Formula 1 - 2016 - Unkarin GP - Aika-Ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Nyt kun tuon Nicon kierroksen näki niin kyllä siinä oli pieni nosto keltaisen aikana. Mielestäni ihan oikeutettu paalupaikka.
Katsoin myös Nicon kierroksen ja tuo on selvä juttu ja ansaittu paalupaikka Nicolle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Kieltämättä näytti erikoiselta tuo Nico Rosbergin tilanne, mutta nosti kyllä mielestäni myös ja kaikkiaan toimi kuten pitikin. Enemmän pidin itse aluksi syyllisyysolettamana enemmän muuta ohituskäytäntöä mieheltä oletetusti keltaisten alueella tai sen aikana enemmän kuin nostamatta jättämistä.

Ansaitsi paalunsa kyllä. Saa vain nähdä, että miten taas menee Lewisin kanssa. Tapahtuuko taas Spa tai muu vastaavanlainen kolaritilanne.:dunno: Laitan tähän taas hieman otsikointia kehiin mietteille jotta olisi helpompaa niitä sitten lukea. Saa nähdä, että onko kokeilu toiminut vai ei:

Mietintöjä säännöistä osaltani viime ajoilta

Aiemmin pidin Rosbergin saamaa aikaisempaa rangaistusta viime ajoilta naurettavana. Olisin kutsunut sitä naurettavaksi myös Hamiltonin joutuessa vastaavan naurettavuuden uhriksi. Muutenkin tuntuu tosiaan nuo mutkakäytännöt ja erilaiset muut pikkusäännöt muuttuvan radiosäännön lisäksi jatkuvasti kohuun nousevana oikeastikin liikaa. Lisäksi ne tuntuvat mielestäni ajoittain naurettavan pikkutarkoilta ja ovat noista jo kuskitkin sanoneet kun joka alueella on sitä helppoa asvalttialuetta niin noinhan siinä sitten käy.

Sadesään yllätys ja sadekelinrenkaiden muistelua nykypäivän lisäksi

Sade oli yllätys ja kovuusaste oli jo melkoisen kovaa vaikka vuosien 1988 tai 2006 sateelle ei mielestäni pärjännyt. Vuoden 1988 Unkarissa tosin satoi lähinnä Vapaissa Harjoituksissa ja perjantain ensimmäisissä Virallisissa Harjoituksissa olikin sitten jo kuivempaa tai kuivuvaan päin ollut keli.

Monsuunirenkaat olisivat toki hyvä asia joskin ylimääräinen kustannuserä ja aivan viimeisen polven Monsuunit eivät edes paljoa enempää nykyisiä sadekelinrenkaitakaan enempää vettä poistaneet. Olisikohan ollut 75-85 litraa kun parhaimmat Monsuunit poistivat 95-105 litraa vettä.

Ja sitten on tietenkin aina jarrut, maavara, seisovan veden määrä ja vielä kaikkia niitä tärkeämpänä yleinen näkyvyys ja sumu otettava huomioon kun sateella ajetaan tietenkin vielä mahdollisten kilpailunjohdon ja virallisen lähettäjän kannan lisäksi.

Pärmäkoski tikissä, Saari ei ja Sauberin kovin tähtihetki kahteen vuoteen

Pärmäkoski ainakin debyytin selostamossa hoiti melko hyvin vaikka vähän tuntui menevän itsestäänselvyyksiin ja ehkä pientä väsymystä tuntui olevan havaittavissa kun on aina samanlaisia kysymyksiä mieheltä kysytty studionkin puolella. Saari sitten tunnetusti nukkui selostamossa ja ei äänenpaino noussut edes Felipe Nasrin pitkästä ykkössijastakaan.:mad:

Edellisen kerran mikäli ei ihan session alkuja tai muita ihan ihmeasioita lasketa mukaan niin edellinen Sauber-kuljettaja edes ykkössijan tuntumassakaan oli Austinissa tai Interlagosissa 2014 Sauberilla ajanut Esteban Gutierrez johtuen tuolloin erikoisesta kärkikuskien menosta varikolle jo erittäin varhain kilpailussa ja tuolloinkin parhaimmillaan Gutierrez oli selvästi vain toinen.

Gutierrez olisi voinut pysyä kauemminkin sillä sijalla tai jopa johdossakin, mutta talli aloitti pelkurimaisen taktikoinnin silloin kun ei olisi pitänyt. Siinä surkeassa tilanteessa kun olisi pitänyt ajaa vaikka mainosmielessä mainetta tallille kun vain jäädä taas sinne taakse kun ei pysähdyskään onnistunut.

No se niistä Sauberin mietinnöistä.

Suomalaiskuljettajien osalta ristiriitaisia kisoja

Viime aikoina Kimin hyvät otteet menivät nyt sitten virheeseen vaikka kisa onkin huomenna ja isoin osa menee kyllä jälleen Ferrarin omiin nimiin. Ei kai vain aiempi Williamsin taktiikkavastaava vaihtanut tälle kaudelle tallia Ferrarille?:D

Valtteri Bottaksella vuorostaan viime aikoina on suhteessa mennyt todella hyvin Felipe Massaan verrattuna, mutta sen vastapainoksi muu tulos on huonontunut tai sitten vauhti ei ole ollut riittävä.

Viime kisat olisivat parhaimmillaankin kuitenkin olleet vain torjuntavoittoja joten sitä taustaa vasten voisi edelleen huonomminkin mennä. Toisessa näistä tapahtui myös Valtterin kannalta todella harvinainen, etten sanoisi Thierry Boutsenin ajotavan kanssa samanlainen todella harvinainen oma virhe täysin omin päin.

Valtteri Bottaksen ura käännekohdassa parempaan vai huonompaan kuten Thierry Boutsenilla vuonna 86?

Tosin pian on kyllä tehtävä tämän kauden osalta lopullinen arvio itsekin tallista ja Bottaksesta. Tämän tai ensi kisan jälkeen käytännössä ja selvää on, että mikäli Bottas ajaa loppukauden tätäkin tahtia niin sitten ensi vuonna Williamsille jäädessä on kerta kaikkiaan pakko tulla lopullisesti hyviä tuloksia.

Muussa tapauksessa jos ura ei olekaan pilalla niin huipputallin paikkojen havittelu voi olla tiensä päässä. Tai sitten saa kyllä sellaisen, mutta liian myöhään tai jälleen kerran liian pahaan aikaan.

Samanlainen tilanne oli tavallaan Thierry Boutsenin huonon Arrows-vuoden 1986 jälkeen jolloin erona tosin Boutsen meni vielä yhden Arrows-vuoden 1987 sijaan Benettonille kahdeksi vuodeksi ajamaan hyviä ajoja ja tuloksia josta noustiin kuitenkin kasvamassa olleelle huipputallille pienen tauon jälkeen eli Williamsille pahaan aikaan ennen joutumista Nigel Mansellin tieltä sivuun Ligierille ja lopulta Jordanille häviämään vain Rubens Barrichellolle ja lopettamaan sitten uransa.

Bottas voisi toki vaihtaa talliakin, mutta McLaren on edelleen vaihtelevan vaikealla kasvu-uralla ja vielä McLareniakin vaikeampi on ollut Renaultin taival.

Jolyon Palmer ehkä sittenkin parjailtua mainettaan parempi?

Jolyon Palmerinkin voi sanoa vähän taas parantaneen vauhtiaan viime kisoissa ja ainakin mies tuntuu pysyvän radalla siinä missä jo muutama kokemusta enemmän kerännyt kuljettaja ei pysy.

Pari viime kisaa sitten Palmer teki Nigel Mansellit varikkokäynnin yhteydessä ja siinä sattui taas moka kun Palmer lähti melkein ajelemaan radalle ilman kunnon rengasta, mutta se meni enemmän varikkomiehistön piikkiin. Ikävä kyllä varikkomiehistön virheet on toisinaan sellaisia, että niille ei vain voi mitään ja niistäkin rankaiseminen on kyllä mennyt välillä liian pitkälle.

