Formula 1 - 2016 - Australian GP - Kisan jälkiliukkaat

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1041
Aika tiukkaa tekstiä. On saavuttanut urallaan aikalailla kaiken mitä on ollut mahdollista aikaisemmissa luokissa ja ajoi ikimuistoisen varman ja menestyksekkään avauskauden ykkösissä. Itse en kyllä pidä tyhmänä tai kusipäänä. Yksi ehdottomia suosikkeja. Ikäisekseen varma suorittaja. Valittiin FIA:n gaalassa parin muun kategorian lisäksi vuoden persoonaksi.
Max ei kyllä erityisen paljon kerennyt saavuttaa pikkuformulloissa. Kartingissa on menestystä, mutta se nyt ei läheskään joka tapauksessa ole tarkoittanut mitään formuloiden puolella. Verstappen ei voittanut yhtään mestaruutta. florida Winter Seriessä varsin huonolla menestyksellä muuten ajaneet suharit päihittivät Verstappenin. Jos Verstappenia voi pitää lahjakkaana uransa aiempien saavutuksien perusteella, niin Esteban Ocon on varmaan sitte varma tuleva mestari.

Verstappen ei käytä kovin paljoa järkeä antaessaan lausuntoja, muistelen että tappeni sanoi tämän kauden olevan lähinnä vain muodollisuus ja ensi kaudella voi sitten oikeasti taistella mestaruudesta ja sitten lyö tällaisen kauden aloituksen. Verstappenin kohdalla ikää ei voi käyttää minkäänlaisena puolustuksena, koska itse taustavoimiensa kanssa päätti tulla ykkösiin. Perinteisesti Red Bull on antanut sen 2-3 vuotta Toro Rossolla ja jos suoritukset eivät miellytä tai ykköstiimiin ei kannata juuri silloin vaihtaa kuskia, niin ura on äkkiä ohi. Kyllä Verstappenin pitää ihan oikeasti alkaa ajamaa varmoja kisoja niillä sijoituksilla, joilla pystyy kulloinkin ajamaan. Alguersuarikin väläytti silloin tällöin Toro Rosson tasoon nähden, mutta silti sai lähteä siinä iässä, jossa monet muut vasta saavat ensimmäisiä testikierroksia ykkösellä.

Toivon kyllä Verstappenille kaikkea parasta, kuitenkin on nopea, mutta persoonana hyvin vaikea tykätä hänestä. Jospa Marko pitäisi Verstappenille jonkun näköisen puhuttelun ja saisivat pojan uskomaan, että joka kisassa ei podiumista ole mahdollista ajaa, niin hyvä tulee. Muuten ura voi loppua ennen kuin täyttää 20.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2218
Maxille olisi voinut tehdä hyvää ajaa vielä pari vuotta jotain pienempiä luokkia. Toistaiseksi hänen asenteestaan tulee enemmän mieleen pilalle hemmoteltu kakara, kuin häikäilemätön mestari.

Mielenkiintoista vertailua rookiekäyttäytymiseen voi tehdä kun Maxin F3 sarjassa piessyt Ocon joskus nousee F1-sarjaan. Hän siis jatkoi mestaruusputkea ja voitti viime kaudella GP3-sarjan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tedin notebookista: telemetriasta nähtiin että Kimin airboxissa nousi lämmöt jo punaisen lipun aikana, joku vuoto siellä oli, ei tietoa vielä mikä, josta sitten tuli syttyi.
Katsoin itsekkin tämmän kun Ted sanoi. Ihmetyttää vaan, että miksi liekit puski moottorin ilmanottoaukosta, jos palo oli airboxissa? Airboxista on silloin täytynyt tulla liekit läpi ja polttaa reikä ilmansuodattimen koteloon ja liekit tuli ilmansuodattimen palosta. Tällöin autosta on palanut paljon muutakin.

Itse ajattelin onglemaa turbon kompressorissa ja sieltähän helpommin siirtyy kuumuus ilmansuodattimeen joka sitten syttyi tuleen.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2558
. Mielestäni myös Palmer ajoi hyvin, vaikka pisteet jäi saavuttamattakin, voitti Magnussenin ja pidän Keviniä kuitenkin ihan ok mittatikkuna, vaikka ei kärkikuski olekkaan.
Kevinhän tuli kierroksen takamatkalta ja punaisen lipun myötä jonon hänniltä liki Palmerin tuntumaan, joten ilman alun rengasrikkoa olisi varmaankin Palmer jäänyt taakse. Eipä sillä itsekin odotin Palmerin olevan lähinnä pujottelukeppinä mutta ihan kelvollisestihan tuo kuitenkin ajoi
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näin olettaisin noiden olevan. Kyllä se näyttäs olevan mahdollista, palon siirtyä airboxista ylemmäs, kun aika saumattomasti on pakattu nuo eri ilmaputket yms.

 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Koko vasen ponttooni hävisi Alonson autosta. Ainoastaan sivutörmäysuojat jäivät jököttämään pystyyn.

 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Koko vasen ponttooni hävisi Alonson autosta. Ainoastaan sivutörmäysuojat jäivät jököttämään pystyyn.
Mainiosti suunniteltu siis. Lentävä romu sitonut melkoisesti energiaa ja pienentänyt kuskiin kohdistuvia voimia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Melkoinen kauden avaus sitten nähtiinkin kaikkiaan vaikka lopputulos oli varsin odotettu tavallaan.

Rosbergin Nico ajoi hyvän kauden avauksen, mutta vieläkin on epäselvää Lewis Hamiltonin iskukyvyn myöhempi selviäminen kaudelle.

Sebastian Vetteliltä hyvä kisa vaikka sinänsä Ferrarin taktiikka oli maksaa paljonkin. Kimi Räikköseltä ehkäpä paras Ferrari-kauden kisa aikaväliltä 2014-2016 sinänsä välittömässä suoritustasossa jonka vei lähinnä uskomattoman huonoon paikkaan tullut keskeytys. Muutoin olisi kärsinyt korkeintaan tallin taktiikkavirheistä.

Ongelma tästä eteenpäin on korkeintaan vain Ferrarin muussa suhtautumisessa häneen, mutta entinen Paddy McNallyn Italialainen Juoksupoika ja erään kikattavan kommentaattorin mukaisesti Bene-mies on kuitenkin suhtautunut koko aikansa yllättävänkin hyvin Kimiin toisin kuin aiemmat tallipäälliköt, toiminnanjohtajat tai muut merkkihenkilöt Ferrarilla mentaliteetiltaan.

Rengaspuolikin vaikutti pelaavan melko hyvin ja kulumisiakin nähtiin pienessä mittakaavassa. Kysyn renkaista erästä asiaa myöhemmin koska yksi asia minua kaikessa askarruttaa kovinkin kovasti ja voin olla, että näin jotain väärin.

Kimin uskomattoman vastoinkäymisen unohtaen kisa oli parempi tasoltaan kuin kilpailu ennen lähtöä yleensäkin. Masentuneen, lakastuneen ja harmaan leikokukkien kimpun sijaan nähtiin tunnemerkityksessä Australian Grand Prixissa ehkäpä uuden hienon kauden orkidean avautuminen nupulleen ja siitä toivottavasti myöhemmin kukkaansa.

Ohituksia ja ohitusyrityksiä nähtiin ja jopa FOM vaikutti olevan päätöksissään ja ohjauksissaan hereillä paremmin kuin mitä on vuosina 2012-2015 keskimäärin ollutkaan lukemattomissa muissa kilpailuissa. Selostus kotimaisella puolellakin oli nyt viikonlopun parasta antia muutoin hetkeen pois lukien jatkuvaa Tontun jankutusta vuodesta 2002 ja Mika Salon Toytotan ajan pistesijasta.

Eräs hyvä pointti Maikkarilta oli myös Meksikon kanavien selostajien ohella pysyä hereillä ainakin aluksi Gutierrezin ongelmistakin auton kanssa ennen asian unohdusta taka-alalle. Yleensä Maikkari olisi keskittynyt lähinnä vain päivittelyyn ja herjailuun, mutta parempi kerrankin myös näin.:)

Verstappenin pojalla tuntui olevan kyllä nyt vähän turhan liikaa yritystä nyt päällä. Muutoin kyllä ajoi jälleen hyvän suorituksen vaikka Toro Rosso tavallaan mokasikin niin hänen kuin Carlos Sainz Juniorin kilpailun taktiikkaongelmillaan. Yritystä kuitenkin Maxilla piisaa kuten aikanaan Johanneksellakin.

