Markku Alenin ura

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ja jälleen rallin suurten nimien urasta keskustelua ja muistoja. Markku "maximum attack" Alen on kyllä kiistatta yksi rallin historian karismaattisimpia ja värikkäimpiä persoonia. Käsittääkseni hänellä oli suomen lisäksi etenkin portugalissa ja italiassa kova kansansuosio 70-80-luvulla. Portugalissa taidettiin tehdä ihan tv-ohjelmaa Alenin valmistautumisesta Portugalin MM-ralliin. Tuntuu että suomessa hänen suosio on noussut ihan uudelle tasolle vasta tässä viimeisen 10 vuoden aikana. En tiedä miksi, mutta ehkä kaikki retro on nyt muotia ja B-ryhmän aikakauden tarinat ovat nyt huippusuosiossa. Alen onkin nyt viime vuosina esiintynyt varsin paljon mediassa, mm. Teknavi-ohjelmassa ja monissa muissakin ohjelmissa kommentaattorina. Alenista tulee ehdottomasti mieleen se mieletön "hyökkäävä" asenne ja taistelutahto miten hän aina starttasi joka kisaan. Hän todella tuntui nauttivan tiukoista kaksintaisteluista ja juuri sellaisesta agressiivisesta hyökkäämisestä pätkille, jossa joutuu todella pistämään parastaan. Silloin kun sujui niin tarinaa ja hauskaa läppää tuntui riittävän, silloin kun ei onnistunut niin se pettymys todella myös näkyi. Ei siinä paljon jaariteltu mitään liirumlaarumia, kuinka kolmossijasta saa arvokasta kokemusta jne.
Markun ura MM-tasolla päättyi Jyskälän-93 ulosajoon Subarulla, mutta hän ajoi vielä Subarun palkkalistoilla testejä suomessa, ainakin vuonna -96. Ja tietysti 50-vuotiskisa Focus WRC:llä 2001 Jyskälässä. Taisi tuossa kisassa Alen saada ylivoimaisesti suurimmat taputukset joka pätkällä, Ouninpohjan maalissa innokkaimmat lauloivat hänelle jotain kuorolauluakin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Mainittakoon, että Markku on myös kaksinkertainen "epävirallinen" maailmanmestari. 1978 tuli FISA:n (sic) cup-arvoinen kuljettajan titteli ja 1986 hän sai reilun viikon verran juhlia maailmanmestaruutta ennen San Remon tulosten surullisenkuuluisaa mitätöintiä.

Hänessä on myös allround-kuljettajan vikaa, Le Mans'iin on strartattu ja ura on käsittänyt mm. rallicrossia ja jäärataa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Markun uran harmiksi jäi nimenomaan virallisen maailmanmestaruuden puuttumaan jääminen, vaikka olikin pitkään eniten MM-ralleja voittanut kuski. Pistesaldoissa myös omaa luokkaansa esim B-ryhmän aikakautena. Lisäksi kuinka moni muu on voittanut MM-rallin turbottomalla takavetoisella ralliautolla, B-ryhmän takavetoisella, B-ryhmän nelivetoisella ja A-ryhmän nelivetoisella autolla? Toivosen ohella myös paras kotimainen asfalttirallikuski. Mahtava tulinen persoonallisuus.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Omasta mielestäni kovin ikinä! Jos olis pikkasen vähemmän reuhannu ja malttanu niin vois olla oikeita mestaruuksi kaapissa muutamat.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Markulle ominaiset kommentit: No kuule, meill ei oo konees paukkuu tarpeeks. Ja ja ja ja ja.. pojat menee kovaa hei. Mut tää on autourheiluu hei. :)

Pari vuotta sitten oli Teknari-ohjelmassa hauska väläys, kun Alen istahti Puolan testeissä Latvalan Polo WRC:n kyytiin. Oli Markku aikas hermona kartturin penkillä ja toppuutteli Latvalaa kokoajan tyyliin - Älä älä ny jumankauta... ihan iisisti ny kuule. Pätkän jälkeen J-M kysyi että et oo tainnut paljon kyydissä istua, johon Markku totesi että -ehän mä oo kuule muuta ku 70-luvulla Mikkolan Corollan kyydissä ollu kerran.

Luulen kyllä, että aika monellakin huippukuskilla vois olla vaikeuksia istua tyynenä kartturin penkillä, vaikka ratin takana olis kanttia painaa kaasu pohjassa puiden välissä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Markulle ominaiset kommentit: No kuule, meill ei oo konees paukkuu tarpeeks. Ja ja ja ja ja.. pojat menee kovaa hei. Mut tää on autourheiluu hei. :)
Nämä on kyllä aina olleet parhaita. :D "meillä ei oo moottoria" "kaikki menee täysiä, ei tässä mitään taktiikkaa oo"
 

juhah

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
168
Ajoiko se testiä sitikalle lööbin aikakaudella?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Omasta mielestäni kovin ikinä! Jos olis pikkasen vähemmän reuhannu ja malttanu niin vois olla oikeita mestaruuksi kaapissa muutamat.
Se, että Markulta jäi virallinen mm-titteli saamatta taitaa enemmän johtua siitä, että joutui parhaat vuotensa taistelemaan takapotkuisella Lancialla (037) Audin ja Peugeotin nelivetoja vastaan. Tietyissä kisoissa Alen saattoi hulluttelemalla ja pistämällä all in, haastaa nelivedot, mutta pitkässä juoksussa ei. Itseasiassa Markkuhan oli syksyllä lopen kyllästynyt Lancian touhuihin, kun luvattua nelivetoa ei kuulunut ja oli jo lähdössä Peugeotille. Lancian pomot saivat kuitenkin puhuttua Markun jäämään talliin ja nelivetomalli S4 otettiin käyttöön syksyllä 85 Rac:ssa. S4:stä Markku on todennut, sen olleen todellinen vikuri ja vaikea hallittava, mutta jos sitä osasi ajaa oikein, oli se selvästi nopeampi kuin kilpailijansa (tulee jotenkin mieleen formula ykköset ja vuosien 94-95 Benetton). Alussa S4-mallia vaivasivat ajo-ominaisuuksien puutteen lukuisat luotettavuusongelmat. Ei tainnut 86-kauden alkupuoliskolla olla yhtään kilpailua, jossa Lancia kuskeilla ei jotain käpyä autoissa olisi ollut. Markkuhan on harmitellut sitäkin, että suunnilleen heti kun auton ongelmat saatiin selvitettyä, siitä jouduttiin luopumaan, kun B-ryhmä loppui ja siirryttiin A-ryhmään.
A-ryhmän Deltaan Markku ei koskaan kotiutunut. Muistan eräässä haastattelussa sanoneen näin. Osa syynsä oli varmasti sillä, että tallin uusi Miki Biasion oli noussut parrasvaloihin ja Lancia ajatti hänet mestariksi kausilla 88-89. Ja ehkä Markku alkoi noina aikoina sisäistää ja tavallaan hiljaa mielessään hyväksyä ajatuksen, että sitä mestaruutta ei ehkä koskaan tulisikaan.
Alen oli värikäs ja voimakas persoona, joka ei antanut kenenkään hyppiä nenilleen. Lancian tallipäällikön Cesare Fiorion kanssa otettiin välillä yhteen oikein kunnolla. Fiorion jälkeen tallipäälliköksi tulleen Claudio Lombardin kanssa, Markku ei tullut toimeen ollenkaan.
Ehdottomasti yksi nopeimpia kuskeja lajin historiassa ja todella mielenkiintoinen ja värikäs persoona.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Ilman Rapsulan ojaa Alen olisi vuoden 1986 maailmanmestari. Se ratkesi tasan siihen, eikä kabinettipeliin kuten jotkut luulevat. Myös -87 mestaruus oli tyrkyllä, mutta silloinkin peli ratkesi RAC:ssä Markun ulkoiluihin.. Kuitenkin ehdottoman tarpeellinen väriläiskä tähän lajiin, vaikka hermonpidossa oli monesti tekemistä. "Driving by perkele." Kiihtyi monesti autoaankin nopeammin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Miki Biasion oli noussut parrasvaloihin ja Lancia ajatti hänet mestariksi kausilla 88-89. Ja ehkä Markku alkoi noina aikoina sisäistää ja tavallaan hiljaa mielessään hyväksyä ajatuksen, että sitä mestaruutta ei ehkä koskaan tulisikaan.
.
Täytyy muuten muistaa sekin, että vielä 80-luvulla tallit/kuljettajat eivät yleensä kiertäneet kaikkia MM-ralleja. Kaukokisat moni talli jätti kokonaan väliin tai ajatti niissä jotain paikallisten olojen erikoisosaajia. Aleniakaan Lancia-talli ei 80-luvun lopussa ajattanut läheskään joka kisassa, joten hän antoi mestaruustaistossa tasoitusta monille aktiivisemmin sarjaa kiertäville. Siinä mielessä 80-luvun kuljettajien maailmanmestaruudet eivät ole ihan reilun pelin kauppaa nykypäivän MM-titteleiden rinnalla, jossa on pakko ajaa sarjan kaikki kilpailut.
 

juhah

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
168
Niin juuri Juuson kanssa muistelin Alenin ajaneen. Vai oliko sitten "neuvonantajana".
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ilman Rapsulan ojaa Alen olisi vuoden 1986 maailmanmestari. , vaikka hermonpidossa oli monesti tekemistä. "Driving by perkele." Kiihtyi monesti autoaankin nopeammin.
Kyllä Pösömiesten ja Alenin koko kisan kestänyt huulenheitto taisi kuumentaa lopulta liikaa. Jotkut olivat tuota odottaneet/pelänneet jo ennen Rapsulaa.

Muutenhan Alen on oikein mukava mies, perhepiiriin osunut muutama tapaaminen reilun vuoden aikana. Edelleen elää ja hengittää autourheilua vahvalla innostuksella.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nämä on kyllä aina olleet parhaita. :D "meillä ei oo moottoria" "kaikki menee täysiä, ei tässä mitään taktiikkaa oo"
Jossain videopätkällä, varmaankin Suurajoista, Aleeni hiillostaa Löysää "Timo hei, nyt aletaan hyppimään... Salonen hei, kuunteletsä hei...":D
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Täytyy muuten muistaa sekin, että vielä 80-luvulla tallit/kuljettajat eivät yleensä kiertäneet kaikkia MM-ralleja. Kaukokisat moni talli jätti kokonaan väliin tai ajatti niissä jotain paikallisten olojen erikoisosaajia. Aleniakaan Lancia-talli ei 80-luvun lopussa ajattanut läheskään joka kisassa, joten hän antoi mestaruustaistossa tasoitusta monille aktiivisemmin sarjaa kiertäville. Siinä mielessä 80-luvun kuljettajien maailmanmestaruudet eivät ole ihan reilun pelin kauppaa nykypäivän MM-titteleiden rinnalla, jossa on pakko ajaa sarjan kaikki kilpailut.
Jep. Lancialle oli varmasti tärkeää saada oman maan poika mestariksi melkeinpä hinnalla millä hyvänsä ja sen vuoksi Mikiä ajatettiin myös niissä kisoissa, joissa ei muita huippuja ollut mukana ja tarjolla oli ns. halpoja pisteitä. Italialaisen kuljettajan mestaruus oli tallille tärkeämpi kuin pitkäaikaisen ja uskollisen työntekijän palkitseminen mm-tittelillä. Jos asiaa ajattelee bisneksen ja liiketoiminnan näkökulmasta, Lancian toiminta on ymmärettävää. Toisaalta näin suomalaisena pakko sanoa, että jokseenkin törkeästi talli Alenia kohteli. Etenkin, kun ei Biasionia ja Alenia oikein kuskeina voi verrata toisiinsa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Aleniinkin pätee sama kuin turhan moneen toiseenkin suomikuskiin, paremmalla "onnella" ja ennen kaikkea että olisi oikeaan aikaan ollut oikealla kalustolla ajamassa, että olisi ollut potentiaalia niin paljon useampin mestaruuksiin ja muihin. Ja toki tuo myös että aiemmin suomikuskeja ihan sorsittiinkin talleissa ja kansainvälisissä systeemeissä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Aleniinkin pätee sama kuin turhan moneen toiseenkin suomikuskiin, paremmalla "onnella" ja ennen kaikkea että olisi oikeaan aikaan ollut oikealla kalustolla ajamassa, että olisi ollut potentiaalia niin paljon useampin mestaruuksiin ja muihin. Ja toki tuo myös että aiemmin suomikuskeja ihan sorsittiinkin talleissa ja kansainvälisissä systeemeissä.
Sorsittiin ja sorsittiiin. Kaiken takana oli sellainen pieni juttu, että 80-luvulla ajettiin ennen kaikkea merkkimestaruudesta ja toisaalta yksittäisten kilpailujen voitoista. Kuljettajien mestaruussarja ei ollut ykkösprioriteettinä. Esimerkiksi Röhrl ei lähtökohtaisesti halunnut ajaa enää mestaruudesta vuoden -80 jälkeen, Salonen ei tähdännyt mestaruuteen enää -86, eikä Blomqvist -85, eikä Mikkola -84... Ja itseasiassa vuoden 1986 alussa ainoat täysipainoisesti mestaruudesta ajavat olivat tuona vuonna Toivonen ja Alen...
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sorsittiin ja sorsittiiin. Kaiken takana oli sellainen pieni juttu, että 80-luvulla ajettiin ennen kaikkea merkkimestaruudesta ja toisaalta yksittäisten kilpailujen voitoista. Kuljettajien mestaruussarja ei ollut ykkösprioriteettinä. Esimerkiksi Röhrl ei lähtökohtaisesti halunnut ajaa enää mestaruudesta vuoden -80 jälkeen, Salonen ei tähdännyt mestaruuteen enää -86, eikä Blomqvist -85, eikä Mikkola -84... Ja itseasiassa vuoden 1986 alussa ainoat täysipainoisesti mestaruudesta ajavat olivat tuona vuonna Toivonen ja Alen...
Jep. Ja Airikkalan Pena, vaikka olikin kohtuu hyvä kuski, ei koskaan vaivautunut ajamaan koko sarjaa läpi. Kausilla 1979 ja 1980 Pena ajoi neljä MM-rallia, muutoin vain 1-3 kisaa. Suomessa viimeisen kerran 1990. Ja vuosina 1983 & 1984 sattui sellainen tilastopoikkeus, että Pena EI ajanut RAC-rallissa vaan ainoastaan Suurajot tehtaan 037:lla ja seur. vuonna Nissan Räsäsellä..
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Sorsittiin ja sorsittiiin. Kaiken takana oli sellainen pieni juttu, että 80-luvulla ajettiin ennen kaikkea merkkimestaruudesta ja toisaalta yksittäisten kilpailujen voitoista. Kuljettajien mestaruussarja ei ollut ykkösprioriteettinä. Esimerkiksi Röhrl ei lähtökohtaisesti halunnut ajaa enää mestaruudesta vuoden -80 jälkeen, Salonen ei tähdännyt mestaruuteen enää -86, eikä Blomqvist -85, eikä Mikkola -84... Ja itseasiassa vuoden 1986 alussa ainoat täysipainoisesti mestaruudesta ajavat olivat tuona vuonna Toivonen ja Alen...
Se on muuten hassua, kuinka tallit keskittyivät lähinnä merkkimestaruuteen ja tuntuvat vielä tänä päivänäkin arvostavan sitä vähän turhankin paljon. Totuus on kuitenkin se, että suuri yleisö muistaa vain kuljettajien voitot ja mestaruudet ja heidän kauttaan sen automerkin. Kuljettaja on kuitenkin se keulakuva, joka edustaa tallia ja antaa kasvot koko merkille. Monet ihmiset/mainosten uhrit ostavat kuitenkin Citikkaa sillä periaatteella, että tällä autolla Loebikin voitti paljon kisoja. Joku merkkimestaruus Citikan automainoksessa ei taas kiinnosta autonostajia juuri paskaakaan.
 
Ylös