Talvitestit kaudella 2015

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Peruskoulu matematiikkaahan se :)
Vai niin.. no onneksi toinen meistä on sen käynyt. Keskinopeuteen tarvitset matkan ja ajan. Laskemasi "keskinopeus" on keskiarvo, jota käyttäisit esim lähtösuoran eri autojen huippunopeuden keskiarvon laskemiseksi. Toki tuo kaava toimis tasaisesti kiihtyvässä nopeudessa, mutta sitä törmäys ei ole.

Et edelleenkään kertonut, mikä pointti on jakaa tiedetty kolarin lähtönopeus kahdella (olettaen, että loppunopeus on yleensä 0, kun seinään mennään)?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Jos joku mattimeikäläinen saa aivotärähdyksen ni ei todellakaan teholle siiretä tarkkailuun. Tai ainakaan itseäni ei ole laitettu kertaakaan tollaiseen tarkkailuun. Ja itse en usko tähän sähköiskuun YHTÄÄN. Jotain muuta se oli.
Ja olisi mielenkiitoista ja toivoittavati oikea syy kerrotaan lähipäivinä. Tosin tuntuu et Mäkki peitelee oikeaa syytä. Heillä on varmasti jo tietoa siitä. Eikös Allulla ollut ollut huono-olo sinä päivänä ? Jostain näin olin lukevinani.

Ei muuta kuin oikeaa syytä nyt julki ja äkkiä !! Formulafaneja pidetään tyhmänä. Kukaan usko tuohon et tuuli olisi aiheuttanut sen... Tai ainakaan kukaan joka ei ihan tyhjällä päällä liiku täällä. Miksi Vettel ei vetänyt seinään
samalla tapaa kun tuli perässä ihan ? Ja varmaan viel kovemmalla vauhdilla. Kaikkea meille ei kerrota... Syötetään paskaa mikä meidän pitäisi syödä vain kiltisti. En suostu syömään :)
En itsekään usko sähköiskuun nähtyäni raportin. Todennäköisesti jonkin sortin ajovirhe, jossa tuulella on ollut avustava vaikutus. Vettel ei käynyt ulkopuolella radan. Kaikenkaikkiaan todella huonoa tuuria, että saatiin näin iso onnettomuus aikaiseksi. Alonson huono-oloisuud oli käsittääkseni jonkun luoma huhu kuten sähköisku ja tajuttomuus.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Vai niin.. no onneksi toinen meistä on sen käynyt. Keskinopeuteen tarvitset matkan ja ajan. Laskemasi "keskinopeus" on keskiarvo, jota käyttäisit esim lähtösuoran eri autojen huippunopeuden keskiarvon laskemiseksi. Toki tuo kaava toimis tasaisesti kiihtyvässä nopeudessa, mutta sitä törmäys ei ole.

Et edelleenkään kertonut, mikä pointti on jakaa tiedetty kolarin lähtönopeus kahdella (olettaen, että loppunopeus on yleensä 0, kun seinään mennään)?
Kaikkea netistä luettua ei pidä ottaa aivan todesta ;)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nimenomaan kovin tälli tulee kun voimat välittyvät runkoon eivätkä törmäyssuojiin
Lähes aina sivutörmäyksissä voima välittyy ensin pyörien/tukivarsien kautta runkoon. En muista nähneeni yhtään törmäystä missä auton sivutörmäysuojat olisivat ensimmäisenä ottaneet osumaa. Perezin onnettomuudessakin Monacossa radan suojat oli suuremmassa osassa.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Vakavasti puhuen itsekkään en jaksa uskoa sähköön. Luulen että Alonson kropassa on tapahtunut jotain (sydän tai hermosto). Tästä taas seuraa se ettei talli voi puhua henkilösuojan vuoksi asiasta vaan joutuvat keksimään satuja.

Edit: Jos talli peruu torstain testit niin sit sähkö-case kaivetaan uudelleen esiin.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Vakavasti puhuen itsekkään en jaksa uskoa sähköön. Luulen että Alonson kropassa on tapahtunut jotain (sydän tai hermosto). Tästä taas seuraa se ettei talli voi puhua henkilösuojan vuoksi asiasta vaan joutuvat keksimään satuja.

