FINRace 2015 / Rata-ajon SM

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Aika katastrofaaliselta näyttää FinRacen lähtökohdat kauteen 2015, jos ei enää Porschetkaan ole kuvioissa mukana!!

http://www.gt3cup.fi/site?node_id=9&action=show_data&p_id=115&ordercol=p_id&ordertype=desc&row=1

Toisaalta, saako Porsche GT3 Cup houkuteltua yksistään yleisöä? Ei taida suurta yleisön kiinnostaa, jos pari nuorta lupausta vetää perässään 60-vuotiaiden pappojen letkaa :eek: Ainakin mukaan olisi saatava lisäluokkia, mutta mitä ne olisivat? BMW-kerho? :tongue:

Uskon kuitenkin, että tämä Porschen irtiotto on pelkkää vedätystä ja talven mittaan "päästään yhteisymmärrykseen" FinRacen kanssa :wink:

Hakuaikaa Porsche GT3 CUP Junior Program -kuskin löytämiseksi on AKK_n sivujen mukaanjatkettu, mikä omalta osaltaan kertoo valitettavasti siitä, ettei taida tällä hetkellä löytyä nuorten kuskien taustajoukoilta tarpeeksi hilloa sarjaan mukaan lähtemiseksi.http://www.autourheilu.fi/41252.aspx
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Rohkealta vedolta kuulostaa ja vähän epäilen miten mahtaa onnistua. Ilmeisesti tuossa Mantorpin kisa on yhteistyössä STCC-konseptin kanssa? Eniten epäilen, miten Porsche-luokka yksinään vetää yleisöä kun ei FinRace pakettinakaan onnistu tuota 3500 katsojaa tuomaan kisasta toiseen paikan päälle. Jos tosissan haluavat yleisöä, silloin kisoihin tulisi olla vapaa pääsy, kuten muualla Euroopassa on klubikisoissa tapana. Perus-Pertsaa ei juurikaan liikuta se, onko taso trophy vai challenge.

Jos konsepti taas on kaksi vartin lähtöä lauantaina ilman lisäluokkia, sorry vaan, saa olla kova bokserifani että 15 euroa siitä maksaa.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jep. Ei porukkaa paljoa kiinnosta ajaa puolta päivää katsomaan muutamaa kisalähtöä, jos vielä joutuu katsomaan kisaa sadesäässä. Affenistolla ei pääse edes varikolla käymään. Porsche -porukalle peukku pystyyn, että ovat nostaneet luokan nykyiseen tasoonsa, mutta hieman elitistiseksi tahtoo homma mennä. Varikolla autot on visusti telttojen sisällä ja kuskeja ei tahdo näkyä missään.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Uskon kuitenkin, että tämä Porschen irtiotto on pelkkää vedätystä ja talven mittaan "päästään yhteisymmärrykseen" FinRacen kanssa :wink:
Tuskin. Tuollaisen Porschen ajattaminen ei ole ihan niin yksikertaista kuin V1600- tai BMW Xtreme- auton ajattaminen, vaan nuihin tarvitaan kunnon ammattitiimejä ja muuta, jolloin sitä aikataulua ei kestä ihan noin vain muutella. Yleensäkin kauden suunnittelu on monilla tiimeillä on tässä vaiheessa jo melko pitkällä, joten ei noita ihan muuten vaan ilmoitella. Toki voi olla, että kuskit ovat sopineet yhdessä, että järjestetään aikaa myös FINRace kilpailujen ajaksi, jos päästään yhteisymmärrykseen, mutta tämä olisi epäreilua uusille kilpailijoille, jotka eivät kuulu "sisäpiiriin".

