Kieltämättä näytti erikoiselta tuo Nico Rosbergin tilanne, mutta nosti kyllä mielestäni myös ja kaikkiaan toimi kuten pitikin. Enemmän pidin itse aluksi syyllisyysolettamana enemmän muuta ohituskäytäntöä mieheltä oletetusti keltaisten alueella tai sen aikana enemmän kuin nostamatta jättämistä.
Ansaitsi paalunsa kyllä. Saa vain nähdä, että miten taas menee Lewisin kanssa. Tapahtuuko taas Spa tai muu vastaavanlainen kolaritilanne.:dunno: Laitan tähän taas hieman otsikointia kehiin mietteille jotta olisi helpompaa niitä sitten lukea. Saa nähdä, että onko kokeilu toiminut vai ei:
Mietintöjä säännöistä osaltani viime ajoilta
Aiemmin pidin Rosbergin saamaa aikaisempaa rangaistusta viime ajoilta naurettavana. Olisin kutsunut sitä naurettavaksi myös Hamiltonin joutuessa vastaavan naurettavuuden uhriksi. Muutenkin tuntuu tosiaan nuo mutkakäytännöt ja erilaiset muut pikkusäännöt muuttuvan radiosäännön lisäksi jatkuvasti kohuun nousevana oikeastikin liikaa. Lisäksi ne tuntuvat mielestäni ajoittain naurettavan pikkutarkoilta ja ovat noista jo kuskitkin sanoneet kun joka alueella on sitä helppoa asvalttialuetta niin noinhan siinä sitten käy.
Sadesään yllätys ja sadekelinrenkaiden muistelua nykypäivän lisäksi
Sade oli yllätys ja kovuusaste oli jo melkoisen kovaa vaikka vuosien 1988 tai 2006 sateelle ei mielestäni pärjännyt. Vuoden 1988 Unkarissa tosin satoi lähinnä Vapaissa Harjoituksissa ja perjantain ensimmäisissä Virallisissa Harjoituksissa olikin sitten jo kuivempaa tai kuivuvaan päin ollut keli.
Monsuunirenkaat olisivat toki hyvä asia joskin ylimääräinen kustannuserä ja aivan viimeisen polven Monsuunit eivät edes paljoa enempää nykyisiä sadekelinrenkaitakaan enempää vettä poistaneet. Olisikohan ollut 75-85 litraa kun parhaimmat Monsuunit poistivat 95-105 litraa vettä.
Ja sitten on tietenkin aina jarrut, maavara, seisovan veden määrä ja vielä kaikkia niitä tärkeämpänä yleinen näkyvyys ja sumu otettava huomioon kun sateella ajetaan tietenkin vielä mahdollisten kilpailunjohdon ja virallisen lähettäjän kannan lisäksi.
Pärmäkoski tikissä, Saari ei ja Sauberin kovin tähtihetki kahteen vuoteen
Pärmäkoski ainakin debyytin selostamossa hoiti melko hyvin vaikka vähän tuntui menevän itsestäänselvyyksiin ja ehkä pientä väsymystä tuntui olevan havaittavissa kun on aina samanlaisia kysymyksiä mieheltä kysytty studionkin puolella. Saari sitten tunnetusti nukkui selostamossa ja ei äänenpaino noussut edes Felipe Nasrin pitkästä ykkössijastakaan.
Edellisen kerran mikäli ei ihan session alkuja tai muita ihan ihmeasioita lasketa mukaan niin edellinen Sauber-kuljettaja edes ykkössijan tuntumassakaan oli Austinissa tai Interlagosissa 2014 Sauberilla ajanut Esteban Gutierrez johtuen tuolloin erikoisesta kärkikuskien menosta varikolle jo erittäin varhain kilpailussa ja tuolloinkin parhaimmillaan Gutierrez oli selvästi vain toinen.
Gutierrez olisi voinut pysyä kauemminkin sillä sijalla tai jopa johdossakin, mutta talli aloitti pelkurimaisen taktikoinnin silloin kun ei olisi pitänyt. Siinä surkeassa tilanteessa kun olisi pitänyt ajaa vaikka mainosmielessä mainetta tallille kun vain jäädä taas sinne taakse kun ei pysähdyskään onnistunut.
No se niistä Sauberin mietinnöistä.
Suomalaiskuljettajien osalta ristiriitaisia kisoja
Viime aikoina Kimin hyvät otteet menivät nyt sitten virheeseen vaikka kisa onkin huomenna ja isoin osa menee kyllä jälleen Ferrarin omiin nimiin. Ei kai vain aiempi Williamsin taktiikkavastaava vaihtanut tälle kaudelle tallia Ferrarille?
Valtteri Bottaksella vuorostaan viime aikoina on suhteessa mennyt todella hyvin Felipe Massaan verrattuna, mutta sen vastapainoksi muu tulos on huonontunut tai sitten vauhti ei ole ollut riittävä.
Viime kisat olisivat parhaimmillaankin kuitenkin olleet vain torjuntavoittoja joten sitä taustaa vasten voisi edelleen huonomminkin mennä. Toisessa näistä tapahtui myös Valtterin kannalta todella harvinainen, etten sanoisi Thierry Boutsenin ajotavan kanssa samanlainen todella harvinainen oma virhe täysin omin päin.
Valtteri Bottaksen ura käännekohdassa parempaan vai huonompaan kuten Thierry Boutsenilla vuonna 86?
Tosin pian on kyllä tehtävä tämän kauden osalta lopullinen arvio itsekin tallista ja Bottaksesta. Tämän tai ensi kisan jälkeen käytännössä ja selvää on, että mikäli Bottas ajaa loppukauden tätäkin tahtia niin sitten ensi vuonna Williamsille jäädessä on kerta kaikkiaan pakko tulla lopullisesti hyviä tuloksia.
Muussa tapauksessa jos ura ei olekaan pilalla niin huipputallin paikkojen havittelu voi olla tiensä päässä. Tai sitten saa kyllä sellaisen, mutta liian myöhään tai jälleen kerran liian pahaan aikaan.
Samanlainen tilanne oli tavallaan Thierry Boutsenin huonon Arrows-vuoden 1986 jälkeen jolloin erona tosin Boutsen meni vielä yhden Arrows-vuoden 1987 sijaan Benettonille kahdeksi vuodeksi ajamaan hyviä ajoja ja tuloksia josta noustiin kuitenkin kasvamassa olleelle huipputallille pienen tauon jälkeen eli Williamsille pahaan aikaan ennen joutumista Nigel Mansellin tieltä sivuun Ligierille ja lopulta Jordanille häviämään vain Rubens Barrichellolle ja lopettamaan sitten uransa.
Bottas voisi toki vaihtaa talliakin, mutta McLaren on edelleen vaihtelevan vaikealla kasvu-uralla ja vielä McLareniakin vaikeampi on ollut Renaultin taival.
Jolyon Palmer ehkä sittenkin parjailtua mainettaan parempi?
Jolyon Palmerinkin voi sanoa vähän taas parantaneen vauhtiaan viime kisoissa ja ainakin mies tuntuu pysyvän radalla siinä missä jo muutama kokemusta enemmän kerännyt kuljettaja ei pysy.
Pari viime kisaa sitten Palmer teki Nigel Mansellit varikkokäynnin yhteydessä ja siinä sattui taas moka kun Palmer lähti melkein ajelemaan radalle ilman kunnon rengasta, mutta se meni enemmän varikkomiehistön piikkiin. Ikävä kyllä varikkomiehistön virheet on toisinaan sellaisia, että niille ei vain voi mitään ja niistäkin rankaiseminen on kyllä mennyt välillä liian pitkälle.
Turvapultit ja ylimääräiset kiinnitysvetomutterit saattaisi siihen auttaa, mutta varikkokäynnistä tulisi sitten taas pidempiä. Toisaalta nykyisten varikkokäyntien aikana noita vaaratilanteita on sattunut useinkin ja ihme on ollut, että ei enempää.
Mietteitä huomisesta
Itse kilpailu huomenna tulee olemaan melko perinteinen ellei sada vettä tai ellei Mersut kolaroi keskenään ja toivottavasti eivät kolaroi. Ja mikäli kolaroivat niin toivottavasti voittaja tulee olemaan joku positiivinen yllättäjä vaikka Max Verstappenin jälkeen lähinnä Force Indian kuskeille toivoisi jostain syystä voittoa. Rengaskulutus ei aina ole ollut eikä yleisesti ole ollutkaan hirveän suuri Unkarissa, mutta joinakin vuosina varsinkin vanhempaan aikaan uskomaton hellekeli sai jopa vielä 1990-luvun puolivälissäkin aiheuttamaan enemmän renkaanvaihtoja kuin mitä aina kisoista edes odotettiin joten siinä mielessä Unkarissa voidaan nähdä vielä mielenkiintoinenkin ajo huomenna.
Suomalaisillekin pidetään peukkuja toivottavasti pystyssä ja vaikka ohuen ohuet mahdollisuudet Kimi Räikkösellä on mihinkään todella suureen niin aina pitää muistaa vuosi 1989 ja Nigel Mansell joskin tuolloin ajat olivat toiset ja brittien 'Keke' ajoi myös yhden uransa hienoimmista kisoista myös taktisessa rengasvalintamielessä. Valtteri Bottaksella menestysmahdollisuus on nimellisesti parempi johtuen paremmasta lähtöruudusta, mutta nähtäväksi jää todellinen menestystaso huonon aika-ajon jälkeen.