WRC-kausi 2018

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaappaan spekulaatiot omaan ketjuunsa Puolan rallin ketjusta:

Spekulaatioita ensikauden kuskeista ei tarvi vissiin kovin paljoa käydä. Tuskin kovin suuria muutoksia tulee.
Toyota: EP, JML, Mikkelsen(?)
Ford/M-Sport: ranskanpastilli eli Ogier, Tänak, Suninen
Hyundai: Neuville-Paddon-Sordiino(?)
Citroen: Meeke(?)-Breen(?)-Lefebvre(?)

Suurimmat kysymysmerkit taitaa olla lähinnä Evans, Camilli ja kassialma. Hännisestä voi valitettavasti sanoa et aika meni jo.
Hänninen taisi sanoa haastattelussakin että on jo suunnitellut loppuelämäänsä maanviljelijänä, tuskin enää ajoja riittää ensi kaudeksi. Pistäisin myös Lefebvren ensi kaudeksi WRC2-autoon, C3 R5:hän on tulossa ensi kaudeksi.

Suurin kysymysmerkkihän nyt on Ogier, joka on sanonut ettei jatka M-Sportilla ilman tehtaan tukea, eikä Wilsonillakaan ole häneen rahaa toista kautta ellei tule jotain isoa sponsoria. Ogierin mahdollisuudet olisivat siis Citroen ja Toyota, toinen paikka näistä Mikkelsenille, Suninen DMackin autoon.

Toyota: Ogier/Mikkelsen, Latvala, Lappi
Hyundai: Neuville, Sordo, Paddon
Citroen: Meeke, Mikkelsen/Ogier, Breen
M-Sport: Tänak, Evans, Suninen

Jos taas Ford jatkaa, Hännisen tilalle voitaisiin ottaa suoraan Suninen, Mikkelseen jatkaisi Citroen-projektiaan.

Toyota: Latvala, Lappi, Suninen
Hyundai: Neuville, Sordo, Paddon
Citroen: Meeke, Mikkelsen, Breen
M-Sport: Ogier, Tänak, Evans

Jossain vaiheessa huhuiltiin Tänakin siirtymisestä Toyotalle, mutta uskoisin että kaveri mieluiten jatkaa tutussa M-Sportissa. Citroenista on vähän vaikea sanoa että kuka sinne enää edes haluaisi mennä...jännäksi jää myös, palkkaako vaikka Hyundai nuoren kuskin neljänneksi (Tidemand? Veiby? Suninen?)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vaikuttaisi luonnolliselle tallijaolle tuo jälkimmäinen.

Hänninen tuskin jatkaa. Ikää on kuitenkin jo jonkin verran. Tulostakaan ei ole oikein tullut. Vaikka ei hänen palkkaaminen ensi kaudeksi hätätapauksessa mikään katastrofi ole.

Sitikka vaikuttaa tässä vaiheessa kautta tallille johon ei kuljettajilla ole kiimaa mennä.

Fordin kuviot on täysi arvoitus. Jotenkin tuntuisi että M-sport mielellään jatkaisi autojen vuokraus bisnestä ja siirtyminen puhtaaksi tehdastalliksi olisi mahdoton ajatus. Toisaalta tuo on hyväkin juttu, kun nähdään Östbergiä ynnä muita vierailevia tähtiä.