Turvapultit ja ylimääräiset kiinnitysvetomutterit saattaisi siihen auttaa, mutta varikkokäynnistä tulisi sitten taas pidempiä. Toisaalta nykyisten varikkokäyntien aikana noita vaaratilanteita on sattunut useinkin ja ihme on ollut, että ei enempää.

Mietteitä huomisesta

Itse kilpailu huomenna tulee olemaan melko perinteinen ellei sada vettä tai ellei Mersut kolaroi keskenään ja toivottavasti eivät kolaroi. Ja mikäli kolaroivat niin toivottavasti voittaja tulee olemaan joku positiivinen yllättäjä vaikka Max Verstappenin jälkeen lähinnä Force Indian kuskeille toivoisi jostain syystä voittoa. Rengaskulutus ei aina ole ollut eikä yleisesti ole ollutkaan hirveän suuri Unkarissa, mutta joinakin vuosina varsinkin vanhempaan aikaan uskomaton hellekeli sai jopa vielä 1990-luvun puolivälissäkin aiheuttamaan enemmän renkaanvaihtoja kuin mitä aina kisoista edes odotettiin joten siinä mielessä Unkarissa voidaan nähdä vielä mielenkiintoinenkin ajo huomenna.

Suomalaisillekin pidetään peukkuja toivottavasti pystyssä ja vaikka ohuen ohuet mahdollisuudet Kimi Räikkösellä on mihinkään todella suureen niin aina pitää muistaa vuosi 1989 ja Nigel Mansell joskin tuolloin ajat olivat toiset ja brittien 'Keke' ajoi myös yhden uransa hienoimmista kisoista myös taktisessa rengasvalintamielessä. Valtteri Bottaksella menestysmahdollisuus on nimellisesti parempi johtuen paremmasta lähtöruudusta, mutta nähtäväksi jää todellinen menestystaso huonon aika-ajon jälkeen.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Nico Tuomariston kuultavaksi :

The driver and team representative are required to report to the Stewards at 19:45 in relation to the incident below.
No / Driver : 6 – Nico Rosberg
Reason : Alleged breach of Appendix H, Article 2.4.5.1 b) of the FIA International Sporting Code, failure to slow for yellow flags at 15:54.


http://www.fia.com/file/45551/download?token=UPwcb_4D


Edit.
Huom. AA tulokset eivät ole vielä viralliset.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Nico Tuomariston kuultavaksi :

The driver and team representative are required to report to the Stewards at 19:45 in relation to the incident below.
No / Driver : 6 – Nico Rosberg
Reason : Alleged breach of Appendix H, Article 2.4.5.1 b) of the FIA International Sporting Code, failure to slow for yellow flags at 15:54.


http://www.fia.com/file/45551/download?token=UPwcb_4D
Naurettavaa, että näin myöhään yritetään tehdä päätöksiä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2007
Jaa. Miten annettiin näin kauan mennä ennen kuin asiaa lähdettiin tarkastelemaan? Ihmeellistä hölmöilyä.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Jos Rosbergilta vaikka hylättäis paalukierros, muistaako joku mihin hänen toiseksi paras aika oikeuttaisi? Vai tulisiko vain grid penaltya?
 
Viimeksi muokattu:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Miten voi kestää neljä tuntia, että noinkin selvää tilannetta aletaan tutkimaan. Kaikissa TV-kuvissakin näyttivät vielä hidastuksena heti perään juuri tuon takia uusintana kuvaa siitä tilanteesta.
 

Nappula

Well-known member
Liittynyt
17.3.2007
Viestit
272
Sijainti
Helsinki
Olihan paska a-a taas. Tuli tallennettuna katsottua ja jäi Q3 katsomatta. Vmp.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Rosbergin keissi on kuitattu jo aikaa sitten, ei rankkuja. Sen sijaan tuomaristossa ihmetellään nyt aika-ajoja koskevia sääntöjä. Siellä nimittäin lukee, että jokainen kuljettaja, jonka paras kierros Q1:ssä on yli 7 % session nopeinta kierrosta huonompi, tarvitsee tuomaristolta poikkeusluvan päästäkseen kisaan. Tämä on totta kai triviaalia, mutta sääntö sanoo lisäksi, että nämä erikoisluvan saaneet kuljettajat joutuvat starttaamaan lähtöruudukon perältä. Sadekelistä johtuen noin puolet gridistä jäi 107 %:n huonommalle puolelle, listalta löytyvät mm. molemmat Red Bullit, Force Indiat sekä Valtteri Bottas. Kuljettajien lähtöjärjestys määräytyisi FP3:n kierrosaikojen perusteella.

These drivers were outside 107% in Q1. There may be trouble ahead..
Red Bull, Force India, Bottas face grid threat
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Kylläpä kestää päätösten tekeminen taas. Ferrari tietysti hoksannut tuon sääntökohdan niin saavat kätevästi RB:t taakse.

e. no nyt tuli epsanjaksi ilmeisesti vahvistus että pykälää noudatetaan ja kyseiset autot ruudukon hännille kolmosharjoituksen järjestyksessä

https://twitter.com/AlbertFabrega/status/756928392914755585
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Menee mielenkiintoiseksi kun toisia sääntöjä pitää noudattaa ja toisia taas ei. Nyt vielä kun joku osaisi sanoa mitkä säännöt ovat sellaisia, joita tulee noudattaa, niin olisi sekä kilpailijoille, talleille että katsojillekin helpompi seurattava.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Document 29

From The FIA Stewards of the Meeting

No / Driver 6 - Nico Rosberg

Session Qualifying

Fact Failing to slow for yellow flags.

Offence Alleged breach of Appendix H, Article 2.4.5.1 b) of the FIA international Sporting Code.

Decision No further action.

Reason The telemetry demonstrated that the driver reduced speed significantly into turn 8.


http://www.fia.com/file/45564/download?token=RFKZTAxK
 
Viimeksi muokattu:

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Pitävät paikkansa, siis 107% sääntö
Adam Cooper*‏@adamcooperF1**8s8 seconds ago

So confirmation from FIA that RIC VES PER HUL BOT will start from original grid positions
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Tosiaan joka takarivin autosta tehty tälläinen päätös (Tämä docu on Valtterin) :


The Stewards have received a request from Williams Martini Racing to allow car 77 to start the race
despite failing to set a qualifying time within 107% of the fastest time in Q1.
In accordance with Article 35.1 of the FIA Formula One Sporting Regulations, the Stewards grant
permission for car 77 Valtteri Bottas to start the race, as the driver has set satisfactory times in
practice at this Event.
The Stewards have also decided, due to the exceptional circumstances experienced during
qualifying, Article 35.2 a) iii should take precedence over Article 35.1 of the FIA Formula One
Sporting Regulations. Car 77 will therefore start the race from the grid position set out in document
24 (the preliminary qualifying classification).

http://www.fia.com/file/45574/download?token=TZQ9-RbR
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Puoli tuntia aikaa vielä tiimeillä protestoida päätöstä joten saa nähdä mitä käy. On tämä kyllä yks sirkus
Jos nyt olisi vuosi 2003 ja Ferrari ja Red Bull taistelisivat mestaruuksista, niin Ferrari ilmoittaisi vievänsä tapauksen tuomioistuimen ratkaistavaksi vaikka kauden päätteeksi.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Jos nyt olisi vuosi 2003 ja Ferrari ja Red Bull taistelisivat mestaruuksista, niin Ferrari ilmoittaisi vievänsä tapauksen tuomioistuimen ratkaistavaksi vaikka kauden päätteeksi.
Voi olla mutta nyt tuli vahvistus etteivät tiimit voikkaan protestoida päätöstä

Adam Cooper ‏@adamcooperF1
FIA says rival teams cannot make an appeal against tonight's decision, so those who might benefit (Ferrari) are stuck with original grid


Hitto miten sekavaksi tääki meni
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös