Virkakyöstiltä se ei silava pöydästä lopu

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Muualla päin maailmaa tajutaan maksaa kunnon lahjukset.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Onko pendeli ihan oikeasti niin pihalla, että luulee valtion virkamiesten ihan fiilispohjalta tekevän päätöksensä? Virkakyöstit toimivat ratkaisupakon alaisina ja virkavastuulla, eikä ole (eikä pidäkään olla) heidän toimivallassaan päättää, mitä säännöksiä sovelletaan ja mitä ei. Sama koskee viimeaikaisia Evira-vaahtoamisia.

Jengi ilmeisesti tosiaan luulee, että joku elintarvikekyösti päästään keksii ettei alkoholia saa mainostaa seksuaalista menestystä lisäävänä tai että Trafilla kyöstin perkele viinerimuruisine sormineen näpyttelee itse sorvaamillaan perusteilla yhdeksän tonnin veropäätöksen?

Uutisen perusteella autoremontoijan selonotto mahdollisista verotusseuraamuksista on rajoittunut tähän: "Hän ajatteli, ettei matkailuautossa tarvitse maksaa kallista dieselveroa." Helvetin harmillista, että kaveri ei ole onnistunut valistuneessa suunnitelmassaan käyttövoimaveron välttämisestä.
Ymmärtäisin, jos siinä Rommi pullon kyljessä olis ollu Jeremyn "kardaani" pystyssä, mutta kun siinä oli naama. (ei hääppönen). Tai jos se olikin kielletty sen takia että porukat luulis ton rommin tekevän kauniimmaksi kuin ite Jeremy on :D:D
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mä kerron Pekkikselle nyt pikku salaisuuden: Virkakyösti voi kyllä harkita, millä vakavuudella puuttuu (puuttuuko) näihin älyttömyyksiin, eli toteuttaako niitä vai ei ja miten toteuttaa jos toteuttaa. EU-lainsäädäntö menee aina kansallisen lainsäädännön edelle, tahtoo sanoa, että pitkälti samat direktiivit tulisi toteuttaa samalla tavoin EU-maissa. Kuitenkin tiedämme kaikki tilastoista ja kokemuksesta, että nimenomaan suomalaiset virkamiehet toteuttavat aina kansalaisen etua eniten sotivalla tavalla kaikki ohjeet ja säädökset, jos vain mahdollista. Tykätään puhua ns. "EU:n mallioppilaasta", joka itseasiassa on tämän mallioppilaan varjolla toiminut törkästi omia kansalaisiaan kohtaan, tästä todisteena mm. Suomen länsimaittain pelottavan mittava EY-tason ihmisoikeustuomio-historia. Siinä missä esimerkiksi italialainen tai espanjalainen verovirkailija-kollegansa tulkitsee kokonaisuutta luovemmin, kansalaisen edun mukaisesti. Olemmehan me samassa maassaa ja muualla päin maailmaa autetaan mielummin toveria kuin poljetaan häntä lokaan. Kyseessä on tietynlainen kulttuuriero, jonka pohjalla varmaan toimii jonkinlainen kateus/katkeruus. Tosin kun katselee vaikka noiden TRAFIlaisten yli 5 tonnin keskipalkkoja, niin ihmettelen syvästi miksi nämä kyöstit jaksavat kiusata ihmisiä tuolla pieteetillä edelleen. Ei vissiin ole oikeudenmukaisuuden tunteella tai moraalilla liiemmin varustettua porukkaa noihin hakeutunut:thumbup:
Virkakyöstin harkintavalta ei ulotu lain selvän sanamuodon ulkopuolelle. Autoverolaki toteaa, että vero on läimäistävä. Virkakyöstin tehtävä ei silloin ole todeta että voihan jumpe, kaveri on työtön ja autokin vanha. Havaitsetko mitään uhkakuvia ajatuksessasi, että virkakoneisto voisi fiiliksen mukaan soveltaa tai jättää soveltamatta heitä sitovia säännöksiä? Väitteeseesi tilastoista ja kokemuksesta lienee turha ottaa kantaa, koska esität mielipiteesi faktana. Mä voin yhtä hyvin perustein väittää että "ei". Ajatus siitä, että virkamies toimii kansalaisen etua vastaan sotivalla tavalla, on kaiken kaikkiaan tosi jännä. Uskot siis vakaasti, että jutturuuhkassa painiva kyösti käy kussakin asiassa pohtimaan, mikä mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista parhaiten käy kansalaispoloisen luonteelle eniten. Näin sen täytyy olla. Yksi sana: foliohattu.

Voin myös paljastaa pendeli sulle pikku salaisuuden: direktiivien luonteeseen asetuksiin verrattuna kuuluu nimenomaan, että niitä ei tarvitse toteuttaa samalla tavoin eri EU-maissa. Ainoastaan niissä jäsenvaltioille säädetty tavoite, minimitaso tms. sitoo jäsenvaltiota täytäntöönpanossa.

EY-ihmisoikeusasioilla tarkoittanet Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta (joka ei siis liity mitenkään entisiin Euroopan yhteisöihin saati nykyiseen unioniin), jossa Suomi on, kuten sanotkin, saanut luvattoman suuren määrän langettavia tuomioita. Se, että samaan aikaan vertaat espanjalaista tai italialaista virkaveljeä suomalaiseen korostaen ensinmainittujen oikeamielisyyttä, on oikeasti tosi huvittavaa jos perehtyy yhtään EIT:n ratkaisuihin. Tässä kohtaa lienee kuitenkin hyvä huomauttaa koko aiemman viestini pointista: En väitä ettäkö autoverolaki olisi oikeudenmukainen (en tosin väitä että se ei olisi, en aio asiaan nyt hirveästi takiasi perehtyä). Väitän, että solvatessaan rinnukset vaahdossa yksittäisiä virkamiehiä näiden tekemistä liukuhihnapäätöksistä keskustelija pääsääntöisesti osoittaa olevansa aika pihalla. Vallanpitäjiä tulee kritisoida, mutta hauku hyvä mies edes oikeaa puuta.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mitäs PekPoy tuumaa Kepasta, onko välttämätön järjestö vai voitaisiinko sitä hieman karsia?

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2014/11/16/kehitysavusta-koulutukseen-extra-jospa-vahennetaan-kepasta-johtaja/
En ole millään tavoin perehtynyt asiaan. Ajatus järjestön tai yrityksen tarpeettomuudesta tai tarpeellisuudesta on kuitenkin mielestäni vähän outo. Jos jäseniä löytyy, niin kai se silloin jollain tapaa on osoittanut aatteellisen tarpeellisuutensa joissain piireissä? Ja "karsiminen" on oikeushenkilöissä oikeushenkilöiden oma asia. Kysy Kepalta.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Soitin Kepalle ja se tuumas, että ei ole karsimista, koska kaikki meni risuja ja juurakkoja myöden energiapuuksi.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Emme kyllä elä ja toimi täysin tasapuolisessa ja harmonisessa yhteiskunnassa virkakyöstien ratkaisujen suhteen. Eri kunnissa on selkeästi erilaiset toimintakriteetit vaikka rakentamisen valvonnan ja sosiaalipuolen toiminnan suhteen. Osasyynä rahojen vähenemisen lisäksi yhteisten ohjeistuksen puute ja vaikka ne olisivatkin , niin erilaisten tulkintojen mahdollisuus.

Tilanne on varmasti kuitenkin parantunut viimeisen 20 vuoden aikana. Auton katsatus ei ole enää pikku-Hitlerin miellyttämistä ja verotoimistossakin asiakasta kuunnellaan ja erityisesti neuvotaan nykyisin hyvin. Kaikille aloille tuollainen asiakkaan neuvominen oma-aloitteisesti ei liene kuitenkaan juurtunut. Ehkä tuolle matkailuauton rakentajalle olisi ollut jollakin virkakyöstillä mahdollisuus sanoa alkuvaiheessa, että oletko ottanut huomion rakennuspuuhissa tämän... Palvelualttius / asikasystävällisyys / "asiakkaan kokonaistarpeen huomioiminen" vaihtelevat suuresti.

Perustason virka-kyösti pelaa juuri "varman päälle", kuten ohjeet ja juurtuneet toimintatavat ovat.
Tämä näkyy ehkä parhaiten kiistanalaisisssa, hankalasti ratkaistavissa tilanteissa, joihin isketään varmuuden vuoksi "hylätty leima", ja valitusosoitus liitetään mukaan. Mennään turhan helposti sen taakse piiloon, että on asikkaalla mahdollisuus valittaa ratkaisusta. Ei oteta omalle kontolle sellaista asiakkaalle edullsta ratkaisua, jossa ei täyty kaikki ohjeet ja pykälät 100 %:sesti. Kynnys lähteä kirjalliseen valitukseen on joillekin yllättävän korkea.

Jonkin verran on ihan käytäänön kokemusta ja seuraamista mm. vero-, maataloushallinto- ja pankkipuolelta.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Pendel?

Paikallinen mies syyttää byrokratiaa erektio-ongelmistaan

(KORSNÄS) Siuntiolainen paikallinen mies Stig Uppslag moittii suomalaisen byrokratian menneen jo liian pitkälle. Jo useana aamuna herätessään Uppslag on huomannut peniksensä olevan täysin velttona, vaikka tavallisesti aamuisin häntä on tervehtänyt peitonkulman alta pilkistävä pirtsakka erektio.

Uppslag syyttää ahdingostaan byrokratiaa, Eviraa, Valviraa, virkamiehiä, byrokratiaa ja byrokratiaa sekä puuskahtaa Suomen muuttuneen Pohjois-Koreaksi, DDR:ksi, Kekkosslovakiaksi, Neuvostoliitoksi, Oy Suomi ab:ksi tai jotain muuta ihastuttavan nokkelaa, joka keräsi Facebook-päivityksessä äsken ainakin 44 peukkua.

“Päivän byrokraatti -palkinto sille jonka takia ei kulli seiso”, Uppslag sanoo tuohtuneena.

Hän muistuttaa byrokratian aiheuttaneen hänelle jo vuosien ajan haittaa. Kesällä hän löi vasaralla sormeen, viime keskiviikkona hän potkaisi epähuomiossa varpaan kipeästi senkin reunaan ja yhtenä iltana vaimo sanoi aika pahasti kun hän saapui tuntitolkulla myöhässä pubista. Ulosteessa oli taannoin verta.

“Suomi on ihan hästäk byroslavia”, Uppslag paheksuu. Hänen murheensa ovat saaneet laajaa julkisuutta kaikissa kotimaisissa viestimissä viime päivinä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5000
Sijainti
Vantaa
Lähde: Tuulilasi-lehti 15/2012 ilmestymispäivä 14.11, sivu 86. Kirjoittaja Matti Järvi.

Sain serkkupojalta välitetyn viestin, jonka sisältö kertoo karjatalouden kannalta keskeistä EU-asiaa. Se koskee kotieläintilojen eläinmääriä ja niiden pitoaikoja, jotta tilalle voidaan hakea tiettyjä EU-tukia. Tuottajille lähetetty teksti ei ole mikään EU:n alkuperäisteksti, vaan Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus) huippuasiantuntijan parhaansa mukaan tekemä selvennys, rautalankamalli edellytyksistä, jotka on täytettävä, jotta tukia voisi saada. Serkkupoika yrittää vielä saada tolkkua ELYn viestistä, itse ulkopuolisena väsähdin jo parin lukemisen jälkeen, kun lehmät ja fasaanit alkoivat mennä sekaisin.

Nyt kuitenkin tutustumme maistiaisina ainakin pieneen osaan aineiston rautalankamallista. Maatalouden byrokraattisiin käytäntöihin vertaamalla voimme sisäistää muiden elämänalojen selkeyden ja yleisen ymmärrettävyyden. Autojen elektroniikan toiminta ja liikenteen kommervenkit ovat lasten leikkiä seuraavaan verrattuna, eikä monen tunnin ruuhka hermostuta enää yhtään. Onnelliseksi aluksi muuan määritelmä: Yksi emolehmä vastaa 1375 teurastettua tarhattua fasaania. Tieto löytyy suoraan netistä selvällä suomella, ja samalla selkenevät lehmien suhteet esimerkiksi kanamaailmaan ja muihin vastaaviin alueisiin kotieläinkunnassa. Ja näin se alkaa:

Kysymys: Miten paljon tuotantoeläimiä pitää olla, jotta lfa- ja ymp-tuet säilyisivät? Vastauksen alku: Vuoden 2012 luonnonhaittakorvauksen eli lfa:n kansallisen lisäosan kotieläintilan korotuksen osalta eläimet on voinut laittaa pois 30.4. Jos 30.4 ei ollut eläimiä vaan oli tuotantoon kuuluva tauko, niin eläimiä on pitänyt ottaa tuotantoon tälle vuodelle vielä 30.4. jälkeen. Vuoden 2012 ympäristötuki (ymp) puolestaan edellyttää, että ympäristötuen eläintiheys on täyttynyt syyskuun alkuun asti eli ymp.tuen ensimmäisen erän maksuun saakka. Sen jälkeen eläimet on saanut laittaa pois. Vuoden 2013 tukea varten pitää kotieläintuotantoa olla lfa:n lisäosassa 30.4.2013 asti ja ymp:ssä 1.9.2013 asti.

Lfa:n lisäosassa viljeliä voi lukea hyväkseen määräysvallassaan olevan osakeyhtiön eläimet, jos osakeyhtiöllä ei ole omaa lisäosasitoumusta. Ympäristötuessa ei voi laskea hyväkseen osakeyhtiön eläimiä, vaan eläinten pitää olla suoraan viljelijän hallinnassa. Luonnonhaittakorvauksen eli lfa:n kansallisessa lisäosassa pitää olla 0,4 ey/ha (eläinyksikköä/hehtaari). Jos se on täyttynyt, voi olla tuotantotapaan kuulumattomia ylimääräisiäkin taukoja. Jos 0,4 ey/ha ei ole täyttynyt, niin sitten pitää olla vähintään 0,2 ey/ha ja samalla vähintään 10 ey koko sitoumuskauden ajan ja tuotannon on oltava jatkuvaa.

Sitten laskemaan tarvittavia eläinyksikkömääriä kansallisen luonnonhaittakorvauksen perusteella:
- 2,1 lihasikaa/ha kasvatuserässä, jos kaksi nollakuukautta
- 0,6 emakkoa/ha
- 75,5 broileria/ha erässä
- 31 kanaa/ha
- 0,4 lehmää tai yli 2 v nautaa/ha
- 0,7 nautaa 6 kk - 23 kk/ha
Jos 0,4 ey/ha ei täyty, niin sitten pitää olla vähintään 0,2 ey/ha ja samalla vähintään 10 ey. Alle 50 hehtaarin tiloilla tuo vähintään 10 ey on kynnyskysymyksenä. Kun alle 50 ha:n tilalla on 10 ey, niin silloin täyttyy myös 0,2 ey/ha. 10 ey:öön tarvitaan
- 53 lihasikaa kasvatuserässä, jos kaksi nollakuukautta
- 15 emakkoa
- 1887 broileria erässä
- 10 lehmää tai yli 2 v nautaa
- 17 nautaa (6-23 kk)

Ja niin edelleen. Eipä muuta voi kuin kauhistuneena kuvitella sitä minkähänlainen se alkuperäinen teksti on ollut. Eipä ihme, että maataloustuottajat ovat perin juurin tympääntyneitä näihin yhteiseurooppalaisiin byrokraatteihin, ilmeisesti samoihin, jotka aikoinaan askartelivat mm. kurkkujen käyryyden parissa. Jotenkin tulee mieleen hyvin vanha sutkautus maanviljelyksestä. Se kuuluu näin: "Kortti tuo ja kortti vie, mutta kyllä maanvilelys on onnenkauppaa." Tietenkin joku autopuolen huomiovalo/takavalodirektiivi on tunnetusti idioottimainen moka, mutta siitä huolimatta: kiittimet ristiin, etteivät nämä maatalousbyrokraatit ole päässeet aivan kaikille elämänaloille.

Autoilu ja liikenne sentään nykyiselläänkin sujuvat jotenkuten, kun kukaan ei ole vielä keksinyt suhteutella meitä tienkäyttäjiä sen perusteella mitä välinettä satumme käyttämään. Mitenköhän tämä maa makaisi, jos liikennettä alettaisiin pisteytellä esimerkiksi siten, että yksi autoyksikkö (ay, EU-normien mukainen 15-paikkainen teoreettinen auto) vastaisi 4,37 kappaletta etuvetoista alle 100 kW:n moottorilla varustettua henkilöautoa, 1973 kappaletta vaihteetonta polkupyörää tai 2842 rollaattoria kuluvan vuoden aikana ja että suhteet muuttuisivat vaikkapa ajoneuvojen rakenteissa käytettävien raaka-aineiden yleisen hintaindeksin perusteella. Verot ja maksut taas riippuisivat kulloisenkin vuoden pisteytyksestä.

Liikennöintiyksiköiden määrä pitäisi tietysti raportoida kuukausittain riippumatta siitä, onko määrissä tapahtunut muutoksia tai ei. Pistelakun oikeellisuutta valvottaisiin liikenteessä erityisillä rekisterilaattaskannereilla, aivan samoin kuin nykyään valvotaan vaikkapa marjanviljelijöiden puskien määrää ja laatua satelliittikuvien perusteella. Huomasitte varmaan, että ELY-keskuksen nimessä kirjain L tarkoittaa liikennettä. Saapas nähdä, milloin sieltä alkaa tulla ohjeistuksia autoilijoille - kehitys kehittyy. Sanonpahan vain, että Suomi ei olisi ikinä liittynyt EU:hun, jos Suomen itärajan takana olisi ollut valtameri, eikä euroon, jos Suomessa olisi ollut yhtä vastuulliset työmarkkinaosapuolet kuin esimerkiksi Ruotsissa.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Eläintiheyden laskenta on oikeastaan ns "helppo nakki", ei ollenkaan noin vaikea kuin voisi tuosta päätellä!:ahem::cool: On tuota tehty ja vielä joskus aikaisemmin n 10 v sitten jossain lypsylehmien erityistukilaskelmissa käytettiin "rehupinta-alaa". Siinä pystyi viljan ilmoittamaan rehualana R, eikä CAP-alana C, johon vilja normaalisti kuuluisi. Puhdasta perustason matematiikkaa, ei sen vaikeampaa. Yleensä!

Ai helkkari, olihan mulla tuohon ihan oma erityistapaus n 5-6 v sitten. Luin ohjeet sen verran tarkkaan ja laskin tarkasti, milloin viimeiset sonnit panen lahtiin, että saan ko kesältä kotieläintilan ympäristötuen, ei hieman pienenpää kasvinviljelytilan tukea. Mavin "iso ja viisas tukienlaskentaohjelma" tai mikä sovellus olikaan silloin käytössä ei taipunut mitenkään sellaiseen mahdollisuuteen. Käsin joutuivat laskemaan!:cool: Toki pieni painostus ja ohjeiden luku paikalliselle -sinänsä hyvin asialliselle- maaseutusihteerille piti suorittaa ja joka sitten vei asian eteenpäin.
Mutta periaattessa ohjeet ja "maksatusohjelma" olivat ristiriidassa.

Tuo eläintiheyden laskenta vertaamalla eri eläinten määrää peltopinta-alaan on ymmärtääkseni melko suoraan EU-direktiiveistä. Varma en ole, koska eri mailla on erilaiset ympäristöojelmat ( komissio vahvistaa ). Suomessa soppaa hämmentävät maa-ja metsatalousministeriö sekä ympäristöministeriö, toki pohjauten EU-direktiiveihin. Eri ympäristö- ja viljelyohjeet olivat selkeästi ristiriidassa. Lisäksi yhdessä pahimmassa tapauksessa paikallinen kunnallinen ympäristötarkastaja tms. antoi omia ohjeitaan ja määräyksiä, taisi olla erään pienkonelentokentän reuna-aluiden nurmien viljelyksestä. Eri viranomaiset tulkitsivat asiaa omilta kannoiltaan ja antoivat ohjeita. Olisikohan olllut, että saako/ pitääkö / ei saa levittää lietettä nurmikasvustoon luomutilan vuokraamilla lentokentän nurmisilla reuna/suoja-alueilla ja olikohan vielä pohjavesialuetta. Tila yritti noudattaa kaikkia ja lopuksi mulliluomutilalle muodostui erittäin huomattava tukien menetys. Toinen tilan omistavista veljeksistä tappoi itsensä. Lie ollut huolia ja murheita muutenkin, mutta ei varmaan tuollainen pompottelu eämäniloa parantanutkaan.

