Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Mistä tuli? Ei takarenkaiden lämmittäminen voi olla ongelma, jos ne jää viileäksi on se puhdas virhe kuskilta tai väärät rengaspaineet.
Tullut jo parista eri lähteestä, jos keskityt uutisiin etkä vain yritä teilata minun postauksia huonolla menestyksellä. Balanssi muuttunut, mutta ei se muuta mitään siinä suhteessa, että kaikki neljä rengasta pitää saada oikeaan lämpötilaan. Nyt oli luultavasti Kimin oma moka, mutta tuo hänen renkaille hellä ajotyyli tekee tuollaista. Ei sitä ole vaikea päätellä, että jos olet hellä renkaille, niin silloin on vaikeuksia saada renkaan lämpötila oikeaksi yhdelle kierrokselle.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tullut jo parista eri lähteestä, jos keskityt uutisiin etkä vain yritä teilata minun postauksia huonolla menestyksellä. Balanssi muuttunut, mutta ei se muuta mitään siinä suhteessa, että kaikki neljä rengasta pitää saada oikeaan lämpötilaan.
Anna nyt vaan se lähde ja mielellään sellainen joka kertoo, että Räikkösellä on ongelmia rengaslämmityksen kanssa ja eikä puhuta pelkästään tuosta yhdestä kierroksesta. Kiinan kisan lämmittelykierroksella Räikkönen ei lämmittänyt renkaitaan lähellekkään yhtä agressiivisesti mitä monet muut. Samaa toimintaa olen havainnut aiemminkin Räikköseltä. Onko niin että tuo vähempikin riittää vai jääkö renkaat viileäksi?

Nyt oli luultavasti Kimin oma moka, mutta tuo hänen renkaille hellä ajotyyli tekee tuollaista. Ei sitä ole vaikea päätellä, että jos olet hellä renkaille, niin silloin on vaikeuksia saada renkaan lämpötila oikeaksi yhdelle kierrokselle.
Se on vain väärä päätelmä, että hellä ajotyyli tarkoittaisi myös hellää lämmittelykierrosta. Miksi sen edes pitäisi vaikuttaa, kun ei lämmittelykierroksella ajeta lainkaan kuskin normaaliajotyylillä? Takarenkaiden pitäisi olla autolla kuin autolla sadaa helppo lämpöihin, vaatii vain pientä sudittamista. Eturenkaat on hankalempi ja Räikkösen kohdalla ongelmat ovat koskeneet auton etupäätä. Eritoten viileässä Räikkösellä ei ole ollut oikeaa tuntumaa etupäähän jolloin myös renkaat on vaikea saada oikeaan lämpöikkunaan. Ferrarilla Räikkösellä ei ole ollut viileässäkään ongelmia etupään kanssa jolloin myös renkaiden lämmityksen pitäisi onnistua.

En väitä, että Räikkösellä ei olisi ongelmia renkaiden kanssa. Väitän, että nyt nähdyn perusteella ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä. Vaati enemmän vaastaavia tilanteita ennen kuin asiaa voi alkaa pitää ongelmana.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Oon itse kiinnittänyt huomioo samaan ku Jabsu.
Turva-auto periodienkin aikana usein muut vispaa ja lämmittää renkaitaan kun Kimi vaan valuu jonossa auto suorana.
Välinpitämättömyyttäkö? (<-myönnetään; erittäin pitkälle viety johtopäätös)

Kiinassa olin Q3:ssa näkevinäni Sauberin suht lähellä Kimin edessä, Kimin lämmitellessä viimeistä vetoaan varten.
Seuraavassa kuvassa Kimi meni todella varovasti jossain kohti rataa, ehkä jättääkseen rakoa tuohon Sauberiin.
Oisko se ollu sit siinä miks ekaan mutkaan mennessä rengas oli vielä alta optimilämmön?

Onneks Kimi on nyt sen verran itteensä näistä piiskannu, että jos joillain omilla liikkeillä tuo ongelma on korjattavissa niin eiköhän niitä liikkeitä aleta nähdä.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
En väitä, että Räikkösellä ei olisi ongelmia renkaiden kanssa. Väitän, että nyt nähdyn perusteella ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä. Vaati enemmän vaastaavia tilanteita ennen kuin asiaa voi alkaa pitää ongelmana.
Etsi ihan itse uutisista, tuolla se on parissa postauksessa lähteineen päivineen, jossa todetaan, että takarenkaat eivät olleet lämpimät aika-ajo kierroksella. Niin ja minun mielestä Kimin oma moka. Mitä sää tätä nyt jaappaat, renkaat ei ollu lämmöissä ja sillä hyvä. Sovitaan sitten vaikka että se ei ole ongelma jos sinua helpottaa.. :D

Niin väität, että Kimillä ei olisi ongelmia, mutta ei voi vetää sellaista johtopäätöstä että olisi ongelmia... Ookko suunnitellu poliitikon uraa... :D

No nii, antaa olla, eli ei ole ongelmaa, ei vaan ole useana vuonna saanut renkaita useasti kylmemmissä olosuhteissa oikeaan lämpötilaan, yleensä eturenkaita, nyt takarenkaita, mutta ei se ongelma ole. Uskoisin kuitenkin, että Kimi tulee panostamaan tähän asiaan nyt, vaikutti vaivaavan niin pahoin aika-ajo vielä kisan jälkeen.

Tuosta on varmaan oltu koko ajan samaa mieltä, että lämmittelykierroksella Kimi tuon itse mokasi. Jotenkin tuntuu, että olisi aiemminkin vähän laiskasti lämmittänyt renkaitaan, en tiedä, saatan toki olla täysin väärässä.

Taidetaan aivan turhaa vääntää, lopetetaanko jo. Taitaa mennä niin, että sinä tarkoitat sitä Kimin aikaisempaa ongelmaa eturenkaiden kanssa kun auton balanssi oli täysin erillainen. Minä tarkoitan vain tätä renkaan lämpö asiaa Kimin kohdalla noin yleisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Niin väität, että Kimillä ei olisi ongelmia, mutta ei voi vetää sellaista johtopäätöstä että olisi ongelmia... Ookko suunnitellu poliitikon uraa... :D

En ole väitättänyt etteikö olisi ongelmaa, sitä kun ei vielä voi tietää. Ongelmasta vaan ei ole ollut viitteitä kuin vain tuo yksi kierros ja siitä ei voi tehdä johtopäätöstä että renkaiden lämmityksen suhteen olisi olemassa jatkuva ongelma. Aiemmilla vuosilla ei ole mitään merkitystä, kun se silloin johtui auton Räikkösen toiveisiin nähden huonosta etupäästä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Oon itse kiinnittänyt huomioo samaan ku Jabsu.
Turva-auto periodienkin aikana usein muut vispaa ja lämmittää renkaitaan kun Kimi vaan valuu jonossa auto suorana.
Välinpitämättömyyttäkö? (<-myönnetään; erittäin pitkälle viety johtopäätös)
Sen ratin vispauksen tarkoitus on irrotella roskat ja kumin murut, mutta jos Kimi ajelee koko turva-autojakson puhtaalla linjalla, eipä sille ole tarvetta. Renkaat pidetään lämpimänä turva-autotilanteissa laahaamalla jarrua: jarrulevyn lämpö ylläpitää rengaspaineita ja -lämpöjä.

Kiinassa olin Q3:ssa näkevinäni Sauberin suht lähellä Kimin edessä, Kimin lämmitellessä viimeistä vetoaan varten.
Seuraavassa kuvassa Kimi meni todella varovasti jossain kohti rataa, ehkä jättääkseen rakoa tuohon Sauberiin.
Oisko se ollu sit siinä miks ekaan mutkaan mennessä rengas oli vielä alta optimilämmön?

Onneks Kimi on nyt sen verran itteensä näistä piiskannu, että jos joillain omilla liikkeillä tuo ongelma on korjattavissa niin eiköhän niitä liikkeitä aleta nähdä.
Todennäköisesti pistää vahingon kiertämään. Bottastahan taannoin varoiteltiin, että Kimillä on tapana painella ohi lämppärillä :D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sen ratin vispauksen tarkoitus on irrotella roskat ja kumin murut, mutta jos Kimi ajelee koko turva-autojakson puhtaalla linjalla, eipä sille ole tarvetta. Renkaat pidetään lämpimänä turva-autotilanteissa laahaamalla jarrua: jarrulevyn lämpö ylläpitää rengaspaineita ja -lämpöjä.
Tää on nyt kyllä ainakin mulle ihan täysi uutinen. Olen seurannut tätä lajia sohvalta aika monta kymmentä vuotta ja aina tuohon vispaamiseen on viitattu nimenomaan renkaiden lämmittämisenä.

Lisäksi oli syy vispaamiseen mikä tahansa, tuntuu loogisesti vähän oudolta, että vain Kimille se ei olisi tarpeellista.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tää on nyt kyllä ainakin mulle ihan täysi uutinen. Olen seurannut tätä lajia sohvalta aika monta kymmentä vuotta ja aina tuohon vispaamiseen on viitattu nimenomaan renkaiden lämmittämisenä.

Lisäksi oli syy vispaamiseen mikä tahansa, tuntuu loogisesti vähän oudolta, että vain Kimille se ei olisi tarpeellista.
Joo on tästä välillä (harvemmin) ollut juttua, että se ratin vääntely ja auton mutkittelu ei juurikaan renkaiden lämpöjä nosta. Sen sijaan jarruttelu ja kiihdyttely nostaa paljon merkittävämmin, joten se yksistään riittää.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Ei pidä paikkaansa, katseleppa vaikka nyt uudestaan tuo startti, niin ei tarvi alkaa huonosta ulkomuistista vääntelemään.
Katsoin ja olet väärässä. Kyllä se niin meni kuin muistelin.

Joo on tästä välillä (harvemmin) ollut juttua, että se ratin vääntely ja auton mutkittelu ei juurikaan renkaiden lämpöjä nosta. Sen sijaan jarruttelu ja kiihdyttely nostaa paljon merkittävämmin, joten se yksistään riittää.
Lämpökameralla kuvatuissa "in car"-kuvissa tuo mutkittelu selkeästi lämmittää rengasta hetkellisesti ainakin pinnasta, mutta tiedä sitten jäähtyykö saman tien. Varmasti jarruilla ja kiihdytyksillä voi tosiaan hoitaa saman asian.

Vaikka Kiinassa renkaanlämmityksen kanssa olisikin ollut ongelmia on silti vaikea uskoa, että Kimillä olisi toistuvasti itsestään johtuvia mokia asian suhteen. Niin monta vuotta Kimi on kuitenkin sirkusta kiertänyt ja eikös muurillakin tarkkailla noita lämpöjä ja osattaisi ohjeistaa, jos kuljettaja laiminlyö lämmityksen. Vai eivätkö sitten uskalla sanoa, kun Kimi Lotus-aikoina antoi muistuttelusta palautetta :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Lämpökameralla kuvatuissa "in car"-kuvissa tuo mutkittelu selkeästi lämmittää rengasta hetkellisesti ainakin pinnasta, mutta tiedä sitten jäähtyykö saman tien.
Varmasti jarruilla ja kiihdytyksillä voi tosiaan hoitaa saman asian.

