Niinhän ne kaikki väittää.Ihan oikeasti en ole.
Olen nähnyt niillä ihmisten kävelevän molempiin suuntiin.Onko ns. rännikadut nykyään kaksisuuntaisia?
Rännikadut
Kuopion katuverkkoon olennaisesti kuuluvia omaleimaisia kapeita katuja (leveys 7,2 m) on totuttu nimittämään rännikaduiksi. Nimitys lienee puhtaasti kuopiolainen, koska muualla kaupungeissa ei tiettävästi tätä käsitettä ole käytetty.
Kuningas Kustaa III vahvisti Kuopionniemelle perustettavaa kaupunkia varten vuonna 1776 Pehr Kjellmanin laatiman asemakaavan, joka on Kuopion nykyisenkin ruutukaavarakenteen perusta. Tuossa varhaisimmassa asemakaavassa pääkaduilla oli nimet. Kapeampia, korttelit jakavia katuja kutsuttiin pelkästään nimellä gränd (=kuja), jota yleisesti pidetään "rännikatu"-sanan selityksenä.
Yleisen käsityksen mukaan rännikadut olivat nimenomaan palokujia (brandgata), joita järjestettiin puutalokaupunkeihin estämään tulipalojen leviämistä. Toisen tulkinnan mukaan eri levyiset kadut suunniteltiin jäsentämään kaupunkirakennetta. Nähtävästi rännikaduilla ei harvahkossa kaupunkirakenteessa ollut vielä käytännön merkitystä kulkuväylinä, vaan niitä käytettiin tonttien lisämaana.
Rännikadut olivat alun perin ja ovat monessa tapauksessa vielä nykyisinkin selvästi sivukatuja. Julkiset rakennukset ja porvaristalot olivat pääkatujen laidoilla ja rännikadut oli varattu käsityöläisille ja työmiehille. Myös tontin asuinrakennus pyrittiin sijoittamaan pääkadun varteen ja talousrakennukset olivat rännikadun puolella. Talot rakennettiin kiinni katulinjoihin ja tontit aidattiin. Rännikatuja ei yleensä päällystetty kiveyksillä, vaan ne olivat sorapintaisia eikä niille myöhemminkään tehty erillisiä jalkakäytäviä. Rännikatujen ilme oli pelkistynyt ja askeettinen.
Nykyisin rännikadut ovat pääosin pyritty rauhoittamaan kevyelle liikenteelle. Ainoastaan välttämätön tontille- ja huoltoajo on sallittu. Rännikatujen yleisilmettä on parannettu saneeraamalla asfalttipintaisia katuja viihtyisimmiksi, mm. kiveyksillä, istutuksilla ja kadun kalusteilla. Kunnostettujen rännikatujen osuus on tällä hetkellä noin puolet.
Että kevyenliikenteenväylällä saa kävellä molempiin suuntiin?:doubtful:Tässähän on vaarana että meikäläinenkin oppii jotain uutta. Helevettiläenen.
Ei tuota, vaan rännikatujutun.Että kevyenliikenteenväylällä saa kävellä molempiin suuntiin?:doubtful:
Kun asiaa menee tiirailemaan rännärille, niin asiakaskunta on sitä, joka on tipallisella eivätkä kadu.Ei tuota, vaan rännikatujutun.
K: Mikä on rännikadun vastakohta?
V: Oon ollu tipattomalla enkä kadu.
vook
Niin se maailma muuttuu, ihan tavallisia yksisuuntaisia katuja ne aikoinaan olivat.Nykyisin rännikadut ovat pääosin pyritty rauhoittamaan kevyelle liikenteelle. Ainoastaan välttämätön tontille- ja huoltoajo on sallittu. Rännikatujen yleisilmettä on parannettu saneeraamalla asfalttipintaisia katuja viihtyisimmiksi, mm. kiveyksillä, istutuksilla ja kadun kalusteilla. Kunnostettujen rännikatujen osuus on tällä hetkellä noin puolet.
Siitä lienee sitten aikaa jo tovi, sillä 15 vuotta täällä asunut eikä ole 'mun' aikana olleet autoväyliä.Niin se maailma muuttuu, ihan tavallisia yksisuuntaisia katuja ne aikoinaan olivat.
Ai nyt vai?Huomasin vihelteleväni Poika (saunoo) -biisiä.
Nyt oikeesti.
Äsken leikisti?Huomasin vihelteleväni Poika (saunoo) -biisiä.
Nyt oikeesti.
Itse asuin Kuopiossa rapiat 40 vuotta sitten ja silloin olivat autoväyliä.Siitä lienee sitten aikaa jo tovi, sillä 15 vuotta täällä asunut eikä ole 'mun' aikana olleet autoväyliä.
Mikäs toi vook on koko nimeltään?Ei tuota, vaan rännikatujutun.
K: Mikä on rännikadun vastakohta?
V: Oon ollu tipattomalla enkä kadu.
vook
Jaaha, NFL:lällässä oli taas päätetty joukkueen siirrosta. Rams siirretään St. Louisista takaisin Los Angelesiin, josta se lähti 1995. Vajaan 3000 kilometrin siirto. Aivan järjettömiä tollaset. Ei menis läpi oikeassa jalkapallossa. Englannissahan tuosta on ennakkotapaus:Katson NFL-ennakkostudiota. Illan eka peli alkaa neljän tunnin päästä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/AFC_WimbledonWimbledonin rahatilanne oli heikentynyt niin voimakkaasti, etteivät seuran omistajat löytäneet muuta ratkaisua kuin myydä seura Lontoon ulkopuolelle, Milton Keynesin kaupunkiin. Pettyneet kannattajat perustivat uuden seuran, AFC Wimbledonin. Kausi 2002–2003 oli viimeinen täysi kausi, jonka Wimbledon FC pelasi Selhurst Parkilla. Kannattajat protestoivat muuttoa vastaan boikotoimalla otteluita – kauden yleisökeskiarvo oli vain 1 500 katsojaa, joista valtaosa vierasjoukkueiden kannattajia.
Seuran perustivat Wimbledon FC:n kannattajat toukokuussa 2002, kun Englannin jalkapalloliitto antoi luvan talousvaikeuksissa olleen seuran haltuunsa ottaneelle liikemiesryhmälle siirtää sen noin sadan kilometrin päässä Wimbledonista sijaitsevaan Milton Keynesin kaupunkiin (myöhemmin nimelle Milton Keynes Dons FC). Monet seuran vanhat fanit eivät hyväksyneet paikkakunnan- ja nimenmuutosta, jota pidettiin ennenkuulumattomana ja englantilaiseen jalkapalloon sopimattomana. Myös muiden seurojen fanit boikotoivat Milton Keynes Donsia solidaarisuudesta Wimbledonin faneja kohtaan.
Muutamia viikkoja perustamispäätöksen jälkeen AFC Wimbledonilla oli jo edustusjoukkue ja satoja kausikorttien hakemuksia.