http://www.iltalehti.fi/formulat/201711042200511183_fo.shtmlNewey katuu yhä tänäkin päivänä sitä, että juuri Sennan auton ohjausvarteen tehtiin muutoksia ennen kisaa. Hän muistelee vuoden 1994 tapahtumia tällä viikolla julkaistussa elämäkertakirjassaan How to Build a Car.
Newey kutsuu ohjausvarteen tehtyjä muutoksia "erittäin huonoksi insinöörityöksi".
"Huonosti suunniteltu"
Newey kertoo katsoneensa onnettomuustilanteen useita kertoja videolta, joka on kuvattu Sennan takana ajaneen Michael Schumacherin autosta. Videon perusteella ohjauvarsi ei olisi ollut syyllinen tapaturmaan. Radan pinnasta irtautui ensimmäisenä Sennan auton takapää, mikä kertoo jostakin muusta kuin ohjausvarren vauriosta.
Tämä huomio ei kuitenkaan poista Neweyn taakkaa.
- Riippumatta siitä, aiheuttiko ohjausvarsi onnettomuuden, en voi paeta sitä tosiasiaa, että se oli huonosti suunniteltu. Sitä ei olisi ikinä pitänyt asentaa autoon, Newey sanoo kirjassaan.
- Olin suunnittelemassa autoa, jossa yksi mahtava mies kuoli.
Tietovuoto paljasti Lewis Hamiltonin härskin järjestelyn: Keinotteli 18,5 miljoonan suihkukoneensa verottomaksi
Maanantai 6.11.2017 klo 21.21
Niin kutsuttu Paratiisin paperit -vuoto on koskettanut myös urheilumaailmaa, kuten tulevaa nelinkertaista F1-mestaria.
Paratiisin paperit -vuoto on paljastanut Lewis Hamiltonin keinotelleen yksityiskoneensa Eurooppaan siirtämisen verottomaksi.
The Guardianin mukaan veroparatiisijärjestelyllä Hamilton väisti vähintään 3,7 miljoonan euron verot.
The Guardianin penkomista dokumenteista paljastuu, että Lewis Hamilton on hyötynyt dokumenttivuodon keskiössä olevan veroparatiisifirman, Applebyn, palveluista.
Lehden mukaan Appleby räätälöi Hamiltonille Man-saarelle rekisteröidyn firman, jonka toimialana on lentokoneen vuokraaminen. Tosiasiassa firma ei markkinoi itseään millään tavoin. Sen ainoa tarkoitus on "vuokrata" Hamiltonille tämän omaa yksityiskonetta.
Guardianin jututtamien lakiasiantuntijoiden mukaan kuvio ei näyttäisi noudattavan eurooppalaisia sääntöjä. Hamilton itse on sanonut, että hänen omat lakiasiantuntijansa väittivät järjestelyä lailliseksi.
Hamiltonin 18,5 miljoonan euron arvoinen Bombardier-yksityissuihkukone siirrettiin Kanadasta Eurooppaan vuonna 2013. Paratiisin papereista on Guardianin mukaan ilmennyt, että Man-saaren, Guernseyn ja Brittiläisten Neitsytsaarten "valeyhtiöiden" avulla Hamilton olisi välttänyt peräti 3,7 miljoonan euron verot koneen siirrosta Eurooppaan.
Lisäksi maksamatta on lehden mukaan jäänyt satojen tuhansien edestä veroja koneen käytöstä.
Hamilton on kiistänyt väitteet valeyhtiöistä ja kertonut, että ne ovat osa hänen liiketoimintaansa. Väite asettuu melko kyseenalaiseen valoon, ainakin mitä Man-saaren koneenvuokrausyritykseen tulee. Guardianin mukaan lentokone on fyysisesti sijainnut saarella yhteensä noin tunnin ajan Eurooppaan siirtämisen jälkeen. Samanlaista järjestelyä on lehden mukaan tarjottu kymmenille rikkaille asiakkaille.
Hamilton on elänyt kotimaansa Britannian verotuksen ulottumattomissa jo vuodesta 2007, ensin Sveitsissä ja nyttemmin Monacossa. Hänen omaisuutensa arvioidaan olevan liki 150 miljoonan euron arvoinen
Red Bull -tallin pääsuunnittelijana toimiva Adrian Newey muistelee uudessa elämäkerrassaan työskentelyä McLaren-tallissa sen kontrollifriikkinä tunnetun johtajan Ron Dennisin alaisuudessa.
Newey siirtyi Williamsilta McLarenille kaudella 1997. Kahtena seuraavana vuonna Neweyn kynäilemät MP4/13- ja MP4/14-autot olivat avaintekijöitä Mika Häkkisen voittaessa kaksi peräkkäistä maailmanmestaruuttaan.
Newey vietti McLarenilla kahdeksan vuotta ennen siirtymistään Red Bullille vuonna 2006. Työskentely äärimmäisen pikkutarkkana miehenä tunnetun Dennisin alaisuudessa ei ollut aina helppoa.
- Yksi tapa saada Ron Dennis hermostumaan oli mennä hänen toimistoonsa, jossa hänellä oli aina muutama pinkka papereita siististi pinottuna työpöydällään. Tarvitsi vain siirtää yhtä niistä muutama millimetri, jonka jälkeen sai olla varma siitä, että hän keskittyisi siihen pinkkaan ikuisuuksia, koska hän ei ollut varma siitä, olitko suoristanut sen vai tuupannut sen vinoon, Newey muisteli McLarenin ex-pomoa uudessa How to Build a Car -elämäkerrassaan.
- Se on Ron pähkinänkuoressa. Hän on erittäin, erittäin siisti ja järjestelmällinen. Ne ovat tietenkin positiivisia asioita, kunnes niistä tulee liian kontrolloivia, Newey lisäsi.
McLarenin huippumoderni teknologiakeskus Wokingissa ei sekään nostata Neweyssä lämpimiä muistoja.
- Minusta uusi rakennus oli ahdistava kaikessa säännönmukaisessa harmaudessaan. Minulle se toi mieleen Fritz Langin Metropolis-elokuvan. Siellä oli riveittäin pöytiä, jotka eivät erottuneet mitenkään toisistaan. Imperiumin rakentama. Ympäristö ei ollut sellainen, jossa oli helppoa olla luova, Newey kertoi.
- Kun muutimme taloon, niin emme saaneet pitää pöydällä edes vesilasia, ei missään tapauksessa teetä, kahvia tai muita henkilökohtaisia esineitä. Joku huomautti, että on luultavasti laitonta kieltää työntekijöitä pitämästä lasillista vettä työpöydällään. Hänen oli annettava siinä periksi, mutta ei kuitenkaan teen tai kahvin kanssa.
- Mitä henkilökohtaisiin esineisiin tuli, niin saimme pitää yhden perhepotretin työpöydällämme, mutta se piti laittaa yöksi laatikkoon, Newey jatkoi.
McLarenin työntekijöiden tuli liikkua tehtaalla myös heille määrättyjä reittejä pitkin. Neweyn yritys poiketa normista sai pikaisen torppauksen.
- Inhosin kävellä niitä käytäviä, joten sen sijaan tulin tehtaalle nurmialueen reunaa pitkin rekoille varatun parkkipaikan läpi. Kellarin valvontakamerat toki havaitsivat tämän, jonka jälkeen sain sähköpostiini varoituksen siitä, että vastaava toiminta johtaisi jatkossa sisäiseen tutkintaan. Kehveli sentään.
Kärjistystä voi toki olla mutta ei tuo loppujen lopuksi mitenkään kovin epäuskottavalta kuulosta edes, joskus olen työn kautta törmännyt pariin kunnon kontrollifriikkiin ja aika lailla samanlaista se meininki oli niin hyvässä kuin pahassa. Ja onhan tuosta Dennisistä nähnyt kyllä jo median välityksellä että ei ehkä ihan normaalilla tasolla liikuta tuossa kontrolloinnissa ja tarkkuudessa millä asioita suoritetaan.Pitää tosin muistaa, kuten tuossa munkin quottaamassa jutussa, että Newey on tässä myymässä kirjaa ja kärjistyksiä varmasti on. Mutta kyllähän Kimi sai Ronin raivonvaltaan vähän kevyemmällä suhtautumisellaan reisinkiin.
Ei kuulosta, olen samaa mieltä. Vaahtosi Roni kuskien hiuksistakin.Kärjistystä voi toki olla mutta ei tuo loppujen lopuksi mitenkään kovin epäuskottavalta kuulosta edes, joskus olen työn kautta törmännyt pariin kunnon kontrollifriikkiin ja aika lailla samanlaista se meininki oli niin hyvässä kuin pahassa. Ja onhan tuosta Dennisistä nähnyt kyllä jo median välityksellä että ei ehkä ihan normaalilla tasolla liikuta tuossa kontrolloinnissa ja tarkkuudessa millä asioita suoritetaan.
Jymypaljastus! Alonso kieltäytyi tulevan mestaritallin tarjouksesta – tuli katumapäälle kesken kauden
Formula ykkösten moninkertainen mestaritiimi Red Bull tarjosi Fernando Alonsolle sopimusta kaudella 2008, itävaltalaistallin pomo Christian Horner on paljastanut.
Alonso palasi Renault'lle kaudeksi 2008 oltuaan vuoden McLarenilla. Vauhti ei kuitenkaan ollut mestaruusvuosien 2005 ja 2006 tasolla, joten espanjalaistähti etsi itselleen uutta työnantajaa.
Hornerin mukaan Alonso oli päätyä Red Bullille.
– Sopimuksen allekirjoittaminen Alonson kanssa oli erittäin lähellä. Helmut (neuvonantaja Marko) ja minä tapasimme hänen asianhoitajiaan vuoden 2008 loppupuolella ja tarjosimme hänelle sopimusta kausista 2009-2010, Horner paljastaa Motor Sport Magazinelle.
Tallipomon mukaan Alonso halusi vain vuoden sopimusta, mikä päätti neuvottelut.
– Sanoimme, että Red Bullin kanta on kaksi vuotta tai ei mitään. Hän ei halunnut sitoutua noihin ehtoihin.
Red Bull etsi noihin aikoihin korvaajaa David Coulthardille, joka oli päättämässä uraansa. Alonson kieltäydyttyä Red Bull nosti nuoren saksalaistähden Sebastian Vettelin Toro Rosson ratista ykköstiimiin Mark Webberin pariksi.
Alonso jatkoi vielä vuoden Renault'lla. Hornerin mukaan espanjalainen otti yhteyttä kesken kauden 2009, kun hän ei menestynyt ranskalaistiimissä.
– Alonson leiristä otettiin yhteyttä ja kysyttiin voisiko hän liittyä tiimiin kesken kauden. He ajattelivat, että Alonso voisi voittaa autollamme mestaruuden, Horner muistelee.
Niin kävikin, mutta kuskina oli Vettel. Saksalainen voitti MM-tittelin kausina 2010-2013 Alonson ajaessa Ferrarilla. Alonso oli MM-sarjassa toinen vuosina 2010, 2012 ja 2013. Vuonna 2010 hän hävisi maailmanmestaruuden Vettelille neljällä pisteellä ja kaksi vuotta myöhemmin kolmella pinnalla.
Vettel ja Alonso ajavat edelleen F1-sarjassa, Vettel Ferrarilla ja Alonso McLarenilla.
Lähde: F1i.com
http://www.iltalehti.fi/formulat/201711082200519237_fo.shtmlFormula ykköset ovat maailma, jossa marginaalit ovat tunnetusti pieniä. Autojen ja kuljettajien eroja mitataan parhaimmillaan tuhannesosasekuntien tarkkuudella.
Kyky kehittää ja kehittyä, vaikka sitten muita kopioimalla, erottaa mestaritallit muista.
Yksi menestyneimmistä insinööreistä ja autosuunnittelijoista on eittämättä englantilainen Adrian Newey, joka on palvellut viimeisten 25 vuoden aikana niin Williamsin, McLarenin kuin Red Bullinkin menestyksen taustalla.
Neweyn metodit ovat olleet kaikesta päätellen onnistuneita, sillä hänen suunnittelemillaan autoilla on voitettu samalla ajanjaksolla 10 kuljettajien ja 10 valmistajien maailmanmestaruutta.
Newey kertoo menestyksekkäistä F1-vuosistaan tuoreessa omaelämäkerrassaan How to Build a Car.
58-vuotias insinöörimestari paljastaa kirjassa olevansa muille talleille todella inha piikki lihassa. Hän valvoo ja seuraa muiden toimintaa tavoilla, joita nämä eivät aina edes huomaa.
Neweyn mukaan otollisimmat vakoiluajat ovat juuri ennen kilpailua ja noin tunti sen päättymisen jälkeen.
Show'ta ja härnäämistä
Autot tarkistetaan jokaisen kilpailun jälkeen sen varalta, ettei kukaan ole ajanut sääntöjen vastaisella autolla. Kun tarkistukset on tehty, autot seisovat vielä tunnin ajan parc fermé -alueella.
- Jos kilpaileva talli haluaa tehdä protestin siinä vaiheessa, niin voi tehdä, Newey kirjoittaa kirjassa.
Toisena mahdollisena vakoilupaikkana Newey mainitsee sen hetken, kun autot ovat lähtöruudukossa ennen kisaa.
- Insinöörit käyttävät sen tilanteen hyödykseen tarkastelemalla toisia autoja. Kun mekaanikot näkevät toisen tallin insinöörin, esimerkiksi minun, lähestyvän heidän autoaan, he alkavat parveilla auton ympärillä ja pyrkivät peittämään sen osan, jota kilpailijan edustaja on katsomassa.
- Etenkin Ferrarilla ollaan todella aktiivisia, kun he näkevät minun kulkevan heidän autoaan kohti.
Newey on vuosien mittaan oppinut hämäämään italialaistallin työntekijöitä.
- Tutkailen osia, joista en oikeasti ole kovinkaan kiinnostunut. Houkuttelen heidän mekaanikkonsa minun eteeni. Samaan aikaan yksi meidän valokuvaajistamme ottaa kuvan siitä osasta, josta olen oikeasti kiinnostunut.
- Ferrarilla he eivät ole vieläkään saaneet tätä selville, Newey piruilee.
Todellisuudessa kyse on lähinnä show'sta ja kilpailijoiden härnäämisestä, koska kilpailun jälkeen parc ferméssä autoja saa tutkailla ilman häiriötä.
- Autoja säilytetään aivan neniemme alla, ja yleensä kaikilla mekaanikoilla on siinä vaiheessa niin kiire pakata, että autoja saa katsoa kaikessa rauhassa.
Hamiltonilta hyytävää tietoa ryöstöstä: "Laukauksia ammuttiin, asetta pidettiin ohimolla"
Mercedeksen F1-talli joutui perjantaina Brasiliassa asemiesten hyökkäyksen kohteeksi. Maailmanmestarikuski Lewis Hamilton on paljastanut hyökkäyksestä Twitterissä rajuja yksityiskohtia.
– Jotkut tiimini jäsenistä joutuivat eilen aseistettujen miesten uhreiksi, kun he lähtivät radalta täällä Brasiliassa. Laukauksia ammuttiin, asetta pidettiin yhden ohimolla. Tämä on niin järkyttävää kuultavaa. Rukoilkaa kaverieni puolesta, jotka ovat ammattilaisina mukana tänään, vaikkakin järkyttyneitä, Hamilton twiittasi.
Asemiehet ryöväsivät tallin työntekijöitä arvotavaraa minibussista. Mercedes on viestittänyt, että kaikki tallin työntekijät ovat turvassa, eikä kukaan ole vahingoittunut.
Lähde: Michael Schumacherin tilasta järkyttävä paljastus – tulevaisuus ei edelleenkään näytä valoisalta
Hengestään edelleen taistelevan F1-legenda Michael Schumacherin tilasta on tihkunut surullisia lisätietoja keskieurooppalaisissa lehdissä satunnaisesti ajan mittaan.
Nyt Iltalehden julkaisu kirjoittaa, että tsekkiläinen Blesk-lehti on paljastanut Schumacherin lähisukulaisen kertoman mukaan kautta aikojen menestyneimmän kuskin ”lopun olevan lähellä”.
– Hän on koomassa ja käy elämänsä viimeistä taistelua. En usko, että hänellä on mahdollisuuksia. Hänen luonaan käy ihmisiä joka päivä. Se, mitä hänelle tapahtui, tuntuu pahalta, Schumacherin lähipiiriin kuuluva taho oli sanonut.
Uutisointi ollut niukkaa
Saksalaisen tilasta on vuosien saatossa tippunut median tietoon vähän faktaa. Etenkin fanien näkökulmasta tämä on jossain määrin väärin, sillä huoli on varmasti ollut suuri nelisen vuotta sitten sattuneesta loukkaantumisesta asti.
Viestintäkonsultti Harri Saukkomaa pitää Iltalehden jutun mukaan manageri Sabine Kehmin ja kumppanien niukkaa viestintää jopa jonkinlaisena riskinä.
– Jos ottaa tällaisen viestintälinjan jossain asiassa, syntyy vaara siitä, että spekulaatiot, tarinat ja huhut täyttävät sen tyhjiön, jossa totuus olisi parempi vaihtoehto, Saukkomaa sanoi lehden mukaan.
https://www.suomif1.com/2017/11/fernando-alonso-lahtee-mukaan-elektroniseen-urheiluun/McLarenin espanjalaiskuski Fernando Alonso perustaa oman e-urheilujoukkueen, joka keskittyy ajopeleihin. E-urheilu eli elektroninen urheilu on nostattanut päätään viime vuosina ja tänä vuonna myös Formula 1 -pelin parissa on ajettu omaa mestaruussarjaa.
Alonson joukkue kantaa nimeä FA Racing ja se tulee osallistumaan lukuisiin verkossa pelattaviin kilpasarjoihin.
Alonson mukaan e-urheilun kautta faneilla on mahdollisuus saada oma osansa moottoriurheilusta.
– Pari kuukautta sitten sain ehdotuksen yhdeltä yhteistyökumppaniltamme ja ajattelin, että se oli hyvä idea luoda linkki näiden kahden lajin välille, Alonso selvensi ESPN:n mukaan idean syntymistä.
– Fanit eivät ole enää vain katsojia, espanjalainen jatkoi.
Kuva: Räikkösen Ferrarissa ihmeellinen aerokatiska - Kimi uhrattiin testikuskiksi
Persianlahden polttava aurinko teki olosuhteista kohtuuttoman kuumat. Tarjolla ollut ratadata ei ollut talleille kovinkaan hyödyllistä, koska aika-ajo ja kisa ajetaan monta tuntia myöhemmin auringon jo laskiessa horisonttiin.
Myöskään kuskit eivät olleet kovin innostuneita kiertämään Yas Marinan rataa. Treenien nopein aika kirjattiin Sebastian Vettelille, joka jätti Lewis Hamiltonin 0,120 sekunnin päähän. Valtteri Bottas oli kolmas vain muutaman kymmenyksen tallikaveriaan hitaampana.
Kimi Räikkönen ajoi neljänneksi parhaan ajan, mutta hänen päiväänsä väritti harjoitusten alussa erittäin näyttävät testianturit. Vaikka tarjottavalla informaatiolla ei ole mitään käyttöä sunnuntain kisassa, saattoi Ferrari testata jo ensi kauden aero-osia.
Räikkösen auton pohjaan oli asennettu vuoden 2018 diffuusori. Varikkohuhujen mukaan Ferrari olisi ottamassa askeleen Red Bullin suuntaan. Maranellossa on kiinnitetty huomiota, miten energiajuomajätti on noussut takaisin mukaan voittotaisteluun, vaikka sen käytettävissä oleva Renault-moottori kärsii tehovajauksesta Mersuun ja Ferrariin verrattuna.
Vettel sai ajaa koko harjoituksen vuoden 2017 diffuusorilla.
Abu Dhabin toiset GP-harjoitukset alkavat perjantaina kello 15.00 Suomen aikaa. Silloin kerätään dataa sunnuntain kisaa varten.
Kimi Räikkönen toimi jo ensi vuoden osien testikuskina.
JANNE PALOMÄKI
janne.palomaki@iltalehti.fi
http://www.iltalehti.fi/formulat/201712052200583454_fo.shtmlHamilton tylynä: puhuu Valtteri Bottaksesta selvää kakkoskuskia jo nyt - ”Kaksi samanarvoista kuskia tuottaa negatiivisen lopputuloksen”
Lewis Hamilton on toistanut uskonsa siihen, että tallissa pitää olla ykkös- ja kakkoskuski.
Lewis Hamiltonin mielestä tallin sisällä pitää vallita selvä hierarkia.
Hamilton jakoi näkemyksiään Stuttgarter-Zeitung-lehdelle.
- Toto (Wolff) ymmärtää, miten tallin sisäinen dynamiikka toimii. Hän vertaa sitä magneettiin: kun lähellä on kaksi samaa napaa, ne hylkivät toisiaan. Pitää olla plussaa ja miinusta. Kaksi samanarvoista kuskia tuottaa negatiivisen lopputuloksen kuten minulle ja (Fernando) Alonsolle tapahtui 2007.
Silloin maailmanmestaruudesta kamppaillut McLaren-kaksikko jäi nuolemaan näppejään, kun Kimi Räikkönen karkasi pisteen erolla MM-titteliin.
- Vastaavaa ei enää tapahdu koskaan, Hamilton alleviivasi.
Käytännössä brittikuskilla on niin vahva asema tallissaan, ettei hän tule hyväksymään esimerkiksi Sebastian Vetteliä tai Alonsoa enää vierelleen.
Mutta mihin asemaan se jättää Valtteri Bottaksen?
Hamilton on toistuvasti ylistänyt nastolalaista hänen kaikkien aikojen parhaaksi tallikaveriksi. Ehkä syy on juuri magneettien erinapaisuudessa, sillä esimerkiksi Nico Rosberg voi helposti esittää Bottasta parempia tuloksia Hamiltonin tallikaverina.
Ihme jannu toi Max.Valtteri Bottas sai oudon joululahjan Max Verstappenilta - heitti heti roskiin: ”Viisastelija”
Formula 1 -sirkus julkaisi videon, jossa F1-kuljettajat vastaanottavat joululahjoja toisilta kuljettajilta.
Ajatus on, että F1-kuljettajalle ojennetaan lahja, hän avaa sen ja saa sitten arvata, kuka toinen kuski mahtoi olla lahjan takana.
Kekseliäät ja paikoin piruilevatkin lahjat vaihtelivat turistiopuksesta viikinkihattuun ja vohveliraudasta apinapehmoleluun.
Valtteri Bottaksen saama lahja taisi olla kaikista arvottomin: pieni säilykepurkki kalaa.
- Haisee kissanruolta, Bottas nuuhkaisi.
- Minulla oli kissa, joka on nyt vanhemmillani. Ehkä tämä on kissalle... Tämän täytyy olla joltain smart-assilta, viisastelijalta.
Lahjoittajaksi paljastui Max Verstappen, F1-sirkuksen nuori kukonpoika.
- Cheers, Max, Bottas huikkasi ja heitti purkin roskiin.
Bottas itse oli enemmän sydämellä mukana ja antoi Sauberin Pascal Wehrleinille lahjaksi pöytäjääkiekkopelin.
- Tämän täytyy olla Valtterilta, koska hän rakastaa jääkiekkoa, saksalainen arvasi ja ehdotti kohtaamista - panoksena tallisopimus.
Kai se vaan on vieläkin niin junnu. Tosin, kuinka syvällisiä johtopäätöksiä tämän perusteella kannattaa mistään vetää.Ihme jannu toi Max.
https://www.is.fi/formula1/art-2000005504767.htmlVuoden 1997 maailmanmestarin mielestä Valtteri Bottas ei ole ansainnut jatkoa Mercedeksellä.
Viime F1-kauden alla yllätyssiirron Mercedekselle saanut Valtteri Bottas, 28, saavutti ensimmäisenä vuotenaan hopeanuolella kolme voittoa ja neljä paalupaikkaa.
MM-sarjan kolmoseksi sijoittunut suomalaiskuski haastoi alkukaudesta Lewis Hamiltonin yllättävänkin vahvasti, mutta kauden toinen puolisko oli vaikea.
Niin vaikea, että F1-sarjan epävirallinen lausuntoautomaatti Jacques Villeneuve, 46, kertoi saksalaiselle Auto Bildille kovan mielipiteensä Bottaksesta.
Villeneuven mielestä Bottakselle pitäisi antaa potkut. Tilalle hän tarjoaa Pascal Wehrleiniä, joka on jäämässä kokonaan ilman tallipaikkaa.
– Bottaksen suoritus oli liki häpeällinen, Villeneuve tylytti nastolalaisen kautta Auto Bildissä.
– Hän on todellinen kakkoskuski eikä sen enempää. Vaihtaisin hänet Wehrleiniin, linjasi Villeneuve.
Wehrlein on Mercedeksen suojatti. Hän on ajanut F1-sarjassa kaksi kautta: Manorilla 2016 ja Sauberilla 2017. Lupaava 23-vuotias saksalainen saavutti viime kaudella viisi MM-pistettä, mutta menetti tallipaikkansa, kun Ferrarin ja Sauberin yhteistyö tiivistyi entisestään ja F2-mestari Charles Leclerc nostettiin Marcus Ericssonin rinnalle.
Wehrlein saattaa palata Mersulla vakioautosarja DTM:ään, jonka mestaruuden hän voitti 2014.
Villeneuve, 46, ajoi formula ykkösissä 1996–2006. Hän oli MM-kakkonen 1996 ja voitti maailmanmestaruuden 1997, mutta ura lähti pian laskusuuntaan.
Hyvän ystävänsä ja managerinsa Craig Pollockin vetämään BAR-talliin kaudeksi 1999 lähtenyt kanadalainen saavutti 1990-luvun dynastiatallista Williamsilta lähdettyään vain kaksi palkintopallisijoitusta 114 kisasta.
This time I don’t know what I’m doing. #Kimi7
3 hours ago