Toki varmaan luokan kuskit ovat melko pitkälti myös tiimien omistajia, mutta väittäisin, että nuo tiimit huoltavat myös esimerkiksi ralliautoja tai jonku muun rataluokan autoja tai tekevät jotain vastaavaa, että siellä ei vain lorvita kisojen ulkopuolella. Riitahan johtunee siitä, että nuo bisnesukot, jotka tuossa sarjassa ajavat, haluavat päästä jo lauantaina lähtemään kotiin, niin ovat vireinä maanantaina, kun päätetään, että laitetaanko rahat Talvivaaraan vai Angry Birdseihin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Jep. Ei porukkaa paljoa kiinnosta ajaa puolta päivää katsomaan muutamaa kisalähtöä, jos vielä joutuu katsomaan kisaa sadesäässä. Affenistolla ei pääse edes varikolla käymään.
Niin, tämähän oli joskus vuosia sitten jo Forumilla että "kansa" lähtee liikkeelle vasta kun on Häkkinen, Räikkönen, Alonso tai Vettel paikalla, aurinkoinen sää ja viinat, matkat ja lipun maksaa joku muu.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
...rata-autoilun SM-sarja muuttaa ensi kaudeksi viikonloppujen rytmitystä niin, että jokainen sarjassa ajava luokka ajaisi ainakin yhden lähdön sunnuntaisin uuden aikataulun mukaisesti. Tällä päätöksellä kumottiin vasta viime vuonna tehty aikataululinjaus, joten lupaukset sarjan kehittämisestä pitkällä tähtäimellä saivat jo nyt kolauksen.
Tätähän se käsittääkseni ollut jo vuosia. Tehdään pitkän tähtäimen suunnitelmia, sovitaan, että näillä mennään nyt puoli vuosikymmentä ja seuraavana talvena taas suunnitelmat uusiksi. Siinä mielessä ihan oikein, että lähtivät ja olisi hauskaa, jos saisivat vaikka Legendsit mukaansa. Kahdella luokalla saisi jo ihan hyvän yhden päivän kisakonseptin. Aika-ajot, molemmissa luokissa kaksi kisalähtöä, ensimmäinen lyhyempi, jälkimmäinen pidempi. Mutta molemmissa luokissa pitää olla vähintään 20 autoa.

hieman elitistiseksi tahtoo homma mennä. Varikolla autot on visusti telttojen sisällä ja kuskeja ei tahdo näkyä missään.
Tuosta umpitelttailusta olen itsekin joskus kirjoittanut. Saisivat ottaa kiihdytysajoista mallia kuinka varikkokin voidaan ottaa yhdeksi 'esiintymislavaksi'. Eiköhän Ahveniston varikollekin pääsisi, jos kalustoa on vähemmän.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Siinä mielessä ihan oikein, että lähtivät ja olisi hauskaa, jos saisivat vaikka Legendsit mukaansa. Kahdella luokalla saisi jo ihan hyvän yhden päivän kisakonseptin..
Siinä vaiheessa tuo FINRace alkaisi olla aika turha sarja. Lähinnä Porschet, V1600 ja Legends ovat onnistuneet saamaan kilpailijoita. Bemarit olivat vielä vähän aikaa sitten suosittuja, mutta tuntuu, että viime aikoina kilpailijat ovat vähentyneet. Nuo Bemarit ovat todella kalliita, jos ajatellaan, että kysessä on kuitenkin melko vakio auto. Camarot menevät myös melkolailla Bemareiden kanssa samaan sarjaan - ensin tuntui, että sarja nousee suosioon, mutta niin ei ole käynyt.

Formula Fordit taas ovat vähän turhan vanhentuneita, että sieltä moni oikeasti lupaava kuski enään jaksaisi aloittaa. Suomesta tavallaan puuttuu se pääluokka. Porschet ovat hyviä autoja, mutta enemmänkin sellainen rikkaiden harrastusluokka. Periaatteessa ihan vaikka N-ryhmän sääntöjen pohjalta voitaisiin luoda joku V1600 autojen kaltainen luokka, jossa autoista löytyisi se noin 200hv ja turbollisille ja turbottomille autoille olisi säännöt, joilla ne saataisiin suunnilleen samaan tasoon.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Joo kyllä ei taida ihan hyvältä näyttää ensi vuoden Rata-sm joka siis taas muuttanut nimeänsä. Kylläkin nimi on kohdillaan, ei sen tarvi olla ton ihmeellisempi. Ainakin joku voi tajuta mitä tarkoitan kun sanon rata-autoilun sm sarja. Lupaan syödä hattuni jos saavat pelkillä Porscheilla liikkeelle 3500 katsojaa. Mikä ihme tässä suomen rata-autoilussa on vikana ja mitä ruotsissa tehdään erilailla että saavat yleisöä ihan oikeasti tuhansia katsojia kisoihinsa?

Suomen rata-autoilu tarvitsee uuden Sport 2000 luokan. Vähän isompikoppaisia autoja kun mitä V1600 on. Sama se toisaalta mitä tänne kirjoittaa kukaan ota mitään kuuleviin korviinsa. Kuka muistaa Jarno Kalliomäen sivut? Oli meinaan aikanaan kovat keskustelut rata-autoilusta siellä... Tuntu, että silloin jotain tapahtuikin.

Mutta entäpä sitten Fia:n F4 sarja?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Täällä jengi ihmettelee miten ihmisiä saataisiin katsomoon. Voihan olla, että kisajärjestäjiä (siis Porsche jengiä) ei edes kiinnosta onko siellä ketään. Tällä hetkellä koko lystin maksaa kuskit, eikä muutosta tuohon olle tulossa.
Kuten aikaisemmin tuossa kirjoitettiin, Porsche:n ajattaminen vaatinee jonkin sortin ammattilaisia tiimiiin. Siksi palkka- ja majoituskulut alkaa jo merkitsemään.
Itse, näin täysamatöörinä, ihmettelen, mikä ihmeen hinku sinne kotiin on jo lauantai-iltana. Kyllä kisaviikonloppu on, aivan, kisaviikonlopu :wink:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Voihan olla, että kisajärjestäjiä (siis Porsche jengiä) ei edes kiinnosta onko siellä ketään. Tällä hetkellä koko lystin maksaa kuskit, eikä muutosta tuohon olle tulossa.
Tuo on kyllä totta. Ei sillä sponsorinäkyvyyden ja kustannusten kannalta juuri merkitystä ole onko penkalla 200 vai 300 maksanutta katsojaa. 10000 alkais jo jotain hyödyttääkin, mutta se vaatisi jo isompaa panostusta kisajärjestelyihin ja tarvittais varmaan kansainvälisiä luokkia ja tunnettuja kuljettajia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Porsche-tiimeillä on vähän sama meininki kuin kärkipään S2000-tiimeillä oli aikanaan, eli a la carte tasoiset VIP-teltat joiden avulla tarjotaan yhteistyökumppaneille viihde-elämyksiä. Ne die-hard-rata-autoilufanit, jotka tulevat Ahveniston rinteille (korpiradoista nyt puhumattakaan) tsiigaamaan pelkkää kilvanajoa vaikka räntäsateessa, ovat jo sukupuuttoon kuollut rotu. Ja jos (ja kun) Porsche-väki on todennut, ettei heidän yhteistyökummpaneitaan kiinnosta lähteä kahtena päivänä katsomaan jotain V1600:a tai Extreme Bemuja tai muita oheisluokkia, puhumattakaan että vaivauduttaisiin kahtena päivänä paikan päälle, niin sitten ei ajeta kuin lauantaina primetime aikaan. Se vaan ei sopinut AKK:lle (yllättäen).
Olen ymmärtänyt että ensi suvena Porsche Racing Clubin kisat ja GT3 Challenge ajavat yhdessä ja niiden lisäksi mukaan tulee yksi tai kaksi muuta oheisluokkaa - esim. BMW kerho tai Legendat tai Camarot. Asiat on vielä neuvotteluvaiheessa.
Itse näkisin sangen mieluusti Porsche- ja BMW-kerhojen lisäksi jonkun SuperSaloon-tyyppisen luokan, olkoonkin että uudet GT3 Porschet menee niin kovaa, ettei siihen kyytiin taida olla millään kotikutoisella vehkeellä asiaa (poislukien Unlimited TA kilpurit, jotka kuitenkin porsii jos niillä joutuu ajamaan useamman kisavauhtisen kierroksen peräperää.:thumbdown)

Driftinki ja muu oheisohjelma vetää Kädelle.com tapahtumiin yleisöä, mutta driftinkin ja oikean rata-autoilun välinen suhde on suunnilleen sama kuin vertaisi Simo Salmisen pellehyppyjä olympiatason uimahyppyihin.:yuck:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Mikä ihme tässä suomen rata-autoilussa on vikana ja mitä ruotsissa tehdään erilailla että saavat yleisöä ihan oikeasti tuhansia katsojia kisoihinsa?
Oliko tämä retorinen kysymys vai odotettiinko konkreettista vastaustakin? Olen tasan tarkkaan yhden ruotsalaisen kisaviikonlopun paikan päällä käynyt katsomassa, mutta ihan maallikkoarviointina: Ruotsissa kisoja saa mainostaa. Solvallan STCC:kisan aikaan T-Centralissa eli keskeisellä paikalla Tukholmassa oli näyttötaululla parin neliön kokoinen mainos, josta selvisi että a) kyseessä on autokilpailu b) missä se on ja c) miten sinne pääsee.

Lisäksi Ruotsissa, kuten esim. Britanniassa ja Saksassa on selkeä pääluokka, minkä nimeä konsepti kantaa. Meillä oli Sport2000 Tour, mutta se kuihtui pois. Sitten ylipäätään, mitä tapahtuu radan ulkopuolella, meillä jostain käsittämättömästä syystä WC-ja catering -järjestelyitä ei saada toimimaan edes 200 katsojalle. Tosin tämä on tavallaan sellainen oravanpyörä. Kun katsojia on vähän, catering-puoli ei voi toimia nonstoppina jolloin saisi itse valita koska siirtyy hakemaan evästä. Meillä laitetaan grilli tulille, kun kuuluttaja sanoo että tauko. Ja sitten ovatkin suomalaiset lempipuuhansa jonottamisen parissa.

Porsche-tiimeillä on vähän sama meininki kuin kärkipään S2000-tiimeillä oli aikanaan, eli a la carte tasoiset VIP-teltat joiden avulla tarjotaan yhteistyökumppaneille viihde-elämyksiä. Ne die-hard-rata-autoilufanit, jotka tulevat Ahveniston rinteille (korpiradoista nyt puhumattakaan) tsiigaamaan pelkkää kilvanajoa vaikka räntäsateessa, ovat jo sukupuuttoon kuollut rotu.
Ja toisaalta välillä tuntuu että niitä ITSE lippunsa maksavia lajinsa viimeisiä die-hard-koppiautofaneja ei paikan päällä juuri kaivatakkaan.

Driftinki ja muu oheisohjelma vetää Kädelle.com tapahtumiin yleisöä, mutta driftinkin ja oikean rata-autoilun välinen suhde on suunnilleen sama kuin vertaisi Simo Salmisen pellehyppyjä olympiatason uimahyppyihin.:yuck:
Komppaan. Enkä lämpene time attackillekaan.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Hakuaikaa Porsche GT3 CUP Junior Program -kuskin löytämiseksi on AKK_n sivujen mukaanjatkettu, mikä omalta osaltaan kertoo valitettavasti siitä, ettei taida tällä hetkellä löytyä nuorten kuskien taustajoukoilta tarpeeksi hilloa sarjaan mukaan lähtemiseksi
Lopulta kävi niin että Seinäjokelainen autourheilija Mikko Pakari on valittu Suomen Porsche GT3 Cup Challenge –rata autoilusarjan junioriohjelmaan kaudeksi 2015. Viime vuonna hän ei ajellut missään, mut sitä ennen Formula Renault 2.0 Eurocup sarjassa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Kappas, tutun kuuloinen sukunimi tuo Pakari :wink: Ilmeisesti ei kovin suurta kysyntää ollut tallipaikkaa kohtaan. Huonot ajat toki.
 
Viimeksi muokattu:

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Olenko ymmärtänyt oikein, että myös Legendsit ovat jättäneet Rata-SM -sarjan? Rata-SM:n V8 Thunder -sarja on nyt harhaanjohtavasti uudelleennimetty Legends V8 Thunderiksi. Ilmeisesti Legendsit kiertävät Porsche-sarjan mukana?
 

Tonpe

Well-known member
Liittynyt
18.8.2008
Viestit
420
V8 Thundercars vaihdettiin V8 Thunderiin, mutta en ole kyllä kuullut että siihen oltas nyt lisätty vielä legends eteen. ja legendsit ajaa rata-sm:ssä.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Taisi olla sitten vaan huhua... :confused: Kuulin asiasta tuolta Porsche-porukoilta, joten ilmeisesti ovat ainakin kovasti yrittäneet Legendsejä houkutella omaan sarjaansa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Suomen rata-autoilu tarvitsee uuden Sport 2000 luokan. Vähän isompikoppaisia autoja kun mitä V1600 on.
Toivottavasti T1600 tulee jotain hyvää. Calafatin radalla tammikuun lopulla Espanjassa, Lehtonen Motorsport ajoi ensimmäisiä testejä uudella T1600-luokan autolla. Seat Ibiza SC Trophy:n ohjaimissa nähtiin Antti Buri ja Emil Lindholm. AKK:n Jani Backman sanoi että voisivat harkita T1600 sarjan nimen vaihtoa, nimeen TCR Finland vuodeksi 2016.
 
Ylös