Länsimetro & Treen ratikka - Infraa kaupunkilaisille jämsäänien selkänahasta

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kilometrin kävelyllä pääsis juna asemalle, liian kaukana :eek:

Ei tekis pahaa istuskelun jälkeen.
Sama tuli mieleen. Itsekin kuljen bussilla töihin mut sen lisäks pyöräilenkin pari kilometriä suuntaansa. Kouluaikoina kävelin sen 2km aamuisin koska bussilla ois joutunu lähtemään aikaisemmin. Kotiin tullessa pääsi bussilla melkein kotipihaan.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Junat myöhästelevät yhä pahemmin – lähijunat jäivät tavoitteista joka päivä syyskuussa

Heinäkuussa lähiliikenteen junat pääsivät tavoiteltuun aikatauluun kahtena päivänä, syyskuussa eivät yhtenäkään.
Valtaosa Helsingin seudun junaliikenteen myöhästymisistä selittyy rataverkon isoilla kunnostustöillä, jotka ovat kesästä lähtien aiheuttaneet lukuisia poikkeusjärjestelyjä.

Lisää töitä on luvassa ensi vuonna, kun Pasilan ja Oulunkylän vaihteita uusitaan.
Rakennustöiden lisäksi junaliikennettä ovat rasittaneet turvalaiteviat, sähköviat ja hankaluudet kaluston kanssa.
Olen huolissani jämsäläisten selkänahkojen laadusta. Ei niillä näköjään kummoista infraa tänne saada.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olen huolissani jämsäläisten selkänahkojen laadusta. Ei niillä näköjään kummoista infraa tänne saada.
Te ette vaan osaa rakentaa/ylläpitää sitä infraa. Tarttis saada rahojen lisäksi tekijämiehetkin ja -naiset täältä.

Ja prosessihan onkin ollut jo käynnissä jonkun aikaa -> tilanne siis paranee, älä huoli.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Espoon keskus ei enää olekaan Espoon keskus. Järkevä muutos, koska on kyllä älyttömimpien yhteyksien päähän sijoitettu keskusasema ikinä. Kymmenen minuuttia kääntyilyä ja kanttareilla pomppimista, että pääsee sieltä liikkeelle yhtään mihinkään. Vielä voisivat muuttaa keskuksen nimeksi kirkonkylä. Sillai sopivasti sivussa kun maalaispitäjien kirkonkylät, kun junakin ajaa ohi.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1445578431982
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Espoon keskus ei enää olekaan Espoon keskus. Järkevä muutos, koska on kyllä älyttömimpien yhteyksien päähän sijoitettu keskusasema ikinä. Kymmenen minuuttia kääntyilyä ja kanttareilla pomppimista, että pääsee sieltä liikkeelle yhtään mihinkään. Vielä voisivat muuttaa keskuksen nimeksi kirkonkylä. Sillai sopivasti sivussa kun maalaispitäjien kirkonkylät, kun junakin ajaa ohi.
Espoon keskuksen seudulta kotoisin olevana olen samaa mieltä. Kirkonkylä olisi hyvä nimi, sijaitseehan tuolla ihan tuomiokirkko.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Espoon keskuksen seudulta kotoisin olevana olen samaa mieltä. Kirkonkylä olisi hyvä nimi, sijaitseehan tuolla ihan tuomiokirkko.
Yhden kesän tuolla asuneena voin myös kompata. Hirveä persreikä koko "keskus".

Ja tietenkin Leppävaarassa töissäkäyvänä tuo on muutenkin hyvä uudiustus.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kahdella työmatkalla Espoossa oli sihteerikkö varannut hotellin ensin Espoon keskuksesta, jossa ei ollut yhtään mitään ja pitkä matka joka paikkaan, ja sitten Tapiolasta, jossa ei ollut sitäkään vähää. Yöllä Tapiolasta ei saanut edes ruokaa ja jouduin kävelemään parin kilometrin päähän ABC:lle asti. Hienoja kokemuksia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kahdella työmatkalla Espoossa oli sihteerikkö varannut hotellin ensin Espoon keskuksesta, jossa ei ollut yhtään mitään ja pitkä matka joka paikkaan, ja sitten Tapiolasta, jossa ei ollut sitäkään vähää. Yöllä Tapiolasta ei saanut edes ruokaa ja jouduin kävelemään parin kilometrin päähän ABC:lle asti. Hienoja kokemuksia.
Suomen toiseksi suurimman kaupungin ytimissä. :thumbup:
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kahdella työmatkalla Espoossa oli sihteerikkö varannut hotellin ensin Espoon keskuksesta, jossa ei ollut yhtään mitään ja pitkä matka joka paikkaan, ja sitten Tapiolasta, jossa ei ollut sitäkään vähää. Yöllä Tapiolasta ei saanut edes ruokaa ja jouduin kävelemään parin kilometrin päähän ABC:lle asti. Hienoja kokemuksia.
Espoo toimii (keskusta lukuunottamatta) sillai, että kunhan vetää 5km yhteen suuntaan ja 5km toiseen, niin kaikkea kyllä löytyy, vaikkei 'tosikeskusta' olekaan missään.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Espoo on kyllä "kaupunki"suunnittelun suomalainen malliesimerkki siitä, miten ei pidä toimia. Leppävaaran uusi osa on sentään ihan kohtalaisen toimiva, vaikka sielläkin on omat vikansa.

