Onhan Ferrarilla ajanut kaks ranskalaistakin niin kait yhtä hyvin vois nyt ajaa kaks suomalaista.Eiköhän maailmanloppu koita ennen kuin kaksi suomalaista ajaa samaan aikaan Ferrarilla.
Luulen että saat aika huonon kertoimen.Saako jossain lyötyä vetoa että Stroll ei pääse maaliin?
Jep. Toki jos huvikseen kerran vuodessa jostain vetoa lyö, niin hupiahan se tuokin. Pitkässä juoksussa pienet kertoimet käy tappioksi, koska mikään ei ole varmaa.Luulen että saat aika huonon kertoimen.
Edit: Itse löisin vetoa että pääsee maaliin. Sillä voi saada jo ihan hyvät rahat.
Kyllä tämä kn aika varma vetoJep. Toki jos huvikseen kerran vuodessa jostain vetoa lyö, niin hupiahan se tuokin. Pitkässä juoksussa pienet kertoimet käy tappioksi, koska mikään ei ole varmaa.
Eikös tuo aika totuus kuitenkin ollut?Kimi Räikkönen haukkui Bottaksen pataluhaksi - ja murjaisi sitten vitsin
Mercedeksen Valtteri Bottas ja Ferrarin Kimi Räikkönen kolaroivat Bakun katuradalla keskenään heti ensimmäisellä kierroksella, kuten tekivät toukokuussa Barcelonassa.
Räikkönen joutui Espanjan gp:ssä keskeyttämään, ja sama kohtalo odotti häntä myös Azerbaidzhanin gp:ssä.
- Auto kärsi törmäyksessä aika pahasti. Sen jälkeen Force Indian kuljettajat kolaroivat keskenään, ja radalle kertyi hiilikuituromua, joka aiheutti rengasrikkoni. Se hajotti myös auton koko pohjalevyn, Räikkönen kertoi.
Hän oli jo valmis keskeyttämään, mutta kun kilpailu ennen puoliväliä keskeytettiin siivoustauon ajaksi, Ferrarin mekaanikot ehtivät korjata Räikkösen menopelin välttävään ajokuntoon.
Lopulta Räikkönen joutui keskeyttämään teknisten ongelmien takia. Hänen mukaansa kakkosmutkan kohtalokas törmäys johtui Bottaksen ajovirheestä.
- Hän jarrutti mutkassa liian aikaisin, taas kerran. Minulla ei ollut kakkosmutkassa mahdollisuutta tehdä paljon mitään toisin, Räikkönen harmitteli.
Kolmannesta ruudusta kilpailuun lähteneen Räikkösen viime kilpailujen menestyskäyrä sojottaa uhkaavasti alaspäin. Hän oli vielä Monacossa paalupaikkansa jälkeen toinen, Montrealissa seitsemäs, eikä nyt herunut MM-pisteen pistettä.
Bakussa voittanut Red Bullin Daniel Ricciardo tyrkkäsi Räikkösen MM-tilanteessa viidenneksi.
- Ei ollut häävi päivä, kun tuli keskeytettyä kilpailu kahteen kertaan, Räikkönen murjaisi.
Kovia väitteitä ilman mitään villoja.Näkökulma: Vettelin armahdus haisee - Ferrarilla on omat säännöt formuloissa
Sebastian Vettel nöyrtyi oikealla hetkellä, kirjoittaa Janne Palomäki.
Maurizio Arrivabene (vas.) ja Jean Todt tuntevat toisensa jo vuosien takaa.
FIA-presidentti Jean Todt ei yritä peitellä Ferrari-kytkyään. 2000-luvun alun dream teamin tallipäällikkö on aina suhtautunut Maranelloon lukkarinrakkaudella, mikä tietenkään autoilun kattojärjestön päällikölle ei aina ole täysin ongelmatonta.
Toisaalta F1 tarvitsee enemmän Ferraria kuin Ferrari F1:tä. Kauhun tasapaino pitää sordiinon myös kurinpitoelimien päällä.
Sebastian Vettel täytti maanantaina 30 vuotta. Synttäriensä kunniaksi FIA oli kutsunut hänet pääkonttorinsa kabinettiin keskustelemaan Bakun reilun viikon takaisista tapahtumista.
Todt oli todennäköisesti tilannut pariisilaiselta hovileipuriltaan mansikkakakun ja 30 kynttilää. Mitään tarkoitusta hänellä ei ollut rangaista Vetteliä yhtään enempää.
Näytösoikeudenkäynti muistutti Jussi Halla-ahon pikavisiittiä Kesärannan ”hallitusneuvotteluissa”. Kun mitään neuvoteltavaa ei ole, ei myöskään suuria yllätyksiä pääse tapahtumaan.
Vettel ei katsonut tarpeelliseksi ottaa mukaansa ketään Ferrarin juridiselta osastolta. Sen sijaan Todtin vanha kalakaveri jo Ferrarin sponsorineuvotteluista Maurizio Arrivabene tuki synttärisankaria Pariisin kuulusteluissa.
- Yksityiskohtaisen keskustelun ja videoiden jälkeen Sebastian Vettel on ottanut kaiken vastuun tapahtuneesta, kattojärjestön tiedotteessa luki.
Askelmerkit olivat sen verran selvät, että ne olivat varmasti Arrivabenen ja Todtin ennakkoon sopimat. Tietenkin niihin kuului myös se, että Vettel sitoutui jakamaan oppejaan eri rata-autoilun junnusarjoissa - eräänlaisena formula ykkösten yhteiskuntapalveluna.
Kaiken huipuksi Todt vielä ”rankaisi” saksalaista nappaamalla hänet pois FIA:n liikenneturvakampanjoista - ainakin kuluvan vuoden loppuun asti.
- Tässä uudessa tilanteessa FIA-presidentti Jean Todt on päättänyt, ettei asia on loppuun käsitelty.
Eipä sitä oikein voinut pitää yllätyksenä. Mikä tahansa muu päätös olisi jättänyt MM-tilanteen auki ainakin Silverstoneen tai mahdollisesti jopa heinäkuun loppupuolelle asti. Mikäli Vettel olisi vielä vienyt mahdollisen lisärangaistuksensa urheilun vetoomustuomioistuimeen Lausanneen, olisi MM-pisteitä laskettu kabinetissa vielä varmaan syksyllä.
Todtin ensisijainen huoli on tietenkin pitää autourheilun likapyykki pesuhuoneen puolella. Lajin imago olisi kärsinyt huomattavasti enemmän, jos nelinkertaista maailmanmestaria olisi kärrätty oikeusasteesta toiseen median raportoidessa pykälistä enemmän kuin sektoriajoista.
Vettel julkisti tarkemman itsetutkiskelun omalla nettisivullaan pian FIA:n vapauttavan päätöksen jälkeen.
- Lewis pääsi yllättämään minut uusintastartissa, ja ajoin hänen autonsa perään. Nyt jälkeenpäin ymmärrän, ettei hänellä ollut mitään pahoja aikomuksia, Vettel kirjoitti.
- Siinä kisan kiihkeydessä ylireagoin, ja sen takia haluan pyytää anteeksi Lewisilta suoraan ja lisäksi kaikilta, jotka katselivat kisaa. Ymmärrän nyt, etten antanut hyvää esimerkkiä.
Tämäkin on tietenkin osa sitä koreografiaa, jonka Arrivabene ja Todt olivat kätilöineet jo etukäteen. Vettel alkaa olla jo tapa-anteeksipyytäjä, sillä täysin sama nöyrä syyllisyys pelasti hänet myös rapsuilta sen jälkeen kun hän oli ripittänyt Charlie Whitingia viime vuoden Meksikon GP:n jälkeen.
- Minulla ei ollut missään vaiheessa tarkoitusta saattaa Lewisia vaaraan, mutta ymmärrän aiheuttaneeni vaarallisen tilanteen.