Ja kun on vielä niin nuori kun on niin on vielä vähän aikaa turvassa siltä miltä vanhemmat kaverit taas eivät ole varsinkaan nykymedian pinnallisella ja ajoittain naurettavan suorituskeskeisen typerällä aikakaudella. Kimi Räikkösen ja suomalaisten mielenpahoitusten lisäksi todennäköisesti eniten pahoiteltiin muutoin toisista maista puhuttaessa kauden alkua lähinnä Venäjällä kuin Daniil Kvjat keskeytti oikeastaan pääsemättä aloittamaan kilpailuaan.

Jolyon Palmerin osalta voi sanoa, että pisteittä jäätiin mutta pojasta polvi paranee ja poika sai isänsä Jonathan Palmerin debyytin Brands Hatchin vuosimallia 1983 näyttämään lähinnä nykypäivän Rio Haryanton ajelulta suhteessa Jolyonin vastaavaan. Sen verran paljon oli ajoasenteissa ja tavassa suhtautua ajamiseen eroa isäukkoon nähden.

Ainoa harmi oli lähinnä potentiaalisten pisteiden menetys, mutta sen kaiken unohtaen hyvä ajo kuitenkin ja sinänsä oli parempi jopa kuin Janin poika Kevin Magnussen jolla tuntui olevan paljon kovempi potentiaali kauteen lähdettäessä kuin Palmerilta jota huonoimmillaan tosiaan kritisoitiin todella kovinkin sanoin ja jopa brittimediassakin tuntui ilmeisesti vanhemman Palmerin uran mennessä miten meni aikanaan niin tiettyä vihamielisyyttä poika-Palmeria kohtaan.

Toisaalta Kevin ei mene isänsä tapaan takajaloilleen yhtä helposti ja jos meneekin niin tuloksena on yleensä ollut vähintään näyttävämpi ajo tai yritys suhteessa tallikaveriin nähden kuin romahtaminen. Renaultilta siten siis menettelevä aloitus kaikkeen nähden.

Williamsin osalta en nyt kyllä vielä lähtisi tuomitsemaan tallia alamäkeen yhden kisan perusteella. Melbourne ei muutenkaan ole tallille erityisen vakuuttavasti sopinut viime vuosina kaikkiaankaan vaikka potentiaalia kyllä on nähty.

Tänä vuonna Felipe Massa ajoi alkua huomioimatta yllättävänkin näkymättömän, mutta hyvän kilpailun siinä missä taas Valtteri Bottas kärsi taas pari menetystä lähtöjen takia ja muutoinkin ehkä hieman autonkin takia. Todennäköisesti auton suorituskyky paranee, mutta vaikka huononisikin niin odottelen vielä ennen mahdollisen surkuttelun aloittamista koska suoritus oli niin hyvä kuin oli vähintäänkin tallikaverinkin ajoa kohti peilaten.

Kieltämättä ainoa vaara on Force Indian ja Toro Rosson yllättävä eteenpäin meno joka on vaara jonka toistaiseksi Williams on pystynyt välttämään tai torjumaan kilpailijoiden omien ongelmien tai vain sen takia, että niiden menestysputket ovat olleet vain satunnaisia ja ratoihin sidottuja siinä missä Williams on niitä ollut kokonaisuutena parempi.

Sauberin taival on tallin jo todella pahaksi menneet talousvaikeudet tietäen tuskaista aikaa tälle kaudelle ja Manorilla Haryanton Rion debyytti oli kuitenkin varovaisen vaatimaton ja Pascal Wehrleinilla oli ilmeisesti tekninen vika tai muuten vain liian hidas auto ongelmana potentiaaliin nähden. Wehrlein oli kuitenkin aiemmin näkyvästi tulostaululla viikonloppuna kuitenkin ennen väistämätöntä muiden parannusta joten paha sanoa todella rakentavia johtopäätöksiä toistaiseksi.

McLarenin osalta jälleen erittäin vaikea kisa kun jäännöspistettä parempaan ei vauhtia vain tunnu millään riittävän ja Jenson Buttonilta vain loppui puhti kesken vaikka välillä hyvältä näyttikin 16-vuotisjuhlakisaansa lajissa viettävälle britille. 15-vuotisjuhliaan lajissa ainakin tavallaan myös Kimin kanssa viettänyt Fernando Alonso olisi voinut pahimmassa tapauksessa saada renkaasta tai tukivarren kappaleesta päähänsä ja tai muuten loukkaantua pahoin ilmalennossaan mitä tapahtui.

Punainen lippu saattoi olla ehkä vähän kyseenalaistettava asia, mutta lopulta kuitenkin järkevä päätös koska hiilikuidun palasia oli radalla aika paljon jopa kolarikohdastakin kaukana ja irtokappaleet ja niistä tulevat mahdolliset rengasrikot eivät ole kilpa-autoilussa mukavia asioita. Ei jäänyt kuin turva-runko erittäin vahvan etusiiven tukipalojen kanssa jäljelle. Ja vähän muitakin osia tuon uuden kuvan perusteella.

Jopa sääntöjen takia aikanaan tullut kuuluisa pohjalevyn puu-vaneri-levyksi kutsuttu osakin näytti roikkuvan hieman kolarin jäljiltä muusta auton pohjasta irti. Niin kova kolari oli. Hetken näytti siltä, että Alonso lentää jopa radan yli autollaan.:eek:

Sen sijaan sitten tuo renkaiden vaihdon vapaus kisan mielenkiinnon kannalta oli kuin aikanaan Rengastoikkien Muistoissa Vapaan puolella mainitsemistani eräistä Meksikon kisoista jolla sitten tuhottiin tämän kisan potentiaalinen mielenkiinto. Tosin nyky-formuloiden maailmassa sitten kaiketi olisi alkanut itkuvirsi Pirellin renkaiden heikosta kestävyydestä mikäli olisi tullut ylimääräisiä pysähdyksiä...:frank:

Daniel Ricciardo ajoi myös kaikkiaan hyvän kotikilpailun ja toivottavasti menestyisi mies jatkossakin.

Varsinainen päivän asia tietysti oli Team Haas. Jonkin verran tulee eräästä asiasta muistelua josta toivottavasti ei pahastuta, mutta tämä on merkittävä ja historiallinen päivä Yhdysvaltain Autourheilulle nimenomaan F1:n osalta!

Muistelu alkaa tästä:

Saman tien lyötiin samaa nimeä hieman eri tavalla kantanut Team Haas Beatrice pisteissä ja itse asiassa oltiin lyödä melkein kaikkien aikojen Yhdysvaltalaisten F1-tallien piste-ennätyskin nykyisin säännöinkin huomioiden. Edellisen kerran kun Yhdysvaltalainen talli on saavuttanut 8 pistettä tai enemmän niin se tapahtui vuoden 1976 Itävallan Grand Prixissä missä John Watson voitti Penskellä.

Tuolloinhan voitosta sai 9 pistettä ja sitä enempää ei ole Yhdysvaltain lipun alla mikään talli koskaan saavuttanut ellei sitten aivan väkisin halua Enzo Ferrarin Amerikan-konttorihaaran NART:ia ja vuoden 1964 Meksikon Grand Prixiä lukea mukaan tuolloin John Surteesin ja Lorenzo Bandinin voimin. Tuolloin talli sai 10 pistettä kakkostilalla ja kolmostilalla, mutta käytännössä pisteet ovat laskettu Ferrarille koska NART oli vain kilpailuun ilmoitettu edustus ilman varsinaisesti muuttunutta tallia.

Ja vuonna 1977 alun perin yhdysvaltalainen Shadow-talli oli muuttanut kilpailulisenssinsä brittiläiseksi. Ja luvuista ovat poissa käytännössä myös vuosien 1950-1960 Indy 500:n tallit.

Muistelu päättyy tähän ja takaisin nykyhetkeen tästä:

Romain Grosjeanin suorituksen ainoa huono asia oli punainen lippu ja sen tuoma ilmainen renkaanvaihto käytännössä. Tosin muutoinkin Grosjeanin vauhti tuntui riittävän huonoimmillaankin jäännöspisteeseen asti. Samaa odotin myös Gutierrezilta, mutta tekniset vauriot tai niiden uhat autossa ja kolari Alonson kanssa päätti sen asian toisin.:( Toivottavasti vain tämä jäisi ainoaksi vastoinkäymisen kisaksi meksikolaiselle.

Muutoin tilanne ei 1-4 kisan kuluttua kovin hyvältä näytä mikäli Haasin suoritukset jatkuvat tällaisena vain pelkästään Grosjeanin eduksi joskin Gutierrezin aika-ajosuoritus Melbournessa ennen putoamista olisi riittänyt kirkkaasti jatkoon ja se on merkittävä edistys koska tähän asti Gutierrez on ollut vain hyvä kisa-ajaja ja kaksintaistelija, mutta ei ole pystynyt oikein mihinkään aika-ajoissa.

Ja nyt tähän loppuun vielä se rengaskysymys...

Onko nykyäänkin siis ilmeisesti kolmea eri seosta käytössä kisassa vai vain kaksi? Toki kuivan kelin renkaan seoksen vaihtopakko on voimassa, mutta muutoin saa ainakin ilmeisesti käyttää kolmea eri seosta joista vain kahta on Pirellin mukaan pakko käyttää? Eli onko jollakin tallilla esimerkiksi käytössään vain Pehmeitä ja Keskikovia ja joillakin tallilla voi olla pelkästään vain Keskikovia ja Superpehmeitä, mutta silti kaikkia kolmea seosta käytetään muutoin kilpailussa eri tallien yhteistuloksena kisoissa?:confused:
 
Viimeksi muokattu:

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Tällästä tietoa tuosta kolarista:
https://twitter.com/tgruener/status/711504007483686912
Tobi Grüner sanoi:
Varmennettu tili
‏@tgruener

#F1 Gutierrez' car switched to power reduction mode (to load battery) which caused crash at 310 km/h. AMuS (German): http://ams.to/crash-alonso
EDIT:
Ja nyt tähän loppuun vielä se rengaskysymys...

Onko nykyäänkin siis ilmeisesti kolmea eri seosta käytössä kisassa vai vain kaksi? Toki kuivan kelin renkaan seoksen vaihtopakko on voimassa, mutta muutoin saa ainakin ilmeisesti käyttää kolmea eri seosta joista vain kahta on Pirellin mukaan pakko käyttää? Eli onko jollakin tallilla esimerkiksi käytössään vain Pehmeitä ja Keskikovia ja joillakin tallilla voi olla pelkästään vain Keskikovia ja Superpehmeitä, mutta silti kaikkia kolmea seosta käytetään muutoin kilpailussa eri tallien yhteistuloksena kisoissa?:confused:
Ilmeisesti kaikkia kolmea rengasseosta on käytössä, mutta kahta näistä on pakko käyttää. Tallit tilaavat Pirelliltä haluamansa määrän eri rengassarjoja tietysti maksimi ja minimi rajoitukset huomioiden, olikohan niin että kaikkia kolmea rengasseosta on kuitenkin tilattava vähintään yksi sarja per kuljettaja?

EDIT: Tarkistin. Siis Pirelli määrää 2 settiä kisaa varten ja yks sarja pehmeimpiä on käytettävissä Q3:ssa ja loput 10 sarjaa tiimit valitsevat kolmesta seoksesta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Juuri tuon osan kanssa tuntui olevan ongelmia Meksikon kanavien selostajienkin mukaan kisassa keskimäärin Gutierrezilla koska nuo ongelmat alkoivat melkein heti lähdön jälkeen.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Onko nykyäänkin siis ilmeisesti kolmea eri seosta käytössä kisassa vai vain kaksi? Toki kuivan kelin renkaan seoksen vaihtopakko on voimassa, mutta muutoin saa ainakin ilmeisesti käyttää kolmea eri seosta joista vain kahta on Pirellin mukaan pakko käyttää? Eli onko jollakin tallilla esimerkiksi käytössään vain Pehmeitä ja Keskikovia ja joillakin tallilla voi olla pelkästään vain Keskikovia ja Superpehmeitä, mutta silti kaikkia kolmea seosta käytetään muutoin kilpailussa eri tallien yhteistuloksena kisoissa?:confused:
En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat tuolla viimeisellä virkkeelläsi, mutta rengassääntö menee siis näin:

Kun jokaista vkl kohden on nuo kolme seosta viidestä valittu (esim. pehmeä, keskikova ja kova), niistä muodostetaan siis 13 settiä renkaita. Pirelli automaattisesti valitsee kaksi settiä, jotka varataan kisaan. Nämä kaksi settiä voivat seokseltaan olla mitä tahansa näistä kolmesta. Voi olla vaikka kaksi settiä kovia tai vaikkapa yksi pehmeä ja yksi keskikova. Kisassa on pakko käyttää vähintään toista näistä seteistä. Ja sen lisäksi, kuljettajan täytyy käyttää siitä poikkeavaa seosta myöskin, mutta se setti voi olla ihan mikä tahansa niistä mitä on jäljellä, tai sitten tuo toinen pakollinen setti.

Eli siis kahta eri seosta on käytettävä, ja yhden käytettävän setin täytyy kuulua niihin Pirellin pakollisiin.

Ellei sitten tule vettä.

Edit: Hetkinen, luin kysymyksesi hieman väärin. Niin siis kyllä, kolme eri seosta on käytössä viikonlopun aikana, myös kisassa. Kahta seosta on pakko käyttää kisassa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ferrari kyllä mokasi voiton ihan totaalisesti. Ja Vettelin kämmi ehkä maksoi toisen sijan. Oli paikka jopa kaksoisvoittoon, mutta sinne meni.

Williams oli aika-ajon jälkeen odotetusti vaikeuksissa Reb Bullin ja Toro Rosson kanssa. Vaikka Bahrainiin uutta osaa tuleekin, niin varmasti kehittyvät kilpailijatkin kauden mittaan. Jos menestys jää kehnoksi ja Massa vielä sattuisi päihittämään Bottaksen tasaiseen tahtiin, laskevat jälkimmäisen osakkeet todennäköisesti melkoisesti.

Verstappen on vieläkin kakara. Eli tuskin on asiaa ensi kaudeksikaan kärkitalleihin.

Renault oli yllättävän vahva kisavauhdissa. Palmer ajoi hyvin. Pääsikö Magnussen kierroksella ohitettuna ohittamaan koko letkan turva-auton aikana vai mikä selittää alun ongelmien jälkeen pienehkön eron tuloslistassa tallikaveriin? Jos ei, niin hyvä suoritus.

Alonsolta outo virhe. Alkaakohan ote jo lipsua?

Haas oli vahva ja taktiikka meni nappiin. Eiköhän sieltä ole jatkossakin odotettavissa pisteitä.

Summa summarum, näyttää siltä, että Mersulla on nopea kamppailija ja keskikastissa on tasaista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat tuolla viimeisellä virkkeelläsi, mutta rengassääntö menee siis näin:

Kun jokaista vkl kohden on nuo kolme seosta viidestä valittu (esim. pehmeä, keskikova ja kova), niistä muodostetaan siis 13 settiä renkaita. Pirelli automaattisesti valitsee kaksi settiä, jotka varataan kisaan. Nämä kaksi settiä voivat seokseltaan olla mitä tahansa näistä kolmesta. Voi olla vaikka kaksi settiä kovia tai vaikkapa yksi pehmeä ja yksi keskikova. Kisassa on pakko käyttää vähintään toista näistä seteistä. Ja sen lisäksi, kuljettajan täytyy käyttää siitä poikkeavaa seosta myöskin, mutta se setti voi olla ihan mikä tahansa niistä mitä on jäljellä, tai sitten tuo toinen pakollinen setti.

Eli siis kahta eri seosta on käytettävä, ja yhden käytettävän setin täytyy kuulua niihin Pirellin pakollisiin.

Ellei sitten tule vettä.

Edit: Hetkinen, luin kysymyksesi hieman väärin. Niin siis kyllä, kolme eri seosta on käytössä viikonlopun aikana, myös kisassa. Kahta seosta on pakko käyttää kisassa.
Kappas!

Eli ilmeisesti talleilla saa olla käytössään vapaasti vaikka tyyliin 1 sarja kovia+2 sarjaa keskikovia+3 sarjaa kovia renkaita eli=6 sarjaa renkaita kilpailussa ja jollakin toisella tallilla vaikka 2 sarjaa kovia+1 sarja pehmeitä+3 sarjaa keskikovia renkaita eli=6 sarjaa renkaita kilpailussa samalla varianssilla seoksen vaihtopakko huomioiden?

Siinä tapauksessa tämä on itse asiassa helkkarin hieno päätös FIA:lta vaikka tietenkin rengasrajojen määrissä kulkee raja, mutta muutoin todella hieno juttu!

Ehkäpä paras sitten 20 vuoteen eli vuoden 1996 siihen mitä tulee rengasasioihin!:alppu:
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kappas!

Eli ilmeisesti talleilla saa olla käytössään vapaasti vaikka tyyliin 1 sarja kovia+2 sarjaa keskikovia+3 sarjaa kovia renkaita eli=6 sarjaa renkaita kilpailussa ja jollakin toisella tallilla vaikka 2 sarjaa kovia+1 sarja pehmeitä+3 sarjaa keskikovia renkaita eli=6 sarjaa renkaita kilpailussa samalla varianssilla seoksen vaihtopakko huomioiden?

Siinä tapauksessa tämä on itse asiassa helkkarin hieno päätös FIA:lta vaikka tietenkin rengasrajojen määrissä kulkee raja, mutta muutoin todella hieno juttu!

Ehkäpä paras sitten 20 vuoteen eli vuoden 1996 siihen mitä tulee rengasasioihin!:alppu:
Kyllä, nämä uudet rengassäännöt ovat minusta loistavat, mitä nyt ehkä hieman liian sekavat ja toki noita settejä voisi olla enemmän. Mutta taktisia vaihteluja tullaan varmasti näkemään jatkossa paljon enemmän, ja kyllähän tänäänkin jo nähtiin mitä parhaimmillaan ja pahimmillaan tämä voi tarjota. Etukäteen moni (minä itse myös) odotin että Super Pehmeä ja Pehmeä tulevat olemaan ne kisarenkaat mutta vaihto Mediumeihin punaisen lipun aikana olikin selkeästi se oikea päätös. Moni tämän hoksasi, Ferrari ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kyllä, nämä uudet rengassäännöt ovat minusta loistavat, mitä nyt ehkä hieman liian sekavat ja toki noita settejä voisi olla enemmän. Mutta taktisia vaihteluja tullaan varmasti näkemään jatkossa paljon enemmän, ja kyllähän tänäänkin jo nähtiin mitä parhaimmillaan ja pahimmillaan tämä voi tarjota. Etukäteen moni (minä itse myös) odotin että Super Pehmeä ja Pehmeä tulevat olemaan ne kisarenkaat mutta vaihto Mediumeihin punaisen lipun aikana olikin selkeästi se oikea päätös. Moni tämän hoksasi, Ferrari ei.
Voisihan niitä tietysti olla enemmänkin, mutta jo aikanaan Goodyearinkin aikaan eli vaikkapa näin vuonna 1996 ja tietenkin sitä ennenkin oli olemassa yleinen rengasmäärän raja ja tuolloinhan keskimäärin seosvalinnan ollessa muutoin vapaa neljän eri seoksen eli Kirjainrenkaiden osalta A:sta D:hen keskimäärin seoksia talleilla oli käytettävissään 4-7 sarjaa ja joskus tietenkin oli vähemmän ja joskus tietenkin enemmän eri seoslaatua.

Ja aikaisemmin vuosina 1978-1991 oli tietenkin aika-ajorenkaita mitkä säästivät tietenkin aika paljon yleensä kisaseoksia itse kisaan vaikkakin joskus käytettiin aika-ajoissakin esimerkiksi aika-ajorenkaiden sijaan noina vuosina esimerkiksi D-seoksia. Toisinaan vanhempinakin aikoina vaikkapa Monacoon tai Unkariin Goodyear toi nykypäivänkin Pirellin tapaan viime vuoteen asti olleen tavan mukaisesti vain kahta seosta kisaan yleisesti käyttöön.

Ja vanhempaankin aikaan varsinkin Esikarsinnan olemassaolon aikoina kaikkein heikoimmilla talleilla saattoi olla lopussa kaikki pehmeämmät renkaat jolloin lähdettiin kisaan mahdollisesti sinne asti selvitessä vain kovimmilla rengasvaihtoehdoilla kun pehmeimmät seoslaadut käytettiin aika-ajorenkaiden ohella Esikarsintaan tai Aika-ajoon.

Tänä vuonna kun on viisi eri seosta Pirelliltä niin se on eniten sitten vuoden 1989 jolloin Goodyearilla oli viisi eri Kirjainrenkaiden seosta D:stä AA-seokseen saakka olemassa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Tästä CCMK näkee mitä ja miten tiimit käytti renkaita kisassa :

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=42490&p=2661607&viewfull=1#post2661607

Detali tietona on se että Grossu täytti rengas säännön käyttäen kahta eri seosta tekemättä erikseen varikko stoppia.
(Se ainoa renkaanvaihto tuli siinä turva-auto stopin yhteydessä). Tässäpä kysymys 10 vuoden päähän, kuka muistaa. :)

Rengas "avain":
Esim M valkoisella pohjalla on Medium seos uusi rengas. M mustalla pohjalla on Medium seos joka on käytetty rengas.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös