyneet välit voivat pahimmillaan johtaa odottamattomiin lopputuloksiin.

Joka tapauksessa vastoinkäymisistä huolimatta mielestäni nyt on hyvät merkit ilmassa. Kirves on kiilotettu.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
http://www.motorsportmagazine.com/f1/reports/2015-chinese-gp-report/

When the track temperature comes up and its surface becomes oilier, the mechanism of grip changes; the tyre is gripping less against the track surface and more against itself as there is a temperature mismatch between the tyre’s tread and its core. At a front-limited circuit like Shanghai – front-limited mainly because of the super-long duration of turns 1-2-3 and 12-13 – this means that a tyre like the Pirelli soft, with a high working temperature range, will tend to grain more readily on a hot circuit when fitted to a Ferrari than it will on a Mercedes, which grinds the tyre harder into the track and thereby achieves a more equitable balance between tyre surface and tyre core temperature. Conversely, at lower, grippier track temperatures, the medium Pirelli – a tyre with a low working temperature range – on the Ferrari will be less susceptible to graining its front left than the Mercedes. In these conditions, it will treat both tyres better than the Mercedes – other than over a single qualifying lap when it might struggle to reach temperature by the start of the lap.

When the long runs were completed during Friday afternoon practice, track temperature was close to its optimum for grip at around 36deg C. So the Ferrari could run the soft tyre for longer than the Mercedes and at a comparable lap time – to such an extent that on the Ferrari the soft looked a faster race tyre than the medium, whereas the Mercedes couldn’t make the soft as quick as the medium.

The slower Ferrari, in other words, could access the greater performance of the faster tyre better than the Mercedes – just as at Malaysia, though not to the extent that it could make one stop less. But it did mean that it could potentially do the optimum two stop strategy on two sets of softs and one of mediums. The Mercedes, by contrast, looked consigned to stints of one soft/two mediums. It was a potentially close match, despite the Merc’s much superior qualifying pace.

But Sunday was sunny, the Shanghai sky unusually clear – and the track temperature had soared to 46-47deg C by the 2.00pm start. The picture was now potentially very different. With lower track surface grip, suddenly the Mercedes could work the soft tyre properly. Mercedes began to think about switching to the soft/soft/medium strategy that it suspected Ferrari was going to favour. But it couldn’t be sure; it was just their theory at this stage.
Mercedes vs Ferrari tilanne monimutkainen renkaiden osalta. Mercedes saa pehmeät toimimaan paremmin jos rata rasittaa eturenkaita enemmän vaikka radan lämpö olisi kova. Ferrari olisi vielä perjantain lämmöillä toiminut paremmin myös Kiinassa..

Bahrainissa ja Barcelonassa rajoitukset ovat kuitenkin takarenkaissa joten edun pitäisi siirtyä Ferrarille

Kimin ongelmat aika-ajossa ja Vettelin pyörähdys samassa paikassa johtunevat ongelmista saada lämmöt renkaan sisään
Having needed the security of using up one of the allocated three sets of softs to ensure they got out of Q1, the Ferrari drivers did their first Q3 runs on used softs – thereby giving them just their one final fresh tyre run in which to deliver. Vettel did so, Räikkönen did not, meaning Seb stuck his car third comfortably clear of the Williams pair whereas Kimi was behind them back in sixth, having got wildly out of shape exiting turn three. “I just need to do better laps, without these mistakes” assessed Kimi honestly.

Perhaps significantly, Vettel had spun here on Friday suggesting there was something about the Ferrari’s traits that made this part of the track tricky for them. It was to do with tyre temperatures. The Ferrari struggles to get the core of the tyre up to temperature quickly enough – and its whole approach of fuelling up for two runs, going out on used softs, doing a ‘live’ pit stop to switch to the new rubber and getting straight out (rather than going into the garage and using minimal fuel each time) was to do with desperately trying to keep heat going through the brakes and wheels into the tyres to get that first lap performance on new rubber that the car struggles to generate. It isn’t that the SF-15T over-performs in the races. It’s more that it under-performs in qualifying.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Hmm... Kyllä menee mielenkiintoiseksi. Ei kai tässä muu auta kuin odottaa viikonloppuun... :/

Kunhan Ferrari muutaman kympin vielä saisi Mersua kiinni niin tulisi äärimmäisen mielenkiintoinen kausi kyllä :p
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Miksi Ferrarilla kulkee tänä vuonna paremmin, lyhykäinen analyysi, jonka tarjoaa Sky F1
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Asiallista postausta. No nii, sieltähän se tuli mitä tuolla aikasemmin jo epäilin, eli renkaan lämpöön saaminen yhdelle kierrokselle tuottaa edelleen päänvaivaa Kimille. Tosin nyt on kyseessä takarenkaat, siinähän on kyllä Kimille aika selkeä juttu missä voi parantaa, lämmittelykierroksella enemmän rasitusta renkaille. Saapa nähdä miten muuttuu Kimin työskentely tässä asiassa, ainakin soimasi itseään melko lailla tuosta aika-ajosta. Nyt pääsee siihen, että Vetteliä vastaan ei pärjää pelkällä lahjakkuudella, vaan joutuu panostamaan enemmän ja tekemään töitä jos meinaa pärjätä Vettelille.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Asiallista postausta. No nii, sieltähän se tuli mitä tuolla aikasemmin jo epäilin, eli renkaan lämpöön saaminen yhdelle kierrokselle tuottaa edelleen päänvaivaa Kimille. Tosin nyt on kyseessä takarenkaat, siinähän on kyllä Kimille aika selkeä juttu missä voi parantaa, lämmittelykierroksella enemmän rasitusta renkaille. Saapa nähdä miten muuttuu Kimin työskentely tässä asiassa, ainakin soimasi itseään melko lailla tuosta aika-ajosta. Nyt pääsee siihen, että Vetteliä vastaan ei pärjää pelkällä lahjakkuudella, vaan joutuu panostamaan enemmän ja tekemään töitä jos meinaa pärjätä Vettelille.
Mistä tuli? Ei takarenkaiden lämmittäminen voi olla ongelma, jos ne jää viileäksi on se puhdas virhe kuskilta tai väärät rengaspaineet.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös