Onhan se totta, että näin jälkikäteen Henkan lahjakkuus on saanut vähän ylisuuret mittasuhteet. Mutta toisaalta MM-uransa alkuvuosina hän ei päässyt ajamaan huippukalustolla. Takavetoisella Opelilla ja Lanciallakin oli aika mahdotonta pärjätä nelivetoisia vastaan. Heti kun sai voittaja-auton eli Delta S4:n alleen, alkoi tulosta tulla. Deltan avauskisassa voitto RAC-85, heti perään Monte-86. Seuraavassa kisassa Ruotsissa jälleen johti, kunnes keskeytti tekniseen vikaan. Portugali peruuntui kärkimiesten osalta, Safarissa ei ollut mukana. Costa smeraldan EM-rallista voitto ja Korsikallakin ajoi ylivoimaisessa johdossa ennen onnettomuuttaan. Eli periaatteessa voitti kaikki kisat Deltalla, lukuunottamatta hänestä riippumattomia keskeytyksiä. Ennen tuota DeltaS4-aikaa ajoi toki aika vaihtelevasti. Välillä ajoi aivan hurmiossa huimia yksittäisiä aikoja takavetoisella, välillä taas tuli jatkuvia ulosajoja.
Henri Toivonen oli kiistatta nopea kuljettaja, mutta hän oli myös ailahteleva kuljettaja. Kovia pätkäaikoja syntyi ajoittain, mutta toisinaan taas syntyi tuhoa rajuissa ulosajoissa.
Tiedän sohaisevani muuraispesää, mutta silti.....Henri ei ollut nopein kuljettaja edes alkuvuodesta 1986. Käydään Delta S4 -kisat läpi. 1985 RAC:ssa Henkka oli nopea ja johti kisaa ennen ulosajoaan. Sitten johti Markku, joka Kielderissä lipsautti ulos. Eli Markun ulosajon myötä Henkka voitti RAC:n.
1986 Montessa Henkka oli nopea, mutta niin oli Timo Salonenkin. Lopulta Salosen voitto meni väärään rengasvalintaan. Ruotsissa Löysä runttasi kuudelle ensimmäiselle ek:lle pohjan, eroa Henkkaan kertyi minuutti. Seitsemännellä pätkällä Löysä joutui keskeyttämään, kiitos Peugeotin huollon tekemän virheen öljyjen lentäessä pakosarjalle. Ruotsissa Henkalla ei ollut mitään asiaa Löysän kyytiin.
Portugali jäi torsoksi. Ko. rallia ei voi oikein arvioida.
Korsikalla, kohtalokkaassa rallissa, kannattaa katsoa Löysän pätkäaikoja ennen hänelle harvinaista ulosajoa. Ei pyörinyt Henkka kahdeksikkoa Löysän ympärillä, ei todellakaan.
Olen tämän ennenkin sanonut ja sanon taas, vuosien 1985-1986 nopein kuljettaja oli Timo Salonen.
Henri on traagisen kohtalonsa vuoksi saanut myyttisen maineen. Henkka oli nopea ja lahjakas ilman muuta, mutta koskaan hän ei ollut MM-sarjan nopein.