Talvitestit kaudella 2015

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Aika hurja kehitysaskel Ferrarilta, jos tuo pitää paikkansa. Viime kaudella kilpailijat onnistuivat kauden aikana kehittämään autojaan paremmin ja Ferrarille jäi iso gappi kurottavaksi. Hattu päästä, jos todellakin kamppailevat podiumista Ausseissa.

Sanotaan näin, että itsekin olen nähdyn ja kuullun perusteella suht toiveikas, mutta uskon vasta, kun näen.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Juu, mielestäni myös Ferkun vauhti on lupaavaa, voisiko realistisesti enempää odottaa? Mersu karussa mutta sitten ei ollakkaan kaukana kenestäkään muusta. Auto sopii Kimin käteen, joka on tosi positiivista. Valtteri ja Kimi siis hyvissä asemissa.

Jos Williams, Ferrari ja Mersu veti tänään nopeimman kierroksen jotakuinkin samanlaisilla lasteilla ja teho-asetuksilla, niin ei Mersu edes ole niin hirveän kaukana?! Ehkä Mersukin voidaan voittaa joskus, kun rata ja olosuhteet ovat suotuisat... siis JOS, toki.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Vaikka Williams vähän Ferraria edellä olisikin, niin antanevat taas varikkostopeilla ja -taktiikoilla sen verran tasoitusta että Ferrari on kisamitassa edellä. :frank:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kaiken lisäksi Mersu vaikuttaa myös todella luotettavalta. Viime kaudella kaksoisvoitot kaatuivat lähes tyystin teknisiin murheisiin, joten tällä kaudella on odotettavissa vieläkin murhaavampaa dominointia.

Vähän ikävä lähtökohta kauteen, kun mestariehdokkaita on tasan se yksi tiimi ja sen kuskit.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kaiken lisäksi Mersu vaikuttaa myös todella luotettavalta. Viime kaudella kaksoisvoitot kaatuivat lähes tyystin teknisiin murheisiin, joten tällä kaudella on odotettavissa vieläkin murhaavampaa dominointia.

Vähän ikävä lähtökohta kauteen, kun mestariehdokkaita on tasan se yksi tiimi ja sen kuskit.
Ei Mersu kovinkaan luotettava ole ollut vaikka kierroksia paljon onkin. Jerezissä vaikutti luotettavalle, mutta sen jälkeen lähes jokaisena Hamiltonin ajopäivänä tiimi on menettänyt tunteja testausaikaa auton ongelmien vuoksi. Hamilton ei tainut edes ehtiä ajaa kisasimua ?
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ei Mersu kovinkaan luotettava ole ollut vaikka kierroksia paljon onkin. Jerezissä vaikutti luotettavalle, mutta sen jälkeen lähes jokaisena Hamiltonin ajopäivänä tiimi on menettänyt tunteja testausaikaa auton ongelmien vuoksi. Hamilton ei tainut edes ehtiä ajaa kisasimua ?
Molemmat Mersu-pilotit ovat valitelleet auton säätöongelmista, joten ehkäpä Australiassa nähdään yllätys ja Vettel voittaa Hamiltonin ja Nicon spinnattua hiekoille.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Molemmat Mersu-pilotit ovat valitelleet auton säätöongelmista, joten ehkäpä Australiassa nähdään yllätys ja Vettel voittaa Hamiltonin ja Nicon spinnattua hiekoille.
Todennäköisempänä tosin näen että säädöt osuu kohdilleen ja aika-ajossa muut ovat sekunnin perässä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Räikkösellä oli eilen päivän päätteeksi takasiipi jossa oli ainakin uudet päätylevyt. Ei ainakaan vielä ole näkynyt samaa Vettelillä kuvissa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Mersun 2015 koneesta kuvaa Lotuksen tallissa.

https://pbs.twimg.com/media/B-S4i90IAAAQJIu.jpg

Nyt näytää kisa menneen kovaksi ja Mersustakin yritetään ottaa tehoja ulos kun on
se 30-luvun "tukki"- tyyppinen pakosarja kovattu uudella nykyaikaisemmalla pakosarjalla
jossa putket on samanmittaiset kaikilla sylintereillä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Onko muuten havaintoa onko Mersu tehnyt tässä Barcelonan 2:ssa testissä ollenkaan kisasimulaatiota ?
Eilen teki moni tiimi kisasimulaation mutta Mersu ei tehnyt.
Tänä aamunakin Nicolla on kyllä hyvin kierroksia alla mutta mutta ...
No iltapäivä on toki vielä aikaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mersu kalkuloinut tilannetta:

Ferrarin liike yllätti Mersun – ottanut sekunnilla kiinni?

Mercedes-tallin tekemien laskelmien mukaan Ferrari on tehnyt selvästi suurimman kehitysaskeleen viime kaudesta, kertoo saksalainen Auto Motor und Sport -lehti.

Lehti on saanut käyttöönsä Mercedeksen testiviikkoina tekemiä laskelmia, joiden mukaan se on tällä hetkellä kierrosta kohti 0,8 sekuntia lähimpiä kilpailijoitaan nopeampi.

Mercedes laskee, että sen jälkeen Ferrari, Red Bull ja Williams mahtuvat vauhdissaan yhden kymmenyksen sisään. Sen jälkeen ero Lotukseen, Toro Rossoon, Sauberiin ja Force Indiaan on jälleen melko iso.

Lehden tietojen mukaan Ferrari on leikannut Mercedeksen eron viime kauden 1,9 sekunnista 0,8 sekuntiin, joten italialaistalli on saanut mestareita kiinni yli sekunnilla.

Ferrarin testiohjelma on herättänyt Mercedes-leirissä ihmetystä, sillä Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel aloittivat Jerezin ensimmäisen testiviikon aika-ajosimulaatioilla ja keskittyivät vasta sen jälkeen pitkiin vetoihin, kun taas muut etenivät päinvastaisessa järjestyksessä testatessaan ensin auton luotettavuutta.

Viimeisen testiviikon aikana Mercedes on tehnyt saksalaislehden mukaan huomion, että Red Bullin vauhti on ollut pitkillä stinteillä yllättävän hyvää.
Olisihan se hienoa, jos 3 tallia olisi noin tasaväkisiä keskenään kauden alkaessa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Todennäköisempänä tosin näen että säädöt osuu kohdilleen ja aika-ajossa muut ovat sekunnin perässä.
Minä puhuinkin yllätyksestä eli jostain, mitä ei pidetä todennäköisenä. Ja kun Mersun omien laskelmien mukaan tallin pitäisi olla 0,8 sekuntia muita edellä, niin juuri tuota sekunnin eroa aika-ajoissa kannattaa odottaa...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei pitäisi vertailla Vetteliä ja Räikköstä kun ajoivat eri päivinä, mutta ihmetyttää miten Vettel ei ollut Räikköstä nopeampi vaikka olosuhteet käsittääkseni oli paremmat. En seurannut testejä Vettelin ajon aikana kovinkaan aktiiviseti, jos siellä on ollut ongelmaa?


Tätä takasiipeä ei tänään ole kuvissa näkynyt. Oli vain hetken Räikkösen autossa eilen ihan päivän lopussa. Olikohan se sitten susi.

 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Kuinkahan paljon lyhyestä nokasta on etua, eli kuinkahan paljon Maranellon tiimi voisi kiriä ajallisesti jos saisivat sen autoon tuotua?

Vosivat kiilata Williamsin edelle?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kuinkahan paljon lyhyestä nokasta on etua, eli kuinkahan paljon Maranellon tiimi voisi kiriä ajallisesti jos saisivat sen autoon tuotua?

Vosivat kiilata Williamsin edelle?
Miksi olettaisimme, että:

a) nokan merkitys olisi edes kymmenys tai kaksi?
b) että se edes auttaa Ferrarin autossa ollenkaan
c) ettei Ferkulle toi nykyinen voisi olla parempi
c) ei ole muita paljon tärkempiä aerojuttuja kuin nokka, joita ferkku voi kehittää (tärkempi ja olennaisempia Williamsin kiinniottamisen kannalta)

tuntuu, että ihmisillä on jokin pakkomielle noista nokista, kun ovat niin näkyvä osa, mutta eivät kuitenkaan kovin ratkaiseva, kuten moni asiantuntija on tainnut sanoa...

Onko parempi keskittyä auton muiden juttujen parantamiseen, kuin lähteä muuttamaan nokkaa, josta ei välttämättä ole suorituskykyä pahemmin saatavissa, mutta pitäisi kuitenkin ottaa se sitten huomioon koko auton matkalta ja mahdollisesti tuhlata aikaa ja vaivaa, joka voitas käyttää muuhun ja saada enemmän vastinetta vähemmällä vaivalla.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
tuntuu, että ihmisillä on jokin pakkomielle noista nokista, kun ovat niin näkyvä osa, mutta eivät kuitenkaan kovin ratkaiseva, kuten moni asiantuntija on tainnut sanoa...
Onko linkkiä noihin asiantuntijoiden sanomisiin, kun itse olen saanut juuri sen kuvan että tuolla lyhemmällä nokalla olisi etua saavutettavissa?

Esim. Toro Rosso toi nyt kesken testikauden lyhyemmän nokan autoon ja Sainzin poika kehui heti pidon ja balanssin parantuneen
(toki tossa upgrade-paketissa oli varmasti muitakin juttuja.)
http://www.f1fanatic.co.uk/2015/02/26/sainz-encouraged-by-toro-rosso-upgrade/

Olen myös ymmärtänyt että lähinnä tömäystestien läpäisemisen vaikeus tuollaisella lyhemmällä nokalla on ollut syy siihen miksei esim. Ferrari ole vielä sellaista autoonsa laittanut.


Edit. P.S. En myönnä olevani pakkomielteinen lol! :D
 
Ylös