Lakipykälien puolesta suomalainen ajokortti on pätevä kaikissa EU-maissa ja oletettavasti myös Britanniassa. Toinen juttu sitten on mitä sanoo FIA:n säädökset asiasta. Eli voisin kuvitella että Roviksella olisi kortin saatuaan mahdollisuus sen puolesta ajaa kaikissa EU-alueella ajettavissa ralleissa. Mutta jos ei joku tallipäällikkö tule tarjoamaan suoraa WRC-sopimusta, niin ajelee muutaman MM-rallin ja BRC-sarjan.Ei saa ajaa ihan kaikkialla vaikka kortti olisikin taskussa. Tän päivän Keskisuomalaisessa oli Kallen haastattelua ja totesi että näillä näkymin ajaa 5-6 MM-rallia ja sen lisäksi BRC:n. Suomessa toki saa ajaa kun tänne se erikoislupa on sanottu ja saatu. Eli on maita missä ei saa alle 18v ajaa vaikka sulla ajokortti olisikin...
Noistakaan ralleista Kalle ei tule varmasti ajamaan kaikkia vielä ensi vuonna mikäli aikoo Englannin mestaruussarjaa kiertää.Rovanperän ensikauden MM-rallit voisi olla Meksiko, Argentiina, Jyväskylä, Katalonia, Wales ja Australia toki riippuen siitä mitkä rallit on ensi vuonna loppukaudesta.
Tämän vuoden kalentereilla olisi mennyt Argentiinan päälle Pirelli-Ralli, ei muita esteitä.Noistakaan ralleista Kalle ei tule varmasti ajamaan kaikkia vielä ensi vuonna mikäli aikoo Englannin mestaruussarjaa kiertää.
Kuvitella voi ihan mitä haluaa, mutta kuten delorean tuossa aiemmin jo totesi, on kortti Suomessa erikoisluvalla anottu, eikä siten tasavertainen ns.normikorttien kanssa. Eihän tavallisella I-vaiheen kortillakaan saa ajaa muualla, kuin pohjoismaissa. Vasta II-vaiheen suorittamisen jälkeen on pystynyt ns.normilapulla ajamaan EU:n alueella. Jopa EU-maissa on omat lakipykälät, jotka voivat määritellä esimerkiksi ajokortin ala-ikärajan. Eiväthän esimerkiksi brittikuljettajat ole voineet ajaa EU-maissa alaikäisinä, vaikka heillä olisi ollut oman maansa ajokortti.Lakipykälien puolesta suomalainen ajokortti on pätevä kaikissa EU-maissa ja oletettavasti myös Britanniassa. Toinen juttu sitten on mitä sanoo FIA:n säädökset asiasta. Eli voisin kuvitella että Roviksella olisi kortin saatuaan mahdollisuus sen puolesta ajaa kaikissa EU-alueella ajettavissa ralleissa. Mutta jos ei joku tallipäällikkö tule tarjoamaan suoraa WRC-sopimusta, niin ajelee muutaman MM-rallin ja BRC-sarjan.
Ei ollut nyt mutta viinipullon oon siltä kyllä ostanut... Mut mikä tuo sun pointti oli? Tuntemattomaltako poliisilta sitä olis pitänyt kysyä?Sehän tästä vieä puuttuikin että tuttu poliisi. Olisit kysässy oisko huumeita myydä.
Tutut poliisit ne tietää saako Australiassa ajaa rallia Suomalaisella ajokortilla.Ei ollut nyt mutta viinipullon oon siltä kyllä ostanut... Mut mikä tuo sun pointti oli? Tuntemattomaltako poliisilta sitä olis pitänyt kysyä?
Ei mun sitä siltä tartte kysyä kun tiedän muutenkin... Ausseissa ajokortti-ikä on 17v eli saa ajaa...Tutut poliisit ne tietää saako Australiassa ajaa rallia Suomalaisella ajokortilla.
En tiedä muiden maiden lakipykälistä, mutta suomalaisen poliisiviranomaisen kanta oli se, että suomalainen ajokortti kelpaa kaikkialla EU-maissa, aivan kuten EU-maissa myönnetty ajokortti on 100% kuranttia tavaraa Suomessa. Ja jos kaahaat korttisi hyllylle, niin myös ajokielto on voimassa kaikkialla EU-alueella. Tämän sisältöisen vastauksen sain, kun asiaa tiedustelin.Kuvitella voi ihan mitä haluaa, mutta kuten delorean tuossa aiemmin jo totesi, on kortti Suomessa erikoisluvalla anottu, eikä siten tasavertainen ns.normikorttien kanssa. Eihän tavallisella I-vaiheen kortillakaan saa ajaa muualla, kuin pohjoismaissa. Vasta II-vaiheen suorittamisen jälkeen on pystynyt ns.normilapulla ajamaan EU:n alueella. Jopa EU-maissa on omat lakipykälät, jotka voivat määritellä esimerkiksi ajokortin ala-ikärajan. Eiväthän esimerkiksi brittikuljettajat ole voineet ajaa EU-maissa alaikäisinä, vaikka heillä olisi ollut oman maansa ajokortti.
FIA säädökset ovat näissä keisseissä kaikista pienin ongelma, ne kun eivät ole lakipykäliä, vaan sääntöjä. Ja voisi KUVITELLA, että urheilulajin sääntöjen muuttaminen on hivenen helpompaa kuin jonkun maan lakipykälien muuttaminen.
Mikäs tätä brittimediaa vaivaa. Aina jonkinasteinen uho päälläBrittien rallimedia hehkuttaa Kallea jo ensi vuoden BRC:n suosikiksi ja yrittää kääntää tietty asian niinpäin, että paikallinen kuski, joka voittaa Kallen, pitäisi kelvata automaattisesti tallipomoille. :alppu: