Mukava lukea penkalla olleiden "reissuraportteja" :ahem: . Tässä tiiivistelmä omasta vuoden 2017 jyskälä reissusta.
Eli käytyä tuli:
To:
-Shakedown Ruuhimäki , lopun isoista hypyistä ensimmäisellä.
-Harju 1, Ammattikoulun parkkipaikan shikaanissa, mistä näki hyvin myös edellisen 90 -vasurin
Pe:
-Urria 1&2, Hirvosen paikka
-Laukaa 1&2 , Ensimmäisellä kierroksella Rantasen paikassa, toisella edeltävässä välitien risteyksessä
La:
-Ouninpohja 1&2 , Sokolovin paikassa
Poikkeuksellisesti tuli siis lähdettyä jo lauantaina kohti kotia ja etelää. Majapaikka rallien aikaan Vaajakoskella, niin ei jaksanut enää Ounista jonotella Jyväskylään. Olisi melkein kannattanut, kun sunnuntaina taisi olla vkl parhaat kelit..
Elikkäs yksin olin liikenteessä ja keskiviikkoiltana ajelin täältä pk-seudun kupeesta majapaikkaan Vaajakoskelle. Torstaiaamulla sitten hyvissä ajoin kohti Ruuhimäkeä. Auto ilmaiseksi parkkiin ysitien pohjoispuolelle huoltsikan pihaan. Kävely hyppyreille ja eturiviin n. 1,5 tuntia ennen Shaken alkua. Porukkaa hypyillä oli melkoisesti loppujen lopuksi, josta pystyi jo päätellä, että kansa tänä vkl liikenteessä. Komeita hyppyjä WRC:t esittivät, todella nätisti hyppäsivät oikeastaan järjestään. Pari WRC2 -luokan kuskia koetteli autojensa kestävyyttä. Ruuhimäestä poistuttaessa oli jopa pientä jonon tynkää Kanavuoren liikenneympyrään.
Illaksi sitten Harjulle. Auto parkkiin ilmaiseksi Viitaniemen alueelle. Tänä vuonna syynättiinkin sitten reput sisäänkäynnin yhteydessä. Toissa vuonna, kun viimeksi olin Harjulla ei tarkastettu mitään. Tämän vuoden käytäntöhän nyt tarkoitti sitä, että meininki yleisössä oli kuitenkin suht rauhallinen, koska omia juomia oli harva saanut sisälle. Itseä nyt ei sinänsä liikuttanut, koska autolla liikenteessä... Katselupaikka oli hyvä ja näki ja ennenkaikkea
kuuli aivan parin metrin päästä, kun uudet WRC:t kiihdyttivät ulos shikaanista:thumbup:
Perjantaiaamunna sitten klo 5:00 nokka kohti Urriaa ja "hirvosen paikkaa". Täällä hyvin opastettu tienvarsipysäköinti. 5€ pysäköintimaksu. Ajoissa, kun oli liikenteessä, niin selvisi reippaan kilometrin kävelyllä pätkän varteen ja eturiviin siimalle. Hirvosen paikassa siis molemmat rundit tuli katseltua. On se makea paikka, vaikka tullut oltua muutaman kerran ennenkin. Yleisöä Urriassa oli kyllä vähemmän kuin olisi odottanut. Kun kierrosten välillä kävin isolla hypyllä kävelemässä, niin eturiviin olisi päässyt suht hyville paikoille. Mainittakoon Urriasta, että Ari Vatanen seurueineen saapui kummallekin kierrokselle kahdella helikoptereilla vähän ennen EK:n alkua. Vatanen heitti mukavaa juttua yleisön kanssa tien yli (Vatasen porukka siis katseli ulkokurvin puolen talon pihassa ennen latoa). Urriassa sai sitten viimehetkillä reissun pakollisen kastumisen. N. 10 autoa oli tulematta toiselle kiekalla, kun Esteri avasi hanansa. Hyvinhän siinä autolle kävellessä kerkesi kastua
Urriasta sitten jonottelemaan kohti Laukaan pätkää. Petäjävedelle asti maltoin madella jonossa, siitä päätin koukata etelä puolitse tien 607 kautta Jyväskylään. Radiosta kuuluttelivat, että Laukaassa melkeenpä kaikki P-alueet täynnä, mutta päätin kuitenkin mennä katsomaan ja hyvinhän sinne sai auton ilmaiseksi tienvarsiparkkiin suht lähelle pätkää. Kävely Rantasen paikkaan, jossa porukkaa olikin melkoisesti. Ei mainittavaa actionia. Toinen rundi sitten tosiaan edeltävässä risteyksessä, jossa näkikin hyvin kärkikuskien hieman erilaisia tyylejä jarruttaa risteykseen taittoon. WRC jälkeen sitten nokka kohti majapaikkaa ja siellä Harjun pätkä telkasta.
La-aamulla hyvissä ajoin kohti Ouninpohjaa. Tavoitteena Sokolovin paikka ja katsojaoppaan P5 parkki. Tuota parkkia ei ollut olemassa, ei nimittäin yhden yhtäkään opastetta
Vaikka ennenkin tuolla ollut, niin silti tuli muutama harhaanajo metsäautoteillä, onneksi oli aikaa! No lopulta löytyi perille ja auto ilmaiseksi tienvarteen parkkiin, n.1,5h ennen pätkän alkua ja sai auton melkein sulkusiimaan kiinni. Pätkän varressakaan ei tuolloin ollut vielä juuri ketään
No kyllähän sinne loppujen lopuksi ihan kohtuullisesti sakkia ilmaantui. Moni tosin otti kävelymarssin P6 alueelta.. Tapahtumia oli paikassa oli pari ensimmäisellä kierroksella, nro 88 etuveto-citikka veti todella raikkaat voltit + vetomiehissä yksi etuveto-RS laski aivan suoraan keula edellä kuuseen. Toisella kiekalla ei mitään mainittavaa. Toisen kiekan jälkeen sitten kotia kohti, kuten tulikin jo mainittua.
Hyvä reissu kaikinpuolin taas kerran (taisi olla 25. kerta penkalla..).
Uskomaton suomalaismenestys kyllä nostatti tunnelmaa läpi viikonlopun. Paitsi Latvalan keskeytys tekniseen vikaan, joka hatuttaa vieläkin:wall: . Sinänsä harmi, että Tänak, Paddon ja Ogier sortuivat virheisiin jo pe-aamulla, olisi ollut vielä tiukempi kärkitaisto, jos ko. herrat olisivat pysyneet ehjinä ladulla pidempään. Jokatapauksessa tämän vuoden ralli oli yksi kaikkien aikojen parhaista Jyskälä ralleista kilpailullisessa mielessä.
+++ Suomalaisten menestys:thumbup:
++ Ralliradio teki hienoa työtä jälleen kerran. Kenties se tärkein elementti Neste -rallissa. Kilpailun seuraaminen penkalla ilman ralliradiota, olisi aika köyhää.
+ tiukka kilpailu kaikissa luokissa
+ WRC & WRC2 runsas määrä. Kovia RC4 luokan etuvetoja olisi ehkä saanut olla enemmänkin. Laatu todellakin korvaa määrän (taisi olla kaikkiaan vain n. 60 autokuntaa reitillä). Itse en kaipaa Neste -rallissa niinkään runsaasti osallistuja, vaan nimenomaan laajaa ja kovaa kärkeä. Niitä WRC -pyssyjä sinne ensisijaisesti lähdetään katsomaan.
-- Pe -aamun vaaratiedotukset Turusta radiossa! Tulivat juuri tärkeillä hetkillä. Miksi pitää Keski-Suomen alueradiosta kuulua Turuen alueen vaaratiedotus savuhaitasta ?!?!
- Rallipassin hinta rupeaa olemaan kipurajoilla, toivoa sopii ettei nousisi ensivuodeksi...
Vuoden päästä sitten taas uudestaan, ehkä kenties