Talvitestit kaudella 2015

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Muistaakseni Dale Earnhardt oli hans-niskatuen vastustaja, ei käyttänyt ja se vei miehen hengen...correct me if im wrong!
Tuosta Earnhardtista en tiedä, mutta mielestäni Kimi Räikkösestä on puhuttu noiden HANS-niskatukien "vastustajana" tai hän ei ainakaan silloin niistä pitänyt kun ne tuli, oliko joskus 2000-luvun alussa?
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Juu, mutta peruskoulufysiikatkin tuntuu olevan monella hakusessa kun ajattelevat ettei 150km/h ole mitään, vähän pleikkarilla vetäisi kaiteeseen, ratti nykäisee näpeille ja pöytä kolahtaa järkytyksestä seinää vasten. Tunnetun asiantuntijan lausumana ehkä viesti menee paremmin perille.
Juurikin näin, jos henkilöautolla ajaa tuolla nopeudella betoniseinään, eipä taida kovin paljoa kuskista jäädä jäljellä riippumatta, mikä kohta osuu edellä. Fykkosellä parhaassa tapauksessa vähän lihaskipuja huonommassa aivotärähdystä, ehkä murtumia.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Williams jilkaissut kuskiensa ajopäivät kauden kolmansiin testeihin Barcelonassa:
Williams julkisti Bottaksen testipäivät


Williams-talli julkaisi tiistaina ajojärjestyksen viimeisiin F1-kauden alla ajettaviin testeihin Barcelonaan.

Brasilialaiskuski Felipe Massa avaa nelipäiväisen testirupeaman tulevana torstaina ja hyppää ohjaamoon myös lauantaina.

Suomen Valtteri Bottaksen vuoro on puolestaan perjantaina ja sunnuntaina.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/williams-julkisti-bottaksen-testipaivat/4814878
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Juurikin näin, jos henkilöautolla ajaa tuolla nopeudella betoniseinään, eipä taida kovin paljoa kuskista jäädä jäljellä riippumatta, mikä kohta osuu edellä. Fykkosellä parhaassa tapauksessa vähän lihaskipuja huonommassa aivotärähdystä, ehkä murtumia.
Osumakulma on se ratkaiseva. Jos suoraan ajaa betoniseinään, niin sanoisin että formulalla käy huonommin. Perustuen siihen että henkilöautossa on enemmän voimia vaimentavaa materiaalia ja ilmatyyny ottamassa vastaan. Äkkiseltään kyllä sanoisin että molemmissa on henki pois. Ja puhutaan siis siitä että tintataan suoraan siihen betoniseinään. Näin harvemmin onneksi asianlaita on.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Osumakulma on se ratkaiseva. Jos suoraan ajaa betoniseinään, niin sanoisin että formulalla käy huonommin. Perustuen siihen että henkilöautossa on enemmän voimia vaimentavaa materiaalia ja ilmatyyny ottamassa vastaan. Äkkiseltään kyllä sanoisin että molemmissa on henki pois. Ja puhutaan siis siitä että tintataan suoraan siihen betoniseinään. Näin harvemmin onneksi asianlaita on.
Kubica Montreal vs Volvo-äiti Nurmeksessa.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Osumakulma on se ratkaiseva. Jos suoraan ajaa betoniseinään, niin sanoisin että formulalla käy huonommin. Perustuen siihen että henkilöautossa on enemmän voimia vaimentavaa materiaalia ja ilmatyyny ottamassa vastaan. Äkkiseltään kyllä sanoisin että molemmissa on henki pois. Ja puhutaan siis siitä että tintataan suoraan siihen betoniseinään. Näin harvemmin onneksi asianlaita on.
Kokeillaan, minä ajan formulaa ja sinä voit ottaa vaikka farkku volvon.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Osumakulma 75 astetta pikaisen googlauksen perusteella. Auto jatkaa suuntaa vielä nopeasti eteenpäin ja pyörii paljon. Eli isku, vaikkakin kova olikin, on kaukana kohtisuorasta.
Ja vauhti aika kaukana henkilöauton nopeudesta. Tuossa osumassa olis henkilöauton oikea etukulma koskettanut vasenta takakulmaa. Eli olis mammalle ja taaperoille käyny aika kusisesti.
Ethän sinä edes tosissasi ole, ethän?
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ja vauhti aika kaukana henkilöauton nopeudesta
Juu, niin olikin. Ja jos joku olisi henkilöautolla tuohon töötännyt tuolla nopeudella, niin varmasti olisi kuollut. Auton rakenteet olisivat hajonneet, koska sitä ei ole suunniteltu tuollaisiin nopeuksiin. Mutta tuolla aikaisemmin puhuttiin 150 km/h nopeudesta, johon joku kommentoi että henkilöautolla kuolee ja formulalla sattuu vähän ranteeseen riippumatta osumasuunnasta. Johon minä sanoin että osumakulma ratkaisee. Koska, jos ei tule ulkopuolisia esineitä lävistämään tai iskemään, hidastuvuus on se joka aiheuttaa vammat. Ja henkilöautossa on esim nokassa enemmän periksi antavaa materiaalia kuin formulassa->pienempi hidastuvuus->vähemmän vammoja.

Mutta minun puolestani ei tässä ketjussa tarvitse tästä enempää vääntää. Kunhan halusin lähteä korjaamaan tuon väittämän siitä että henkilöauto olisi surmanloukku ja formulalla vähän sattuu käteen.
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Twitteristä tai no autosportin foorumilta poimittua, tietoa Ferrarin ohjelmasta:
Lorenzo De Luca @LorenzoDL83

#Autosprint "#Ferrari will bring aerodynamics, mechanical and electronic updates on the #SF15T "

#Auytosprint "One next testing session in #Barcelona, on Thursday #Ferrari will do the first race simulation"

#Autosprint "During 1st test in #Barcelona, #Ferrari worked mainly on working on heights from the ground, suspensions, and downforce"
Ja sitten vielä samalta lähteeltä tiedossa olevat ajovuorot:
Ferrari: Raikkonen / Vettel / Raikkonen / Vettel

Red Bull: Kvyat / Kvyat / Ricciardo / Ricciardo

Sauber: Ericsson / Nasr / Ericsson / Nasr

Toro Rosso: Sainz / Verstappen / Sainz / Verstappen

Williams: Massa / Bottas / Massa / Bottas
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Juu, niin olikin. Ja jos joku olisi henkilöautolla tuohon töötännyt tuolla nopeudella, niin varmasti olisi kuollut. Auton rakenteet olisivat hajonneet, koska sitä ei ole suunniteltu tuollaisiin nopeuksiin. Mutta tuolla aikaisemmin puhuttiin 150 km/h nopeudesta, johon joku kommentoi että henkilöautolla kuolee ja formulalla sattuu vähän ranteeseen riippumatta osumasuunnasta. Johon minä sanoin että osumakulma ratkaisee. Koska, jos ei tule ulkopuolisia esineitä lävistämään tai iskemään, hidastuvuus on se joka aiheuttaa vammat. Ja henkilöautossa on esim nokassa enemmän periksi antavaa materiaalia kuin formulassa->pienempi hidastuvuus->vähemmän vammoja.

Mutta minun puolestani ei tässä ketjussa tarvitse tästä enempää vääntää. Kunhan halusin lähteä korjaamaan tuon väittämän siitä että henkilöauto olisi surmanloukku ja formulalla vähän sattuu käteen.
Vieläkin taitaisin valita formulan http://youtu.be/LmRkPyuet_o
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Vieläkin taitaisin valita formulan http://youtu.be/LmRkPyuet_o
190km/h vrt 150km/h. Törmäysvoima lähes kaksinkertainen. Ei ole focusta suunniteltu kestämään tuota. Eikä tarvitsekaan, kun hidastuvuus jo itsessään taitaisi riittää tappamaan. Ihan mielenkiinnosta laskin voimat jotka formula, olettaen että siinä kestää nuo voimat (en tiedä, mutta uskoisin että kestää), kohtaa. En tiedä kuinka paljon formuloiden nokan törmäysosa on, mutta heitin hatusta 40 cm. Oletin myös että hidastuvuus on tasainen. Sain G-voimiksi iloiset 389G:tä. Eli ihan sama millä vehkeellä törmäät.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Muistaakseni Dale Earnhardt oli hans-niskatuen vastustaja, ei käyttänyt ja se vei miehen hengen...correct me if im wrong!
Suurin syy oli Dalen halu pitää turvavöitä löysällä jostain syystä. Oliko tohon aikaan jo HANS laitetta edes käytössä?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Juu, niin olikin. Ja jos joku olisi henkilöautolla tuohon töötännyt tuolla nopeudella, niin varmasti olisi kuollut. Auton rakenteet olisivat hajonneet,
koska sitä ei ole suunniteltu tuollaisiin nopeuksiin. Mutta tuolla aikaisemmin puhuttiin 150 km/h nopeudesta, johon joku kommentoi että henkilöautolla kuolee ja formulalla
sattuu vähän ranteeseen riippumatta osumasuunnasta. Johon minä sanoin että osumakulma ratkaisee. Koska, jos ei tule ulkopuolisia esineitä lävistämään tai iskemään,
hidastuvuus on se joka aiheuttaa vammat. Ja henkilöautossa on esim nokassa enemmän periksi antavaa materiaalia kuin formulassa->pienempi hidastuvuus->vähemmän vammoja.

Mutta minun puolestani ei tässä ketjussa tarvitse tästä enempää vääntää. Kunhan halusin lähteä korjaamaan tuon väittämän siitä että henkilöauto olisi surmanloukku ja formulalla vähän sattuu käteen.
Crash test 100km-h VW Golf 2008
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Alkaa näyttää vahvasti siltä, ettei Alonso tän viikon testeissä aja.

Motorsport.com:Alonso-to-stay-in-hospital-a-third-night

Manageri puhuu eikä osaa vielä sanoa sairaalavisiitin lopullista kestoa:
"He will remain here for as long as we need to be sure everything is right and he gets out of here and back to normal life," said Garcia Abad.
"The impact was quite hard. We have to be sure everything is fine, so I can't say if it is one, two or three days more."
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Oliko tohon aikaan jo HANS laitetta edes käytössä?
Oli käytössä mutta ei pakollisena joten vain murto-osa kuskeista käytti sitä. Loput (mm. Earnhardt itse) kieltäytyivät lähinnä sen takia, että se oli kovin epämukava. Kummasti epämukavuustekijät katosivat kun neljä kuskia kuoli 14 kuukauden aikana vammoihin, joita estämään HANS kehitettiin.
 
Ylös