Edit: Jos talli peruu torstain testit niin sit sähkö-case kaivetaan uudelleen esiin.
Taitaa FIA tutkia kaikki törmäilyt, joten satuilu ei kauaksi kanna.

Uskon edelleen viralliseen selitykseen sivutuulesta.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin en itsekkään usko sähköön mutta ei se täysin mahdotontakaan ole noilla jännitteillä.

Taitaa olla niin että Alonsolle koitetiin vaan antaa paras mahdollinen hoito jotta hän olis
käytettävissä myös seuraavissa testeissä.

Jos en väärin muista niin testithän jatkuu jo tämän viikon torstaina (26.2).
Joten on mielenkiintoista nähdä onko Alonso ratissa näissä seuraavissa Barcelonan 4 päivän testeissä.

Vai onko joku nähnyt jo listan ketkä kuskeista on minäkin päivänä ajovuorossa ?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Sivutuuli, inhimillinen erhe, auto lapasesta... herpaantuu se 120% keskittyminen joskus Samuraillakin.
Sen suurempaa draamaa ei kolarin syissä todennäköisesti oo.
Ite töksäys oli tässä se dramaattisempi juttu. Huono mäihä että osu just sellasessa kulmassa seinään että kolaus itseen oli kova.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vai onko joku nähnyt jo listan ketkä kuskeista on minäkin päivänä ajovuorossa ?
Heikki Kulta kirjoitti, että Räikkönen ajaisi torstain ja lauantain, Vettel perjantain ja sunnuntain. Molemmat olisivat myös seuraamassa toistensa testejä.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Oikarisen mukaan juuri tuolla tavalla tulee se kovin isku, kun runko ei vaimenna sitä, vaan renkaista/tuennasta suoraan tulee törmäysvoima kuskiin.

Oli tuosta videokin jossain, mutten löydä nyt.
Tuon itsestäänselvyyden tajuamiseen ei oikarisia tarvita. Peruskoulufysiikka riittää.
 

Killer68

Member
Liittynyt
4.1.2014
Viestit
16
Vanha viisaus pätee siis tässäkin onnettomuudessa: mitä näyttävämpi kolari, sen enemmän törmäysenergiaa vapautuu ympäristöön.
Sen sijaan mahdollisimman simppelit "töksähdykset" ovat niitä, joissa tulee pahimmat vammat. Mieleen tulee Dale Earnhardtin 2001 onnettomuus, joka vaikutti vain kevyeltä seinään lipeämiseltä, mutta niin vain aiheutti mestarin kuoleman.
Jos renkaita ja hiilikuitua irtoaa tai auto tekee voltteja, se on aina pois kuljettajaan kohdistuvasta voimasta (yksi syy, miksi suosin laajoja hiekkaturva-alueita, mutta ei puhuta siitä tässä topikissa).

Ironisesti silti aina niitä näyttävimpiä kolareita kauhistellaan ja ihmetellään, miten ei osata rakentaa kestäviä autoja. Varmasti osattaisiin, mutta mitä hyötyä on kaiken kestävästä kaarasta jos sisällä oleva kuski saa aivovaurion.
Muistaakseni Dale Earnhardt oli hans-niskatuen vastustaja, ei käyttänyt ja se vei miehen hengen...correct me if im wrong!
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Eivätköhän ajata Buttonia jos Alonso ei aja. McLarenin tilanteessa ei kannata Mangnusenia ajattaa.

Edit. Mites tuo nyt on onko nuo testi päivät kax per kuski?
Paitsi jos Alonso ei ole ajokunnossa, voisi olla järkevää antaa Magnussenille motivaatiokierroksia.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Tuon itsestäänselvyyden tajuamiseen ei oikarisia tarvita. Peruskoulufysiikka riittää.
Juu, mutta peruskoulufysiikatkin tuntuu olevan monella hakusessa kun ajattelevat ettei 150km/h ole mitään, vähän pleikkarilla vetäisi kaiteeseen, ratti nykäisee näpeille ja pöytä kolahtaa järkytyksestä seinää vasten. Tunnetun asiantuntijan lausumana ehkä viesti menee paremmin perille.
 
Ylös