Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Uskomaton kommentti. Jos uusittu auto toimii marginaalisesti paremmin toisella kuljettajalla(Vettel), niin miksi toisenkin pitäisi sitä käyttää, etenkin kun se ei toisella kuljettajalla(Kimi) toiminut lainkaan? Järjetöntä ja suorastaan raivostuttavaa spekulointia.

Kai sitä etsitään nopeinta kuski/autopakettia. Sun mielestä nähtävästi ei, kunhan homma saadaan vain toiselle kuljettajalle toimimaan. :yuck:
Raivostuttavaa on tällainen tyhjänpäiväinen spekulointi vanhasta, jos uusi on todettu paremmaksi.

Ilman muuta se saadaan myös Räikköselle toimimaan, pelkkä radan vaihtuminen saattaa jo riittää. Räikkönen sanoi heti Barcelonan kisan jälkeen, että uudempi versio olisi ollut parempi. Kun ei se vanhakaan siellä toiminut, niin ei sen perusteella kannate hylätä uutta.

Uusi on myös Räikköselle nopeampi, ei epäilystäkään miksi niin ei olisi. Siksihän sitä juuri käytetään, kun kuski-autopaketti on nopeampi uudella yhdistelmällä. Uusista osista ei vain saatu tarpeeksi potentiaalia irti Barcelonassa, kun sillä ehdittiin ajaa niin vähän. Autoa on sen jälkeen testattu pari päivää, niin eiköhän Ferrarilla ole tiedossa selvä etu sen puolesta kun kerran uusilla osilla jatkavat.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tää on tätä ysäriajattelua. Nykyään Barcelonan radalla ei ole juurikaan analogioita muiden ratojen kanssa.
Barcelonan rata juurikin on se rata jonka perusteella voi sanoa, miten auto toimii yleisesti muillakin radoilla. Sieltä löytyy kaikenlaisia mutkia. Toinen sellainen rata on Silverstone, mutta eihän siellä talvella pysty ajamaan. Maintsemastasi Istanbul Parkista ei löydy ainoatakaan hidasta mutkaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Arrivabenen mukaan Ferrarin ongelmat Barcelonan radalla joutuivat mekaanisenpidon puutteesta. Ja pelkäävät että sama voi käydä Montrealissa.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Raivostuttavaa on tällainen tyhjänpäiväinen spekulointi vanhasta, jos uusi on todettu paremmaksi.

Ilman muuta se saadaan myös Räikköselle toimimaan, pelkkä radan vaihtuminen saattaa jo riittää. Räikkönen sanoi heti Barcelonan kisan jälkeen, että uudempi versio olisi ollut parempi. Kun ei se vanhakaan siellä toiminut, niin ei sen perusteella kannate hylätä uutta.

Uusi on myös Räikköselle nopeampi, ei epäilystäkään miksi niin ei olisi. Siksihän sitä juuri käytetään, kun kuski-autopaketti on nopeampi uudella yhdistelmällä. Uusista osista ei vain saatu tarpeeksi potentiaalia irti Barcelonassa, kun sillä ehdittiin ajaa niin vähän. Autoa on sen jälkeen testattu pari päivää, niin eiköhän Ferrarilla ole tiedossa selvä etu sen puolesta kun kerran uusilla osilla jatkavat.
"uusi on todettu paremmaksi" Jepjep, kun sä niin sanot. Kimille se paketti ei ainakaan toiminut yhtään ja nimenomaan EI todettu Kimille paremmaksi. Ei noi kuskit mitään robotteja ole. Sanooko sulle vuosi 2008 jotain. Jos ei, niin ei kun katsomaan statseja F1-ruudusta uuden päivityspaketin suhteen.

"uusi on myös Räikköselle nopeampi" :D Ja vieläpä "ei epäilystäkään" :D :D Kai sullakin toiv. muk. raksuttaa sen verran, että jos kuljettaja ei saa luottoa autoon, niin suoritus kärsii ja useimmiten paljon enemmän kuin ne numerot siellä dataruudussa. Huhhuh mitä argumentointia.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Barcelonan rata juurikin on se rata jonka perusteella voi sanoa, miten auto toimii yleisesti muillakin radoilla. Sieltä löytyy kaikenlaisia mutkia. Toinen sellainen rata on Silverstone, mutta eihän siellä talvella pysty ajamaan. Maintsemastasi Istanbul Parkista ei löydy ainoatakaan hidasta mutkaa.
En väitä, etteikö Barcelonan radalla saisi jonkinlaista käsitystä autojen suorituskykyeroista, mutta nykyradat ovat tyyliltään erilaisia. Ja kyllä Turkin radan loppumutkat hitaammat on verraten Barcelonaan. Hyvä esimerkki barcelonan radan ns. vanhanaikasesta testirataluoneesta on Maldonadon voitto 2012. Ei sitten oikein sujunut loppu- tai alkukaudella. Että se siitä ysäriajattelusta(kun toimii barcelonassa niin toimii joka radalla).
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Arrivabenen mukaan Ferrarin ongelmat Barcelonan radalla joutuivat mekaanisenpidon puutteesta. Ja pelkäävät että sama voi käydä Montrealissa.
Kyse oli todennäköisesti juuri tästä. Ferrarilla oli ongelmia saada kovempia rengasseoksia lämpöihin, mikä toi ongelmia vetopidon kanssa. Tästä kärsi erityisesti Kimi, jolla on muutenkin taipumusta ongelmiin kovempien seosten ja rengaslämpöjen kanssa.

Vaikka Kanadassa povataan vastaavia ongelmia, uskon ettei niitä nähdä pehmeämmistä rengasseoksista johtuen. Ne kun sopivat Ferrarille ja erityisesti Kimille selvästi paremmin. Positiivista Barcelonan kisassa oli se, että Ferrari oli ongelmista huolimatta toiseksi nopein talli. Ilman ongelmia taas ollaan lähellä Mercedestä ja voidaan jopa haastaa voitosta. Nyt vaan toivotaan pirun kuumaa keliä Monacoon.

Kimi voisi mennä Q3:sen alussa uusilla superpehmeillä radalle. Toisella vedolla sitten ensimmäisenä radalle ja vahingossa lipsahdus sekä parkkeeraus mutkan ulostuloon á la Rosberg/Schumacher :alppu:
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Pisteet Cmoneylle asian havainnoimisesta ja jakamisesta. Ja Jabsulle.. ole se isompi ihminen ja myönnä virhe, se olisi loistavaa. Ei mulla mitään pahaa ole sua tai ketään muutakaan vastaan ja pyydän anteeksi karkeaa kielenkäyttöä.. :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
"uusi on todettu paremmaksi" Jepjep, kun sä niin sanot. Kimille se paketti ei ainakaan toiminut yhtään ja nimenomaan EI todettu Kimille paremmaksi. Ei noi kuskit mitään robotteja ole. Sanooko sulle vuosi 2008 jotain. Jos ei, niin ei kun katsomaan statseja F1-ruudusta uuden päivityspaketin suhteen.

"uusi on myös Räikköselle nopeampi" :D Ja vieläpä "ei epäilystäkään" :D :D Kai sullakin toiv. muk. raksuttaa sen verran, että jos kuljettaja ei saa luottoa autoon, niin suoritus kärsii ja useimmiten paljon enemmän kuin ne numerot siellä dataruudussa. Huhhuh mitä argumentointia.
Räikkönen edelleenkin itse sanoi kisan jälkeen, että uusi aeropaketti olisi ollutkin parempi. Sanoi myös, että sillä vanhalla paketilla koko kisa oli liukastelua.
 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Räikkönen edelleenkin itse sanoi kisan jälkeen, että uusi aeropaketti olisi ollutkin parempi. Sanoi myös, että sillä vanhalla paketilla koko kisa oli liukastelua.
Eikä sanonut. Pyöritteli asiaa ja totesi, että liukastelua oli. Sanomattakin on selvää, että näin tapahtui vanhalla paketilla, kun se oli käytössä, DAA!

Tän homman pointti nyt mun osalta on se, ettei Monacon kaltaiselle radalle ole mielestäni mitään järkeä lähteä paketilla, jossa ei kuljettajan mielestä ole mitään tuntumaa edessä eikä takana. Kyseessä on kuitenkin nimenomaan mekaanisesti olennaisin rata, jossa voisi kuvitella olevan juuri sillä mekaanisella tuntumalla eniten merkitystä koko kalenterissa.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Mentäisiköhän nykyautolla yhdessäkään mutkassa alle 100 km/h ? Lopun s-mutka on radan hitain kohta, mutta ei niin hidas mitä Barcelonan kaksi neulansilmää.
Juuri nykyradoillahan niitä alle 100km/h on alvariinsa. Mitäs ihme sarjaa mies katsoo? Läpi 1990 -> tähän päivään saakka vanhoihin ratoihin on just noita hidasteita tehty ja lisäksi uudemmat radat sisältävät niitä jo muutenkin. Ennen selitys oli turvallisuuden parantaminen ja nykyisillään ohitupaikkojen lisääminen.

edit. Barcelonassa ei ole yhtäkään neulansilmää. Edellinen kisa, jossa on jotain siihen suuntaan vastaavaa lienee Bahrain.
 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Mistä tämä tieto on peräisin? En minä ainakaan tämmöistä muista lukeneeni/kuulleeni.
No sehän on sun ongelma. Jos Kimin radioviestintä on suomennettuna, ei ole mitään tuntumaa edessä eikä takana, ja ajot loppuu siihen. Seuraavaan sessioon laitetaan vanha setti takasin. U do the math.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
edit. Barcelonassa ei ole yhtäkään neulansilmää. Edellinen kisa, jossa on jotain siihen suuntaan vastaavaa lienee Bahrain.
La Caixa on kyllä aika lähellä hiusneulaa. Sakhirin kasimutka on saman tyylinen ja kymppimutkakin melkein yhtä hidas, vaikkei niin hiusneulan oloinen. Kaikissa noissa mennään jossain 80 km/h tai alle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Verrattuna viimeisiin vapaastihengittäviin autoihin nykyautot häviävät juuri mutkissa. Suorilla nopeudet ovat selvästi suuremmat.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Verrattuna viimeisiin vapaastihengittäviin autoihin nykyautot häviävät juuri mutkissa. Suorilla nopeudet ovat selvästi suuremmat.
Mulla on semmoinen kutina, että menis just päinvastoin. Lähtee mutkasta kovempaa, mut tehot loppuu pitkillä suorilla kesken verrattuna aikaisempaan? Pakokaasudiffuusorit (vaimitäneoli, pakokaasujen hyödyntäminen, red bull) oli sit asia erikseen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346


Tuollaista vertailua sain aikaiseksi, kun katsoin Nico Rosbergin aika-ajokierrokset kahdelta edelliseltä vuodelta. Molemmilla kerroilla paalu, joten sikäli kierros oli paras mahdollinen. Hieman reilu kaksi sekuntia oli eroa vuoden 2013 hyväksi (joka on siis vasemmanpuoleinen sarake)

Mutkista pyrin ottamaan aina hitaimman nopeuden. J on nopeus juuri ennen jarrutusta. Tunnelista otin kaksi nopeutta: nopeuden tunnelin alkaessa ja suurinpiirtein linjalta Zepterin mainoskyltin luota.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös