Formula 1 - 2016 - kauden testit

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Ainoastaan ultapehmeä uutena ja pehmeimpänä seoksena mukaan, muuten kovuudet ovat samat. Renkaiden nopeudet riippuu täysin radasta. Catalunya on rankka rata renkaille, joten voisi luulla että pehmeän, superpehmeän ja ultrapehmeän välillä ei ole kovinkaan suuria eroja ylikuumenemisesta johtuen.
Ok. Eiköhän tuo ultrapehmeä Kataloniassakin jonkun verran nopeampi ole yhdellä kierroksella, mutta sen jälkeen alkaa varmaan sulamaan. Joskus luin jostain, että tämän vuoden renkaissa olisi uusi pintakerros renkaan sisällä, joka toisi renkaan uudestaan eloon (tosin ei yhtä nopeana kuin uusi rengas), kun sillä on ajettu tarpeeksi.

Nyt kun kysymään aloin niin kysytään vielä tätäkin: Onko Red Bullin Tag Heuer -moottorin kehitys täysin Renaultin varassa vai kehittävätkö he sitä joiltain osin myös itse? Kovin luottavaisia tuntuvat olevan moottorinkehitykseen, vaikka suhteet Renaultiin vaikuttavat edelleen viileiltä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
@RenaultSportF1

From our own special analysis (no tech. person involved), we think the car tried to tweet, realised it couldn't & reverted to smoke signals.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Montako kierrosta ovat kukin tänään ajaneet? Mistä näkee parhaiten?
Autosport Livestä tykkään muuten, mutta eivät näytä kierrosmääriä kuin satunnaisesti.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Manorin aika kyllä hämmästyttää. Ajettu softilla kun Vettel esim. ultra-softilla. Samoilla renkailla voisi laskea, että ero ehkä noin 2 sekuntia jos 0,5s per seos nopeutuisi tuosta. Toki voi olla helvetin tyhjä tankki, mutta silti yllättävän kova. Oliskohan viimein se vuosi kun Manor ottaa harppauksen kohti muita autoja. Toisi kisoihinkin enemmän tapahtumia. Vaikka olisi tyhjä tankki, ei Manor näin hyvin ole muistaakseni testeissä aiemmin pärjännyt.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Manorin aika kyllä hämmästyttää. Ajettu softilla kun Vettel esim. ultra-softilla. Samoilla renkailla voisi laskea, että ero ehkä noin 2 sekuntia jos 0,5s per seos nopeutuisi tuosta. Toki voi olla helvetin tyhjä tankki, mutta silti yllättävän kova. Oliskohan viimein se vuosi kun Manor ottaa harppauksen kohti muita autoja. Toisi kisoihinkin enemmän tapahtumia. Vaikka olisi tyhjä tankki, ei Manor näin hyvin ole muistaakseni testeissä aiemmin pärjännyt.
Viime vuonna eivät testanneet ollenkaan eivätkä päässeet mukaan edes ensimmäiseen kisaan niin siitä on helppo parantaa :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos haluaa jotenkin arvioida kierrosaikoja, niin on varmaan hyvä katsoa tuota Sauberia. Viime vuoden autolla nyt softeilla 1.25,2. Eroa Mersuun oli jo viime vuonna yli 2 sekuntia per kierros, nyt voi varmaan huoletta heittää lonkalta että 3 sekuntia. 1.22,2 ja siitä vielä softeista supersoftin kautta ultrasofteiksi niin aletaan olla jossain 1.21 paikkeilla. Tietty silkkaa spekulointia.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:22.810 93
2. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:23.525 +0.715 110
3. Sergio Perez Force India 1:23.650 +0.840 68
4. Nico Rosberg Mercedes 1:24.867 +2.057 145
5. Marcus Ericsson Sauber 1:25.237 +2.427 88
6. Valtteri Bottas Willliams 1:25.872 +3.062 102
7. Pascal Wehrlein Manor F1 1:25.925 +3.115 46
8. Fernando Alonso McLaren 1:26.082 +3.272 102
9. Jolyon Palmer Renault 1:26.189 +3.379 42
10. Esteban Gutierrez Haas F1 1:26.685 +3.875 51
11. Max Verstappen Toro Rosso 1:27.211 +4.401 104
Hyvin on kaikki kuitenkin saaneet kierroksia alle tällekkin päivää.
Ferrarin vauhti näyttää hyvältä, vaikka ei saa ensimmäisten testien aikana innostua..
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onkos missään näkynyt lähikuvaa Haasin/Dallaran etusiipipatentista? Tälle päivälle nokkaa vahvistettiin väliaikaisella ratkaisulla:
The solution [for Tuesday's testing] was to take the two little down struts where the aluminium is and put straps around them and put screws perpendicular to the axis, so instead of having screws that go straight down, we have screws that are perpendicular.
Lisää täällä: http://www.gpupdate.net/en/f1-news/335901/haas-still-needs-permanent-wing-fix/
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Manor vaikuttaa yllättävän kilpailukykyiseltä, jos tuota aikaa ei ole aivan kevyellä autolla ja tuoreilla pehmeillä renkailla paukutettu.
Siel on tosiaan huippusuunnittelija Nic Tombazis, joka kynäili vuoden 2001-2004 ferrarit ja 2005 mclarenin aeron, niin ei ihme jos edistystä tapahtuu. Lisäksi sinne tuli joku vanhan liiton organisoija-hahmo, en muista nimeä, ei kai Pat Symonds kuitenkaan?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
Siel on tosiaan huippusuunnittelija Nic Tombazis, joka kynäili vuoden 2001-2004 ferrarit ja 2005 mclarenin aeron, niin ei ihme jos edistystä tapahtuu. Lisäksi sinne tuli joku vanhan liiton organisoija-hahmo, en muista nimeä, ei kai Pat Symonds kuitenkaan?
Saahan siellä olla vaikka Mersun suunnitteluryhmä, mutta ei se takaa hyvää autoa vielä. Caterhamillakin oli suht nimekäs suunnitteluporras ja lopputulos oli mitä oli. Budjetti pitää olla kohdillaan. Toisaalta Toro Rosso on onnistunut tekemään vuodesta toiseen pienellä budjetilla ilman nimimiehiä hyviä autoja.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4518
Saahan siellä olla vaikka Mersun suunnitteluryhmä, mutta ei se takaa hyvää autoa vielä. Caterhamillakin oli suht nimekäs suunnitteluporras ja lopputulos oli mitä oli. Budjetti pitää olla kohdillaan. Toisaalta Toro Rosso on onnistunut tekemään vuodesta toiseen pienellä budjetilla ilman nimimiehiä hyviä autoja.
Minardin perintö auttaa tässä

