F1 ja kuljettajien pään suojaus

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
^Eli Formula E:n huippunopeus. Sähköformulat on tulevaisuus, tätähän toitotetaan.

Eniten ihmettelen, että FIA ei ole vielä määrännyt autoihin IndyCar ja Formula E sarjan tapaan sivukatteita ja lokasuojia estämään renkaiden yhteen osumista, jotka ovat paljon yleisempiä kuin kypärään iskeytyvät objektit (esim. Webber & Kovalainen, Gutierrez ja Maldonado, Massa & Magnussen). Tottakai moinen "hengenvaarallinen" riskitekijä pitää eliminoida. Samalla voisivat eliminoida renkaanvaihdon, koska mekaanikkohan voi jättää pyörän löysälle, joka varmasti iskeytyy ihmisiin. Ja autot ajavat yhtä aikaa radalla, jolloin ne voivat törmätä toisiinsa satojen kilometrien tuntivauhdilla! Miten tällainen älyvapaa venäläinen ruletti on sallittu!? :rolleyes:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Itselleni tuosta tulee mieleen joku moottoripyörän tuulilasi.
Kyllä toi mulle kelpaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Sillä nyt ole mitään väliä. Kolmen sekunnin varikkostopit ovat muutenkin vitsi.

Red Bullin keksintö ei näytä livenä yhtään haloa fiksummalta. Jos tuon härpättimen olisi laittanut punaiseen Ferrariin, niin kokonaisuus olisi lähes identtinen ulkonäöltään. Kumpikin ratkaisu on sitä paitsi rikki, koska kuljettajan pää on paljasta sivusta tuleville osumille. Mieleen tulee se Grosjeanin aiheuttama kolarisuma Spa'ssa 2012, kun Grosjean taisi itse lentää Alonson auton päälle sivusta päin.
Tuulilasi pitäisi venyttää tasakorkuisena kuljettajan pään ohitse, jolloin se myös voisi näyttää paremmalta.


Tämähän oli keksitty jo 70-luvulla.
 

Axefield

Well-known member
Liittynyt
19.11.2009
Viestit
125
Ei tuo veden poisto nyt kovin hankalaa ole esim ihan vahaamalla: https://www.youtube.com/watch?v=qbocpNUU-NY

Ja tässä lajissa on varmasti tarjolla paljon toimivampiakin ratkaisuja tuollaiseen asiaan. Jotenkin tuntuu että mikään irrotettava kalvo ei ole toimivin ratkaisu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Ainakin kuvaajia Red Bullin ratkaisu kiinnostaa.

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä minä tuohon totun hyvin nopeasti. 70-luvun F1-tuulilasit tuosta elävästi tulee mieleen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://cdni.wired.co.uk/1920x1280/o_r/retro.jpg

Tämähän oli keksitty jo 70-luvulla.
Mahtoiko tuolloin olla puhtaasti aerodynaamisuus syynä näihin. Tuo ei taitaisi kovin hyvin törmäystestistä (objektin linkous siihen, niin kuin RB:n videossa) selvitä, ja melko matalakin on.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ricciardon testi kuvattiin myös POV-laseilla. Kiinnostaisi nähdä miltä tuulilasi ja näkyvyys ihan yleisestikin ohjaamosta näyttää kuskin silmin. Näkyvyyttähän Ricciardo kehui tosi hyväksi.

Näytä liitetiedosto 22692
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mahtoiko tuolloin olla puhtaasti aerodynaamisuus syynä näihin. Tuo ei taitaisi kovin hyvin törmäystestistä (objektin linkous siihen, niin kuin RB:n videossa) selvitä, ja melko matalakin on.
Maikkarin ennakkostudiossa kertoivat juuri, että tuohon Red Bullin tuulilasiin on ammuttu 1 kg esine 200 km/h nopeudella ja myös F1-rengas (samalla nopeudella?). Se kesti molemmat.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Maikkarin ennakkostudiossa kertoivat juuri, että tuohon Red Bullin tuulilasiin on ammuttu 1 kg esine 200 km/h nopeudella ja myös F1-rengas (samalla nopeudella?). Se kesti molemmat.
Itseasiassa molemmat testit 225km/h. Videot löytyvät ainakin Red Bull Racingin Instagramista.
 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Tuo Redbullin ratkaisu näyttää ihan hyvältä ja loppu peleissä se on ihan sama miltä ne autot näyttää, koska nopeinta kuskia/autoa tuolla F1 haetaan, eikä kauneinta autoa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Tuo Redbullin ratkaisu näyttää ihan hyvältä ja loppu peleissä se on ihan sama miltä ne autot näyttää, koska nopeinta kuskia/autoa tuolla F1 haetaan, eikä kauneinta autoa.
Oikarinenhan veikkaili koko auton turvakaaren ja moottorin ilmanoton muuttuvan ihan erilaiseksi, jos tuulilasiin päädytään. Eli ei tule olemaan ollenkaan noin päälle liimatun näköinen kokonaisuus.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Oikarinenhan veikkaili koko auton turvakaaren ja moottorin ilmanoton muuttuvan ihan erilaiseksi, jos tuulilasiin päädytään. Eli ei tule olemaan ollenkaan noin päälle liimatun näköinen kokonaisuus.
Näinhän siinä tulee käymään. Varmasti haetaan aerodynaamisesti parasta tapaa ratkaista tuulilasin tuoma pähkinä auton suunnittelun kannalta.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kaikkeen tottuu. Esteettisesti tuo RB:n ratkaisu on minusta ihan ylivoimaisesti paras, ja uskoisin että tuollainen tuulilasi on muutenkin toimivampi, parempi ja turvallisempi kuin tuo Halo-putkihässäkkä. Ja tosiaan, jos ja kun tuo pakolliseksi tulee niin koko auto suunnitellaan todennäköisesti ihan erilaiseksi tuon "visiirin" ympäriltä joten se ei näytä enää niin silmiinpistävän irralliselta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Kaikkeen tottuu. Esteettisesti tuo RB:n ratkaisu on minusta ihan ylivoimaisesti paras, ja uskoisin että tuollainen tuulilasi on muutenkin toimivampi, parempi ja turvallisempi kuin tuo Halo-putkihässäkkä. Ja tosiaan, jos ja kun tuo pakolliseksi tulee niin koko auto suunnitellaan todennäköisesti ihan erilaiseksi tuon "visiirin" ympäriltä joten se ei näytä enää niin silmiinpistävän irralliselta.
No mitenkäpä nyt meinaat, että auto voitaisiin suunnitella eri tavoin? Tuulilasin muoto on se ongelma, ei miten auto istuu sen "ympärille". Painopisteen ja ilmanvastuksen vuoksi autosta halutaan mahdollisimman matala, tuulilasi taas on "mahdollisimman korkea", koska sen täytyy suojata kuljettajan päätä. Tuulilasista saa matalamman vain, jos kuljettaja istuu entistä syvemmällä ja entistä enemmän makuullaan autossa, mikä taas haittaa näkyvyyttä autosta ulos. Muistaakseni FIA:n on ollut tarkoitus puuttua liian makuullaan olevaan istuma-asentoonkin. Luultavasti tuulilasin mitat tullaan joka tapauksessa standardoimaan eikä niihin voi vaikuttaa auton suunnittelulla. Kenties seurauksena on se, että vanhaan turbomalliin yläosan ilmanottoaukko jätetään pois ja kaikki jäähdytys hoidetaan ponttoonien kautta. Tällöin tuulilasi istuu entistä huonommin autoihin!
 
Ylös