Melkoinen kauden avaus sitten nähtiinkin kaikkiaan vaikka lopputulos oli varsin odotettu tavallaan.
Rosbergin Nico ajoi hyvän kauden avauksen, mutta vieläkin on epäselvää Lewis Hamiltonin iskukyvyn myöhempi selviäminen kaudelle.
Sebastian Vetteliltä hyvä kisa vaikka sinänsä Ferrarin taktiikka oli maksaa paljonkin. Kimi Räikköseltä ehkäpä paras Ferrari-kauden kisa aikaväliltä 2014-2016 sinänsä välittömässä suoritustasossa jonka vei lähinnä uskomattoman huonoon paikkaan tullut keskeytys. Muutoin olisi kärsinyt korkeintaan tallin taktiikkavirheistä.
Ongelma tästä eteenpäin on korkeintaan vain Ferrarin muussa suhtautumisessa häneen, mutta entinen Paddy McNallyn Italialainen Juoksupoika ja erään kikattavan kommentaattorin mukaisesti Bene-mies on kuitenkin suhtautunut koko aikansa yllättävänkin hyvin Kimiin toisin kuin aiemmat tallipäälliköt, toiminnanjohtajat tai muut merkkihenkilöt Ferrarilla mentaliteetiltaan.
Rengaspuolikin vaikutti pelaavan melko hyvin ja kulumisiakin nähtiin pienessä mittakaavassa. Kysyn renkaista erästä asiaa myöhemmin koska yksi asia minua kaikessa askarruttaa kovinkin kovasti ja voin olla, että näin jotain väärin.
Kimin uskomattoman vastoinkäymisen unohtaen kisa oli parempi tasoltaan kuin kilpailu ennen lähtöä yleensäkin. Masentuneen, lakastuneen ja harmaan leikokukkien kimpun sijaan nähtiin tunnemerkityksessä Australian Grand Prixissa ehkäpä uuden hienon kauden orkidean avautuminen nupulleen ja siitä toivottavasti myöhemmin kukkaansa.
Ohituksia ja ohitusyrityksiä nähtiin ja jopa FOM vaikutti olevan päätöksissään ja ohjauksissaan hereillä paremmin kuin mitä on vuosina 2012-2015 keskimäärin ollutkaan lukemattomissa muissa kilpailuissa. Selostus kotimaisella puolellakin oli nyt viikonlopun parasta antia muutoin hetkeen pois lukien jatkuvaa Tontun jankutusta vuodesta 2002 ja Mika Salon Toytotan ajan pistesijasta.
Eräs hyvä pointti Maikkarilta oli myös Meksikon kanavien selostajien ohella pysyä hereillä ainakin aluksi Gutierrezin ongelmistakin auton kanssa ennen asian unohdusta taka-alalle. Yleensä Maikkari olisi keskittynyt lähinnä vain päivittelyyn ja herjailuun, mutta parempi kerrankin myös näin.
Verstappenin pojalla tuntui olevan kyllä nyt vähän turhan liikaa yritystä nyt päällä. Muutoin kyllä ajoi jälleen hyvän suorituksen vaikka Toro Rosso tavallaan mokasikin niin hänen kuin Carlos Sainz Juniorin kilpailun taktiikkaongelmillaan. Yritystä kuitenkin Maxilla piisaa kuten aikanaan Johanneksellakin.
Ja kun on vielä niin nuori kun on niin on vielä vähän aikaa turvassa siltä miltä vanhemmat kaverit taas eivät ole varsinkaan nykymedian pinnallisella ja ajoittain naurettavan suorituskeskeisen typerällä aikakaudella. Kimi Räikkösen ja suomalaisten mielenpahoitusten lisäksi todennäköisesti eniten pahoiteltiin muutoin toisista maista puhuttaessa kauden alkua lähinnä Venäjällä kuin Daniil Kvjat keskeytti oikeastaan pääsemättä aloittamaan kilpailuaan.
Jolyon Palmerin osalta voi sanoa, että pisteittä jäätiin mutta pojasta polvi paranee ja poika sai isänsä Jonathan Palmerin debyytin Brands Hatchin vuosimallia 1983 näyttämään lähinnä nykypäivän Rio Haryanton ajelulta suhteessa Jolyonin vastaavaan. Sen verran paljon oli ajoasenteissa ja tavassa suhtautua ajamiseen eroa isäukkoon nähden.
Ainoa harmi oli lähinnä potentiaalisten pisteiden menetys, mutta sen kaiken unohtaen hyvä ajo kuitenkin ja sinänsä oli parempi jopa kuin Janin poika Kevin Magnussen jolla tuntui olevan paljon kovempi potentiaali kauteen lähdettäessä kuin Palmerilta jota huonoimmillaan tosiaan kritisoitiin todella kovinkin sanoin ja jopa brittimediassakin tuntui ilmeisesti vanhemman Palmerin uran mennessä miten meni aikanaan niin tiettyä vihamielisyyttä poika-Palmeria kohtaan.
Toisaalta Kevin ei mene isänsä tapaan takajaloilleen yhtä helposti ja jos meneekin niin tuloksena on yleensä ollut vähintään näyttävämpi ajo tai yritys suhteessa tallikaveriin nähden kuin romahtaminen. Renaultilta siten siis menettelevä aloitus kaikkeen nähden.
Williamsin osalta en nyt kyllä vielä lähtisi tuomitsemaan tallia alamäkeen yhden kisan perusteella. Melbourne ei muutenkaan ole tallille erityisen vakuuttavasti sopinut viime vuosina kaikkiaankaan vaikka potentiaalia kyllä on nähty.
Tänä vuonna Felipe Massa ajoi alkua huomioimatta yllättävänkin näkymättömän, mutta hyvän kilpailun siinä missä taas Valtteri Bottas kärsi taas pari menetystä lähtöjen takia ja muutoinkin ehkä hieman autonkin takia. Todennäköisesti auton suorituskyky paranee, mutta vaikka huononisikin niin odottelen vielä ennen mahdollisen surkuttelun aloittamista koska suoritus oli niin hyvä kuin oli vähintäänkin tallikaverinkin ajoa kohti peilaten.
Kieltämättä ainoa vaara on Force Indian ja Toro Rosson yllättävä eteenpäin meno joka on vaara jonka toistaiseksi Williams on pystynyt välttämään tai torjumaan kilpailijoiden omien ongelmien tai vain sen takia, että niiden menestysputket ovat olleet vain satunnaisia ja ratoihin sidottuja siinä missä Williams on niitä ollut kokonaisuutena parempi.
Sauberin taival on tallin jo todella pahaksi menneet talousvaikeudet tietäen tuskaista aikaa tälle kaudelle ja Manorilla Haryanton Rion debyytti oli kuitenkin varovaisen vaatimaton ja Pascal Wehrleinilla oli ilmeisesti tekninen vika tai muuten vain liian hidas auto ongelmana potentiaaliin nähden. Wehrlein oli kuitenkin aiemmin näkyvästi tulostaululla viikonloppuna kuitenkin ennen väistämätöntä muiden parannusta joten paha sanoa todella rakentavia johtopäätöksiä toistaiseksi.
McLarenin osalta jälleen erittäin vaikea kisa kun jäännöspistettä parempaan ei vauhtia vain tunnu millään riittävän ja Jenson Buttonilta vain loppui puhti kesken vaikka välillä hyvältä näyttikin 16-vuotisjuhlakisaansa lajissa viettävälle britille. 15-vuotisjuhliaan lajissa ainakin tavallaan myös Kimin kanssa viettänyt Fernando Alonso olisi voinut pahimmassa tapauksessa saada renkaasta tai tukivarren kappaleesta päähänsä ja tai muuten loukkaantua pahoin ilmalennossaan mitä tapahtui.
Punainen lippu saattoi olla ehkä vähän kyseenalaistettava asia, mutta lopulta kuitenkin järkevä päätös koska hiilikuidun palasia oli radalla aika paljon jopa kolarikohdastakin kaukana ja irtokappaleet ja niistä tulevat mahdolliset rengasrikot eivät ole kilpa-autoilussa mukavia asioita. Ei jäänyt kuin turva-runko erittäin vahvan etusiiven tukipalojen kanssa jäljelle. Ja vähän muitakin osia tuon uuden kuvan perusteella.
Jopa sääntöjen takia aikanaan tullut kuuluisa pohjalevyn puu-vaneri-levyksi kutsuttu osakin näytti roikkuvan hieman kolarin jäljiltä muusta auton pohjasta irti. Niin kova kolari oli. Hetken näytti siltä, että Alonso lentää jopa radan yli autollaan.
Sen sijaan sitten tuo renkaiden vaihdon vapaus kisan mielenkiinnon kannalta oli kuin aikanaan Rengastoikkien Muistoissa Vapaan puolella mainitsemistani eräistä Meksikon kisoista jolla sitten tuhottiin tämän kisan potentiaalinen mielenkiinto. Tosin nyky-formuloiden maailmassa sitten kaiketi olisi alkanut itkuvirsi Pirellin renkaiden heikosta kestävyydestä mikäli olisi tullut ylimääräisiä pysähdyksiä...:frank:
Daniel Ricciardo ajoi myös kaikkiaan hyvän kotikilpailun ja toivottavasti menestyisi mies jatkossakin.
Varsinainen päivän asia tietysti oli Team Haas. Jonkin verran tulee eräästä asiasta muistelua josta toivottavasti ei pahastuta, mutta tämä on merkittävä ja historiallinen päivä Yhdysvaltain Autourheilulle nimenomaan F1:n osalta!
Muistelu alkaa tästä:
Saman tien lyötiin samaa nimeä hieman eri tavalla kantanut Team Haas Beatrice pisteissä ja itse asiassa oltiin lyödä melkein kaikkien aikojen Yhdysvaltalaisten F1-tallien piste-ennätyskin nykyisin säännöinkin huomioiden. Edellisen kerran kun Yhdysvaltalainen talli on saavuttanut 8 pistettä tai enemmän niin se tapahtui vuoden 1976 Itävallan Grand Prixissä missä John Watson voitti Penskellä.
Tuolloinhan voitosta sai 9 pistettä ja sitä enempää ei ole Yhdysvaltain lipun alla mikään talli koskaan saavuttanut ellei sitten aivan väkisin halua Enzo Ferrarin Amerikan-konttorihaaran NART:ia ja vuoden 1964 Meksikon Grand Prixiä lukea mukaan tuolloin John Surteesin ja Lorenzo Bandinin voimin. Tuolloin talli sai 10 pistettä kakkostilalla ja kolmostilalla, mutta käytännössä pisteet ovat laskettu Ferrarille koska NART oli vain kilpailuun ilmoitettu edustus ilman varsinaisesti muuttunutta tallia.
Ja vuonna 1977 alun perin yhdysvaltalainen Shadow-talli oli muuttanut kilpailulisenssinsä brittiläiseksi. Ja luvuista ovat poissa käytännössä myös vuosien 1950-1960 Indy 500:n tallit.
Muistelu päättyy tähän ja takaisin nykyhetkeen tästä:
Romain Grosjeanin suorituksen ainoa huono asia oli punainen lippu ja sen tuoma ilmainen renkaanvaihto käytännössä. Tosin muutoinkin Grosjeanin vauhti tuntui riittävän huonoimmillaankin jäännöspisteeseen asti. Samaa odotin myös Gutierrezilta, mutta tekniset vauriot tai niiden uhat autossa ja kolari Alonson kanssa päätti sen asian toisin.
Toivottavasti vain tämä jäisi ainoaksi vastoinkäymisen kisaksi meksikolaiselle.
Muutoin tilanne ei 1-4 kisan kuluttua kovin hyvältä näytä mikäli Haasin suoritukset jatkuvat tällaisena vain pelkästään Grosjeanin eduksi joskin Gutierrezin aika-ajosuoritus Melbournessa ennen putoamista olisi riittänyt kirkkaasti jatkoon ja se on merkittävä edistys koska tähän asti Gutierrez on ollut vain hyvä kisa-ajaja ja kaksintaistelija, mutta ei ole pystynyt oikein mihinkään aika-ajoissa.
Ja nyt tähän loppuun vielä se rengaskysymys...
Onko nykyäänkin siis ilmeisesti kolmea eri seosta käytössä kisassa vai vain kaksi? Toki kuivan kelin renkaan seoksen vaihtopakko on voimassa, mutta muutoin saa ainakin ilmeisesti käyttää kolmea eri seosta joista vain kahta on Pirellin mukaan pakko käyttää? Eli onko jollakin tallilla esimerkiksi käytössään vain Pehmeitä ja Keskikovia ja joillakin tallilla voi olla pelkästään vain Keskikovia ja Superpehmeitä, mutta silti kaikkia kolmea seosta käytetään muutoin kilpailussa eri tallien yhteistuloksena kisoissa?