Hyundai tuskin palkkaa neljättä kuskia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Fordin kuviot on täysi arvoitus. Jotenkin tuntuisi että M-sport mielellään jatkaisi autojen vuokraus bisnestä ja siirtyminen puhtaaksi tehdastalliksi olisi mahdoton ajatus. Toisaalta tuo on hyväkin juttu, kun nähdään Östbergiä ynnä muita vierailevia tähtiä.
Voisihan Wilson varmaan jatkaa bisnestään tehdastallihommien sivussa, siitä saataisiin ehkä viides "tehdastalli"?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Voisihan Wilson varmaan jatkaa bisnestään tehdastallihommien sivussa, siitä saataisiin ehkä viides "tehdastalli"?
Ford tuskin haluaa rahoittaa Wilsonin bisneksiä. Kuitenkin bisnes aina on bisnestä ja se voi olla kannattavaa, tai kannattamatonta. Tehdastalli taas on mainonta/pr keino, jonka kannattavuutta ei voi suoraan mitata.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vähän ounastelisin että Ogieerin päätyminen Toyotalle olisi kuin märkä jalkarätti Latvalan kasvoille. Se yhteistyö ei sujunut parhaalla mahdollisella tavalla Volkkarillakaan ja jompi kumpi kypsyisi (ja siten nakertaisi tiimin me-henkeä) myös Team Puuppolassa. Tommin bootseissa lähtisin rakentamaan tiimiä edelleen akselille Latvala - EePee ja siihen sit kolmanneksi joku sopivampi nimi. Rovanperän aika ei ole vielä pariin vuoteen ja Suniselle on ottajia jonoksi asti. Tanak voisi olla yksi harkittava nimi.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Olis kyllä huippua jos Toyotalla olis Latvala - Lappi - Tänak. Toivottavasti Ogier ei ainakaan Toyotalle siirry. :thumbup:
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Se nyt ainakin on selvää, että Latvala ja Lappi jatkavat myös ensi kaudella Toyotan ratissa. Hänninen todennäköisesti tullaan laittamaan pihalle tämän kauden jälkeen. Mikkelsen voisi olla Toyotalle aika todennäköinen kuljettaja ensi kaudelle. Suninen ja Tänäk todennäköisesti Wilson haluaa pitää Fordilla jatkossakin. Mikkelsen varmasti olisi valmis tulemaan ensi kaudeksi Toyotalle, olisihan siinä aika kova kolmikko ensi kaudelle Latvala-Lappi-Mikkelsen :alppu:
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Suomalaisen rallin tulevaisuus ei todella näytä pöllömmältä. Suninen, Lappi, Rovanperä, Lindholm...ja kaipa Latvalakin vielä kymmenisen vuotta voisi ajella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Suomalaisen rallin tulevaisuus ei todella näytä pöllömmältä. Suninen, Lappi, Rovanperä, Lindholm...ja kaipa Latvalakin vielä kymmenisen vuotta voisi ajella.
Latvala aloitti poikkeuksellisen nuorena ja on nyt 32-vuotias. Esimerkiksi Grönholm lopetti 39-vuotiaana, Solberg ja Loeb 38-vuotiaina. Tosin Hirvonen jo 34-vuotiaana. Voihan se alkaa jossain kohtaa turhauttaa jos ei mestaruutta millään tule.

Mutta muuten kyllä näyttää hyvältä. Jokos Neste Rallissa sitten kolmoisvoitto Latvala-Lappi-Suninen? Team Finlandia!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Unohtui muuten kommentoida aiemmin mainittua Camillia, joka ilmeisesti pistettiin täksi kaudeksi kasvamaan R5-autoon kuten Tänak ja Evans aiemmin. Melkoista sillisalaattia ollut tulokset, pystynyt vain yhteen voittoon Sardiniassa, ja sekin WRC2-pisteiden ulkopuolella. En oikein usko, että on ensi kaudella yhtään kypsempi WRC-autoon.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Vähän ounastelisin että Ogieerin päätyminen Toyotalle olisi kuin märkä jalkarätti Latvalan kasvoille. Se yhteistyö ei sujunut parhaalla mahdollisella tavalla Volkkarillakaan ja jompi kumpi kypsyisi (ja siten nakertaisi tiimin me-henkeä) myös Team Puuppolassa.
En kyllä pitäis Ogierin päätymistä Toyotalle minään katastrofina Suomalaisten kannalta. Eiköhän Tommi pitäis huolen ettei siellä ainakaan Ogieria alettais suosimaan muiden kustannuksella. Mun mielestä pitää olla valmiina ajamaan ketä tahansa vastaan, eikä pelätä kilpailua. Jos joku on sitten nopeampi, niin tunnustaa asia reilusti ja yrittää parantaa omia suorituksiaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minä vähän luulen että kokonaisuuden kannalta ei kannata Ogieria ottaa samaan tiimiin kuin Latvala. Tällä hetkellä Latvala ajaa uransa parasta kautta, ja olen tyytyväinen siihen että olin täysin väärässä kun kritisoin Tommia hänen palkkaamisestaan, mutta miten kävisi jos Ogier tulisi samaan talliin? Ogierin rinnalla Latvalan kaudet menivät enemmän tai vähemmän penkin alle. Onko takeita ettei Latvala taannu samalle tasolle jos vanha, ylivoimainen, tallikaveri tulee takaisin?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
En kyllä pitäis Ogierin päätymistä Toyotalle minään katastrofina Suomalaisten kannalta. Eiköhän Tommi pitäis huolen ettei siellä ainakaan Ogieria alettais suosimaan muiden kustannuksella. Mun mielestä pitää olla valmiina ajamaan ketä tahansa vastaan, eikä pelätä kilpailua. Jos joku on sitten nopeampi, niin tunnustaa asia reilusti ja yrittää parantaa omia suorituksiaan.
Toisaalta Ogier saattaisi vaatia sopimukseensa pykälää ykköskuljettajan asemasta ja kun Tommi Mäkinen sitten vastaisi siihen, että ei onnistu, saattaisivat sopimusneuvottelut ajautua umpikujaan, eikä Ogier siinä tapauksessa päätyisi Toyotalle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta jos mietitään Ogierin itsensä kannalta, hän on jo sanonut julkisuudessa että jatko nykymallin M-Sportilla ei kiinnosta, Hyundailla on jo paikat täynnä ja Citroenilla selvästi eniten ongelmia. Siinä on Tommillakin melkoiset valttikortit kädessä ja Ogier ei voi kävellä suoraan mihin tahansa talliin.
 

