Yhdysvaltalainen SunTrust-pankki irtisanoi noin 100 it-työntekijää ja ulkoisti toiminnot ulkomaille. Irtisanomispakettiin kuuluu erikoinen lauseke: työntekijät velvoitetaan avustamaan it-ongelmissa tarvittaessa kahden vuoden ajan, kirjoittaa Computerworld.
Kaikki lisätyö tehdään palkatta. Työntekijät myös joutuivat kouluttamaan korvaajansa.
Apu voi olla puhelintukea tai paikan päällä tapahtuvaa henkilökohtaista opastamista. Vaatimus koskee niitä osa-alueita, joiden parissa työntekijä on toiminut pankissa työskennellessään.
Työntekijöille kerrottiin irtisanomisista syyskuun lopulla, ja jotkut heistä joutuvat lähtemään marraskuun ensimmäisenä päivänä. Normaalisti yhteistyövaatimus koskee vain korkeimman tason johtajia, Computerworld kirjoittaa.
Pankin näkökulmasta järjestely on viisas, sillä sen järjestelmissä saattaa olla ratkaisuja, jotka ovat täysin hiljaisen tiedon varassa. Yrityksen mukaan lisäapu koskisi vain erikoistilanteita, kuten tapauksia, joissa it-työntekijöiden pitäisi selittää tutkintamieless' tekemiensä päätösten olosuhteita.
Työntekijän näkökulmasta järjestely voi olla pahimmillaan vaivalloinen ja nöyryyttävä. SunTrustin sopimuksessa on kuitenkin kohta, jossa mahdolliset lisäapujärjestelyt pitää tehdä niin, että ne eivät tuota hankaluuksia työntekijän uuden työnantajan näkökulmasta.
SunTrust kiistää, että se pyrkisi käyttämään työntekijöitä arkisessa lisätyössä.