Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ferrari teki uuden jatkosopimuksen yhteistyökumppaninsa Marlboron kanssa. Kolmen vuoden jatko olemassa olevalle sopimukselle. Sopimuksen arvo on 160 miljoonaa dollaria vuodessa eikä tarvi edes liimata firman tarroja autoon. :thumbup:
Muistanko väärin että Marlboro myy mainospaikkoja Ferrarilta eli osa tallin sponsoreita maksaa Marlborolle, ei Ferrarille.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Jos väitetty 70% muutos autossa pitää paikkaansa, niin tuskin siitä heti saadaan läheskään kaikkea potentiaalia irti. Vaatii enemmän kilometrejä alle.
Tietty tuo 70% on ihan hatusta heitetty lehdistön arvio. Ja miten muka voidaan laskea jostain aerosta 70%???

Kuitenkin, mieleen tulee analogia vuoden 2004 Mclaren, ja Ranskaan tuotu päivitys by Tombazis. Kimi myhäili tuolloin, että edistys on melkoinen, mutta kisassa sitä, ei vielä näkynyt kunnolla. Mut sit kun katsoo F1-ruudusta kauden loput statistiikat, niin alkoi toimia ja loistavasti. Ferrari vuonna 2004 oli tietysti tavoittamaton(Kimin Span loistavaa voittoa lukuunottamatta), vähän niinkuin nyt Mersu.

Pähkinänkuoressa, vaikka päivityspaketti olisi askel eteenpäin, sen realisointi radalla voi kestää kisan-pari. Harmillista näin suomalaisena toki on se, että ainakin näin alussa paketti ei toiminut Kimille lainkaan, mutta Vettelille kohtuullisesti. Mennäänkö nyt taas siihen kuuluisaan kauteen 2008, jolloin munat laitettiin päivitysten myötä Massalle, koska hän hyötyi niistä toisin kuin Kimi?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tänään on uutisoitu, että Monacossa molemmat Ferrarit olisivat sitä uudempaa versiota.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Näin todella pinnallisesti ajateltuna tämän voisi tulkita viestinä jonkinlaisesta kakkoskuskin asemasta. Ensin "suostuu" uhraamaan kisansa uusien osien testaamiseen ja sitten "suostuu" uhraamaan koko kauden kriittisimmän kisan ajotuntuman kannalta jälleen uusille osille, joista tallikaveri selkeästi pitää.

Joko Kimin sana ei paina tai sitten hän on jo ymmärtänyt, ettei kannata suutansa edes avata.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Näin todella pinnallisesti ajateltuna tämän voisi tulkita viestinä jonkinlaisesta kakkoskuskin asemasta. Ensin "suostuu" uhraamaan kisansa uusien osien testaamiseen ja sitten "suostuu" uhraamaan koko kauden kriittisimmän kisan ajotuntuman kannalta jälleen uusille osille, joista tallikaveri selkeästi pitää.
Täh? Miten Espanjan GP on kauden kannalta kriittinen kisa setupille? Ratahan on talleille kaikkein tutuin, mutta sitä sanotaan myös profiililtaan hyvin erilaiseksi muihin ratoihin verrattuna. Lisäksi tänä vuonna kisaviikonloppua vaivasivat tuuliset olosuhteet ja kai lämpötilatkin, mikä oli kaiketi yksi syy Ferrarin haluun ajattaa kahta erilaista autoa kisassa. Sillähän sitä ajotuntumaa juuri saadaan, että vertaillaan autojen (eli päivitysten) suorituskykyä rinta rinnan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ikävä kyllä Kimin kannalta. Jos ei Kimin mukaan ole "mitään tuntumaa edessä eikä takana" :(
Monaco on varsin eri tyyppinen rata kuin Barcelona (tai mikään muukaan). Se että Espanjassa tuntui tolta, ei tarkoita etteikö autoa voisi saada hyviin säätöihin Monacossa päivitetyllä aeropaketilla.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Monaco on varsin eri tyyppinen rata kuin Barcelona (tai mikään muukaan). Se että Espanjassa tuntui tolta, ei tarkoita etteikö autoa voisi saada hyviin säätöihin Monacossa päivitetyllä aeropaketilla.
Jaa ettäkö Räikkönen saisi säädettyä hyviin säätöihin. Eiköhän aika-ajossa kutsu sijat 7 -> 12 samalla kun Vettel 1 -> 3.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa ettäkö Räikkönen saisi säädettyä hyviin säätöihin. Eiköhän aika-ajossa kutsu sijat 7 -> 12 samalla kun Vettel 1 -> 3.
Monaco vedetään kai edelleenkin maksimidownforce-säädöillä, ja muutenkin "Monaco-spesiaalilla" (mm. myös ohjausgeometrian suhteen). Päivitysten toimivuutta ei voi arvioida siellä, koska kisa on säätöjen suhteen poikkeuksellinen.

Sen sijaan kyky onnistua aika-ajoissa on huomattavasti normaalia suuremmassa roolissa, mikä ei Kimille tiedä hyvää. Nyt olisi syytä onnistua aika-ajoissa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ikävä kyllä Kimin kannalta. Jos ei Kimin mukaan ole "mitään tuntumaa edessä eikä takana" :(
Mitä ikävää siinä on, jos uusittu auto on jo todettu paremmaksi, tottakai sitä silloin käytetään. Räikkönen ei saanut myöskään vanhan speksien autoa toimimaan Barcelonassa. Ei Vettelkään saanut uutta, mutta kuitenkin Räikköstä paremmin. Ehkä Barcelonan rata vaan ei sovi yhtään nyky-Ferrarille. Ovat myös saattaneet löytää ja korjata syyt ongelmiin kisan jälkeisessä testissä.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Uskotaan ja toivotaan, että Barcelona oli poikkeus. Olihan siellä muutkin hieman tai paljon vaikeuksissa. Sitä edellisen kisan jälkeen Mäcin ajettavuutta kehuttiin ja toivottiin vain lisää voimaa. Mutta Barcelonassa Button piti samaa autoa vaarallisen huonona ajettavuudeltaan.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Sanotaan, kun Barcelonassa auto toimii ajettavuudeltaan moitteettomasti, niin silloin toimii myös muilla radoilla. Mercedekset olivat Barcelonassa ylivoimaisia. Niinpä notkahduksia muilla radoilla ei ole odotettavissa Ferrarin tapaan. Valitettava tilanne Ferrarille loppukautta ajatellen.

Toki superpehmeät renkaat kolmeen seuraavaan kisaan antanee etua Ferrari tallille? Onhan Ferrari ja etenkin Kimi taitava pitämään renkaista hyvää huolta kisoissa.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Eniten itseäni Kimin kannalta huolestuttaa aika-ajo Monacossa. Kierroksen on aivan pakko osua kunnolla tai muuten käy ohraisesti.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Todellakin pitäisi ottaa se päänahka aika-ajossa, nyt ja joka kisassa.
Mutta kuten viime kaudellakin nähtiin, voi sen erheen korjata jopa Monacossa vaikka heti lähdössä.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Mitä ikävää siinä on, jos uusittu auto on jo todettu paremmaksi, tottakai sitä silloin käytetään. Räikkönen ei saanut myöskään vanhan speksien autoa toimimaan Barcelonassa. Ei Vettelkään saanut uutta, mutta kuitenkin Räikköstä paremmin. Ehkä Barcelonan rata vaan ei sovi yhtään nyky-Ferrarille. Ovat myös saattaneet löytää ja korjata syyt ongelmiin kisan jälkeisessä testissä.
Uskomaton kommentti. Jos uusittu auto toimii marginaalisesti paremmin toisella kuljettajalla(Vettel), niin miksi toisenkin pitäisi sitä käyttää, etenkin kun se ei toisella kuljettajalla(Kimi) toiminut lainkaan? Järjetöntä ja suorastaan raivostuttavaa spekulointia.

Kai sitä etsitään nopeinta kuski/autopakettia. Sun mielestä nähtävästi ei, kunhan homma saadaan vain toiselle kuljettajalle toimimaan. :yuck:
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Sanotaan, kun Barcelonassa auto toimii ajettavuudeltaan moitteettomasti, niin silloin toimii myös muilla radoilla. Mercedekset olivat Barcelonassa ylivoimaisia. Niinpä notkahduksia muilla radoilla ei ole odotettavissa Ferrarin tapaan. Valitettava tilanne Ferrarille loppukautta ajatellen.

Toki superpehmeät renkaat kolmeen seuraavaan kisaan antanee etua Ferrari tallille? Onhan Ferrari ja etenkin Kimi taitava pitämään renkaista hyvää huolta kisoissa.
Tää on tätä ysäriajattelua. Nykyään Barcelonan radalla ei ole juurikaan analogioita muiden ratojen kanssa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tää on tätä ysäriajattelua. Nykyään Barcelonan radalla ei ole juurikaan analogioita muiden ratojen kanssa.
Mikäs Barcelonan radassa on niin paljon muuttunut, ettei aiempien vuosien päätelmät enää pidä paikkaansa?
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Mikäs Barcelonan radassa on niin paljon muuttunut, ettei aiempien vuosien päätelmät enää pidä paikkaansa?
No kun ne päätelmät on juurikin sieltä ysäriluvulta. Sen jälkeen käytettävissä olevien ratojen profiili on muuttunut rajusti, ja sellaiseen suuntaan jolla ei ole Barcelonan radan kanssa mitään tekemistä.

Mielestäni esim. Turkin rata edustaa paremmin trendiä. Ja oikeastaan ihan kaikki radat, lukuunottamatta monacoa.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös