Formula 1 - 2016 - kauden testit

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi sittenkin radalle. Vaihdelaatikkomurheet selätetty (toivottavasti).
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Testit päättyivät 18.48 punaisiin lippuihin. Magnussen ajoi ulos radalta.

Lopputulokset:

1. Rosberg Mercedes W07 1:23.022 82 ● PIT
2. Bottas Willliams FW38 1:23.229 +0.207 123 ● PIT
3. Alonso McLaren MP4-31 1:24.735 +1.713 91 ● PIT
4. Räikkönen Ferrari SF16-H 1:24.836 +1.814 70 ● PIT
5. Kvyat Red Bull Racing RB12 1:25.049 +2.027 68 ● PIT
6. Hamilton Mercedes W07 1:25.051 +2.029 88 ● PIT
7. Verstappen Toro Rosso STR11 1:25.176 +2.154 143 ● PIT
8. Hülkenberg Force India VJM09 1:25.336 +2.314 120 ● PIT
9. Nasr Sauber C35 1:25.493 +2.471 102 ● PIT
10. Magnussen Renault RS16 1:25.760 +2.738 118 ● PIT
11. Gutierrez Haas F1 VF-16 1:26.661 +3.639 23 ● PIT
12. Haryanto Manor F1 MRT05 1:27.625 +4.603 42 ● PIT
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Se on ihan sama mitä muut sanoo mut kyl tää pahasti näyttää siltä, et Mersu vie ja muut vikisee kuten viimekauden lopulla. Näin se on.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Täytyy mennä luotettavuuden kustannuksella jos aikoo tosissaan haastaa mersua ja tehdä isoja hyppäyksiä suorituskyvyssä. Luotetttavuutta kumminkin on helpompi parantaa kuin suorituskykyä. Mestaruustaistelulle toki on huono jos alkukaudesta häviää pisteitä luotettavuusongelmien takia..
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se on ihan sama mitä muut sanoo mut kyl tää pahasti näyttää siltä, et Mersu vie ja muut vikisee kuten viimekauden lopulla. Näin se on.
Tää on helppo arvaus parin viime kauden perusteella. Jos mitään tietoa ei olisi edellisistä kausista, olisi erittäin hankalaa ennustaa tulevaa kautta nyt nähtyjen testien perusteella. Ainoastaan selvä asia on että Mersu on luotettava.

Nico sanoi että yrittivät tänään oikeaa aika-ajokierrosta. En usko tuon täysin pitävän paikkaansa, mutta jos pitää niin hyvälle näyttää muiden tiimien kannalta. Bottas jäi Nicon ajasta samoilla renkailla 0,550s, viime vuoden aika-ajossa Bottas jäi Nicon paalupaikasta 1 s. Williams siis olisi jo ottanut Mersua tällä radalla 0,5s kiinni. Ferrarilta ei ole vielä nähty kunnon puristusta. Ferrarin autokin on vielä keskeneräinen. ajavat vielä viime vuotisilla etu- ja takasiivillä, myös monkeys seat on puuttunut kaikilta testipäiviltä. Ferrariin on siis vielä odotettavissa lisävauhtia kunhan tuovat kaikki 2016 osat autoonsa.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Olisko ollut AMuS:n sivuilla analyysiaä että Mersun ja Ferrarin viime vuotinen ero n. 0,8 sekkaa olis kaventunut n. 0,4 sekkaan ensimmäisen testiviikon mukaan. Perustuen GPS dataan. No tällä viikolla Ferrarilta pitäis tulla tämän vuotinen uusi aero-paketti. Jos se toimii toivotulla tavalla ja vauhti kasvais muutamalla kympillä niin sittenhän saattais tulla kisa kaudesta mielenkiintoista. Ei voi kuin vaan toivoa että tuo uusi aero paketti toimis ja koko kausia nähtäis tiukkaa vääntöä neljän auton kesken. :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Rohkasevaa puhetta Räikköseltä.

http://www.motorsport.com/f1/news/raikkonen-testing-breakdowns-are-no-concern-676656/

Ferrari driver Kimi Raikkonen admitted that the reliability of the new SF16-H "could be better", but stressed that stoppages in testing were nothing unusual.

Raikkonen has his mileage limited by reliability woes on two of his three pre-season testing days so far, his car suffering a fuel pump failure during week one and a gearbox issue on Tuesday.

"Obviously, it could be slightly better at this point - but it's testing and the purpose of testing is to try things," Raikkonen said after his Tuesday run, having finished the day fourth overall.

"If something breaks and we have an issue, we can fix it, we still have time. Every year it's the same story, at least as far as I can remember from, the past - you push, push, push and then, if you have an issue, you plan to fix it.

"So am I concerned? Not really."
No point in trying to guess Melbourne form

Faced with questions over Ferrari's chances to match lofty pre-season expectations, the Finn was adamant that making any current estimates over Melbourne pace was a futile exercise.

"Nobody knows. It's pointless to start guessing what will happen. We'll know in a short time," he said.

"The car feels good - but, just talking lap times here, we have no idea what everybody's doing. We know what we're doing and we're quite happy how the car is handling, how it's running."

Asked specifically about how he expects Ferrari to stack up to Mercedes, he continued: "You can [guess] but I don't see the point of that.

"I have no idea what [Mercedes] are doing. They don't know what we are doing.

"I think we will be more or less where we want to be, but we will see."
 

Erektio Erkki

Member
Liittynyt
18.2.2016
Viestit
21
En haluaisi heittää kirvestä kaivoon mutta en usko että voimasuhteet tulee paljoa muuttumaan. Erot ovat ehkä hieman pienemmät kuin viime kaudella mutta kyllä tästä pojat pitkä kausi tulee, ainakin Ferrari fanin näkökulmasta.. Tuo testauksen kieltäminen ja sääntöjen rajaaminen on aiheuttanut sen että voimasuhteet tulevat pysymään enemmän tai vähemmän samoina läpi kauden. Ennen oli toisin kun Ferrarikin ajoi kahdella autolla testiä lähes kellon ympäri. Nykyinen tekniikka taas on niin monimutkaista että mitään ihmeellistä kehitystä muuhun kuin luotettavuuteen ei ole mahdollista tehdä edes 6kk aikana. McLarenin viime kausi on tästä paras esimerkki.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Auto motor und sportin uutisessa oli juttua, että Ferrarin uudessa moottorissa on ongelmia liian kovan tärinän kanssa, joka on pakottanut ajamaan haluttua pienemmillä tehoilla. Korjattu moottoriversio saattaa kuitenkin olla jo tänään käytössä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Täytyy mennä luotettavuuden kustannuksella jos aikoo tosissaan haastaa mersua ja tehdä isoja hyppäyksiä suorituskyvyssä. Luotetttavuutta kumminkin on helpompi parantaa kuin suorituskykyä. Mestaruustaistelulle toki on huono jos alkukaudesta häviää pisteitä luotettavuusongelmien takia..
Tuota oon kyllä itekin ihmetelly, että mitä tekevät erilailla ja paremmin Mersulla???

Mersu on ajanut lähes joka päivä samanlaisella ohjelmalla eli PALJON kierroksia. Joka päivä tallina eniten kierroksia kait edelleen?
Kun muut ajaa enemmän katkonaisia pätkiä... Onko syynä sitten luotettavuusasiat, järjestelmien tsekkaus vaiko asetusten hakeminen, niin jostain syystä Mersun ei tarvi odotella varikolla mitään. :confused:

Onko Mersu siis keksinyt miten tehdä enemmän tehtaalla, esim. järjestelmä tsekkauksia, joita Williamsin Symonds esim sanoi olevan sivukaupalla ratatesteihin...?? Tai onko Mersulla perussäädöt tehty jo tehtaalla?? Vaikka eipä sitä säätötyötä muutkaan kait paljoa vielä tee, esim. Kimi on sanonut ettei ekalla viikolla kait säädetty autoa vielä ollenkaan tms...

Mutta jostain Mersun tuplakilometrit tulee. Jotenkin en usko että se olisi pelkästään luotettavuus.
Ai niin, Mersu ei ole tainnut ajaa sensorikatiskoilla ollenkaan. Eli senkin puolen jotenkin osaavat ilman ratatestiä! :confused::confused:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voimasuhteet testeissä

Kirveet lentelee ja mieli on maassa - syynä tietenkin Mersu.

Ei vielä luovuteta. Kuten edellä moni hyvin on tuonut esiin. :thumbup:

Tää on helppo arvaus parin viime kauden perusteella. Jos mitään tietoa ei olisi edellisistä kausista, olisi erittäin hankalaa ennustaa tulevaa kautta nyt nähtyjen testien perusteella. Ainoastaan selvä asia on että Mersu on luotettava.

Nico sanoi että yrittivät tänään oikeaa aika-ajokierrosta. En usko tuon täysin pitävän paikkaansa, mutta jos pitää niin hyvälle näyttää muiden tiimien kannalta. Bottas jäi Nicon ajasta samoilla renkailla 0,550s, viime vuoden aika-ajossa Bottas jäi Nicon paalupaikasta 1 s. Williams siis olisi jo ottanut Mersua tällä radalla 0,5s kiinni. Ferrarilta ei ole vielä nähty kunnon puristusta. Ferrarin autokin on vielä keskeneräinen. ajavat vielä viime vuotisilla etu- ja takasiivillä, myös monkeys seat on puuttunut kaikilta testipäiviltä. Ferrariin on siis vielä odotettavissa lisävauhtia kunhan tuovat kaikki 2016 osat autoonsa.
Tuo on erittäin totta. Mersu on tuonut päivästä kaksi vai kolme alkaen jotain uutta autoon joka päivä. Ferrari ei ole tainnut muuttaa autoa vielä kertaakaan testien alun jälkeen. Filosofia tai aikataulu eroja. Joka tapauksessa on selvää, että Mersu on jo näyttänyt paljon paljon enemmän uusia juttuja autostaan kuin kukaan muu. Tämä ei toki tarkoita että Mersu jäisi yhtäkkiä paikalleen, mutta on realistista odottaa muilta jonkinlaista suorituskykyhyppyä Mersuun nähden vielä ennen kauden alkua. Osalla se voi toki olla negatiivinenkin, jos uusittu aero ei toimikaan halutusti...

Olisko ollut AMuS:n sivuilla analyysiaä että Mersun ja Ferrarin viime vuotinen ero n. 0,8 sekkaa olis kaventunut n. 0,4 sekkaan ensimmäisen testiviikon mukaan. Perustuen GPS dataan. No tällä viikolla Ferrarilta pitäis tulla tämän vuotinen uusi aero-paketti. Jos se toimii toivotulla tavalla ja vauhti kasvais muutamalla kympillä niin sittenhän saattais tulla kisa kaudesta mielenkiintoista. Ei voi kuin vaan toivoa että tuo uusi aero paketti toimis ja koko kausia nähtäis tiukkaa vääntöä neljän auton kesken. :)
Josko Nicon eilinen aika-ajoveto ei vielä 100%:nen ollut, mutta uskoisin sen olleen toistaiseksi totisin veto. Mahtoko olla vielä niin, että esim. Vettelin viime viikon US-kumeilla ajama pohja ei edes tullut ekalta kierrokselta? Muistelisin näin. Muutoinkin esim. FI Hulkin ajamana pääsi parin kympän päähän Vettelin aikaa kovemmilla renkailla. Sitten on vielä se eilen keskusteltu mikä rengas on lopulta nopein Barcelonassa...

Auto motor und sportin uutisessa oli juttua, että Ferrarin uudessa moottorissa on ongelmia liian kovan tärinän kanssa, joka on pakottanut ajamaan haluttua pienemmillä tehoilla. Korjattu moottoriversio saattaa kuitenkin olla jo tänään käytössä.
Tämä selittäisi suoranopeuksia, joissa Ferrari on ollut perässä Mersua. Toki asiaan voi olla monta muutakin syytä.


Vielä jaksan uskoa, edessä on mielenkiintoisin kausi V6-hybridi aikakaudella. :thumbup::thumbup:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mersu ajoi jo viime vuonna selvästi muita enemmän. Ehkä kyse on vain erilaisesta lähestymistavasta testaukseen.

Kyllä se Mersukin näitä käyttää.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuo on erittäin totta. Mersu on tuonut päivästä kaksi vai kolme alkaen jotain uutta autoon joka päivä. Ferrari ei ole tainnut muuttaa autoa vielä kertaakaan testien alun jälkeen. Filosofia tai aikataulu eroja. Joka tapauksessa on selvää, että Mersu on jo näyttänyt paljon paljon enemmän uusia juttuja autostaan kuin kukaan muu. Tämä ei toki tarkoita että Mersu jäisi yhtäkkiä paikalleen, mutta on realistista odottaa muilta jonkinlaista suorituskykyhyppyä Mersuun nähden vielä ennen kauden alkua. Osalla se voi toki olla negatiivinenkin, jos uusittu aero ei toimikaan halutusti...
Ferrarin ja Mersun välillä lienee kyse siitä, että Ferrarilla on täysin uudistettu auto ja Mersulla evoluutio. Mersu voi jatkaa suoraan siitä mihin viime vuonna jäi tuoden uutta aero-osaa. Ferrarilla on taas paljon tekemistä ensin saada toimimaan perusasiat.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mersu ajoi jo viime vuonna selvästi muita enemmän. Ehkä kyse on vain erilaisesta lähestymistavasta testaukseen.

Kyllä se Mersukin näitä käyttää.
Niin teki. Mutta mikä on lopulta syy? Tänä vuonna eniten kilometrejä ja eniten (luulisin) uusia osia autossa?
Luulisi että joku muukin samaan edes pyrkisi, jos se olisi mahdollista. Mutta silti Mersu on joka päivä jo ekan tunnin jälkeen ajanut 2-3 kertaa muita enemmän.

Kiitos kuvasta. Mennyt ohi. Mutta tuokin sitten vielä, muilla menee ajoaikaa puoli tuntia tai tunti katiskatesteihin, jonka aikana saadaan ajettua 3-5 kierrosta. Ilmeisesti Mersu hoitaa tuonkin nopeammin, kun kierroksia tulee melko tasaisesti 10-30 joka tunti.

Ihan näin mutuahan tämä pitkälti on, mutta jostain erot johtuu. Ja tuskin se on täysin vain eri lähestymistavasta kiinni.
Suorin esimerkki ne systeemi/järjestälmä tsekkaukset joista Williamsin Symonds mainitsi Maikkarin haastattelussa. Jos Williamsilla on niitä sivukaupalla, niin on varmaan Mersullakin, mutta jostain syystä Mersu vain ajaa ja ajaa, tekee tsekkaukset siinä ohessa "lennosta"(??), ja Williams käy varikolla muutaman kierroksen välein johdon päässä tms.? :confused:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarin ja Mersun välillä lienee kyse siitä, että Ferrarilla on täysin uudistettu auto ja Mersulla evoluutio. Mersu voi jatkaa suoraan siitä mihin viime vuonna jäi tuoden uutta aero-osaa. Ferrarilla on taas paljon tekemistä ensin saada toimimaan perusasiat.
Totta toki. Ja selvää on että Mersulla oli hyvä pohja jo kaks vuotta sitten nykyaikakauden alussa, kun kaikilla muilla oli tosi vaikeeta. Silti en usko että Mersun auto olisi merkittävästi sama kuin viime vuonna. Voin toki olla väärässä, mutta ikinä mikään talli ei ole kertonut muuta kuin että 90-95% autosta on täysin uutta. :)
Mutta ehkä Mersu on voinut lähteä joka talvitesteihin tietäen missä ollaan ja muut ei. Tiedä noista, mutta ero on merkittävä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Ferrarissa on perustavanlaatuisia muutoksia jousituksessa, ongelmia moottorin kanssa, iso aeropäivitys vasta tulossa jne. Täysin turhaa arpoa testien perusteella, mikä Ferrarin suorituskyky on kun kausi alkaa. Varmaa taitaa olla vain se, että Mersulla on tässä vaiheessa valmiimpi paketti.
 
Ylös