F1 ja kuljettajien pään suojaus

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Laitan oikeaan ketjuun vastausen:



Ei nämä päähän tulleet onnettomudet ole mitenkään rata- tai sarjakohtaisia. Ihan on kyse siitä, että löytyykö tarpeeksi hyvää päänsuojaa vai ei.
Kyllä ne vain ovat. Eivät kaikki rallionnettomuudetkaan sitä tarkoita että WRC olisi erityisen vaarallista tai että MotoGP olisi yhtä kuin Mansaaren TT-ajot.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
Liitettäköön F1 sitten suoraan protoihin, koska ero alkaisi olla täysin olematon. Villeneuven vertaus oli erinomainen: moottoripyörä on todistetusti vaarallinen, mutta suojakehikkoa/kuplaa tai kolmatta pyörää ei kukaan niihin halua.
Sittenhän sarja muutetaan FIA World F1-Proto Championshipiksi :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Viimeksi muokannut moderaattori:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Syvyysnäkö hämärtää tuon näkökentässä lähellä olevan esteen, enkä usko pystypalkista olevan juurikaan haittaa. Näytöllä tuo häiritsee ihan eri tavalla. Tuossa on hahmoteltu muutenkin jotenkin oudun kauas kuskista tuo suojus, fow ja syvyys on pielessä. Ei varmasti tule korkeussuunnassa noin pahasti näkökenttään tuo yläpalkki.
Näissä formulapeleissä kuskin kamera on paljon ylempänä kuin oikeassa elämässä, koska se on pelaajalle helpompaa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ihmetyttää se väite, ettei Ferrarissa nähty Halo-malli olisi pelastanut Jules Bianchia. Bianchi syöksyi pyöräkuormaajan perän alta ja Bianchin pää osui perään. Pyoräkuormaajan perä olisi liukunut vain Bianchin pään yli, jos tarpeeksi kestävä Halo olisi ollut autossa.
Paino sanoilla tarpeeksi kestävä. Tuossa Bianchin törmäyksessä este oli niin suuri ja painava, ja törmäysvoima niin kova että en jaksa uskoa että mikään Halo olisi Bianchia pelastanut. Bianchin autostahan oli turvakaarikin sileänä niin pirullako tuon Halon niin vahvasti kiinnität että se kiinnitys kestää tuollaisen törmäyksen? Ja varsinkin jos tuo Halo tehdään metalliputkesta kuten se alkuperäinen suunnitelma käsittääkseni oli, niin tuollaisessa tilanteessa se putkihässäkkä olisi saattanut olla solmussa Bianchin pään/kaulan ympärillä ja lopputulos olisi ollut ihan sama (joskin ehkä nopeampi).

Halosta on varmasti hyötyä tilanteissa jossa esim. irtonainen rengas yms. rojua lentää kohti, tai sitten jos kilpakumppanin auto hyppää kohti kuskin päätä (esim. Alonso-Räikkönen tilanne viime kaudelta) mutta tuollaisille tilanteille mikä Bianchille sattui ei mahda oikein mitään millään turvaviritelmillä. Siinä oli yhdistelmä huonoa tuuria ja varomattomuutta/huolimattomuutta kuljettajan puolelta.

Mutta en minä tuollaista päänsuojausta vastusta, ja tuo Red Bullin mallihan näyttää ihan hyvältä ja toimivalta. Renkaiden ym. isomman tavaran lisäksi tuon pitäisi suojata pikkusälältäkin kuten esim. Massa & jousi -casessa. Tuo putkihässäkkähän ei suojaa juuri lainkaan jos esim. tuollainen pieni jousi sinkoutuu kovaa vauhtia kohti päätä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Pahimmillaan tuosta olisi ollut vain haittaa Bianchin kohdalla ja iskun voima olisi survonut nuo hiilikuidun palat kypärästä läpi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Pahimmillaan tuosta olisi ollut vain haittaa Bianchin kohdalla ja iskun voima olisi survonut nuo hiilikuidun palat kypärästä läpi.
Tuskinpa nyt sentäs :rolleyes:

edit: näin niinkuin sivumainintana ihmetyttää ihmisten fysiikan tuntemus, ku ihan maalaisjärjellä voi kertoa, että jos kypärän tiellä olisi ennen nosturia ollut jotain, olisi isku ollut pienempi. Ei esim. tuo halo olisi sitä mitenkään pahemmaksi muuttanut (vertaa suora tälli itse nosturiin). Korkeintaan kaverin ulos saaminen olisi kestänyt pidempään.