Tämän vuosikymmenen ainoa F1-kilpailukielto on langetettu Romain Grosjeanille vuoden 2012 Belgian GP:n lähtökolarin aiheuttamisesta. Grosjean oli kiistatta kaasupolkimella varustettu hasardi, mutta on varsin kyseenalaista pitää hänen arviointikykynsä heikkoutta Vettelin tahallista vahingoittamisyritystä pahempana.
Mutta säännöt on säännöt. Ja sitten on vielä Ferrari-säännöt.
- Rakastan tätä urheilua ja olen sitoutunut edustamaan sitä tavalla, joka voi olla esimerkillinen tuleville sukupolville, Vettel jatkoi.
Ja vaikka siinä ei aina onnistuisikaan, voi saksalaiskuski hapuilla jäälleen sitä tuttua oljenkortta.
- Haluan pyytää anteeksi FIA:lta. Hyväksyn ja kunnioitan niitä päätöksiä, jotka tehtiin täällä Pariisissa ja myös sitä rangaistusta, jonka sain tuomaristolta Bakussa.
Eli yhteensä 10 sekunnin stop&go -rangaistus. Toivottavasti edes anteeksipyyntö tuli sydämestä.
Ferrarilla on ehkä vähän omat säännöt ykkösissä. Mutta mitenkäs nyt kun tavallaan tässä asiassa vastapuolena oli Lewis Hamilton, jolla myös tuntuu olevan ihan omat säännöt ykkösissä?Palomäeltä katkeraa tilitystä.
Kovia väitteitä ilman mitään villoja.
Biletysvideon julkaissut Lewis Hamilton aiheutti täydellisen pr-fiaskon - osa faneista jopa buuasi tähdelle Lontoossa
Tilanne oli formula ykkösille ja sen omistamalle Liberty Medialle nolo: kenties lajin suurin tähti ja kotimaan ylpeys ei saapunut Lontoon Trafalgar Squarella järjestettyyn massatapahtumaan.
Kolminkertaista maailmanmestaria ei promotilaisuus kiinnostanut, sillä britti ilmoitti pitävänsä kaksi päivää taukoa pian sen jälkeen, kun tiedote tapahtumasta oli putkautettu ulos.
Tiistaina Hamilton latasi Twitteriin biletysvideon, jossa hän juhlii kovaäänisen musiikin tahdissa. Osa kanssajuhlijoista on kiivennyt pöydille ottamaan elämästä kaiken irti.
- Tätä on loma, Hamilton hehkutti videonsa ohessa.
Niinpä Lontoossa olleelle yleisölle esiteltiin eilen 19 F1-kuskia, jotka saivat yleisöltä raikuvat suosionosoitukset. Kun ex-mestari Damon Hill puolestaan mainitsi Hamiltonin nimeltä, osa väkijoukosta buuasi äänekkäästi.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff selvitti uteliaalle brittimedialle, miksi Englannin oma poika ei ole paikan päällä.
- Lewis katsoi, että MM-taisto on niin rankkaa, että hän tarvitsi muutaman vapaapäivän Itävallan jälkeen, mutta hänet voi nähdä Silverstonessa, Wolff sanoi Daily Mailin mukaan.
Silverstonen osakilpailu ajetaan viikonloppuna.
Lewiksestä tulee "uusi Kimi", siis siihen malliin kun Kimiltä 2009 kyseltiin jatkuvasti motivaatiosta. Nyt Lewis on jo saavuttanut tavoitteensa voittamalla yhtä monta mestaruutta kuin Senna jne jne, joten voidaan alkaa keltaisessa lehdistössä spekuloida että Hamiltonia ei oikeasti enää kiinnosta, ajelee siellä vaan rahan ja statuksen takia. :alppu:http://www.iltalehti.fi/formulat/201707132200263099_fo.shtml
Nyt viritellään jo tietoa että Lewis ja Toto riidoissa. Onkohan Toto heittänyt jotain tyyliin "miksi maksamme sinulle 100milj kun Valtteri tekee saman murto-osalla hinnasta" tms.