Vaikka Kiinassa renkaanlämmityksen kanssa olisikin ollut ongelmia on silti vaikea uskoa, että Kimillä olisi toistuvasti itsestään johtuvia mokia asian suhteen.
Niin monta vuotta Kimi on kuitenkin sirkusta kiertänyt ja eikös muurillakin tarkkailla noita lämpöjä ja osattaisi ohjeistaa, jos kuljettaja laiminlyö lämmityksen.
Vai eivätkö sitten uskalla sanoa, kun Kimi Lotus-aikoina antoi muistuttelusta palautetta :D
En nyt lukenut edellisiä postauksia, mutta...

Tuo renkaiden lämmittely ajamalla onkin ihan mielenkiintoinen seikka. Jos vähän vaan silloin tällöin lämmittää pintaa,
niin luulisi sen menevän vain hukkaan kun lämpö haihtuu ja ei imeydy läpi. Tai sitten pitäisi oikessa kohdassa lämmittää jatkuvasti
ennen esim. turva-auton poistumista.
Toisaalta, paljonko renkaita kannattaa lämmittää kulumisen kustannuksella kun lämpö haihtuu niin nopeasti.
Jos renkaissa olisi tavallista ilmaa, niin lämpötila vaikuttaisi rengaspaineisiin ja siten mm. maavaraan. Mutta käytetty typpi ei olisi niin herkkä lämpötilojen muutoksille?
Toisaalta varmaan typpikin sitoo itseensä lämpöä, jota sitten oikean hetken tullen luovuttaa sitä paremman pidon muodossa.
Ajoitus on varmaan se juttu.

CCMK voisi ehkä valaista asiaa? :)

"Yes yes, I know what I'm doing" ?
 

Vuostimo

Member
Liittynyt
5.9.2014
Viestit
18
Hamiltonilla näyttää olevan tietoa Ferrarin soppareista ennen ja nyt...

"Brittikuskin sopimuksesta on liikkunut välillä hurjia huhuja palkkavaatimuksista, mutta
uusin esiin noussut yksityiskohta kertoo, että Hamilton haluaisi tallilta vakuuden ykköskuskin asemasta.
En ole ikinä, ikinä, ikinä pyytänyt ykköskuskin pykälää, Hamilton kiistää Sky Sportsin haastattelussa.
Sen sijaan hänellä on kerrottavaa muiden tähtikuskien vaatimuksista.
Sebastian (Vettel) saa sen. Fernando (Alonso) pyytää aina sitä.
Minä en ole ikinä pyytänyt sellaista, Hamilton tokaisee".


http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/hamiltonilta-kova-paljastus-vettelin-ja-alonson-sopimuksista/5002318
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Oman asemansa pönkittämistä. Kova kuski, mutta täysi narsisti. Niin ja uskovainen kaupan päälle. :D
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Ferrari on ilmeisesti joutunut ottamaan ennenaikaisesti toisen moottorin käyttöönsä koska moottorilohkosta on löytynyt murtumia. Saapi nähdä miten käy Barcelonaan kaavaillun päivitetyn moottorin, koska sen piti olla moottori nro.2
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Ferrari on ilmeisesti joutunut ottamaan ennenaikaisesti toisen moottorin käyttöönsä koska moottorilohkosta on löytynyt murtumia. Saapi nähdä miten käy Barcelonaan kaavaillun päivitetyn moottorin, koska sen piti olla moottori nro.2
Ainakin moottorit on FIA:n mukaan vaihdettu, linkkiä tähän murtuma-uutiseen?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ainakin moottorit on FIA:n mukaan vaihdettu, linkkiä tähän murtuma-uutiseen?
Itselläkin kiinnostais väite murtumasta? Ajattelin, että ottavat vain kuuman kelin kisassa varman päälle. Käyttävät sit ensimmäistä vielä vaikka Monacossa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13803
Oli kyllä käsittämätöntä se touhu. Luuis leikkaa eteen, jotta Ruusperi joutuisi jarrulle ja vauhti pois. Kun Niso ei sitten jarruttanut kiilailulle, niin olikin hänen vikansa.:confused:
Jostain syystä ihan laillistakin mutkan ulostulossa kiilata osittain takanaanolevaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös