Rata-SM 2018

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
http://www.autourheilu.fi/uutiset/rata-sm-2018/

Rata-ajon lajiryhmä on käsitellyt kokouksessaan 14.9.2017 rata-ajon tulevaa kautta ja päätynyt jo aiemmin hallitukselle esitetyn mallin mukaisesti seuraavanlaiseen RATA-SM -rakenteeseen kaudelle 2018. Kausien 2019 ja 2020 suuntaviivat ja tärkeimmät linjaukset julkistetaan vielä tämän syksyn aikana.

RATA-SM 2018

9.-10.6. Ahvenisto
21.-22.7. Vauhtiajot
Elokuu Alastaro
Syyskuu Ahvenisto

Luokat:

V1600 SM
Gran Turismo SM (edellyttäen, että kilpailijamäärä ja säännöt täyttävät SM-arvon vaatimukset)
Formula Ford SM
+ Täydentävät NEZ-luokat tapahtumakohtaisesti
Formula 4 NEZ (vain Ahvenisto)
Legends
Porsche GT3
V8Thunder
Xtreme BMW
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Eli onko ensi vuonna kaikki samassa paketissa?
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Formula Ford kaudella 2018

Formula Fordit kilpailevat Suomen mestaruudesta kaudella 2018. Suomen mestaruusosakilpailuja on neljä kappaletta; Ahvenisto kesäkuussa, Seinäjoki heinäkuussa, Alastaro elokuussa ja Ahvenisto jälleen syyskuussa. FF:t mukana näissä ainakin kolmessa, Seinäjoen jäämisestä sarjan ulkopuolelle keskustelut meneillään. Lisäksi FF:n lähdöistä toukokuussa Jurvassa ja keskikesällä Kemorassa keskustellaan. Jälkimmäisissä ei kuitenkaan tällä tietoa ajeta SM-pisteistä.
Uudistuneet siivelliset Fordit toivat jo kuluneena kautena runsaasti lisääntynyttä kiinnostusta luokkaa kohtaan. Keskinopeudet lisääntyivät oleellisesti parantuneen pidon ansiosta ja rataennätykset rikottiinkin välittömästi yli sekunnin kierrosaikaparannuksilla sekä Kemorassa, että Alastarossa. Siivellisiä autoja saatiin viivalle 8 kpl (7* Duratec 1* Zetec), sen lisäksi 2 Zetec-moottorista autoa osallistui ilman siipiä.
Näiden lisäksi 1 Duratec-moottorinen auto on saanut siivet kuluneena kesänä.
Kilpailut sekä Duratecien, että Zetecien kesken olivat tiukkoja, kilpaa ajettiin tosissaan muutamien sekuntien sisällä ruutulipulle saakka. Vaikka autoluku oli vielä pienehkö, sai luokka kiitosta yleisöltä tiukkojen taistelujen myötä.
Tulevalle kaudelle näyttäisi autojen määrä molempien moottoriversioiden osalta olevan kasvussa.
Tallipaikoista kysyntä oleellisesti vilkkaampaa kuin vuosi sitten, ensimmäiset sopimukset tulevalle kaudelle jo tehty. Myöskin joitakin autoja on vaihtanut omistajaa kesän ja syksyn aikana. Tallipaikkoja ja myytäviä autoja kuitenkin edelleen vapaana nopeimmille luokasta kiinnostuneille.
Omalla autolla ja omilla mekaanikoilla kausikustannus (3 viikonloppua) voidaan laskea suunnilleen seuraavasti:
Auton vakuutus 200
Auton talvihuolto itse tehtynä 1000
Varaosat ilman kolareita 500
Kuljetukset kisapaikalle 600
Renkaat (2srj/kisa) + saderenkaat 6300 (Zetecissä riittää 1 srj, tai vähempikin)
Jarrupalat 500
Bensat 900
Öljyt + tarvikkeet 300
Sarjailmoittautuminen 600 (ei vielä varmistunut)
Kisailmoittautumiset 1000 (ei vielä varmistunut)
Ratamaksut 600 (ei vielä varmistunut)
Arvio yhteensä 12500
Arviossa puolet kustannuksista tulee renkaista, näissä voi tietysti pärjätä vähemmälläkin, mutta ym. määrä mahdollistaa runsaan harjoittelun kilpailujen välissä. Ratamaksuihin arvioitu harjoitukset torstai – perjantai kilpailuviikonloppuina.
Täydessä tallipaikassa tähän päälle tulee tietysti vielä mekaanikkojen matkakorvaukset, asuminen, ruokailut, päivärahat, auton talvihuollon palkkakustannukset, auton vuokra, huoltoauton kustannukset sekä Alv.
Kustannuksia pienentävät tietysti mahdolliset matkakorvaukset, joita luokka jakaa yhteistyökumppanien suosiollisella avustuksella.
Jos olet kiinnostunut luokasta, tallipaikoista, vapaista autoista (myytävät / vuokrattavat) niin ota yhteyttä allekirjoittaneeseen:
email: heikki.hirsimaki(att)viafin.fi
puh. 0500-267148

Heikki Hirsimäki
Formula Ford Finland ry.
puheenjohtaja
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Ei oikein Porsche -porukoiden konsepti toiminutkaan... häntä koipien välissä takaisin :wink:
Mitäs sitä vanhoja murehtimaan...2018 ajavat kuin mitään kahtiajakoa ei olisi ollutkaan. Ainakin hetken aikaa. Ja AKK:lle ehkä opettavainen kokemus, että saavat toden teolla - kuten tiedotteessa sanotaan - lukita sarjasäännöt kaudelle 2019 jo edellisen kauden ollessa käynnissä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mitäs sitä vanhoja murehtimaan...2018 ajavat kuin mitään kahtiajakoa ei olisi ollutkaan. Ainakin hetken aikaa. Ja AKK:lle ehkä opettavainen kokemus, että saavat toden teolla - kuten tiedotteessa sanotaan - lukita sarjasäännöt kaudelle 2019 jo edellisen kauden ollessa käynnissä.
Tiedä sitten mitä tässä sotkussa voitettiin - jos ylipäänsä mitään. Ja toisaalta mitä lisäarvoa esim. Porsche Club saa sillä, että GT3 Cup Challege ajetaan Rata-SM:n yhteydessä kun kuitenkaan niissä kisoissa ei ole tilaa Porsche Sports Cupin ja Porsche Time Attackin lähdöille...

Tämä FTCC konsepti olis ollu ihan bueno jos siellä olisi ollut enemmänkin nähtävää. Porsche GT3:a ja Camaroita oli kuitenkin hieman turhan vähän ja tasoerot kuskien välillä eritoten Porsche Challengessa olivat aika huimat.
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Formula Fordeihin mittava palkintopotti

FORMULA FORDEISSA AJETAAN 50.000 EURON PALKINTOPOTISTA TULEVINA VUOSINA

Formula Ford Finland ry. haluaa olla omalta osaltaan helpottamassa suomalaisten nuorten autourheilulahjakkuuksien tietä kartingista kohti kansainvälistä rata-autoilua.
Tästä syystä Formula Ford Finland ry on lähtenyt keräämään stipendirahastoa jaettavaksi FF:n SM-sarjassa menestyneille kuljettajille alkaen tulevasta kaudesta. Tavoitteena on kerätä 50.000 € Alv 0% stipendirahasto / vuosi. Stipendirahasto kootaan yhdistyksen yhteistyöyritysten tuella. Ensimmäisten ”kummiyritysten” kanssa sopimukset tehty ja ensimmäiselle kaudelle kerättävästä stipendirahoituksesta on tällä hetkellä koossa n. puolet eli 25.000 €.
Merkittävimpien kummiyritysten kanssa sopimus on kolmivuotinen.
Neuvottelut menossa useiden eri yritysten kanssa, eli uskomme vahvasti saavamme tuon tavoitteena olevan stipendirahan kasaan.
Ensimmäinen stipendi on haettavissa kaudelle 2019. Stipendiä voivat hakea kauden 2018 SM-sarjan 3 parasta.
Stipendinhakijoiden tulee esittää hakemuksessaan ns. Formula Fordia ”ylempi” rata-autoluokka (Formula tai kansainvälinen ns. ”koppiautoluokka”) sekä budjetti / rahoitus, missä tämä stipendi on osana rahoitusta.
Formula Ford Finland ry. yhdessä kummiyritysten kanssa päättää sitten hakemusten pohjalta kenelle tästä kolmikosta stipendi myönnetään. Stipendi siis myönnetään vain yhdelle, mitalijärjestys ja seuraavalle kaudelle esitetyn hakemuksen sisältö / uskottavuus ratkaisevat stipendin saajan.
Tarkemmat säännöt stipendin jaosta päätetään ja julkaistaan talven aikana.
Ensimmäiset kummiyritykset julkistetaan viimeistään joulukuun puoliväliin mennessä ja listaa täydennetään talven ja kevään kuluessa neuvottelujen etenemisen mukaan.

Formula Ford Finland ry:n hallitus
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
FORMULA FORDEISSA AJETAAN 50.000 EURON PALKINTOPOTISTA TULEVINA VUOSINA
Hienoa, että jotkut ihan oikeasti tekevät jotain rata-autoilin edistämiseksi eivätkä vain istu ja marise:thumbup::thumbup::thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Noin periaatteessa ihan hyvä, että Suomeen saadaan steppi ylöspäin FFordeista ulos kasvaville kuskeille, mutta kun FFordeihinkin tuli jo viime kaudelle airot, niin onko nää F4:t sitten riittävästi kovempia pelejä?

Ja kun muistetaan miten Formula Rellujen elinkaari jäi varsin lyhyeksi, niin käykö näille samoin?
Hyviä kysymyksiä kaikki. Ja riittäkö tähän kuljettajia?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Yritin etsiä korvaako tuo F4 nez-sarjan. Mitään tuoretta tietoa Koirasen kuvioista ei löydy mut moottoriurheilu.tv:n uutisessa nezikin mainittu:

Tänä vuonna 2018 Suomen radoille tuodaan uusi ainutlaatuinen kansallinen Formula-sarja, Formula Academy Finland. Uuden sarjan merkitys on tärkeä, sillä se mukailee FIA:n tavoitteita luoda selkeä urapolku kartingista kohti rata-ajon huippusarjaa, Formula ykköstä.

Loppukeväästä käynnistyvä Formula Academy Finland on täysiverinen formulasarja, joka täyttää kansainväliset mitat, on kustannustehokas ja vastaa muissa Euroopan maissa ajettavia sarjoja. Sarjan promoottorina toimii pitkän rata-ajohistorian omaava Marko Koiranen, jonka tavoitteena on kehittää Suomen rata-ajoa. Formula Academy Finland toimii kiinteässä yhteistyössä AKK Driver Academyn juniorimaajoukkueen kanssa.

– Maailmaa ja huippukuskien kehitystä nähneenä, koen tärkeäksi luoda kasvualustan kuljettajalahjakkuuksille myös Suomeen. Sarja on herättänyt jo ennakkoon runsaasti kiinnostusta, joten kysyntää on selkeästi ollut. Siispä päätimme ryhtyä toimeen, kertoo promoottori Marko Koiranen.

Kesän kynnyksellä starttaavaan sarjaan tulee kuulumaan kokonaisuudessaan Suomen radoilla neljä-viisi tapahtumaa, jotka toteutetaan muiden ratakilpailuiden, kuten RATA-SM-osakilpailujen, yhteydessä. Formula Academy Finland ajetaan F4 Tatuus / Fiat Abarth -kalustolla ja sen kuljettajien on oltava vähintään 15 vuotta täyttäneitä. Sarjan teknisen puolen valvojana ja varaosa- sekä rengaspalveluiden tuottajana toimii sarjapromoottori.

Sarjan säännöt mukailevat niin ikään Marko Koirasen promotoimaa Pohjois-Euroopan Formula 4 -sarjaa (SMP F4 NEZ Championship), tarkoittaen, että kaikissa autoissa on keskenään samat säädöt, jolla pyritään teknisesti yhdenvertaisuuteen, jolloin kuskien ajotaidot ovat ratkaisevimmassa roolissa.

– Uskomme, että sarja kannustaa suomalaiskuskeja kokeilemaan Formula 4 -siipiautoa, joka mahdollistaa ajotaidon kehittymisen ammattimaiseen suuntaan ja ennen kaikkea valmistelee nuoria kohti kansainvälisiä kilparatoja, visioi Koiranen.

Mikäli ensi kesä toteutuu suunnitellusti, haetaan Formula Academy Finland -sarjalle virallista AKK-Motorsportin RATA SM -statusta kaudesta 2019 alkaen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Noin periaatteessa ihan hyvä, että Suomeen saadaan steppi ylöspäin FFordeista ulos kasvaville kuskeille, mutta kun FFordeihinkin tuli jo viime kaudelle airot, niin onko nää F4:t sitten riittävästi kovempia pelejä?

Ja kun muistetaan miten Formula Rellujen elinkaari jäi varsin lyhyeksi, niin käykö näille samoin?
Isolla riskillä mennään, mutta aika näyttää paljonko KITIin tulee ilmoittautumisia kun kauden avaus lähestyy. Kunhan tapahtuu jotain, toki silloin ei tee virheitäkään kun ei tee mitään.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Facebookista poimittu:
RATA-SM-kautta odotellessa voi tänä viikonloppuna nauttia Pohjois-Euroopan mestaruussarjan aloitusosakilpailusta livelähetyksenä. Mukana Riiassa Rata-SM-luokista V1600 ja Legends.

Aikataulu

SATURDAY, MAY 12TH

10:20-11:10 BMW Xtreme
11:20-11:45 LEGENDS
11:55-12:25 Porsche GT3 Challenge
12:35-13:00 V8 Thundercars
13:10-13:35 V1600
13:45-14:10 LEGENDS
14:20-14:50 Porsche GT3 Challenge
15:00-15:25 V8 Thundercars
16:00-20:00 BEC

SUNDAY, MAY 13TH

12:00-12:25 LEGENDS
12:35-13:00 Baltic Touring Cars
13:10-13:35 VOLGA
13:45-14:10 VAZ
14:20-14:45 FORMULA
14:55-15:20 Hankook Trophy
15:30-15:55 Baltic Touring Cars
16:05-16:30 VOLGA
16:40-17:05 VAZ
17:15-17:40 FORMULA
17:50-18:15 Hankook Trophy


Livestream lauantai: https://bit.ly/2rzsww5
Livestream sunnuntai: https://bit.ly/2jPDOci
Tänäänkin on jo kisalähtöjä, mut ei taida näkyä striimiä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Hyvää vääntöä oli kolmossijasta Thundereissa. V1600-kuskeja ei oo oikein kiinnostanu Latviaan lähteä, onpahan kerrankin naisenemmistö palkintopallilla.
Kattelin että tuo rataosuus Bikerniekistä täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Reunusmuurit ainakin taitaa olla alkuperäiskunnossa.
 
Ylös