WRC kausi 2017

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Citroen ja Hyundai isot pettymykset. Tai niin no Hyundailla auto ilmeisesti hyvässä iskussa, mutta kuljettajat floppaavat. Citroenin autosta ei oikein vielä osaa sanoa kovin paljoa, mutta ei se nyt taida olla mikään mestariteos. Meeke on palannut entiselleen ja rupeaa vaikuttamaan että Citikka teki sittenkin virheen palkatessaan hänet uudelleen.

Meksikossa molemmilla tiimeillä on melkoisen kovat paineet. Voi olla että rupeaa isojen pomojen pinna kiristymään, kun isolla budjetilla ajellaan pitkin peltoja.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Meksikossa molemmilla tiimeillä on melkoisen kovat paineet. Voi olla että rupeaa isojen pomojen pinna kiristymään, kun isolla budjetilla ajellaan pitkin peltoja.
On myös hyvät lähtöpaikat, joten ainakin sen puolesta Neuvillella ja Meekellä on parhaat lähtökohdat Meksikoon. Tiellä pitää vain alkaa pysyä.

Kuka olisi uskonut, että pistetilanne on parin kisan jälkeen tämä:

1. Latvala 48
2. Ogier 44
3. Tänak 33
4. Sordo 25

1. M-Sport 73
2. Toyota Gazoo Racing WRT 53
3. Hyundai Motorsport 40
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT 26
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Katsoin WRC+:sta onboardin tuosta keskinopeuden takia perutusta EK:sta (SS09 eli eka veto, kuvakulmaksi vaikka Ogier & FX Camera eli jossa näkyy ratti). Odotetusti pitkillä kaasu pohjassa -osuuksillahan se selittyi. Näillä eväillä ei kyllä kovin montaa EK:ta esim. Jyväskylässä ajeta toiseen kertaan jollei tätä ole jo reittiä suunniteltaessa huomioitu.

Järkiratkaisu olisi toki lakata tuijottamasta pelkkää koko EK:n keskinopeutta, kun se ei varsinaisesti turvallisuudesta mitään kerro. Heinäpaalit sinne tänne tai katkaistaan EK keskeltä niin keskinopeus putoaa, mutta silti varmaan saavutetaan samat huippunopeudet hetkittäin.
Joo tuo on helppo ratkaisu keskinopeuden pudottamiseksi.
Mutta tuon EKn ongelma tais olla myös se että kuskit raportoi FIAlle että se on vaarallinen.
Sama EK ja kuskiksi JML ja kohdassa 12:56,5 autolla on vauhtia tasan 200 km/h ja mennään loivaa vasenta metsän keskellä. Huom samalla näkyy iso kivi tien vieressä, oikealla puolella...


edit.
8394 rpm, Vaihde 6 = 200 km/h
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Järkiratkaisu olisi toki lakata tuijottamasta pelkkää koko EK:n keskinopeutta, kun se ei varsinaisesti turvallisuudesta mitään kerro. Heinäpaalit sinne tänne tai katkaistaan EK keskeltä niin keskinopeus putoaa, mutta silti varmaan saavutetaan samat huippunopeudet hetkittäin.
Eikös Monte Carlon ja Korsikan rallit oo aika vaarallisia, vaikka niissä ovat vauhdit hitaampia kuin Ruotsin rallissa, ja varsinkin Suomen rallin nopeudet?
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Katsoin WRC+:sta onboardin tuosta keskinopeuden takia perutusta EK:sta (SS09 eli eka veto, kuvakulmaksi vaikka Ogier & FX Camera eli jossa näkyy ratti). Odotetusti pitkillä kaasu pohjassa -osuuksillahan se selittyi. Näillä eväillä ei kyllä kovin montaa EK:ta esim. Jyväskylässä ajeta toiseen kertaan jollei tätä ole jo reittiä suunniteltaessa huomioitu.

Järkiratkaisu olisi toki lakata tuijottamasta pelkkää koko EK:n keskinopeutta, kun se ei varsinaisesti turvallisuudesta mitään kerro. Heinäpaalit sinne tänne tai katkaistaan EK keskeltä niin keskinopeus putoaa, mutta silti varmaan saavutetaan samat huippunopeudet hetkittäin.
Turvallisuus muodostuu Jyväskylässä kuitenkin hyvistä järjestelyistä, yleisön sijoittelusta. Mieluummin laadittaisiin sellainen reitti, ettei tarvitse keinotekoisia hidasteita käyttää. Kuljettajien kannalta nämä kaasu pohjassa -osuudet ovat kaiketi ne vaarallisimmat. Muutoin autot kestävät kyllä poistumiset.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
En tiedä onko kukaan ottanut vielä esille, mutta mietin päivällä, että jokohan Mikkelsenin manageri soittelee Hyundaille ja Citroenille.... Tai soitteleeko tallit Mikkelsenin managerille. Mua korpee vieläkin lujaa että jäi ilman tallipaikkaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Nopeuden puolestahan kaikilla autoilla on mahdollisuus voittoon, mutta seuraava kisa Meksikossa on varmaan haastava tekniikan ja luotettavuuden suhteen liittyen esim. korkeaan ilmanalaan ja moottorin toimintaan. Vaikka Citroenin kuskien suoritukset on olleet vähän vaisuja vielä niin autossa ei ole muistaakseni raportoitu ongelmia parin kisan aikana. Fordeissa on ollut sekä vaihteisto- että moottoriongelmaa ja Østbergin takasiipikin irtosi vähän helpon oloisesti. Paddonilla meni ohjaustehostin Hyundaista ja Latvalan mukaan Yarisin kone pätki vähän Montessa ja tallille on suuri osa kisojen olosuhteista vielä tuntemattomia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
M-Sportin on ehdottomasti saatava nuo toistuvat viat korjattua. Tänak on menettänyt niiden takia molemmissa ralleissa aikaa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jotenkin vaikuttaisi, että citroenissa olisi jotain pieniä vakavuus ongelmia. Olisiko tasauspyörästöstä johtuvia?
Ei ainoastaan Meeke vaan myös Breen valitteli perän karkaamista liian helposti. Toki on kuskeissakin ollut vikaa.

Hännisen pitäisi tulevissa ralleissa kyetä ajamaan pisteille, vaikka vauhdin kustannuksella. Muuten m-sport karkaa pisteissä.
Miksihän Hänninen oli niin huono power stagella?
Muutenkin hänellä oli vauhti täysin kateissa koko viikonlopun. Ei sekään toki maailmanloppu ole, jos vaan kykenisi välttämään keskeytyksen.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Jotenkin vaikuttaisi, että citroenissa olisi jotain pieniä vakavuus ongelmia. Olisiko tasauspyörästöstä johtuvia?
Ei ainoastaan Meeke vaan myös Breen valitteli perän karkaamista liian helposti. Toki on kuskeissakin ollut vikaa.

Hännisen pitäisi tulevissa ralleissa kyetä ajamaan pisteille, vaikka vauhdin kustannuksella. Muuten m-sport karkaa pisteissä.
Miksihän Hänninen oli niin huono power stagella?
Muutenkin hänellä oli vauhti täysin kateissa koko viikonlopun. Ei sekään toki maailmanloppu ole, jos vaan kykenisi välttämään keskeytyksen.

Meeke taisi sanoa power stagen maalissa haastattelijalle että nyt on todella paljon töitä tehtävänä!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Hänninen starttasi kaksi autoa ja neljä minuuttia Latvalan perään joten ei ihan hirveä ero tien kunnossa pohjiin verrattuna... Mutta suurin syy taisi olla testiohjelma joka alkoi perjantain ulosajon jälkeen. Eikä se tatsi vaan ole sama kun jatkat keskeytyksen jälkeen. Ei Neuvillekaan saanut ihan parastaan irti powerstagelle vaikka ajeli niin säästöliekillä ja renkaita säästellen edelliset pätkät...
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ruotsin ralliteistä ei ole tietoa. Mutta jos Östersundin seudulla sellaisia olisi, niin kannattaisi varmaan siirtää kilpailukeskus sinne. Kuitenkin 555 km pohjoisempana. Josko ralli olisi helpompaa järjestää siellä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Mahonen on ärähtänyt ja vaatii jatkossa Ruotsin rallista lunta.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128119/rally-sweden-warned-over-lack-of-snow

Vaihtoehtona tuossa ehdotetaan lisää Norjan puolella ajettavia EK:ta, koska ne on korkeammassa ilmastossa.
Buahahaha, kuvastaa hyvin Mahosen asennetta yleisesti (jota hän harrasti jo AKK-aikoina). Ihan kuin se että hän jyrähtää vaikuttaisi joten vallitsevaan säähän ja ilmastoon Ruotsin maalla. Ruotsin rallissa on ollut viimeiset 10v enemmän sääntö kuin poikkeus että lunta ei ole ollut tarpeeksi lumiralliin, mikäs asialle teet jos järjestäjiä, teitä ym. et muualle saa hoidettua.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Buahahaha, kuvastaa hyvin Mahosen asennetta yleisesti (jota hän harrasti jo AKK-aikoina). Ihan kuin se että hän jyrähtää vaikuttaisi joten vallitsevaan säähän ja ilmastoon Ruotsin maalla. Ruotsin rallissa on ollut viimeiset 10v enemmän sääntö kuin poikkeus että lunta ei ole ollut tarpeeksi lumiralliin, mikäs asialle teet jos järjestäjiä, teitä ym. et muualle saa hoidettua.
Östersundissa ajetaan Winter Rally, kahdeksan eri erikoiskoetta. Varmaankin seudulla olisi enemmänkin ajettavia teitä. Kokemusta on rallien järjestämisestä.

Mahonen vertaa Ruotsin kilpailua Arctic Lapland Rallyyn. Toteaa vain, että kuinka MM -tason kilpailu ajetaan huomattavasti heikommissa olosuhteissa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Östersundissa ajetaan Winter Rally, kahdeksan eri erikoiskoetta. Varmaankin seudulla olisi enemmänkin ajettavia teitä. Kokemusta on rallien järjestämisestä.

.
Jep. Östersundin seudulla kaikki tehdastallit ajoivat myös testinsä ruotsin ralliin, Toyotaa lukuunottamatta. Eli kyllä sopivia teitä pitäisi löytyä.
 
Ylös