Talvitestit kaudella 2015

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse olen myös tätä pohtinut että mitenköhän tuo Red Bull käytännössä hoitaa kahden tallin ajattamisen. Eikö säännöt enemmän tai vähemmän kiellä kahden tallin tekemästä kehitystyötä yhdessä tai käyttämästä samoja osia tai autoja? Mikä käytännössä voisi estää TR:n olemasta vahvempi kuin RB? Muu kuin ehkä käsky emoyhtiöltä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse olen myös tätä pohtinut että mitenköhän tuo Red Bull käytännössä hoitaa kahden tallin ajattamisen. Eikö säännöt enemmän tai vähemmän kiellä kahden tallin tekemästä kehitystyötä yhdessä tai käyttämästä samoja osia tai autoja? Mikä käytännössä voisi estää TR:n olemasta vahvempi kuin RB? Muu kuin ehkä käsky emoyhtiöltä...
Jaksamatta tarkistaa säännöistä, jokaisen tallin pitää nykyään rakentaa autonsa itse. Suunnittelun saa kyllä ostaa ulkopuolelta, mutta ilmeisesti ei kilpailevalta tallilta.

Aikaisemmin tosiaan sekä Red Bull että Toro Rosso ajoivat Neweyn luomuksilla, mutta nykyään se ei käsittääkseni ole mahdollista. Miten hyvin tietovuotoa valvotaan on sitten toinen juttu.

Mitä pärjäämiseen tulee, niin ainakin Vettelin ja Webberin taistellessa maailmanmestaruudesta Alonson kanssa ensinmainitut pääsivät Abu Dhabissa huomattavan paljon helpommin ohi Toro Rossoista kuin Alonso. Käytännössä Toro Rosso antoi emotallille tietä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Talvitestien osalta oli jonkin verran juttua Maikkarin Kausiennakossa jossa oli kyllä melko tasapaksuista pohdiskelua muutoin, mutta testimäärät olivat melko pienet oikeastaan kaikilla talleilla. Tosin onhan testaamista rajoitettukin, mutta silti yllätti. Mersulla ei tainnut olla Nicolla tai Lewisillä kuin hieman yli 6000 kilometriä testiä ja kaikkein vähiten oli kiireellä vilkaisten McLarenilla tai Force Indialla jolla oli vähän alle parituhatta kilometriä eli vähän yli 1700 kilometriä testiä. Tuntui kyllä tosi vähäiseltä määrältä. Kauden aikana on kaiketi pari kauden aikaista testisessiota. Tai enemmän kun sääntöjen osuutta en tähän hätään muista, että säilyikö ennallaan vai pienentyikö testimäärät todella.:dunno:
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Mielestäni tosta on jo viime kaudesta lähtien puhuttu, että nokasta puhutaan hirveesti, kun se on niin näkyvä ero autojen välillä ja sääntömuutosten kohteen ollut ym. Mutta varsinainen ero suorituskyvyssä on melko marginaalinen. Mun mielestä näin veisteli jotku tallien tyypit tai F1 lähetysten "asiantuntijat", en nyt osaa kaivella linkkejä, ei ole niin hyvä muisti :D

Eli sen voi tehdä toimivaksi monella eri tavalla. Nyt sitten viime aikoina on puhuttu siitä, että lyhyt nokka olisi varmaan parempi, mutta tuskin kukaan on väittänyt, että lyhyelle / pitkälle nokalle optimoitujen autojen ero suorituskyvyssä olisi merkittävä. Olen itsekkin nähnyt niitä, missä puhutaan, että varmaan se lyhyt on teoriassa parempi, mutta tuohan nyt riippuu siitä muusta autosta, sen balanssista, painojakaumasta jne. Ja onko se ero luokkaa 1 tai 2 kymmenystä ja senkö takia kannattaa auto suunnitella uudestaan (jos ja kun niitä kymmenyksiä voi kaivaa muualtakin)?!

Toki jos auto on suunniteltu lyhyttä nokkaa varten ja se sitten tuodaan autoon, niin ei kai ole yllätys, että toimii paremmin. Jos vielä muitakin päivityksiä on samalla tuotu, niin aika vaikea arvioida pelkän nokan merkitystä, eteenkin, kun sitä pitäisi verrata kutakin ratkaisua varten opitmoituun kokonaiseen autoon.

Voi olla että lyhyt nokka on parempi tai sitten ei. Se että nopeimmassa autossa on lyhyt nokka ei tarkoita että lyhyt nokka on paras ja sen tuominen toiseen autoon parantaisi kierrosaikaa. En laskisi menestystoiveita nokan lyhentämisen varaan. Huono lyhyt nokka on huonompi kuin hyvä pitkä nokka.
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-pomo-avasi-tallin-erikoisratkaisua/4969348

Kyllä siellä Ferrari edelleen sitä lyhempää nokkaa on tuomassa peliin. Ei mielestäni kysettäkään etteikö toisi vähän lisävauhtia autoon.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-pomo-avasi-tallin-erikoisratkaisua/4969348

Kyllä siellä Ferrari edelleen sitä lyhempää nokkaa on tuomassa peliin. Ei mielestäni kysettäkään etteikö toisi vähän lisävauhtia autoon.
Tai sitten auto on alunperinkin suunniteltu eri mittaiselle nokalle ja nykyinen on vain testien läpäisemiseen tehty. Luonnollisesti jos on noin niin aerot toimii paremmin sillä mille loppuosa autosta on alunperin suunniteltu. Tän voin kääntää niin monella tavalla kuin haluaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-pomo-avasi-tallin-erikoisratkaisua/4969348

Kyllä siellä Ferrari edelleen sitä lyhempää nokkaa on tuomassa peliin. Ei mielestäni kysettäkään etteikö toisi vähän lisävauhtia autoon.
Niin ehkä, jos saavat lyhyen nokan toimimaan, vaikka edes kolaritestissä :eek:

Nokan pituusasia ei kuitenkaan ole sellainen että välttämättä kannattaisi tehdä niin lyhyt kuin mahdollista tai sallittua. Kyllä noita ilman halkojia aina on ollut ja pitkässä nokassa on omat etunsa.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tai sitten auto on alunperinkin suunniteltu eri mittaiselle nokalle ja nykyinen on vain testien läpäisemiseen tehty. Luonnollisesti jos on noin niin aerot toimii paremmin sillä mille loppuosa autosta on alunperin suunniteltu. Tän voin kääntää niin monella tavalla kuin haluaa :D
Parasta mahdollista aeroa sääntöjen antamissa puitteissahan siellä haetaan.
Ja näillä nokkasäännöillä taitaa se lyhyt versio olla paras kun sitä kaikki tavoittelee. Käännät sen miten päin tahansa. ;)


Niin ehkä, jos saavat lyhyen nokan toimimaan, vaikka edes kolaritestissä :eek:

Nokan pituusasia ei kuitenkaan ole sellainen että välttämättä kannattaisi tehdä niin lyhyt kuin mahdollista tai sallittua. Kyllä noita ilman halkojia aina on ollut ja pitkässä nokassa on omat etunsa.
No onhan niitä ilman halkojia ollut joo, ja on nytkin (ainakin toistaseks).
Mutta se että Ferrari tekee edelleen töitä tuon nokan lyhentämisen kimpussa eli oikeesti käyttää siihen resurssejaan mikä on suoraan jostain muulta kehitysalueelta pois, kertoo sen että nokan lyhentäminen kannattaa ja reippaasti vielä.

Ehkä ainakin kymppä tai pari kierrosajasta siis pois? Kuinkas paljon se Vettel jäikään paalusta Malesiassa? ;)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No onhan niitä ilman halkojia ollut joo, ja on nytkin (ainakin toistaseks).
Mutta se että Ferrari tekee edelleen töitä tuon nokan lyhentämisen kimpussa eli oikeesti käyttää siihen resurssejaan mikä on suoraan jostain muulta kehitysalueelta pois, kertoo sen että nokan lyhentäminen kannattaa ja reippaasti vielä.
Tai vaihtoehtoisesti lyhyempään nokkaan ei ole käytetty niin paljoa resursseja, kun siinä ei nähdä niin valtavaa hyötyä ja siksi lyhyempää nokkaa ei vielä ole tullut. Jos siihen olisi käytetty paljon aikaa, niin kait se jo olisi autossa, vai onko Ferrari niin paska että menee kuukausia muita pidempään saada nokka kestämään?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tai vaihtoehtoisesti lyhyempään nokkaan ei ole käytetty niin paljoa resursseja, kun siinä ei nähdä niin valtavaa hyötyä ja siksi lyhyempää nokkaa ei vielä ole tullut. Jos siihen olisi käytetty paljon aikaa, niin kait se jo olisi autossa, vai onko Ferrari niin paska että menee kuukausia muita pidempään saada nokka kestämään?
Ei ole Ferrari paska, jos minulta sitä kysyit. :D

Vakavasti puhuen selitys löytynee siitä, että Ferrarilla on tehty autoon varmaan koko gridin suurimmat muutokset viimekaudelta tähän kauteen.
On luonnollista että kaikkia suunniteltuja asioita ei olla saatu heti kauden alkuun autoon valjastettua kun kädet on ollut täynnä eri osa-alueilla.
Tämä nenä-case ei ole ollut tärkeysjärjestyksen kärjessä, mutta sieltä niitä asioita päivitellään ja rasteja lyödään seinään kun kausi etenee ja vauhti kovenee. Allison on vihjannut usein erittäin hyvästä kehitysohjelmasta tämän kauden aikana.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei ole Ferrari paska, jos minulta sitä kysyit. :D

Vakavasti puhuen selitys löytynee siitä, että Ferrarilla on tehty autoon varmaan koko gridin suurimmat muutokset viimekaudelta tähän kauteen.
On luonnollista että kaikkia suunniteltuja asioita ei olla saatu heti kauden alkuun autoon valjastettua kun kädet on ollut täynnä eri osa-alueilla.
Tämä nenä-case ei ole ollut tärkeysjärjestyksen kärjessä, mutta sieltä niitä asioita päivitellään ja rasteja lyödään seinään kun kausi etenee ja vauhti kovenee. Allison on vihjannut usein erittäin hyvästä kehitysohjelmasta tämän kauden aikana.
Ilmaisen jyrkimmän vastalauseen tästä. Tuo nokkakonsepti oli jo käytössä viime kaudella, kuten Mersullakin. Muut ovat joutuneet tekemään koko aerokonseptin uusiksi autoihinsa. Ferrari on tuolla jäähdytyssysteemillä pystyneet siirtämään painoja paremmin eteenpäin.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ilmaisen jyrkimmän vastalauseen tästä. Tuo nokkakonsepti oli jo käytössä viime kaudella, kuten Mersullakin. Muut ovat joutuneet tekemään koko aerokonseptin uusiksi autoihinsa. Ferrari on tuolla jäähdytyssysteemillä pystyneet siirtämään painoja paremmin eteenpäin.
Allisonin sanoin: SF15-T:n etupään uudenlaisiin rakenteisiin on ollut vaikea suunnitella lyhempää nokkaa siten että sen saa törmäystesteistä läpi.

Kyse ei ole pelkästä nokasta vaan koko auton etuosasta ja sen uudistuksista. Viimekauden nokkaa tuohon ei siis vaan pysty leikkaamaan ja liimaamaan. Joku teknisempi jäbä tämän osaisi selittää paremmin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Allisonin sanoin: SF15-T:n etupään uudenlaisiin rakenteisiin on ollut vaikea suunnitella lyhempää nokkaa siten että sen saa törmäystesteistä läpi.

Kyse ei ole pelkästä nokasta vaan koko auton etuosasta ja sen uudistuksista. Viimekauden nokkaa tuohon ei siis vaan pysty leikkaamaan ja liimaamaan. Joku teknisempi jäbä tämän osaisi selittää paremmin.
Kyllä, tuo on totta. Mutta aerokonseptia ei tarvinnut suunnitella uudelleen kuten muut, paitsi siis Mercedes.
 
Ylös