#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Sellainen vielä onnettomuudesta, että miten voidaan puhua 30 g:stä, kun kaikki näkee että Mclarenista on hieman hierottu maaleja toisesta kyljestä. Buttonhan oli valmiudessa lähteä ajamaan tuolla samalla autolla.
Juu jokin ei oikein mätsää. Vettelhän kertoi heti että onnettomuus näytti oudota, Alonso vain ajoi suoraan seinään. Taju pois ajaessa - epilepsiakohtaus - rauhoittavat ennen siirtämistä ja verho eteen ettei kukaan näe...... Ura on ohi jos sai ajaessa epilepsiakohtauksen.

Mutta mistä näistä tietää, onhan auton kerssistä voinut tulla tajunnan vievä sähköiskukin, jos niin on käynyt niin tallille olisi kyllä syytä antaa sanktiota reilusti - koko vaarallinen voimapaketti käyttökieltoon.....
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Sellainen vielä onnettomuudesta, että miten voidaan puhua 30 g:stä, kun kaikki näkee että Mclarenista on hieman hierottu maaleja toisesta kyljestä. Buttonhan oli valmiudessa lähteä ajamaan tuolla samalla autolla.
Kannattaa nyt silti pitää mielessä se että yli 100kmh osuma betoniin on kova missä tapauksessa hyvänsä. Vaikka tapaus onkin kovin salaperäinen.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Niin tai kun auto osui seinään kummatkin pyörät yhtaikaa sivuttaissuunnassa niin tukivarret välittää kabiiniin aika tärskyn.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Niin tai kun auto osui seinään kummatkin pyörät yhtaikaa sivuttaissuunnassa niin tukivarret välittää kabiiniin aika tärskyn.
Saanen muistuttaa kirjoittajia että Alonson tärsky ei tullut suoraan sivusta, jatkakaa.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Eikö se isku oo aina sen saman 30 G ihan sama mistä suunnasta se tulee, vai missaanko nyt jotain oleellista?
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Kaikki materiaali tukee sitä, että kaidetta on vain raavittu hyvin kevyesti toisella kyljellä. Jos pää on roikkunut ennen onnettomuutta velttona niin silloin voi tulla pahojakin niskavammoja pienemmästäkin osumasta.

E:tekisi mieli sanoa että kaidetta on suukotettu (kiss)
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Eikö se isku oo aina sen saman 30 G ihan sama mistä suunnasta se tulee, vai missaanko nyt jotain oleellista?
G voima on periaatteessa sama mutta jos hidastumisaika kasvaa viiston törmäyksen vuoksi niin G-voima laskee aika nopsaan. Enemmän tässä on kohdistuneilla voimilla merkitystä.

Meneekö Webslavella nyt G-voimat ja voimat sekaisin?

edit: FIA on alkanut tutkimaan keissiä ja keräilee tietoja. (lähde: omnicorse)
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24319
Sijainti
lappeen Ranta
Voima on sama, mutta taitaa esim. HANS suojata sivuttaisosumalta heikommin kuin nokkaosumalta.
Sivusuunnassa taitaa suojausta ja niskan tukemista tehdä aika paljon ne korkeahkonpuoleiset sivukorokkeet tms. jotka siinä kuskin pään sivulla on. Nokkaosumassa ei sitten olekaan juuri muuta kuin HANS tukemassa päätä ja niskaa. Vai onko siellä joku hihnaviritys kypärän ja ... öh ... takaraivotuen(?) välillä.

G voima on periaatteessa sama mutta jos hidastumisaika kasvaa viiston törmäyksen vuoksi niin G-voima laskee aika nopsaan. Enemmän tässä on kohdistuneilla voimilla merkitystä.

Meneekö Webslavella nyt G-voimat ja voimat sekaisin?

edit: FIA on alkanut tutkimaan keissiä ja keräilee tietoja. (lähde: omnicorse)
Itse asiassa viistossa 30 G:n törmäyksessä voima ennemminkin laskee (ja nousee) hitaammin kuin suoremmassa 30 G:n törmäyksessä :doubtful: :confused:. Eli jos täräytetään kohteeseen kohtisuoraan 30 G:n voimalla, niin se voima on ikään kuin terävä piikki (, jonka kärki kohdassa 30G) kun taas viistosti törmätessä voiman kuvaaja olis enemmän sini- tms. käyrän tyylinen ja kaaren huippukohta olis taas siinä 30 G:n kohdalla.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Sivusuunnassa taitaa suojausta ja niskan tukemista tehdä aika paljon ne korkeahkonpuoleiset sivukorokkeet tms. jotka siinä kuskin pään sivulla on. Nokkaosumassa ei sitten olekaan juuri muuta kuin HANS tukemassa päätä ja niskaa. Vai onko siellä joku hihnaviritys kypärän ja ... öh ... takaraivotuen(?) välillä.


Itse asiassa viistossa 30 G:n törmäyksessä voima ennemminkin laskee (ja nousee) hitaammin kuin suoremmassa 30 G:n törmäyksessä :doubtful: :confused:. Eli jos täräytetään kohteeseen kohtisuoraan 30 G:n voimalla, niin se voima on ikään kuin terävä piikki (, jonka kärki kohdassa 30G) kun taas viistosti törmätessä voiman kuvaaja olis enemmän sini- tms. käyrän tyylinen ja kaaren huippukohta olis taas siinä 30 G:n kohdalla.
Kypärä on remmeillä kiinni HANSissa, ja näin estää niskaa murtumasta. Vai tarkoititko nyt jotain muuta tuolla takaraivon tuella?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24319
Sijainti
lappeen Ranta
Kypärä on remmeillä kiinni HANSissa, ja näin estää niskaa murtumasta. Vai tarkoititko nyt jotain muuta tuolla takaraivon tuella?
Ajattelin että siinä kypärän takaosan ja sen auton osan, johon kypärä ikäänkuin nojaa, välillä vois olla joku remeli. Mutta ei semmonen oikein terveellinen taitais olla kun sitten retkahtaisi kuskin pää taaksepäin kuskin siirtyessä eteenpäin. HANS vissiin pitää pään ja muun kuskin pystysuunnassa suht vakaassa kulmassa toisiinsa nähden, eikä kaali pääse heilumaan kuin rakko tikun nokassa.

Yleisemmin ottaen olen käsittänyt, että HANS suojaa kuljettajan niskaa ajosuunnan mukaisilta G-voimilta ja korotetut sivutuet sivuttaissuuntaisilta voimilta.
 

Juan

Member
Liittynyt
10.2.2012
Viestit
17
Kimi potkitaan pois, kun ei osaa kehittää autoa. Alonso siirtyy takas Ferrarille ennen kauden alkua, ja tuo n.1s.:(
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ihmisen pää sietää heikommin sivuttaisosumaa kuin eteentaakse liikettä. Tai siis aivot.

Tosin Rautavaaran Tapsa tärähti ihan seljälleen ja kanttuvei.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Vai hierontaa ja pikku pusu. :)

No tätä twiitti linkkiä kun rullaa alaspäin niin tulee vastaan kuva tuosta pikku "pususta". Jossa ilmassa on katteiden ja vanteiden kappaleita.
Lisäksi tuo 30G tieto taitaa olla FIA:lta peräisin ja noita "pusuja" tais tulla 2 kpl joita toinen 30G ja toinen 15G.
(Ilmeisesti ensin etupyörä ja sitten takapyörä)

https://twitter.com/f1talks

Kuinka luotettava tämä linkki sitten on niin en ota kantaa. Päättäkööt muut.

No ekoissa kuvissa on kuitenkin Allu tulossa ulos sairaalasta suht hyväkuntoisena joten se on kuitenkin hyvä uutinen. :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toivottavasti joskus nähdään video kolarista. FIA sen voisi esittää.
 
Ylös