Selvityksen mukaan valeuutisten tuottajilla on yksityiskohtaiset kuvaukset palveluistaan ja selkeät listahinnat
Trend Micro tutki valeuutisia käsittelevää raporttiaan varten muun muassa englannin-, venäjän-, kiinan- ja arabiankielisiä verkkosivuja, jotka markkinoivat sosiaalisen median, hakukoneiden ja uutisten tuottajien vaikuttamiseen ja ohjailuun tähtääviä palveluita.
Näitä palveluita ovat muun muassa:
* Kuvitteelliset "some-julkkikset". Esimerkiksi kiinalaiseen Weibo-palveluun voi ostaa noin 2 300 eurolla kuvitteellisen profiilin, joka saa kuukaudessa 300 000 seuraajaa.
* Levottomuuksien ja mielenosoitusten innoittaminen. Noin 178 000 eurolla saa kokonaisen kampanjan, joka yllyttää mielenosoituksiin ja levottomuuksiin. Halvimmillaan tulenaroista sosiaalisista aiheista keskustelevan suositun verkoston voi ostaa 35 000 eurolla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa osa mielenosoituksista on saanut alkunsa juuri sosiaalisesta mediasta.
* Toimittajien mustamaalaus ja kyseenalaistaminen. Noin 2 400 eurolla saa viikon kestävän kampanjan, johon kuuluu toimittajaa panetteleva artikkeli, jota tviitataan kymmeniä tuhansia kertoja ja saa sata tuhatta vierailua. Kommentoinnit, lisävierailut ja bottiseuraajat maksavat ekstraa. Noin 50 000 eurolla saa hankittua kampanjan joko toimittajan mustamaalaamiseksi tai hänen näkyvyytensä lisäämiseksi.
* Puolueiden painostaminen ja vaaleihin vaikuttaminen. Kyseessä on monimutkainen ja aikaavievä operaatio, minkä vuoksi hintakin on noin 357 000 euroa.