Oma käärmekuusi lienee vielä hengissä, joskus reilu 5 v sitten lienen käynyt katsomassa. En aio sitä virallisesti suojella!:frank:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sijoituksia Suomelta sivu suun – syynä "poliittinen epävarmuus"

Suomen amerikkalaisen kauppakamarin Amchamin politiikkajohtajan Matthew Woodin mukaan poliittinen epävarmuus Suomessa on kasvanut, ja se on vähentänyt ulkomaisten sijoittajien intoa tehdä investointeja Suomeen.

– Tapasin toimistossani tänään aamulla merkittävän ulkomaisen investoijan. Hän kertoi tilanteen muuttuneen niin pahaksi, että hän ei voi enää ollenkaan suositella oman toimialansa kansainvälisille yrityksille investointeja Suomeen, Matthew Wood sanoo Taloussanomien haastattelussa.

Kyseinen jäsenyritys toimii Woodin mukaan luonnonvara-alalla. Yhtiöllä on ollut Suomessa isoja vaikeuksia lupa-asioissa. Woodin mukaan yhtiöltä kesti Suomessa tietyn luvan saamiseen neljä vuotta, kun Ruotsissa lupa tuli yhdessä kuukaudessa. Yrityksellä on Woodin mukaan nykyään Ruotsissa miljardiliiketoimintaa.

Ilmiö ei Woodin mukaan rajoitu ainoastaan kaivannaisteollisuuteen tai muihin luonnonvara-aloihin. Poliittinen epävarmuus, päätöksien muuttuvat tulkinnat ja byrokratian koukerot koskevat hänen mukaansa yrityksiä toimialasta riippumatta.

– Poliittista epävarmuutta liittyy esimerkiksi verotusasioihin, koulutusalaan, ympäristökysymyksiin, vähittäiskaupan rakennuslupiin ja sosiaali- ja terveysministeriön päätöksiin, Wood luettelee esimerkkeinä.

Yksittäinen virkamies voi olla hidaste

Eikä poliittinen epävarmuus tule vain Suomen hallituksen päätöksistä ja sisäisistä kiistakysymyksistä.

– Epävarmuutta liittyy myös siihen, miten päätöksiä tulkitaan ja toimeenpannaan viranomaistasolla. Asia saattaa riippua vaikka yhden ministeriön yhdestä virkamiehestä, Wood sanoo.

Päätöksien tai lupien etenemisen vauhti saattaa riippua vaikka virkamiehen ideologisista mieltymyksistä tai siitä, onko toinen osapuoli vaikka virkamiehen koulu- tai armeijakaveri. Varsinaista korruptiota Wood ei ole Suomessa kuitenkaan havainnut.

Wood kertoi Amchamin jäsenistön kokemista investointien esteistä Suomeen aiemmin tänään Ylen A-Studiolle.
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2014/11/27/sijoituksia-suomelta-sivu-suun-syyna-poliittinen-epavarmuus/201416477/12?pos=tuoreimmat

Ei parane hosua sen kampaviinerin syönnin kanssa. Voipi tukehtua.


Kommenttiosio aiheutti pienen hörähdyksen:
Hyvä Suomi! Tänne mitään ulkomaista rahaa tarvita. Meillä on metsää mielinmäärin ja lanttu kasvaa 3kk vuodesta.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Tuo eläintiheyden laskenta vertaamalla eri eläinten määrää peltopinta-alaan on ymmärtääkseni melko suoraan EU-direktiiveistä.
Tämä jäi vaivaamaan: meillä on kaksi eläintä ja vaimo sekä yksi sika 1200 m2.
 
Ylös