Kuinka turhalta tuntuukin ja ylläkin tuossa jo puhuttiin, että ei olis mitään vaikutusta, mut sillä olis voinu olla sellainen vaikutus, että päähän kohdistuneet g-voimat olisivat voineet olla huomattavasti pienemmät (toki varmaankin melko valtavat silti). Pienestä kiinni (hidastuvuus 20-30cm vrt. 0-2cm.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sittenhän sarja muutetaan FIA World F1-Proto Championshipiksi :D
Ja säännöt voisi tehdä yhdistelemällä molempien sarjojen huonoimmat säännöt ja lisäämällä vielä pari musta pekka korttia. Saisi pilattua 2 sarjaa yhdellä iskulla. Negatiiviseksihan tämä nykytilanteen seuraaminen vetää. :thumbdown
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Tuskinpa nyt sentäs :rolleyes:

edit: näin niinkuin sivumainintana ihmetyttää ihmisten fysiikan tuntemus, ku ihan maalaisjärjellä voi kertoa, että jos kypärän tiellä olisi ennen nosturia ollut jotain, olisi isku ollut pienempi. Ei esim. tuo halo olisi sitä mitenkään pahemmaksi muuttanut (vertaa suora tälli itse nosturiin). Korkeintaan kaverin ulos saaminen olisi kestänyt pidempään.

Kuinka turhalta tuntuukin ja ylläkin tuossa jo puhuttiin, että ei olis mitään vaikutusta, mut sillä olis voinu olla sellainen vaikutus, että päähän kohdistuneet g-voimat olisivat voineet olla huomattavasti pienemmät (toki varmaankin melko valtavat silti). Pienestä kiinni.
Ja eikös niiden halo suojien pitäis olla jotain muuta materiaalia kun hiilikuitua, vai olenko käsittänyt (tämänkin) aivan päin sitä itteään?
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ja eikös niiden halo suojien pitäis olla jotain muuta materiaalia kun hiilikuitua, vai olenko käsittänyt (tämänkin) aivan päin sitä itteään?
Et ole, metallista ne on suunniteltu valmistettavaksi koska hiilikuitu ei ole tuollaisessa käytössä toimiva/kestävä materiaali.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Riittävän iso aukko kun on niin ei haittaa näkökenttää mutta mahtuu sieltä silti tulemaan jousenpalasia á la Massa jne.
Renkaan tuo toki stoppaa, mutta ei paljon muuta.
Mielestäni RB:n idea on tähän astisista paras toteutus.
RBR:llä oli kaksi tolppaa kuskin näkökenttää häiritsemässä ja pahemmissa paikoissa kuin Ferrarin ja Mersun luonnoksessa. Jos riittävä kestävyys saadaan yhdellä, ei liene epäilystä mikä ratkaisu valitaan. Pelkkä halo tietysti estää vain renkaiden ja sitä suurempien kappaleiden aiheuttamat vammat joten visiiri olisi melko looginen täydennys riippumatta halon mallista. Senhän ei tarvitse olla edes kovin kestävä, kunhan kohtaamiskulma lentävien pikkukappaleiden kanssa on riittävä.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ei ollenkaan pöllömmän näköinen ratkaisu tuo tuulilasi, menee kyllä ja lujaa tyylikkyydessä halon edelle. Ja suojaavuudessa olettamuksella, että kestää isompienkin asioiden osumat.

Mahdollinen huurustumiskysymys kiinnostaa kyllä.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Varsin tyylikäs. Tykkään ja uskon että tuohon tottuisi nopeasti.
Luulenpa, että tuollainen ratkaisu tulee lopulta käyttöön.
Oikeastaan ihme ettei jo vuosia aiemmin ole tullut.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Rumahan tuo on, mutta ehkä kehitystyö sulauttaa sitä paremmin muuhun autoon, jos tuollainen ratkaisu aikanaan otetaan käyttöön.
Aerodynaamisesti melkein seinä. Tarve ohjata ilmavirtaa pois tuosta muuttanee keulojen muotoilua huomattavasti. Tai sitten ei. En mä tiedä. Kunhan arvailen.
 
Ylös