Mielestäni Vettel olisi tullut hylätä Azerbaidzanin osakilpailusta, olettaessamme että Vettelin kolarointi oli tahallista.
Vaikka Vettelille annettiinkin stop-and-go-rangaistus, mikä oli sinänsä hyvä päätös että kilpailut tulisi ensisijaisesti ratkaista radalla, kilvanajolla ja kisan aikana, ei se silti ollut oikea päätös. Alkuun se tuntui oikealta, mutta kun asiaa on nyt makustellut niin hylkääminen tuntuu järkeenkäyvältä. Vertailukohteena pidettäköön mielessä muunmuassa Schumacherin hylkäys koko mestaruussarjasta kauden 1997 päätöskisan kolaroinnin vuoksi. Toki Vettelin tapauksessa ajettiin turva-auton takana hiljaisemmilla nopeuksilla, ja Hamiltonkin käyttäytyi epäilyttävästi. Aikaisemmat reaktiot vastaaviin tapauksiin ja tämän kyseisen tilanteen yksityiskohdat on otettava huomioon.
Silti, tahallinen kolarointi toisen kuljettajan kanssa on vakava asia mikä ei kuulu formula ykkösiin. Tuntuu kyllä siltä että moisesta käytöksestä pitäisi aina näyttää mustaa lippua kyseisen rikkeen tehneelle kuljettajalle. Epäurheilijamainen käytös, toiminta jota turvallisuuden periaatteen vuoksi ei voi hyväksyä. Vai ovatko formulat niin turvallisia nykyään? Toisiko pieni romuralli kaivattua äksöniä ja säpinää formuloihin?
Toisaalta joku jossain mainitsi Verstappenin vastikään kolaroineen jonkun kanssa tahallaan? Joku voisi kaivaa tuosta Youtube-klipin. Minkä verran tahallisia kolarointeja formula ykkösissä on nähty?
Azerbaidzanin tuomaristo toimi hyvin ja olisin varmaan samassa tilanteessa toiminut samoin, mutta en silti olisi nähnyt hylkäämistä huonona päätöksenä. Ja ehkäpä siihen oli mahdollisuuskin kun kerta tuo kuuleminen järjestettiin.