Njoo... Kun kerran Salo on viime vuosina ollut noinkin ylivoimainen SM:ssa niin kuinka helkkarin huonoja ne muut kuskit sitten ovat olleetkaan? Vaan yksi suuri syy siihen on varmaan myöskin siinä, että täällä on pääsääntöisesti ajeltu jollain liki siviilikuntoisilla N-ryhmän peleillä. Hyppäys Ännäläisestä tehdastekoisen R5:n puikkoihin on Salonkin puheiden mukaan valtava.
Eikä se SM-sarjan taso 2WD luokissa taida olla juurikaan sen parempi. Ei ne suomalaiset R2 ja R3 kuskit aja yhtään sen nopeampaa suhteessa ulkomaisiin kolleegoihinsa.
Nooh, kun Ep ajoi ensimmäistä kauttaan nelikolla 2012, hän voitti kaikki SM-sarjan osakilpailut ja oli ylivoimainen mestari. Siinä ei jäänyt jossiteltavaa.
"Liki siviilikuntoisilla N-ryhmän peleillä"...nykyään kansalliset säännöt sallivat aika suuria muutoksia verrattuna KV-sääntöjen ännäläisiin tai siihen mitä ne vehkeet olivat kymmenen vuotta sitten. Kannattaa lukaista tämän päivän sääntökirjaa. Ja HUOM!! Lukyanuk ajoi Eestissä kv-luokitellulla N-ryhmän autolla rallin EM-sarjan osakilpailun yleiskilpailuvoittoon. Ei ollut mitään R4 kilkkeitä tai kansallisia erikoiskikkailuita.
Se hyppäys N-ryhmän autosta kilpakäyttöön rakennettuun autoon on juuri niin iso, kun kuljettajan taidot antavat myöten. Hännisen Juho ajoi 70 kilometriä testiä s2000 Pösöllä ennen Venäjän IRC-kisaa 2008. Se oli hänellä ensikosketus niihin laitteisiin. Sitten hän meni kisaan ja voitti. That's it. Tai miettiä voi myös sitä, että Suninen ajoi elämänsä toisessa nelivetoisellaan ajamallaan rallissa luokkavoittoon näiden tehdasviritettyjen luokassa. Tai sitä, kun Ep ajoi ensimmäistä kertaa s2000:lla ulkomailla (Puolan ERC 2012) ja voitti yleiskilpailun. Ei se vika ole aina laitteissa, toisinaan on ihan miehekästä myöntää, että nyt ei vaan kyvyt riittäneet ja pitää harjoitella sekä kehittää kuljettajaa lisää. Kehitys pysähtyy tyytyväisyyteen, kuten Teukkakin sanoi.
Penkan päältä raportit Eestistä kertoivat, että Salon ajaminen näytti aivan järkyttävän hirveältä. Tätä kuului monesta suusta, niin kotimaisista kuin ulkomaisistakin lähteistä. Selittelyt ovat olleet melkosen noloja, tulee lähinnä kaamea myötähäpeä niitä lukiessaan.
2wd luokat ovat ne, josta tulevat nimet tulevat löytymään. R3-autoja ei Suomessa montaa ole, mutta R2-kuljettajista on tällä vuosikymmenellä noussut eniten kavereita edes yrittämään jotain muutakin, kun SM-sarjan tahkoamista. R2 Citikalla Ep loi sen taitopohjan, jonka päälle s2000:lla oli hyvä oppia ajamaan. Jyväskylässä kannattaa seurata kolmikon Huttunen-Suninen-Haapamäki kamppailua WRC3-luokassa. Lisäksi esimerkiksi Samuli Vuorisalo on tehnyt hyviä tuloksia Saksan Opel Adam Cupissa huomioiden, että kyseessä on ensimmäinen kausi asfaltilla. Vatanen junior on noussut yhdeksi Dmack Trophyn kärkinimeksi, mitä ei uran alkutaipaleen otteiden perusteella olisi ikinä uskonut.
Taksimallin nelarilla ajamisesta ei ole kuljettajan kehitykselle paljoakaan hyötyä, päin vastoin oppii jopa huonoa asioita (massa, jarrut, vaihteisto). Kilpa-autoiksi rakennettujen nelareiden rattiin ei pelimerkit riitä ilman Even Managementin tai Jouhkin kaltaisia toimijoita.