eikka91

Well-known member
Liittynyt
5.10.2016
Viestit
73
Sijainti
KS
Mä en kyllä jaksa uskoa tuota että Ogier olisi mahdollinen tai edes järkevä vaihtoehto Toyotalle. Veikkaan että Tommi luottaa omiinsa ja lähtee ensi kaudella tosissaan taistelemaan Jm:n ja Lapin voimin mestaruudesta. Kolmoskuski ei tällöin voi olla Ogier joka selvästikin olisi tällöin ykköskuski ja lisäksi Ogierin palkkalappu ei varmaan kovin innosta jos samaan rahaan saa 2 varteenotettavaa mestari kuskia.. Kolmoskuski voi siis olla "kuka tahansa" kenellä ei ole ensi kaudeksi sopimusta muille merkeille.

Veikkaan että paljon riippuu tuleeko Ford tehdastallina varmasti ralli sirkukseen mukaan. Ogier vahva ehdokas sinne, varsinkin kun auto tulisi olemaan jokseenkin tuttu.


Citroenilla on varmaan paikkoja jaossa ensi kaudella, tämän kauden autoa nähneenä Ogier tuskin sinne lähtisi. Mutta toisaalta autohan on ollut nopea silloin kun tiellä pysytty. Tekniikka ongelmia tulee kaikille, joten voisihan siinä kova veto jos Ranskis sinne menisikin. Rahaa ainakin löytyisi ja varmasti citikan puolelta myös luottoa... Mikkelsen on kyllä jäänyt pahasti kelkasta, tosin auto ihan tuntematon ja kesken kauden mukaan tullut mutta silti jotenkin odottaisi vahvempaa tulosta..
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmoja sopimuksia ensi vuodellehan on kaikki Citroen- ja Hyundai-kuskit. Mäkinen jossain sanoi että tarkoitus on jatkaa Lapin kanssa yhteistyötä joten luulisin että sen suhteen ei ole muutoksia tulossa, mutta kaikki muu on mielestäni avointa.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Toyota kolmella Suomalaisella kuskilla jatkaisi vuonna 2018 ? Mäkinen on kyllä melkoinen velho jos niin käy.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kysymys herää onko Ogierilla intoa ylipäätään jatkaa. Kommenteissa oli alkukaudesta vähän aistittavissa väsymyksen merkkejä.

Lapilla tuskin on mitään syytä vaihtaa tallia ja Mäkisellä ei ainakaan toistaiseksi ole syytä olla palkkaamatta Lappia.
Suninenhan on jo ollut noissa Toyota kuvioissa mukana...
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Noinkohan Ogier olisi jatkamassa uraansa enää ensi kaudella? Mikäli näitä uusia WRC-autoja ei olisi tälle kaudelle tullut, niin luulen että Ogier olisi lyönyt ajohanskat naulaan jo viime kauden jälkeen...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Ogier-spekulaatioihin vielä sen verran et hän täyttää 34v tänävuonna, et eiköhän oo vielä "nuori" kuski. 2009 asti ajanut WRC:ssä.

Toyotalle ja Citroenille tuskin menee, Citikalle vissiin aika hyvin poltti sillat ja Puuppolan Toyotamafialle eli TGR:n leipiin tuskin päätyy. Ainakaan ilman hintapyynnön tiputtamista. Ja muutenkin, miksi mennä sekoittamaan pakkaa kun tiimissä on jo kahden huippukuskin tandem eli Latvala-Lappi.

M-Sport tai lopettaminen todennäköisin vaihtoehto. Jos ei käy sitten niin hullusti et joku Hyundai-kuski tekee läpsystä vaihdon Fordille ja toisinpäin.

Mites muuten WRC2-luokasta Veiby/Tidemand, oisko mahdollista et jompikumpi nousisi sarjaan?
 
Ylös