Talvitestit kaudella 2015

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ainoa johtopäätös on se, että Ferrari on mennyt selvästi eteenpäin. Ihan liian aikaista puhua vielä siitä missä muut ovat suhteessa viimevuoteen ja Ferrariin sekä muihin talleihin.

Kai tää on niin selvää, et turha sitä on edes kirjottaa, mutta tulipa nyt raapustettua.

Jos joku on osannut seurata tarkemmin mitä kukin talli tekee ja vertailla vastaavilta vaikuttavia stinttejä, niin mielellään lukisin spekulaatioita. Itse en jaksa tuijottaa niitä kierros listoja. Toki bensa määrät tekevät niistäkin melko turhia...
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimin aika on kaksi sekuntia nopeampi kuin viime vuoden aika-ajoissa. Eteenpäin on menty mutta toivottavasti bensaa oli myös enemmän..
Lisäksi Kimin aika ajettu mediumeilla ja ilman lämpötila huomattavasti viileämpi kuin 2014 aika-ajossa. Ferrari lähtee Kimin ohjastamana kuin hauki rannasta. :D
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Lisäksi Kimin aika ajettu mediumeilla ja ilman lämpötila huomattavasti viileämpi kuin 2014 aika-ajossa. Ferrari lähtee Kimin ohjastamana kuin hauki rannasta. :D
Eipä tuo paljoa kerro tulevan kauden renkaat käsittääkseni jo itsessään nopeammat ja viileällähän ne nopeimmat kierrokset yleensä ajetaan, kun koneesta lähtee tehoa mukavammin ulos.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eipä tuo paljoa kerro tulevan kauden renkaat käsittääkseni jo itsessään nopeammat ja viileällähän ne nopeimmat kierrokset yleensä ajetaan, kun koneesta lähtee tehoa mukavammin ulos.
No ei kyllä ole renkaille optimilämpötiloja missä nyt testataan.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
1m25.011s Maldonado! :D

Ilmeisesti höyryillä ajettu.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
"Vertailuksi täytyy muistaa, että kun F1-talvitestit viimeksi ajettiin Barcelonassa kaksi vuotta sitten, ensimmäisen päivän nopein oli silloin Red Bullilla ajanut Sebastian Vettel ajalla 1.23,046. Räikkönen oli silloin Lotuksella avauspäivän kakkonen ajalla 1.23,571."

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/737130/Raikkonen+alitti+Hamiltonin+viime+kevaan+paaluajan
Ja tuon vuoden kaikkien testien nopein oli Rosberg ajalla 1.20.1 Mutta sitten itse kilpailu viikonloppuna paalu otettiin ajalla 1.20.7 myöskin Rosbergin toimesta.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ja tuon vuoden kaikkien testien nopein oli Rosberg ajalla 1.20.1 Mutta sitten itse kilpailu viikonloppuna paalu otettiin ajalla 1.20.7 myöskin Rosbergin toimesta.
Täytyy kuitenkin ottaa huomioon tämän päivän 12 asteen lämpötila, sekä Kimin ajama nopea kierros mediumeilla. Eiköhän Kimillä lähtisi vielä 1-1.5 sekuntia kierrosajasta pehmeillä?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jotkut hätäiset voisivat tehdä jo pitkälle meneviä johtopäätöksiä Kimin ilmiömäisestä vauhdista
testeissä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Pascal ei varmaan ehtinyt paskalle kun piti kahdella merkillä ajella.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Ainoa johtopäätös on se, että Ferrari on mennyt selvästi eteenpäin. Ihan liian aikaista puhua vielä siitä missä muut ovat suhteessa viimevuoteen ja Ferrariin sekä muihin talleihin.

Kai tää on niin selvää, et turha sitä on edes kirjottaa, mutta tulipa nyt raapustettua.

Jos joku on osannut seurata tarkemmin mitä kukin talli tekee ja vertailla vastaavilta vaikuttavia stinttejä, niin mielellään lukisin spekulaatioita. Itse en jaksa tuijottaa niitä kierros listoja. Toki bensa määrät tekevät niistäkin melko turhia...
Autosportilla tällaista huomiota yhdestä vedosta:

16:34 Raikkonen has caught and passed Wehrlein on track, and that's quite symbolic.

The two look to be on very similar runs, and the Ferrari's laptimes are more impressive.
16:40 Raikkonen's brought his own 12-lap run on the medium Pirellis to an end, and Ferrari should be happy with that.

The Finn's laptimes were very consistent comparative to Wehrlein's, and quicker as well.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Voisi antaa jotain painoarvoa, jos mersussa olisi istunut Nico tai Lewis. Kimi nopeampi kuin joku DTM-suhari. Woppidoo.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Voisi antaa jotain painoarvoa, jos mersussa olisi istunut Nico tai Lewis. Kimi nopeampi kuin joku DTM-suhari. Woppidoo.
On siinä sen verran pointtia, että viime kaudella ei ois tainnut onnistua edes tuota DTM-suharia vastaan... siis kun se DTM-suhari ois ollut (F1-)Mersun ratissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Barcelonassa on toki yleensä kisaviikonloppu mennyt kovimmilla mahdollisilla renkailla, joten ainakin niiden puolesta ollaan lähellä hyvää vertailukohtaa.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
En nyt tarkoittanut sitä tulkittavaksi niin, että kaikki autot Sauberista lähtien olisi suunniteltu jollekin muulle ratkaisulle kuin sille, mitä autoissa on toistaiseksi käytetty. Ne tallit, jotka vakavissaan miettivät lyhyempää keulaa, ovat luultavasti suunnitelleet autonsa alun alkaenkin sen ympärille. Morrisin puheista voisi tietysti päätellä, ettei ainakaan McLaren ole yksi näistä talleista, vaikka auto näyttääkin nokkapalaa vaille Red Bullilta...
Tässä on nyt kyllä kyseessä ilmeinen optinen harha autojen muotojen havainnoinnin suhteen, johtuen autojen hämäävistä väreistä. Tarkemmassa analyysissä ihan kuvagooglella on havaittavissa aivan erilaista suunnittelufilosofiaa,
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Jos minulta kysytään, niin tämän vuoden Red Bullissa on suunnitteluvirhe: Ponttoonit ovat alakyljistään vertikaalistesti liian suorat paksuimmalta kohdaltaan. Airflown käyttö tai edes sen yritys ei saaavuta vaikkapa Williamsin tai ehkä jopa Ferrarin selkeästi Allisonin tyypillistä filosofiaa, jonka voi tästäkin kuvasta todeta, ponttoonien alaosan airflow ja katteen yleinen muoto on läheistä sukua 2012 Lotariin, verraten f14t, malliin:

https://plus.google.com/app/basic/photos/105751784485423815259/album/6117031497272853777/6117031516052228898?cbp=1vnhy2xtmpnu&sview=28&cid=5&soc-app=115&soc-platform=1&spath=/app/basic/s&sparm=cbp=ioexkwqnzj7k&sview=28&cid=5&soc-app=115&soc-platform=1&sq=%23SF15T&sc=ph

Vertailusta käy hyvin myös ilmi keskipakoisvoimaa enemmän tuetut etu- ja myös takatukivarret. Tavoitteena tietenkin auton nopeampi ja luontevampi kesken mutkan(esim, S-mutkat) kääntyminen. Viime kaudellahan ei kääntynyt. Paitsi Alonson "pakkotyylillä" kääntymiset. Noh, jois ei muuta hyvää Alonson poistumisesta seuraa, niin ainakin saadaan luontaisesti nopeampi auto Ferrarin pojille :D
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei tästä enää puutu kuin että äijät juoksevat noiden seinien kanssa radalle. En voi ymmärtää mitä tällä voidaan salata, kun hyviä kuvia autosta saadaan joka tapauksessa.

 
Ylös