BudLightJaguar
Well-known member
Perhana, täällä Kanadassa aurinko laski vasta tunti sitten ja nyt katsellaan Stanley Cup finaaleja karjuen. Bud Light oikeassa kädessä.
Isoin ongelma lienee Le Mansin sääntö, joka edellyttää auton sammuttamista stopin ajaksi. F1-autohan ei käynnisty ilman apua joten mäkistartilla pitäisi lähteä joka kertaTuo on muuten totta, että bensatankin koon takia LMP1 joutuu käymään useammin varikolla. Mutta toisaalta en usko että F1 kestää kovaa ajoa 24h.
En nää tuota painoa yhtä merkittävänä "ongelmana" vertailussa kuin energian käyttöä. Joka tapauksessa, lähinnähän kyse on F1 vs WEC specsin vertailusta.. jotka molemmat on ihan puhtaasti sääntökirjoja. Toinen sääntökirja voi tuottaa nopeampia autoja mutta mitä sitten?Olisi kyllä mielenkiintoista, jos rakennettaisi LMP-auto mahdollisimman kevyeksi, eli lähelle F1:n painoja ja verrattaisi sitten, kumpi vetäisisi paremman kierrosajan jollain radalla.
Onko? Huippunopeudet tosiaan taitaa olla kovempia Monzassa F1:llä kuin Le Mansissa LMP-protolla ja Monzan suora on vain puolet pätkitystä Mulsanesta. Lisäksi F1-huiput on rajoitettu säännöllä, joka edellyttää samojen vaihdevälitysten käyttöä koko kauden ts. ei voida muuttaa vaihteita tai edes perävälitystä.JGTP sanoi:Aerodynamiikkahan käsittääkseni olisi LMP-autoilla ainakin huippunopeuden kannalta parempi.
Kyllähän tuo on ihan päivän selvää, kun mietit 5 minuuttia mitä nuo kuskilisenssit tarkoittaa. Ei siinä systeemissä ole päätä eikä häntää lähemmin tarkasteltuna. GTE Am oli järkevä luokka silloin, kun oli vaarana ettei uuden speksin mukaisia GTE-autoja saada radalle riittävästi. Esti tehdastiimit vanhoilla autoilla, mutta varmisti että gridi saadaan täyteen. Ensimmäisinä vuosina GTE Am -autot oli vanhoja sääntöjen määrääminä, mutta samalla kun sääntö poistui, olisi koko luokka pitänyt poistaa. Teknisesti identtisillä autoilla pitäisi ajaa samassa luokassa. Oksennan joka kerta kun nään GTE Am -auton nykyään :nope:Harvoin ajattelisi että kuljettaja voi hyötyä liian alhaisesta luokituksesta tai kärsiä liian korkeasta luokituksesta, mutta näin on Palttalalla käynyt. Onhan nuo luokitukset välillä hiukan outoja kyllä
Lyhyesti:Keksitäänpä suvantovaiheessa muutama kyssäri:
- onko kestävyyskisakuskille mukavampi tällainen kisan suvantovaihe, jossa ajetaan omassa rauhassa omia kierroksia, vai onko ne tapahtumarikkaammat hetket niitä hauskempia joissa pulssi nousee ja yritetään tehdä eroa / saavuttaa edelläajavaa?
- Eurosportin Le Mans -selostamo alkaa olemaan aika vakiintunut, joko käy leipätyöstä vai löytyykö helposti aina jotain uutta, mielenkiintoista seurattavaa, juteltavaa?
- Juodaanko selostamossa kisan aikana kahvia/energiajuomia/eli siis kofeiinia?
Niitä hetkiä tuo orastava auringon nousu joista Palttala sanoi että radalla alkaa tapahtumaan. Sain sen käsityksen että veti ihan tilastotiedolla. Johan tässä on tylsästi jolloteltukin.5:59 pitäis auringon nousta tuollakin, vielä täysi pimeys.
Olen nähnyt kuvamateriaalia Le Mans -yleisöstä aiempina vuosina eikä se välttämättä ole TV:hen sopivaaIhme fetissi noilla autokilpailujen televisio-ohjaajilla nukkuviin mekaanikkoihin. Päättymätön galleria karvaisista hikisistä haalariäijistä torkkumassa tuoleillaan vuosi toisensa jälkeen.
Yleisöä tässä kisassa ei lähietäisyydeltä juuri kuvata.
- "Haittaakaan ei ole". Kertasivat tutut reaaliteetit markkina-alueista ja kuskihaalareiden taskuissa lojuvista taalereista.Laitanpa lisää kun kukaan ei kiellä:
- Palttala: sanonta "If you wanna win, take a Finn" on varsinkin Suomessa suosittu, mutta pitääkö asia maailmalla paikkaansa? Kuinka hyvä maine nimenomaan Suomen passilla on maailmalla?
- selostamo yleensä: onko joskus tullut lytättyä jotain kuskia niin paljon että myöhemmin on kaduttanut kuinka pahasti tuli sanottua?
Uudesta kaksikosta toinen on kyllä ollut äänessä alusta astitämä uusi kaksikko vetää ihan hyvin
No mut ei tää tähän aikaan koko perheen ohjelma olekaan. Sieltähän ne viihdyttävimmät kuvat tulisi.Olen nähnyt kuvamateriaalia Le Mans -yleisöstä aiempina vuosina eikä se välttämättä olle TV:hen sopivaa
Niin onkin mutta tässäkin lajissa tulos on enempi kuin osiensa summaUudesta kaksikosta toinen on kyllä ollut äänessä alusta asti
Mun mielestä ördäävät britit eivät tarvitse yhtään ruutuaikaa. Tanskalaiset tuntuivat sujuvasti seuraavan perässä.No mut ei tää tähän aikaan koko perheen ohjelma olekaan. Sieltähän ne viihdyttävimmät kuvat tulisi.
Itse olen ollut todella tyytyväinen kolmikkoon Virtanen+Simojoki+Palttala. Ei pahaa sanottavaa myöskään joskus taannoin selostaneesta Töylistä. Jos muistin nimen oikein.Tuossa aiemmin moitin kovasti Eurosportin Suomi-kaksikkoa, mutta tämä uusi kaksikko vetää ihan hyvin. Edelleenkin olisi parannettavaa itse kisan seuraamisessa mutta ainakin random jutustelu on mielenkiintoisempaa kuin alkuillasta
:alppu:
Selostajathan tuossa aiemmin kertoivat, että heillekin kelpaisi joku blondi tuomaan leivoksia. Että oisko sulla pitkopullaa ja peruukkia?Yritän tällä kehumisella tietenkin vaikuttaa Eurosportin katsojakisan palkintojenjakoon. Pliis.
Paikallista aikaa toki.5:59 pitäis auringon nousta tuollakin
Tämmöstä karmeeta kotkaa ei peruukki naamioi. Tai huulipuna. Tai siis eihän mulla ole huulipunaa, jooko.Selostajathan tuossa aiemmin kertoivat, että heillekin kelpaisi joku blondi tuomaan leivoksia. Että oisko sulla pitkopullaa ja peruukkia?
Mun stintti jatkuu, en ole edes renkaita vaihtanut. Ootko ite millä taktiikalla?Risto veti 14 tunnin stintin, kunnioitettava suoritus!
Meniköhän tämä oikein?Meniköhän tämä Eurosportin katsojakyssäri näin:
Kuinka monta kertaa Audikolmikko Marcel Fässler + André Lotterer + Benoît Tréluyer (Tämän kisan Audi #7:n kuskikolmikko) ovat voittaneet Le Mansin yhdessä?
A: 2 kertaa, B: 3 kertaa, C: 4 kertaa
Arvontaan osallistut lähettämällä tekstiviestin: CMP [välilyönti] A, B tai C numeroon 17163. Viestin hinta on 50 senttiä.
Oon lähteny liikenteeseen sellasella elä ja anna toisten kuolla -tyyppisellä strategialla. Puolen yön jälkeen väsytti niin, että meinas usko loppua yövalvomisen onnistumiseen, mutta vielä jaksaa puksuttaa.Ootko ite millä taktiikalla?