Niin, ja uusi Tapiola voisi olla ihan mielenkiintoinen nähdä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Espoo on kyllä "kaupunki"suunnittelun suomalainen malliesimerkki siitä, miten ei pidä toimia.
Kilpailee vahvasti Imatran kanssa. (No, suunnittelihan A. Aalto tänne ihan kunnon kaupungin, mutta arvioi asukasluvun 170 000 asukasta yläkanttiin).
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kävin tässä joku tovi sitten elämäni ensmäistä kertaa Espoossa.

Mentiin oikein navigaattorin opastuksella määränpääkohteena Espoon keskusta.

"Aha" ja "mitä vittua?" olivat matkaajien toteamukset, kun saavuimme perille jonkin taksitolpan ja nakkikioskin viereen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kilpailee vahvasti Imatran kanssa. (No, suunnittelihan A. Aalto tänne ihan kunnon kaupungin, mutta arvioi asukasluvun 170 000 asukasta yläkanttiin).
Ois ny luullu jaksaneen selvittää sen etukäteen. Toki ei sillon kai ollut Wikipediaa. Mutta soittanu jollekki kaverille vaikka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ois ny luullu jaksaneen selvittää sen etukäteen. Toki ei sillon kai ollut Wikipediaa. Mutta soittanu jollekki kaverille vaikka.
Rehellisyyden nimessä, Alvar Aalto luultavasti teki sen, mitä häneltä tilattiin. Imatra oli tuolloin kehittyvä teollisuuskaupunki ja siihen aikaan sen ajateltiin tarkoittavan myös suurta työväestön sisäänmuuttoa. Niin tehdastyöntekijöiden kuin niiden tarvitsemien palveluammattien työntekijöiden. Ei toteutunut ja viimeistään 70-luvulla alkoi olla selvää, että automaatio vie aika paljon teollisuustyöntekijöiden työpaikkoja.

Hassu detalji on se, että Aalto piirsi kaupungin täyteen liikenneympyröitä, mutta vasta aivan viime vuosina kiertoliittymän nimisinä niitä on alkanut ilmestyä kuin sieniä sateella. Esim. Mansikkalaan about kilometrin sisään niitä on viimeisen parin vuoden aikana tullut neljä, lisäksi viides on paraikaa rakenteilla ja vielä yksi on jo sunniteltu, mutta odottaa toteutusta.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Yllätyskäänne: Valtio antaa Espoon ja Helsingin yhdistävälle Raide-Jokerille lähes sata miljoonaa euroa
KAUPUNKI 27.1.2016 11:26
Marja Salmela
HELSINGIN SANOMAT


Raide-Jokeri saa valtiolta 83 miljoonaa euroa eli kolmanneksen Espoosta Helsingin Itäkeskukseen ulottuvan, 275 miljoonaa maksavan raideyhteyden rakentamiseen.

Tieto on yllätys, sillä vielä syksyllä näytti, ettei hallitus tarjoa Helsingin seudun kuntien suurille liikennehankkeille rahaa.

Nyt asuntoasioista vastaava ministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) kertoo, että rahapotille on kaikkien muidenkin hallituspuolueiden tuki. Näin Tiilikaisen esitys on menossa läpi hallituksen kehysneuvotteluissa maaliskuussa.

Artikkeliin liittyvät

Hallitus lykkäämässä pääkaupunkiseudun raidehankkeita - "tarjolla vain kylmää kättä" 22.10.2015
Raide-Jokeri on rahaa vaille valmis – Espoon ja Itäkeskuksen yhdistävä rata maksaa 300 miljoonaa euroa 22.1.2016
”Rahat otetaan Valtion asuntorahastosta (VAR), koska rahat auttavat asuntorakentamisen lisäämistä Helsingissä ja Espoossa”, Tiilikainen kertoo HS:lle.

Summa on kertaluonteinen ja osuu Tiilikaisen mukaan hyvin nykyiseen taloudelliseen tilanteeseen. Aiemmin tällaisiin väylähankkeisiin ei ole otettu rahaa Valtion asuntorahastosta, jossa on arviolta 600–700 miljoonaa euroa.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1453865046926



Kaikin puolin hämmentävä uutinen. Hieno hanke, ja näin. Ja melkoisesti halvempi ja järkevämpi kuin mitä Pisara olisi toistaiseksi ollut.
 
Ylös