Markku Alenin ura

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kun vertaa Lanciaa ja Audia, niin pikkuisen eroa miten rallimenestystä on hyödynnetty. Lancialla on 10 merkki mestaruutta ja äkkiseltään muisteltuna neljä henkilökohtaista mestaruutta. Audi oli mukana 1981-1985 täysillä ja sen jälkeen kaksi kautta puolivaloilla, voittaen kaksi henkkoht mestaruutta ja kaksi merkki mestaruutta.
Tietysti moni muukin asia vaikuttaa, mutta nykyään Lancia keikkuu konkurssin partaalla, vai onko jo peräti konkurssissa ja Audi on yksi tämän hetken arvostetuimmista merkeistä. Audilla joka toisessa mainoksessa näkyy pitkärikinen quattro ja muistutetaan 30 vuoden takaisesta ralliurasta.

Tosiaan ennen arvostettiin yksittäisten rallien voittoa paljon enemmän, kuin nykyään. Esim. Safariin tallit jaksoi panostaa rahaa, rakentaa ja kehittää autoa, vaikka se oli vain yksittäinen kilpailu ja vaati muista kilpailuista poikkeavan auton yms.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Tosiaan ennen arvostettiin yksittäisten rallien voittoa paljon enemmän, kuin nykyään. Esim. Safariin tallit jaksoi panostaa rahaa, rakentaa ja kehittää autoa, vaikka se oli vain yksittäinen kilpailu ja vaati muista kilpailuista poikkeavan auton yms.
Ja Safarissa sekä Norsunluurannikolla käytettiin myös automalleja mitä ei muualla käytetty. Kun kisa oli keskinopeuskilpailu erikoiskoerallin sijaan, sinne sopi myös isommat matalaviritteiset autot, esim.

Peugeot 504


tai Mercedes SLC

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Muistanko oikein, että Alen olisi törmännyt johonkin ihmiseen vuoden 1986 Safari rallissa? Mitenhän tuossa kävi?
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kyllähän Markku Alen henkilöbrändinä on jotain täysin uniikkia ja korvaamatonta, kerää respectit ja saa heitoillaan ihmiset hyvälle tuulelle. Tunnettu ja pidetty niin Suomessa kuin yhtä lailla maailmalla. Harmi että Alen oli niin pitkään pois parrasvaloista "vajaa käytöllä" aktiiviuran jälkeen ja vasta nyt Teknavit ja vastaavat ovat ymmärtäneet tilanteen. Olisivat laittaneet myös Supertähdet sarjaan Häkkisen ja Bossen tilalle, tosin ne parhaat kommentit Alenilta taittaa irrota kisatilanteista. Niin tai näin, Suomessa ei edelleenkään oikein osata hyödyntää suosittujen henkilöiden tuotteistamista, onhan Alenin potentiaali vähintään samaa luokkaa kuin Selänne tai Litti.

Mitä tulee noihin ajamisiin, niin muistaakseni on ajanut LeMansin ohella mm. Giro d'Italiassa Riccardo Patresen kanssa samaa autokuntaa ja esim. Helsinki Thunderissa DTM Alfaa, Andros jääratasarjaa, Dakaria ja ties mitä. Tilastot puhuu puolestaan, mutta 90-luvulla tallivalinnat olisi varmaan voinut osua paremminkin kohdilleen. Massiivisen pitkä ura anyway.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kyllä Markku jos joku tosiaan on yksi kovimmista lentävistä suomalaisista kautta aikain rallissa, vaikka se virallinen maailmanmestaruus jäikin puuttumaan. Mies on vieläkin Jumala ainakin vanhempien italialaisten rallifanien mielissä, niin pitkään hän ajoi Fiat-konsernin kilpa-autoilla hyvällä menestyksellä.

Markusta toki monia muistoja mm. Jyväskylän osalta. Eräs muisto kuitenkin hänen poikansa Antonin ajaessa vielä GT-Corollalla kansallisia kisoja liittyy erääseen ralliin vuosituhannen alkupuolelta, missä velipoika oli myös ajamassa. Ennen starttia huoltoalueella Markun juttusille, joka oli seuraamassa poikansa kisaa. Markulta kansanmiehenä kyllä riitti tarinaa, broidi kysyi ohessa legendalta nimmarit kypärään. Liekö sitten osasyynä siihen, että Maximum Attackin signeeraus Peltorissa aiheutti kisassa kaadon viimeisellä ek:lla aivan luokan kärkisijoilta, no siitäkin auto vielä tehtiin :)
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Markku muistoissa viimeisimpiä oli 1993 kun oltiin Valkolan alussa. Markku lähti EK:lle aivan käsittämätöntä vauhtia.
Sitä pientä pätkää just lähdön jälkeen minkä autoa näki. Sitä sekkarilla kellotetiin ja sen nopein oli selkeesti Markku.
Toki taidetaan kuulua sinä vuonna siihen harvalukuiseen porukaan ketä näki Markun Maximum Attacin sinisellä Subarulla.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Ilman Rapsulan ojaa Alen olisi vuoden 1986 maailmanmestari.
Alen olisi voittanut tuon mestaruuden myös, jos olisi totellut Fiorion määräystä Portugalissa eli jatkanut kilpailua EK3:n jälkeen. Portugalista olisi tullut täydet pisteet, Alen olisi vaikka varovaisesti ajamalla voittanut Moutinhon Renault 5 TdC:n.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Alen olisi voittanut tuon mestaruuden myös, jos olisi totellut Fiorion määräystä Portugalissa eli jatkanut kilpailua EK3:n jälkeen. Portugalista olisi tullut täydet pisteet, Alen olisi vaikka varovaisesti ajamalla voittanut Moutinhon Renault 5 TdC:n.
Tuolla asialla on ainakin turha jossitella. Jatkaminen ei tullut kuuloonkaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jossittelu on mukavaa...

Argentiina:
Biasion tallimääräyksellä kakkoseksi = +5 pistettä Alenille

Jyväskylä:
Markun oma virhe pois = +8 pistettä Alenille

Ässä hihasta ->

Norsunluurannikko:
Varma ajo vaikkapa 037:lla Safarin tapaan = +0 - 20 pistettä Alenille
 
Viimeksi muokattu:

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
42
Alen olisi voittanut tuon mestaruuden myös, jos olisi totellut Fiorion määräystä Portugalissa eli jatkanut kilpailua EK3:n jälkeen.
Totta on, että Lancia toimitti paperin FIA:lle, jossa Lancian 3 autoa haluaisi jatkaa kisaa vaikkei järjestäjä välttämättä pysty kaikkien turvallisuutta takaamaan, mutta vähän myöhemmin tehdastallit teki päätöksen johon kisasta vetäytyneet 11 auton kuskit ja kartturit raapusti nimen, että jätetään ajamatta.

Toinen todellinen sauma voittaa mestaruus oli se 1987, tasapisteet 2 kisaa jäljellä, Alen ajoi molemmat ja Kankkunen vain RAC. San Remossa 1,5 min takkiin heti ykkösellä. 17 jälkeen Sabyn kanssa samoissa, Biasion karannut reilut 3 min ja molemmat siis tallikavereita. Siitä sitten ulosajo ja ratkaisu viimeiseen kisaan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Jossittelu on mukavaa...

Argentiina:
Biasion tallimääräyksellä kakkoseksi = +5 pistettä Alenille

Jyväskylä:
Markun oma virhe pois = +8 pistettä Alenille

Ässä hihasta ->

Norsunluurannikko:
Varma ajo vaikkapa 037:lla Safarin tapaan = +0 - 20 pistettä Alenille
+

Kreikka: konerikko kaksi pätkää ennen maalia pois. +15 pinnaa Markulle. Oli kakkosena Kankkusen perässä, kun moottori paukahti.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aijai, olishan se ihan mahtavaa nähdä Alen vielä WRC-auton ratissa ja varsinkin jos paikka olis Jyväskylän MM-ralli. Tänä vuonna olis 70v. juhlakisa molemmilla, sekä Jyskälällä että Markulla.
Tuo lause kuulosti ainakin hyvältä, kun Markku kertoi Adamosta, että Andrea on mun hyvä kaveri ja Hyundain WRC-autolla ajamisesta on jo juteltukin !
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
169
Sijainti
Joensuu
Aikanaan (n. 30 + vuotta sitten) kun kierrettiin noita isoja ralleja niin tuli juteltua kaikkien sen ajan huippukuskien kanssa. Usein nuotituksen aikana jossain mehtässä. Alén ja Salonen erottuivat edukseen sillä tavalla, että he olivat ihan samanlaisia riippumatta siitä puhuitko heidän kanssaan kahdestaan vai oliko ympärillä pari sataa muutakin ihmistä.

Kaikilla, ja korostan kaikilla, muilla meni rooli päälle heti kun ympärille tuli enemmän porukkaa. Siksi arvostan Markkua ja Timoa enemmän kuin muita sen ajan huippukuskeja.

Tai, no yksi nousee vielä esille samasta systä, Per Eklund. Aina yhtä valmis antamaan kommenttia ja heittämään huulta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mä ymmärsin, että vaan testiajosta olisi kyse
Joo, kyllähän Markku mainitsikin että tuskin mitään MM-rallia tulee ajamaan, mutta saattaahaan tuo tarkoittaa toki jotain pienempää kisaa, näytösajoa tai muuta vastaavaa tapahtumaa.
 
Ylös