Vuoden 2016 F1-autojen esittelyt/vertailut

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Suoraan ylhäältä Toro Rosso ei taatusti näytä yhtä nopeasti kapenevan kuin vaikka Ferrari, RB tai Mersu. Toro Rosso kieltämättä on alaosiltaan tosi kapea, mutta päällä on liikaa tavaraa.
Itse asiassa noista Jabsun linkkaamista kuvista takaosia pystyy analysoimaan paremmin kuin suoraan ylhäältä. Juuri se perän alaosa on ratkaisevin.

Toinen huomionarvoinen asia on, että pelkästään perän perusteella ei kannata tuomita autoja. Viime vuonna kaikki ja heidän koiransa tuomitsivat Ferrarin kuvien perusteella lihavaksi mopoksi, mutta niin vain vauhtia löytyi enemmän kuin moni uskalsi toivoa.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Kuvitteliko nyt joku oikeasti että Haasin autot paukuttelee henkseleitä siellä keskiryhmässä? Hyvä jos Manorille pärjäävät.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Adminille: pahoittelut, mut en nyt oikein tiedä mitä tarkoitat. Siis eikö saa editoida omaa postausta vai quotata muiden posteja? En ymmärrä mitä olen tehnyt väärin. Onko Reply with quoten painamisessa jokin rajoitus vai mitä ihmettä? Ei millään pahalla mut en nyt täysin ymmärrä tilannetta.

edit. Miksi viimeinen varoitus kun ensimmäistäkään ei ole tullut, paitsi nyt. Ja teinkö nyt jonkun virheen?

Haluan vain mielenkiintoista depattia aiheesta, en häiriköidä. Joten pahoittelut jos olen jotenkin käyttäytynyt väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Adminille: pahoittelut, mut en nyt oikein tiedä mitä tarkoitat. Siis eikö saa editoida omaa postausta vai quotata muiden posteja? En ymmärrä mitä olen tehnyt väärin. Onko Reply with quoten painamisessa jokin rajoitus vai mitä ihmettä? Ei millään pahalla mut en nyt täysin ymmärrä tilannetta.

edit. Miksi viimeinen varoitus kun ensimmäistäkään ei ole tullut, paitsi nyt. Ja teinkö nyt jonkun virheen?

Haluan vain mielenkiintoista depattia aiheesta, en häiriköidä. Joten pahoittelut jos olen jotenkin käyttäytynyt väärin.
Kun quottaat jotakin, niin se quottaus tulee olla raamien sisällä, kuten yllä. Muuten kukaan ei tiedä skrollaamatta, missä alkaa oma teksti.

Kuvat voi ja pitää poistaa quotesta, kuten Rennqeist Terveiset moderaattoreilta-toikissa ohjasi.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Ompa Jabsulta hieno kooste postaus #247
Jossain vaihessa tuntui siltä että tämän vuoden autot on kuin samasta puusta veistetyt. Mutta on hieno huomata että tarkemmin katsottuna noissa ei ole keskenään oikeastaan mitään samaa. :)
Tämä jos joku on hieno juttu. Koska se tekee ehkä sen että autoista on tullut aikatavalla erillaiset siinä mielessä että kenen auto toimii paremmin milläkin radalla. Joten radalta toiselle mentäessä saattaa voima suhteet vaihtua.
Samaa mieltä, todella erilaisia autoja ja se lämmittää kyllä mieltä. Ehkä kisoissakin on tosiaan variaatioita samaan malliin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Kuvitteliko nyt joku oikeasti että Haasin autot paukuttelee henkseleitä siellä keskiryhmässä? Hyvä jos Manorille pärjäävät.
Itse uskon, että voisi olla Manor - Sauber/Mahdollisesti Renault-tallien välissä. Loppukaudesta jopa lähempänä Sauberia, koska HAAS pitäisi olla kohtuu vakavasti mukana ja Ferrarin uusin voimayksikkö sekä tietotaidon siirtoa. Samoin Manor ei ole ikinään pystynyt valmistatutumaan yhteenkään kauteen ilman taloushuolia. Toki en tiedä tarkalleen HAASinkaan talouspohjaa, mutta vaikuttaa paremmalta. HAAS valmistautui huolellisesti tähän kauteen, joten siksi uskomukseni on sijoitus Sauberin takana.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Kun quottaat jotakin, niin se quottaus tulee olla raamien sisällä, kuten yllä. Muuten kukaan ei tiedä skrollaamatta, missä alkaa oma teksti.

Kuvat voi ja pitää poistaa quotesta, kuten Rennqeist Terveiset moderaattoreilta-toikissa ohjasi.
Voiko jonkun toisen postaamaa kuvaa näyttää, mikäli se on relevanttia, kuten tuossa yllä Haas/Ferrari-tapauksessa?
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Itse asiassa noista Jabsun linkkaamista kuvista takaosia pystyy analysoimaan paremmin kuin suoraan ylhäältä. Juuri se perän alaosa on ratkaisevin.

Toinen huomionarvoinen asia on, että pelkästään perän perusteella ei kannata tuomita autoja. Viime vuonna kaikki ja heidän koiransa tuomitsivat Ferrarin kuvien perusteella lihavaksi mopoksi, mutta niin vain vauhtia löytyi enemmän kuin moni uskalsi toivoa.
Ajan ideaa, että nähtävästi varsinkin tänä vuonna kuvakulma aikalailla määrittelee milloin mikäkin auto näyttää "optimaalisimmalta". Se on suorastaan ihan pienestä kuvakulman muutoksesta kiinni.

Toro Rossohan oli Mclarenin kanssa tämän ei-matala-vaan-hoikka -konstruksion edelläkävijöitä viime vuonna. Pelkäämpä, että Toro on mennyt tänä vuonna hieman liian pitkälle filosofiassaan -mut mut se on vaan mun mielipide. Viime vuonna RB:llä oli toisinaan ja useinkin tekemistä Toron kanssa. Näin ei tule käymään tänä vuonna veikkaan kun olen tavis.

Perän alaosan ratkaisevuudesta olen aikalailla samaa mieltä, mutta silloinhan Williams olisi ruudukon ylivertaisesti huonoin auto -ainakin siltä osin. Ferrarillakin on ponttoonien pyöreydestä johtuen muutakin ajatusta kuin vain se alaosa -joka toki nyt on mallillaan. Edelleen ihmetyttää tuo RB:n kaksiosainen perä. ensin mennän alas ja sit tulee nyppylä ja uudestaan alas. Mersussa on vähän samaa, mutta mua ei miellytä mesen epämuotoiltu alaosa.

edit. En mä ainakaan tuominnut viime vuoden Ferraria, koska siinä oli Allisonin jo Lotus-ajoilta hallittuja perusratkaisuja ponttoonien osalta. Eihän se kaunein/hoikin ollut, mutta sellanen Allison-perusvarma. Ja ylitti kieltämättä odotukset, ehkä todella kovasti parantuneen voimayksikön ansiosta myös.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Kuten todettua, perän vertailu suoraan ylhäältäpäin ei kerro juurikaan mitään. Merkitystä on lähinnä sillä, miten ponttoonit kapenevat alaosasta lähellä pohjalevyä.

Omaan silmään RB on jopa yllättävän pullean näköinen. Haas näyttää hitaalla.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Samaa mieltä rohvessorin kanssa. Sillä erotuksella, että pelkästään alaosan kapoisuus ei ratkaise, vaan kokonaisuus. Ja niitä kokonaisuuksia on nyt nähty todella paljon erilaisia. Tarkoitan siis ponttoonien/perän kokonaisuuksia.

Sitten on vielä mielenkiintoisia keularatkaisuja, kuten Mäcin särmikäs ratkaisu, melkein kaikkien muiden perus-nenäratkaisu, ja mersun/Renoon kapea nenä. Ja sitten etusiivet on kans asia erikseen; varsin tymäkkää härpäkettä riittää mut kaikilla tietysti erilaisia, varsinkin Williamsilla ja Ferrarilla.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Haluaisin nähdä kuvan kaikista suoraan takaviistosta niin että perän rakenne näkyy kokonaisuutena.
Jotenkin näyttää siltä että Mersun ja Ferrarin välillä näyttää olevan aikalailla eroa.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Itse uskon, että voisi olla Manor - Sauber/Mahdollisesti Renault-tallien välissä. Loppukaudesta jopa lähempänä Sauberia, koska HAAS pitäisi olla kohtuu vakavasti mukana ja Ferrarin uusin voimayksikkö sekä tietotaidon siirtoa. Samoin Manor ei ole ikinään pystynyt valmistatutumaan yhteenkään kauteen ilman taloushuolia. Toki en tiedä tarkalleen HAASinkaan talouspohjaa, mutta vaikuttaa paremmalta. HAAS valmistautui huolellisesti tähän kauteen, joten siksi uskomukseni on sijoitus Sauberin takana.
Haasista tulee melko väkisinkin mieleen tämä Virginin ihmemies joka tuli henkselit paukkuen sarjaan ja luikki sitten häntä koipien välissä pois tyyliin, ei se nyt niin helppoa ollutkaan. Mutta sehän oli pelkkä bisnesmies, ja Gene Haas on kaiketi moottoriurheilumiehiä + Ferrarin tuki konkrettinen tuki takana joten ehkä niillä on mahdollisuuksia ensi kaudella lyödä Manor, eli ex Virgin jos kaikki menee putkeen.:D
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Haluaisin nähdä kuvan kaikista suoraan takaviistosta niin että perän rakenne näkyy kokonaisuutena.
Jotenkin näyttää siltä että Mersun ja Ferrarin välillä näyttää olevan aikalailla eroa.
Tässä tallainen vertailu. Kyseessä ei kuitenkaan ole kauden 2014 Lotus :wink:

 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Hyvä kuva Jabsulta ja kyllähän siitä huomaa Mersun pienemmät röörit kuvakulmasta riippumatta.

Sen sijaan se, että Ferkku on suhteessa selkeästi eri vinkkelistä kuvattu(huomaa pakoputkesta ja jos keula olis 2x noi leveä niin olis superleveä :D), antaa täysin vääränlaisen käsityksen autojen eroista. Silti hyvää tai jopa huippua materiaalia Jabsu jälleen.:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
RedBullin innovatiivinen ohjain alustan etuosassa. Saa nähdä kauanko menee, kuin muissa autoissa samanlainen?

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Härpättimet lisääntyy. Lehtiharavat ponttoonien edessä.



 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
f1technicalin puolelta napattu kuva, aika mielenkiintoinen kollaasi
Näytä liitetiedosto 22345
Hyvin näkyy erot etenkin rungon muodossa nokan kohdalla ja noiden sivuponttoonien muodot.
Ferrarikaan ei näytä ihan niin "paksulta" tässä kuvakulmassa....
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Mäkki näyttää siltä että hyppää melkoisesti ylöspäin tänä vuonna. Jos pelkkiä ponttooneita katsoo niin on lähes samalla viivalla Mersun ja Ferrarin kanssa. Toro Rossosta semmoinen muistikuva että joka vuosi ne näyttää hyvältä ja nopealta, mutta totuus on ettei silti murra sinne ihan kärkeen.

Tietääkö joku muuten miksi Toro Rosson maalit on tuommoiset? Ei Red Bullin logoa edes? Testiväritys on varmasti, mutta miksi ei ole jotenkin sutattu siihen logoa?
 
Ylös