Ulkomaan rallit 2015

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Njoo... Kun kerran Salo on viime vuosina ollut noinkin ylivoimainen SM:ssa niin kuinka helkkarin huonoja ne muut kuskit sitten ovat olleetkaan?
Niin kauan kun Suninen pysyi tiellä, hän oli S2000:lla nopeampi kuin Salo, paitsi yhdellä pätkällä. Jotain positiivista tulevaisuutta ajatellen. Ehkä Salo on sahannut näitä Suomen teitä niin kauan että oli vaikeaa sopeutua vähän erilaisiin olosuhteisiin. Jossain vaiheessa Salo valitteli että Pösö ei oikein jaksanut vetää.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Sininen ajoi S2000:lla hienosti jo Puolassa... Ehkä se Jouhki oikeasti tietää mitä se tekee kun osasi ottaa nuoren ja nopean kaverin siipiensä suojaan... Jännä kutka että seuraava joka siihen tiimiin menee omaa ja valmiiksi menestyksekkään sukunimen... Mutta odotellaan vielä parivuotta...
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Njoo... Kun kerran Salo on viime vuosina ollut noinkin ylivoimainen SM:ssa niin kuinka helkkarin huonoja ne muut kuskit sitten ovat olleetkaan? Vaan yksi suuri syy siihen on varmaan myöskin siinä, että täällä on pääsääntöisesti ajeltu jollain liki siviilikuntoisilla N-ryhmän peleillä. Hyppäys Ännäläisestä tehdastekoisen R5:n puikkoihin on Salonkin puheiden mukaan valtava.

Eikä se SM-sarjan taso 2WD luokissa taida olla juurikaan sen parempi. Ei ne suomalaiset R2 ja R3 kuskit aja yhtään sen nopeampaa suhteessa ulkomaisiin kolleegoihinsa.
Nooh, kun Ep ajoi ensimmäistä kauttaan nelikolla 2012, hän voitti kaikki SM-sarjan osakilpailut ja oli ylivoimainen mestari. Siinä ei jäänyt jossiteltavaa.

"Liki siviilikuntoisilla N-ryhmän peleillä"...nykyään kansalliset säännöt sallivat aika suuria muutoksia verrattuna KV-sääntöjen ännäläisiin tai siihen mitä ne vehkeet olivat kymmenen vuotta sitten. Kannattaa lukaista tämän päivän sääntökirjaa. Ja HUOM!! Lukyanuk ajoi Eestissä kv-luokitellulla N-ryhmän autolla rallin EM-sarjan osakilpailun yleiskilpailuvoittoon. Ei ollut mitään R4 kilkkeitä tai kansallisia erikoiskikkailuita.

Se hyppäys N-ryhmän autosta kilpakäyttöön rakennettuun autoon on juuri niin iso, kun kuljettajan taidot antavat myöten. Hännisen Juho ajoi 70 kilometriä testiä s2000 Pösöllä ennen Venäjän IRC-kisaa 2008. Se oli hänellä ensikosketus niihin laitteisiin. Sitten hän meni kisaan ja voitti. That's it. Tai miettiä voi myös sitä, että Suninen ajoi elämänsä toisessa nelivetoisellaan ajamallaan rallissa luokkavoittoon näiden tehdasviritettyjen luokassa. Tai sitä, kun Ep ajoi ensimmäistä kertaa s2000:lla ulkomailla (Puolan ERC 2012) ja voitti yleiskilpailun. Ei se vika ole aina laitteissa, toisinaan on ihan miehekästä myöntää, että nyt ei vaan kyvyt riittäneet ja pitää harjoitella sekä kehittää kuljettajaa lisää. Kehitys pysähtyy tyytyväisyyteen, kuten Teukkakin sanoi.
Penkan päältä raportit Eestistä kertoivat, että Salon ajaminen näytti aivan järkyttävän hirveältä. Tätä kuului monesta suusta, niin kotimaisista kuin ulkomaisistakin lähteistä. Selittelyt ovat olleet melkosen noloja, tulee lähinnä kaamea myötähäpeä niitä lukiessaan.

2wd luokat ovat ne, josta tulevat nimet tulevat löytymään. R3-autoja ei Suomessa montaa ole, mutta R2-kuljettajista on tällä vuosikymmenellä noussut eniten kavereita edes yrittämään jotain muutakin, kun SM-sarjan tahkoamista. R2 Citikalla Ep loi sen taitopohjan, jonka päälle s2000:lla oli hyvä oppia ajamaan. Jyväskylässä kannattaa seurata kolmikon Huttunen-Suninen-Haapamäki kamppailua WRC3-luokassa. Lisäksi esimerkiksi Samuli Vuorisalo on tehnyt hyviä tuloksia Saksan Opel Adam Cupissa huomioiden, että kyseessä on ensimmäinen kausi asfaltilla. Vatanen junior on noussut yhdeksi Dmack Trophyn kärkinimeksi, mitä ei uran alkutaipaleen otteiden perusteella olisi ikinä uskonut.
Taksimallin nelarilla ajamisesta ei ole kuljettajan kehitykselle paljoakaan hyötyä, päin vastoin oppii jopa huonoa asioita (massa, jarrut, vaihteisto). Kilpa-autoiksi rakennettujen nelareiden rattiin ei pelimerkit riitä ilman Even Managementin tai Jouhkin kaltaisia toimijoita.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Suomessa ralli elää vähän lamakautta. Sen huomaa mm. R5 autojen määrässä. Viron kisassa oli useita (nuoria)paikallisia kuskeja hyvällä kalustolla viivalla ja tuskin ne itse kaikki niitä maksaneet on. Suomessa ainoastaan Suninen ja Vainionpää voidaan laskea sellaiseksi nuoriksi lupauksiksi joilla on mahdollisuuksia ajaa isossa luokassa nykyaikaisella kalustolla. Ehkä syksyllä vielä joku tulossa jos kuulemani huhu pitää paikkansa... Vähän kuitenkin. Saloa en enää nuoreksi lupaukseksi laske. Kertoo vaan sitä että nykyisin on äärimmäisen vaikea löytää rahoitusta R5 luokan autolle suomesta... R2 on vielä hyvä luokka mutta sekin on karkaamassa. Jos auto maksaa 78000€+verot (uusi turbo fiesta)uutena niin ei kohta kenelläkään ole varaa edes niihin... Varsinkaan nuorella...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jännä kutka että seuraava joka siihen tiimiin menee omaa ja valmiiksi menestyksekkään sukunimen... Mutta odotellaan vielä parivuotta...
öö.. Vesa Mikkola? öö...Anton Alen? öö...Kalle Rovanperä.... :doubtful: Mut nyhän mää hokasin et sä varmaan tarkoitat Matthew Wilsonia :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
"Liki siviilikuntoisilla N-ryhmän peleillä"...nykyään kansalliset säännöt sallivat aika suuria muutoksia verrattuna KV-sääntöjen ännäläisiin tai siihen mitä ne vehkeet olivat kymmenen vuotta sitten. Kannattaa lukaista tämän päivän sääntökirjaa. Ja HUOM!! Lukyanuk ajoi Eestissä kv-luokitellulla N-ryhmän autolla rallin EM-sarjan osakilpailun yleiskilpailuvoittoon. Ei ollut mitään R4 kilkkeitä tai kansallisia erikoiskikkailuita.
Salon Evo10 (joka nyt on Kristian "Ilkanpoika" Kiviniemen käskettävänä) oli FIA R4 sääntöjen mukainen kiesi. Ja Salo itse sanoi että hyppäys Mitsun R4:sta esim Protonin S2000:een vaati koko ajotyylin muuttamisen tyystin toisenlaiseksi. Ja se ei oikein tahtonut onnistua. Ja varmaan Pösön R-femma on vaatimuksiltaan lähempänä S2000:a kuin R4:a
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Se hyppäys N-ryhmän autosta kilpakäyttöön rakennettuun autoon on juuri niin iso, kun kuljettajan taidot antavat myöten. Hännisen Juho ajoi 70 kilometriä testiä s2000 Pösöllä ennen Venäjän IRC-kisaa 2008. Se oli hänellä ensikosketus niihin laitteisiin. Sitten hän meni kisaan ja voitti. That's it.

Taksimallin nelarilla ajamisesta ei ole kuljettajan kehitykselle paljoakaan hyötyä, päin vastoin oppii jopa huonoja asioita (massa, jarrut, vaihteisto).
Kuten jo aiemmin totesin, hyppäyksen suuruus on suhteellista, se ei ole mitään avaruustiedettä. Ajotyyliä joutuu pakostakin muuttamaan, mutta yksi erittäin hyvä mittari kuljettajan taidoille ja lahjakkuudelle onkin se, kuinka nopeasti hän pystyy omaksumaan uusia asioita. Erilainen auto, erilaiset olosuhteet, jne. Oppimiskyky on tärkeä ominaisuus huippukuljettajalle, koska erilaisia muuttujia tulee kyseisessä ammatissa vastaan jatkuvasti.

Jossain kohtaan tulee vain vastaan se raja, etteivät kuljettajan yksilölliset fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet yksinkertaisesti enää riitä vauhdin nostamiseen. Me olemme onneksi yksilöitä. Kalustolla pystyy "ostamaan" vauhtia vain tiettyyn pisteeseen asti.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Kuten eräs rallimies totesi eräälle keskisuomalaiselle rataa ja rallia rahalla ajaneelle "vetomiehelle" että on rallissa sentään se hyvä puoli rata-ajoon verrattuna että rallissa ei saa ostettua mestaruutta rahalla...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Saarlouisin tuntumassa ajetussa ADAC Litermont Rallye Saarissa Teemu Suninen voitti S2000-Fabialla. Paikalla luxemburgilaistuttavani, jotka pyrkivät mainostamaan Suomea...
Sanoivat tosin että huiminta ajoa tarjosi Fabian Kreim. Saksalainen R5-Fabian kuljettaja veti pohjat 13 pätkälle 14:sta, mutta kerran meni 6½ minuuttia liikaa ja hävisi lopulta Suniselle 4.49 ja jäi neljänneksi.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
48. Saaremaa Rally (9. - 10. 10.)

Entry List: ?
Aikataulu: ?
 
Ylös