Tänä aamuna tuli sitten kuultua suru-uutisia kun F1:n Kruunamaton Voittaja, (Muutoin kuin F1:n Ulkopuolisissa MM-ajoissa.) Kaikkien Aikojen Herrasmieskuljettaja ja Kaikkien Aikojen Testikuljettaja ja myöskin 50 vuoden takaisen vuoden 1966 Le Mansin voittaja Chris Amon poistui keskuudestamme tuonpuoleiseen taisteltuaan jo jonkun aikaa syöpää vastaan ja oltuaan jo muutaman päivän jo todella huonossa kunnossa.
Tosin jo muutama vuosi sitten olleessa edellisessä haastattelussakin oli sen verran hauraan näköinen jo, että arvelin jo alkava syöpää mikäli olisi itseltäni tuolloin hänen voinnistaan jotakin kysytty. Uran ehkä pahin jossiteltavin asia monien jopa uskomattoman kroonisen epäonnen takia menetettyjen voittojen lisäksi oli olla jatkamatta Ferrarilla vielä yhtä vuotta eli vuotta 1970 juuri silloin kun Ferrarin vauhti alkoi taas aivan todella toimia koska sen vuoden autolla Jacky Ickx taisteli maailmanmestaruudesta ja Amonkin olisi voinut hyvinkin ajaa myös maailmanmestaruudesta sinä vuonna.
Toisaalta sen vuoden auto ei aina ollut Ferrarilta mikään aivan paras, mutta sen moottorin tuottovoima tehon ja mutkapidon suhteen oli ehkä sarjan paras tai parhaiden joukossa.
Vielä viimeisellä F1-kaudellaankin oli erittäin pidetty kaveri ja vuodeksi 1977 oli ehdolla Wolfille kuten oli ollut ehdolla vuodeksi 1976 McLarenille, mutta molempiin paikkoihin hän suositteli aikanaan niin James Huntia kuin Gilles Villeneuveakin. Hän lopetti käytännössä jatkuvien onnettomuuksien ja turvattomuuksien takia lajissa ja oli ollut lopettaa uransa jo niinkin aikaisin kuin vuonna 1968 kun Jim Clark menehtyi, mutta tuolloin Ferrari-paikka esti harkintakyvyn käytön eikä ihme.
Hän ei ollut kuin 33-vuotias lopettaessaan ja tuohon aikaan eli vuonna 1976 40 vuotta sitten sellaista pidettiin vielä menettelevän nuorena kaverina ja jopa menestykseen uskottiin reilusti olevan varaa toki tallista riippuenkin ja jopa huonommallakin tallilla ajettaessa. Lisäksi lopettamisen syynä saattoi olla myös lajin muuttuminen kohti politisointia ja liikaa rahaurheilua joka ei herrasmiehenä tunnetulle Amonille juuri käynyt.
Amonin kunniaksi on kuitenkin sanottava, että hän pystyi sivistyneesti pitämään kunniansa, pintansa ja mielipiteensä vaikeissakin asioissa ilman niiden räiskymistä joka puolelle tai vaikkapa käymistä kenenkään kimppuun toisin kuin vaikkapa maanmies Karhu Hulme vaikka herrasmiehenä myös tunnetun Karhun oli kyllä niin viimeisen kerran ajanut aikanaan nurkkaan suurella suullaan muuan nuori Niki Lauda ja ei siitä Amonin ystävällisen ohjaavallakaan tyylillä olisi selvinnyt kun Nikillä oli niin viisaat mielipiteet silloin kun toinen kilpaa ajanut kaveri oli juuri kuollut...
Uudessa-Seelannissa ehkä vielä enemmän arvostetumpi kaveri kuin muualla vaikka hyvin pidetty toki muuallakin ja eräänlainen tietty henkinen kummisetä muun muassa Ron Dennisille vaikka Ron ja Chris eivät olleet nähneet toisiaan pitkään, pitkään aikaan enää viime vuosina.
Olivat tosin paljon tekemisissä 1970-luvulla ja 1980-luvulla kun välillä Australian sijaan F1:n piti mennä jopa Uuteen-Seelantiinkin. Viimeinen moottoriurheilukokemus Amonilla oli vuonna 2000 tai 2001 kun ajatti itse selostajalegenda Murray Walkeria jollakin Toyotan modifioidulla urheiluautolla tai ralliautolla jollakin Uuden-Seelannin radalla. Amon oli tietysti itse isänsä tapaan maanviljelijä-tilallinen-lammaskasvattaja ja myös autokauppias ja ajo-opettaja uransa jälkeen Toyotalla. Laitoin tähän toikkiin tämän kun tapahtui tämän vuoden puolella.
Lepää rauhassa.