Moottorikonfiguraatio 2016->

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Niin miksi mersu haluaisi menettää turbosta saamaansa etuaan, hyvä innovaatio. Hondan työkoneisiin\sähköautoihin kuuluvat napamoottori ehdotukset voi jättää omaan arvoonsa. Mutta kyllä noita moottorisääntöjä vois vähän väljentää, bensan syöttö vapaaksi ja tankkia isommaksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Moottorivalmistajat keskustelleet tulevista mahdollisista moottorimuutoksista

Juttu Sakasaksi:
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/neuer-f1-motor-ab-2017-die-neuen-ideen-der-motoren-hersteller-9175979.html

Jokaisella valmistajalla ovat oletetusti omat näkemyksensä. Mersu haluaa säilyttää nykyiset moottorit, mutta on valmis kasvattamaan bensan virtausta ja bensan käyttömäärää niin, että Ecclestonen vaatima 1000 hv voidaan saavuttaa. Honda on valmis muuttamaan moottoreita, mutta haluaa jotain uutta ja onkin ehdotellut napamoottoria kullekkin pyörälle. Ferrari haluaa Red Bullinkin ehdottaman 2,2l V8 biturbon, 17 000 rpm ilman MGU-H:ta, kuitenkin on KERS joka olisi turbon kanssa standardin mukainen, Mersu ei halua standardi turboa.
TL;DR: Mersu vastustaa muutosta, koska se dominoi, ja Ferrari ja Renault haluavat standardoida ne osat, joita eivät osaa itse tehdä.

Honda vaikuttaa olevan noista ainoa osapuoli, joka oikeasti tuo ehdotuksia pöytään. Mielestäni nyt vain on väärä aika, koska tämä purnaus on seurausta juuri siitä, että ensimmäinen la revolución meni puihin ja Mersusta tuli selkeästi paras. Pliisut äänet olivat Ferrarin ja Renault'n pelastus, sillä minkäänlaisia muutoksia olisi vaikeampi saada läpi, jos yleisö olisi tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Minun mielestä nämä nykyiset moottorit ovat ihan hyviä. Tehon osalta potentiaalia on vielä varmasti. Lisäksi, kun näitä uusia moottoreita on sanottu kalliiksi, eräs Renaultin moottoriosaston tyyppi sanoi jokin aika sitten, että näiden uusien mootoreiden hintojen aleneminen tulee olemaan väistämätöntä. Ja sehän vasta kallista on, että nyt heti taas vaihdettaisiin tuota moottorikonseptia.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tarvitaan kaksi sylinteriä lisää, V8 -moottorit takaisin!
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Virtausrajotus 110 l / h ja ekana vuonna sallitaan 10 konetta. Eiköhän tuolla pikku viilauksella jo tuhannessa olla jos nyt jo huhutaan 900 hepasta.

Eikö noitte sähkömoottoreiden tehoa ollu joskus tarkoitus nostaa portaittain?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minun mielestä nämä nykyiset moottorit ovat ihan hyviä. Tehon osalta potentiaalia on vielä varmasti. Lisäksi, kun näitä uusia moottoreita on sanottu kalliiksi, eräs Renaultin moottoriosaston tyyppi sanoi jokin aika sitten, että näiden uusien mootoreiden hintojen aleneminen tulee olemaan väistämätöntä. Ja sehän vasta kallista on, että nyt heti taas vaihdettaisiin tuota moottorikonseptia.
Virtausrajotus 110 l / h ja ekana vuonna sallitaan 10 konetta. Eiköhän tuolla pikku viilauksella jo tuhannessa olla jos nyt jo huhutaan 900 hepasta.

Eikö noitte sähkömoottoreiden tehoa ollu joskus tarkoitus nostaa portaittain?
Näille peukutan niin että hajoaa ranteesta jänteet!

Ihan älytöntä että taas suunnitellaan valtavia muutoksia kuin ihan pienillä muutoksilla saataisiin varmasti noita nykyisistä myllyistä vaikka mitä irti. Minusta se suurin ongelma tällä hetkellä yksinkertaisesti on se, että sitä moottorin potentiaalia ei yksinkertaisesti vaan voi käyttää, koska pitää säästää bensaa ja niitä itse moottoreita.

Tietenkin ongelma tällä hetkellä on se, että kun motit ovat niin kalliita, että jos niitä saisi käyttää esim. 10 kauden aikana, niin voi olla että häntäpään ja jopa keskikastin talleilla ei välttämättä olisi niihin kaikkiin kymmeneen moottoriin varaa. Tämä kasvattaisi kärkitallien etumatkaa entisestään. Vaikea tilanne. Mutta toivottavasti ei hirveitä muutoksia aleta taas tekemään. V10-koneet ei kuitenkaan ole tulossa takaisin, joten se vaihtoehto näille nykyisille tuskin on yhtään järkevämpi, varsinkin jos säästelysäännöt pysyvät entisellään. Nämä nykyiset on ihan hyviä, antakaa vain tallien ottaa niistä kaikki irti!!!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Kuulostaa kyllä hullulta, että moottoriyksikön hinta on monta miljoonaa. Pelkkä polttomoottori, turboahdin ja sähkömoottori akkuineen...
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
Kuten odotettua, Moottorikonfiguraatio sekä aerodynaamiset muutokset siirtyvät vuoteen 2017.

Lähde: Autosport, TS
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Tää on nyt just sitä mitä Kimi halusi, lisää tehoja ja aeroa pois :thumbup: Vaikka joillekin nykyinen on enemmän kuin riittävästi. Jos nää toteutuu niin toivottavasti Kimi on vielä vormuloissa.
Ikävä kyllä Kimi ajaa maksimissaan enää kauden 2016.Jos nuo uudistukset toteutuu 2017,niin jää kokematta ja näkemättä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ikävä kyllä Kimi ajaa maksimissaan enää kauden 2016.Jos nuo uudistukset toteutuu 2017,niin jää kokematta ja näkemättä.
Mielestäni liian aikaista miettiä näitä. Kimi sanoi kyllä itse joskus milloin lie, kaiketi vajaa kymmenen vuotta sitten, ettei usko ajavansa formuloita nelikymppisenä. On tässä kuitenkin vuosia jäljellä ennen maagista rajaa.

Edit: olikin vuonna 2013. Aika kultaa muistot.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
...tämä purnaus on seurausta juuri siitä, että ensimmäinen la revolución meni puihin ja Mersusta tuli selkeästi paras. Pliisut äänet olivat Ferrarin ja Renault'n pelastus, sillä minkäänlaisia muutoksia olisi vaikeampi saada läpi, jos yleisö olisi tyytyväinen.
Viime vuoden moottoriuudistus meni puihin koska moottorit jäädytettiin ennen niiden ensimmäistäkään kisa-debyyttiä! Se oli melkein aino iso tyhmyys tai moka uusien moottorien kanssa. Suorastaan järjettömän lapsellinen moka. Pikkulapsikin olisi osannut ennakoida, että kun mukana on vain kolme valmistajaa, niin mahdollisuus siihen että yksi onnistuu ylitse muiden on AIKA SUURI.

Toki kustannukset olisi olleet suuremmat vapaalla kehityksellä, mutta olisiko se ollut ratkaisevaa? V6-hybridejä kehitettiin kuitenkin kolme-neljä vuotta etukäteen ja rahaa niihin laitettiin. Ja jos viime kausi olisi ollut vapaalla kehityksellä, niin jo puolessa kaudessa olisi kilpailu ollut varmasti tasaisempaa. Kenties lopputulos olisi ollut sama, mutta kausi olisi ollut paljon parempi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mersulla oli 2 rinnakkaista kehitysohjelmaa lisäksi aloittivat muita aiemmin moottorin kehityksen. Ei ihme että kulki niin hyvin...
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Seuraavaksi biojäte moottorit autoihin, samalla voitaisi laittaa paskansyljentänappi jostai voi syytää takana ajavien päälle aitoa ihmispaskaa, kuskien itsensä paskomaa mielellään. Sen verran naurettavaa tämä nykytouhu on jo muutenkin
Turvallisuusriski tuo paskan levittäminen radalle. Siitä voi olla seurauksena taas seinään ajo, näitä kun on nyt ollut :( Singapore, TESTIT 2015, Silverstone.. niin voi vaan olla että ei kestä autot näpeissä, saati sitten tallikaverin näpeissä.

Mutta mä kannatan aiota kusta tankkiin, mieluummin sian tuottama. Saadaa oikein ecohippivihermaailmapelastuu_tuotos aikaseksi. Ei moottoriurheilussa kuulu ottaa moottoreista tehoja ja ääntä ulos, saati että moottoriurheiluun kuuluisi isot koneet ja vääntö. Moottoriurheilu on kuulkaas nykyään sääntelyä, säästämistä, ekologisuutta, äänettömyyttä. Ne jotka muuta väittää ovat vain väärässä, siksi se on MOOTTORIurheilua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ekohömpötystä voitaisiin kompensoida sille, että bensamoteille laitetaan rajoitus 50 kg/kisa ja sademetsistä puristetut öljyt ja kaasut rajoituksitta.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Vähän perseelleenhän tää touhu tais mennä kun kuluja pitäisi karsia niin moottoreihin työnnetään miljardi rahaa muutamassa vuodessa tuosta vaan. Näin jälkeenpäin tulee väkisin mieleen, että olisiko vaan pitänyt vapauttaa V8 koneiden kehitys rajaamalla tilavuus, materiaalit ja V-kulma? Siitä eteenpäin aikalailla vapaat kädet kierrosluvun, sytytyksen ym. kanssa. Varmasti olisi löytynyt tehoa sinne lähemmäs 900 heposta ja joku kevyt sähköpaketti rajoittamattomana päälle?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Vähän perseelleenhän tää touhu tais mennä kun kuluja pitäisi karsia niin moottoreihin työnnetään miljardi rahaa muutamassa vuodessa tuosta vaan. Näin jälkeenpäin tulee väkisin mieleen, että olisiko vaan pitänyt vapauttaa V8 koneiden kehitys rajaamalla tilavuus, materiaalit ja V-kulma? Siitä eteenpäin aikalailla vapaat kädet kierrosluvun, sytytyksen ym. kanssa. Varmasti olisi löytynyt tehoa sinne lähemmäs 900 heposta ja joku kevyt sähköpaketti rajoittamattomana päälle?
Etkö sinä nyt puhu täsmälleen vuoden 2013 tilanteesta? Kierroslukuja vain oli rajoitettu mutta ihan turvallisuussyistä, koska autojen tärinää korkeilla kierroksilla pidettiin ongelmana.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Mä oon aika varma, että V8:a rajoitettiin muutenkin kuin em. asioita, eihän niitä saanut kehittää kuin luotettavuuden vuoksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Niinhän se olikin joo, kuinka lie unohtui. Tuota kuitenkin rajoitettiin niiden kulujen karsimiseksi ja tuskin vanhaan palaaminen olisi kovin taloudellista ollut.
 
Ylös