1. Titanium vaihdelaatikko
1. vaihdelaatikko johon oli integroitu takajousitus jne.

Pienen tallin piti olla innovaativinen...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4518
Williams näyttää umpisurkealta (joka ei ihme, jo 3. sukupolven sama saippualaatikko), Manor samoilla renkailla vain 0.3s hitaampi. Yrittävät edelleen samalla ideologialla eli vähäisellä vastuksella suuret huippunopeudet, auto ei tuota riittävästi downforcea, top 10. voi tehdä tiukkaa tällä kaudella aika-ajossa. Intian voima on mennyt eteenpäin, Red Bull, Mclaren ja Haaskin nopeampi. Ok. ei heitetä kirvestä vielä kaivoon mutta suunta on gridissa alaspäin. Valtteri nyt on korkea aika katsella muita vaihtoehtoja!

Kun pehmeämmät vaihdetiin päivällä alle, Valtterin aika parani vain marginaalisesti pari kymmenystä.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Williams näyttää umpisurkealta (joka ei ihme, jo 3. sukupolven sama saippualaatikko), Manor samoilla renkailla vain 0.3s hitaampi. Yrittävät edelleen samalla ideologialla eli vähäisellä vastuksella suuret huippunopeudet, auto ei tuota riittävästi downforcea, top 10. voi tehdä tiukkaa tällä kaudella aika-ajossa. Intian voima on mennyt eteenpäin, Red Bull, Mclaren ja Haaskin nopeampi. Ok. ei heitetä kirvestä vielä kaivoon mutta suunta on gridissa alaspäin. Valtteri nyt on korkea aika katsella muita vaihtoehtoja!

Kun pehmeämmät vaihdetiin päivällä alle, Valtterin aika parani vain marginaalisesti pari kymmenystä.
Valtterin haastattelun perusteella ovat menneet selvästi eteenpäin. Tuskin vielä edes yrittivät nopeaa kierrosta, joten eiköhän siellä ole reservissä vauhtia. Olen kuitenkin samaa mieltä, että Valtterin tulee siirtyä parempaan talliin, jos mestaruudesta haluaa ajaa. Tuskin Williams tulee tänäkään vuonna Mersua tai Ferraria haastamaan.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Taisi Vettel ajaa tankin tarkoituksella tyhjäksi, kun Ferrari hyytyi lopussa tienvarteen.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Saahan siellä olla vaikka Mersun suunnitteluryhmä, mutta ei se takaa hyvää autoa vielä. Caterhamillakin oli suht nimekäs suunnitteluporras ja lopputulos oli mitä oli. Budjetti pitää olla kohdillaan. Toisaalta Toro Rosso on onnistunut tekemään vuodesta toiseen pienellä budjetilla ilman nimimiehiä hyviä autoja.
No kyllä se suunnitteluryhmä aika pitkälti on analoginen budjetin kanssa. Laitetaan sinä ja minä suunnittelemaan autoa ja annetaan miljardi dollaria rahaa niin minkähänlainen vehje sieltä tulisi :) Juurikin ne huippusuunnittelijat toki budjetin avittamana ovat tehneet niitä dominanssiautoja. Caterhamilla oli Gascoyne, joka piirteli viivoja viskipullo kädessä(karrikoiden), yhden auton ihme (Renault 2004 muistaakseni) ja kenkää sai kun oli kuulema laiska ja vixxumainen kaveri, sit Toyotalle huippuresursseilla -ei mitään tulosta. Tombazis on pikkasen eri luokan inssi, kuten cv-kertoo, sanotaan nyt vielä uudelleen vuoden 2001-2004 Ferrarit, kesken kauden tosin 2004 tuli ja korjas surkean mclarenin voittokantaan ja 2005 aeron kaikki tietää, sitten meni ja korjasi Ferrarin 2006 pohjalevyn uuteen uskoon ja auto lähti lentämään. Mun mielestä aliarvostettu tyyppi kun kaikki kohkaa vaan Neweystä, joka ei saanut ainakaan yhtä nopealla tahdilla RB:stä sinne siirryttyään vuonna 2006 mitään aikaiseksi ennen vuotta 2009.

edit. Toro Rossosta. Entäs Williams?
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Williams näyttää umpisurkealta (joka ei ihme, jo 3. sukupolven sama saippualaatikko), Manor samoilla renkailla vain 0.3s hitaampi. Yrittävät edelleen samalla ideologialla eli vähäisellä vastuksella suuret huippunopeudet, auto ei tuota riittävästi downforcea, top 10. voi tehdä tiukkaa tällä kaudella aika-ajossa. Intian voima on mennyt eteenpäin, Red Bull, Mclaren ja Haaskin nopeampi. Ok. ei heitetä kirvestä vielä kaivoon mutta suunta on gridissa alaspäin. Valtteri nyt on korkea aika katsella muita vaihtoehtoja!

Kun pehmeämmät vaihdetiin päivällä alle, Valtterin aika parani vain marginaalisesti pari kymmenystä.
Williamsin ongelma ei ole ollut lainkaan downforce vaan mekaaninen pito. Williams on nimenomaan toiminut 'downforceradoilla' kuten Silverstone, Barcelona. Tiimillä on ollut ihan omat ohjelmansa testeissä, ihan samalla tavalla kuin ovat tehneet kilpailuiden harkoissakin. Eikä Williams mikään saippualaatikko ole. Paljon tiukempi paketti kuin viime vuonna, eikä häviä tässä suurille talleille.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Williamsin ongelma ei ole ollut lainkaan downforce vaan mekaaninen pito. Williams on nimenomaan toiminut 'downforceradoilla' kuten Silverstone, Barcelona. Tiimillä on ollut ihan omat ohjelmansa testeissä, ihan samalla tavalla kuin ovat tehneet kilpailuiden harkoissakin. Eikä Williams mikään saippualaatikko ole. Paljon tiukempi paketti kuin viime vuonna, eikä häviä tässä suurille talleille.
Komppaan, että Williamsin ongelma on mekaaninen pito(tai sen puute). Mutta siinä olen samaa mieltä sinulle vastanneen kanssa, että Williams on kolmannen sukupolven auto, joka ehkä kuvissa näyttää Martiniväritykseillä mediasexyltä, mutta on aivan erilainen - joku voisi jopa sanoa wanhanaikainen - kuin ns. uuden sukupolven autot on. Katsotaan nyt riittäkö se vielä tällä kaudella ja kuinka pitkään. Mutta viimeistään ensi kaudelle täytyy tehdä revoluutio, ei evoluutiota.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
No kyllä se suunnitteluryhmä aika pitkälti on analoginen budjetin kanssa. Laitetaan sinä ja minä suunnittelemaan autoa ja annetaan miljardi dollaria rahaa niin minkähänlainen vehje sieltä tulisi :) Juurikin ne huippusuunnittelijat toki budjetin avittamana ovat tehneet niitä dominanssiautoja. Caterhamilla oli Gascoyne, joka piirteli viivoja viskipullo kädessä(karrikoiden), yhden auton ihme (Renault 2004 muistaakseni) ja kenkää sai kun oli kuulema laiska ja vixxumainen kaveri, sit Toyotalle huippuresursseilla -ei mitään tulosta. Tombazis on pikkasen eri luokan inssi, kuten cv-kertoo, sanotaan nyt vielä uudelleen vuoden 2001-2004 Ferrarit, kesken kauden tosin 2004 tuli ja korjas surkean mclarenin voittokantaan ja 2005 aeron kaikki tietää, sitten meni ja korjasi Ferrarin 2006 pohjalevyn uuteen uskoon ja auto lähti lentämään. Mun mielestä aliarvostettu tyyppi kun kaikki kohkaa vaan Neweystä, joka ei saanut ainakaan yhtä nopealla tahdilla RB:stä sinne siirryttyään vuonna 2006 mitään aikaiseksi ennen vuotta 2009.

edit. Toro Rossosta. Entäs Williams?
Gascoyne ei tainnut suunnittella (tai paremminkin veti suunnitteluryhmää) kuin ensimmäisen Caterhamin, joka oli Lotus silloin. Olihan siellä Mark Smith ja John Iley esimerkiksi. Kumpikaan ei saanut mitään aikaan Caterhamilla, vaikka olivat / ovat ihan hyvässä maineessa. Siis en väitä, etteikö Tombazis olisi hyvä jannu. Epäilen vaan, ettei Manorin budjetilla hirveästi tehdä aikaseksi. Lienee todella rajalliset rahat. Toki hyvä suunnittelija voi juurikin kompensoida. Mietinkin, että onko näillä nimekkäillä herroilla sitten vaikeuksia sopeutua pieniin talleihin, koska ei voi enää ihan joka asiaa toteuttaa. Ovatko Toro Rosson suunnittelujohto oppinut pelamaan tiukoilla rahamäärillä.

Siitä olen samaa mieltä, että Newey on kyllä yliarvostettu kaveri. Edelleen en usko yhden miehen suunnitteluylivoimaan. Se on tiimi, josta alaiset viskoo ideoita pomoille, jotka korjaa potin julkisuudessa. En heitä epäilyksiä Neweyn ylle, mutta itse uskon että monet ideat eivät ole edes Neweyn kädestä, mitä puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös