Kalle Rovanperä - Pojasta polvi paranee jne

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Huoh...Suomessa on jo kolmatta vuotta käytössä rallin nuorten luokka, jossa kortiton ja ala-ikäinen saa ajaa ihan oikeaa rallia.

Rallin lajisäännöt:

7.5. Nuorten luokka

Nuorten luokkaan voi osallistua 15-18 -vuotias 1-ohjaaja.Kilpailija saa osallistua ko.luokkaan senvuoden alusta, jonka aikana hän täyttää 15 vuotta.
2-ohjaajan tulee olla yli 18-vuotias, ajokortin omaava henkilö, joka toimii nuoren huoltajana kilpailussa. Huoltaja vastaa täysimääräisesti huollettavan menettelyistä tai laiminlyönneistä AKK:lle, kilpailunjärjestäjälle tai muulle osapuolelle aiheutetusta vahingosta, huoltajan tuottamuksesta riippumatta. Ilmoittajana toimii huoltaja tai ilmoittajalisenssin omaava juridinen yhteisö tai henkilö.

Nuorten luokassa 2-ohjaaja ajaa kaikki siirtymäosuudet. Ohjaajan vaihto on tehtävä aina erikoiskokeelle mentäessä sulkupuomien jälkeen ja erikoiskokeelta poistuttaessa ennen sulkupuomia. Kilpailuun nimetty 1-ohjaaja ei missään olosuhteissa saa ajaa muualla kuin erikoiskokeen sisältävien merkkien välisellä osuudella.
Nuorten luokassa nousupisteet lasketaan normaalin nousupistetaulukon mukaisesti. Kilpailijan täytettyä 18-vuotta, nousee kilpailija nousupisteiden edellyttämään lisenssiluokkaan.

Nuorten luokan mukaanotto kansallisiin kilpailuun vaatii luvan rallin lajiryhmältä. Hakemus tulee toimittaa lajipäällikölle 3,5 kk ennen kilpailua.
Nuorten luokassa kilpaillaan yhdessä luokassa ainoastaan V1600-luokan autoilla.
Tuo kalustosääntö on yksi tärkeimmistä syistä miksi KR kisaa Latviassa ja Latvian lisenssillä. Taustajoukkojensa mukaan siirtyminen V1600 -luokkaan olisi vähintään kaksi askelta taaksepäin Kallen uraa ajatellen. Oletettavasti Kalle R ei missään vaiheessa tule ajamaan rallia SM-sarjassa vaan katse on suunnattu tiukasti eteenpäin ja seuraava askel voisi olla joko brittien rallisarjassa tai muualla keski-Euroopassa. Joka tapauksessa tarkoitus on ajaa R5:lla siihen asti kunnes aika on kypsä WRC-kalustoon siirtymiselle.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Eikä myöskään olisi tuossa kohtaa mielekästä ajaa enää pimeitä kisoja, kun Kalle on nuottikisojen makuun päässyt.

Vaihtoehdot ovat nyt vielä hetken aikaa vähissä, sillä muualla Euroopassa rallia saa ajaa vasta 18-vuotiaana. Briteissä ja Norjassa toki pääsee jo 17-vuotiaana ralleja päästelemään, mutta siihenkin on vielä kaksi vuotta aikaa. Norjassa kalusto on myös rajattu 2wd osastoon.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallijs Latvijassa ekan päivän (9EK:ta) jälkeen Rovanperä johdossa. Gryazin 2.11sek perässä, kolmantena Vorobjovs. Aiemmin ero oli suurempikin, mutta ajanottokoomailujen takia pätkät 7 ja 8 peruttu jälkikäteen. Huomenna 5 EK:ta (n.57km) lisää.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mitäs mieltä ootte siitä kun näistä kuljettajien pojista tulee lähes järjestään uusia kuljettajia??
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Mitäs mieltä ootte siitä kun näistä kuljettajien pojista tulee lähes järjestään uusia kuljettajia??
Tämä kuvio on ollut yleinen pitkään niin rallissa kuin formuloissakin. Ja myös muussa urheilussakin, esim jääkiekko. Ja mielestäni on ihan loogisesti ajattelemalla pääteltävissä miksi näin on. Ja hyvä niin, siten tämmöisissä massia vaativissa lajeissakin löytyy ihan oikeita lahjakkaita ratinveivaajia eikä kaikenmaailman sheikit ja muotitalon omistajien pojat pääse näyttäytymään parempina kuin ovat.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mitäs mieltä ootte siitä kun näistä kuljettajien pojista tulee lähes järjestään uusia kuljettajia??
Ei siinä mitään, jos vauhtia ja massia löytyy. Anton Alenin ja Vesa Mikkolan kohdalla hommat jäi puolitiehen (jos sinnekään). Rovis-Kalle ja Max Vatanenkin, ainakin jossain määrin, ovat hyvällä tiellä. Tino Aaltonen pärjäsi radalla kansallisella tasolla suht. kelvollisesti, Leksa Kinnusen, Timo Mäkisen, Kankkusen ja Salosen perillisten harrastuksista ei ole tarkempaa mielikuvaa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Rovis-Kalle ja Max Vatanenkin, ainakin jossain määrin, ovat hyvällä tiellä.
Pakko takertua hieman tähän.
Rovis jr. jossain määrin hyvällä tiellä??? Mitä tuon ikäinen voisi vielä tehdä toisin että oltaisiin ihan kokonaan hyvällä tiellä? Mun mielestä nyt ollaan aika hiton hyvässä vaiheessa... Onko kukaan suomalaiskuski ollut 16 vuotiaana paremmissa asetelmissa ja osoittanut vastaavaa vauhtia?

Ei voi mielestäni ees verrata Vataseen, kun huomioidaan että Max on kymmenen vuotta vanhempi. Onko Maxilla vielä ensimmäistäkään kilpailua nelivetoisella ajettuna?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pakko takertua hieman tähän.
Rovis jr. jossain määrin hyvällä tiellä??? Mitä tuon ikäinen voisi vielä tehdä toisin että oltaisiin ihan kokonaan hyvällä tiellä? Mun mielestä nyt ollaan aika hiton hyvässä vaiheessa... Onko kukaan suomalaiskuski ollut 16 vuotiaana paremmissa asetelmissa ja osoittanut vastaavaa vauhtia?

Ei voi mielestäni ees verrata Vataseen, kun huomioidaan että Max on kymmenen vuotta vanhempi. Onko Maxilla vielä ensimmäistäkään kilpailua nelivetoisella ajettuna?
Tarkoitan sitä, että Rovis ei vielä ole saavuttanut käytännössä yhtään mitään. Hän on pitkän tien alussa eikä kukaan voi taata ettäkö se tie vie joskus WRC-sopimukseen ja maailmanmestaruuteen - tai edes SM1 sarjan mestaruuteen. Kaikenlaisia mutkia voi vielä tulla matkan varrelle. Vaikka joku jäkiksen pelaaja olisi kuinka hyvä B-junnuissa, niin ei se vielä takaa eikä edes lupaa loistavaa uraa NHL:ssa. Tässä vaiheessa on ihan turha lähteä spekuleeraamaan mihin asti Rovis-Kallen rahkeet tulevat riittämään. Nyt Suomen rallin tulevaisuus on ennenmuuta EePeen ja Sunisen käsissä, parin vuoden päästä joku muu voi olla samassa asemassa kuin he nyt.

Ja sitä paitsi oli kyse II polven ratinpyörittäjistä. Kv. tasolla tai lähelläkään sitä ei ymmärtääkseni ole muita finskejä kuin Rovis-Kalle ja Max Vatanen, joiden isät olisivat niittäneet mainetta ralliautoilun saralla.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tarkoitan sitä, että Rovis ei vielä ole saavuttanut käytännössä yhtään mitään. Hän on pitkän tien alussa eikä kukaan voi taata ettäkö se tie vie joskus WRC-sopimukseen ja maailmanmestaruuteen - tai edes SM1 sarjan mestaruuteen. Kaikenlaisia mutkia voi vielä tulla matkan varrelle. Vaikka joku jäkiksen pelaaja olisi kuinka hyvä B-junnuissa, niin ei se vielä takaa eikä edes lupaa loistavaa uraa NHL:ssa. Tässä vaiheessa on ihan turha lähteä spekuleeraamaan mihin asti Rovis-Kallen rahkeet tulevat riittämään. Nyt Suomen rallin tulevaisuus on ennenmuuta EePeen ja Sunisen käsissä, parin vuoden päästä joku muu voi olla samassa asemassa kuin he nyt.

Ja sitä paitsi oli kyse II polven ratinpyörittäjistä. Kv. tasolla tai lähelläkään sitä ei ymmärtääkseni ole muita finskejä kuin Rovis-Kalle ja Max Vatanen, joiden isät olisivat niittäneet mainetta ralliautoilun saralla.
Latvala sr. ei tainnut loistaa kv-tasolla, mutta antoi pojalleen hyvät eväät.

-edit- Pauli Toivonen sentään pärjäsi..
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei siinä mitään, jos vauhtia ja massia löytyy. Anton Alenin ja Vesa Mikkolan kohdalla hommat jäi puolitiehen (jos sinnekään). Rovis-Kalle ja Max Vatanenkin, ainakin jossain määrin, ovat hyvällä tiellä. Tino Aaltonen pärjäsi radalla kansallisella tasolla suht. kelvollisesti, Leksa Kinnusen, Timo Mäkisen, Kankkusen ja Salosen perillisten harrastuksista ei ole tarkempaa mielikuvaa.
Pauli Toivosen molemmat pojat ajoi ihan kelvollisesti. Onpahan ukkina Miss Suomellekin.:eek:

Crossari Aarne Mustosenkin pojat huristeli jotain nelipyöräisellä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Onko kukaan suomalaiskuski ollut 16 vuotiaana paremmissa asetelmissa ja osoittanut vastaavaa vauhtia?
Millä tapaa voi verrata Rovanperän vauhtia muihin suomalaisiin lupauksiin? Esimerkiksi Latvala dominoi rallisprinttejä tuon ikäisenä mielin määrin. Koska he eivät kilpailleet samalla kalustolla, samassa sarjassa, samaan aikaan. Kuka tietää vaikka Rovanperä ajaisi Suomessa sprinttejä sijoilla ynnä muut. Tätähän ei varmaan koskaan saada selville, koska Rovanperät välttelevät Suomessa kilpailemista, onko sitten se oikea syy, että ei saa ajaa kuljettajan urakehitykselle sopivalla kalustolla vai pelätäänkö maineen menetystä.

Uudessa Vauhdin Maailmassa Marko Mäkisen kolumnissa Marko kertoo, että joku entinen SM-ralli työryhmän jäsen on sanonut, että junnu SM:ssä on jonoksi asti Rovanperää nopeampia kuskeja.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ei siinä mitään, jos vauhtia ja massia löytyy. Anton Alenin ja Vesa Mikkolan kohdalla hommat jäi puolitiehen (jos sinnekään). Rovis-Kalle ja Max Vatanenkin, ainakin jossain määrin, ovat hyvällä tiellä. Tino Aaltonen pärjäsi radalla kansallisella tasolla suht. kelvollisesti, Leksa Kinnusen, Timo Mäkisen, Kankkusen ja Salosen perillisten harrastuksista ei ole tarkempaa mielikuvaa.
Kuinkakohan paljon tota kröhöm massia tarvitaan??
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Tarkoitan sitä, että Rovis ei vielä ole saavuttanut käytännössä yhtään mitään. Hän on pitkän tien alussa eikä kukaan voi taata ettäkö se tie vie joskus WRC-sopimukseen ja maailmanmestaruuteen - tai edes SM1 sarjan mestaruuteen. Kaikenlaisia mutkia voi vielä tulla matkan varrelle.
Ootko nyt ihan oikeasti tätä mieltä? Se että mopokortti-ikäinen nappaa yleisen luokan mestaruuden eurooppalaisessa rallisarjassa kun ajaa ensimmäistä kauttaan nelivetoisella = ei käytännössä yhtään mitään???:eek: Joo okei, Latvian sarja ei ehkä ole sitä euroopan terävintä kärkeä mutta huomioidaan nyt kuitenkin että alle 16v. ja eka kausi nelivetoisella. Ymmärtäisin vähättelysi jos mestaruus olisi tullut vaikkapa jostain Zimbabven rallisarjasta.

Niin ja SM1 sarja, siis se, jota on hallinnut diktaattorin lailla Juha Salo. Siis se Salo joka kesällä NORFissa jäi WRC2:ssa kolmanneksi ajaneesta Tidemantista 1sek/km(ajoa katsoessa ei jäänyt epäselväksi miksi) joka pätkällä. Siis siitä Tidemantista, jonka kanssa Kalle ajoi(samanlaisella autolla) kovaa kisaa voitosta Rally Zemaitijassa tänä vuonna ja olisi varmaan voittanutkin ilman rengasrikkoa.

Kaikki muuttujat ja jossittelut huomioidenkin tuo on silti tosi kova suoritus.

Pontus on Kallea 10 vuotta vanhempi ja on ajanut ensimmäisen MM rallinsa ruotsissa 2012 ja nelivedoista useiden vuosien kilpailukokemus. Eikä ole huonosti mennyt tämä kausi vaikka toki Lapin ja Sunisen varjoon jäänytkin.

Jos Kallen olisi mahdollista osallistua ensi kautena SM1:een skodalla niin väitän että Salolla olisi _tosi_ kova kiire. Ja häviäisi ehkä siltikin.

Kuten sanoit, kaikenlaisia mutkia on todellakin nousevan rallikyvyn matkaa haittaamassa, useimmiten ne kuitenkin liittyvät rahan ja sponsorien löytämiseen. Väitän että Kallen tilanne on tässäkin suhteessa aika hyvä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Ootko nyt ihan oikeasti tätä mieltä? Se että mopokortti-ikäinen nappaa yleisen luokan mestaruuden eurooppalaisessa rallisarjassa kun ajaa ensimmäistä kauttaan nelivetoisella = ei käytännössä yhtään mitään???:eek: Joo okei, Latvian sarja ei ehkä ole sitä euroopan terävintä kärkeä mutta huomioidaan nyt kuitenkin että alle 16v. ja eka kausi nelivetoisella.

Pontus on Kallea 10 vuotta vanhempi ja on ajanut ensimmäisen MM rallinsa ruotsissa 2012 ja nelivedoista useiden vuosien kilpailukokemus. Eikä ole huonosti mennyt tämä kausi vaikka toki Lapin ja Sunisen varjoon jäänytkin..
Rovanperän kohdalla iällä ei ole mitään väliä. Rovanperä on ajanut alle 10-vuotiaasta lähtien oikealla ralliautolla ja olisiko ollut 13-vuotias, kun aloitti kilpailemisen. Monet muut kuskit aloittavat ajamisen 17-18 -vuotiaina. Tässä kohtaa voisi sanoa pari nimeä, Novikov ja Alguersuari, nuorena huippusarjoihin ja nuorena eläkkeelle. Mitään faktaa en osaa sanoa, mutta mutuilen, että Rovanperä ajaa reilusti enemmän testi kuin moni kilpakumppaninsa ja tästä johtuen pärjää niin hyvin kuin pärjää. Voin toki olla väärässä. Sitä en kiistä, että hyvin ajaisi, mutta taustalla on tosiaan enemmän kuin mitä ulospäin näkyy.

Nyt kun Rovanperä on saanut medianäkyvyyttä ja sponsoreita, niin olisi järkevää vetääntyä vuodeksi tai pariksi lähinnä vai harjoittelemaan, koska Kalle ei ole tällä hetkellä valmis nousemaan kansainväliselle huipulle ja saman sarjan uudelleen ajaminen ei ole mitenkään paras ratkaisu.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Totta kai jostain löytyy aina kovempi lahjakkuus. Niin se on kaikessa urheilussa ja sitä on ihan turha jossitella, koska huipulle pääsy vaatii niin paljon muutakin kuin lahjakkuutta. Pietiläinen sanoi Kallen ajaessa Citikalla, että ottaa siitä kalustosta kaiken irti mitä on otettavissa ja sen kyllä videoista huomasi.

- Kalle on ainoa minun kanssani kilpaillut kuljettaja, joka ajaa juuri niin kuin nuotissa lukee. Jos nuotissa sanotaan tositäys, kaasujalka ei nouse, Pietiläinen sanoo.
http://www.iltalehti.fi/ralli/2016012821031994_ri.shtml
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Nyt kun Rovanperä on saanut medianäkyvyyttä ja sponsoreita, niin olisi järkevää vetääntyä vuodeksi tai pariksi lähinnä vai harjoittelemaan, koska Kalle ei ole tällä hetkellä valmis nousemaan kansainväliselle huipulle ja saman sarjan uudelleen ajaminen ei ole mitenkään paras ratkaisu.
Justiinsa joo. Vuoden kilpailutauko varmasti motivoi ja kehittää... Parasta treeniä on kilvan ajo. En näkisi minkään testi ek:n jauhamisen kehittävän tuossa vaiheessa. Sitähän hän on jo tehnyt jostain 8 vuotiaasta saakka.
Eikä ne sponsoritkaan loputtomiin odottele.
Ajelisi nyt sitten vaikka Latviassa niin kauan kunnes ikä riittää Englannin kisoihin. Sieltä sitten uusia haasteita, uusia erikoiskokeita ja olosuhteita.
Tuossa vaiheessa pääasia että mielenkiinto lajiin säilyy.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Käsittääkseni isä-Harri oli kuljettajana Toni Gardemeisterin kanssa semmonen takapiru Tommi Mäkisen takana..
 
Ylös