Rata-SM 2018

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Jaa en hoksannutkaan että Alfa tv vielä noita näyttää.
Hyvä lähtö oli tuo toinenkin. Vartiainen oli lopussa jo aika selvästi nopeampi, malttoi rauhassa kytätä ohituspaikkaa viimeiselle kierrokselle.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ensimmäisen osakilpailun aikataulu on julkaistu.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ahvenistolla käyty. Legendseissä oli hyvä kärkikolmikkotaistelu, V1600:ssa myös yllättävän hyvää kisailua, varikkomäessä vähän kolaroitiinkin. Formulalähdössä oli tiivis viisikko mut ei taida olla helppoa samanlaista autoa ohittaa. Gt-lähdössä oli taistelut vähissä, ois voinu olla ihan hyvä lähtö kun ois yhdistänyt Porsche-lähdön kanssa (possuja oli neljä).
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Apparalla myös päivä vietetty ja selkeästi samoja kisoja jjv:n kanssa katseltu. Sen vielä lisäisin, että hieman lisää harjoittelua ja se spaghetti voittaa Bemu Extremet. Nyt jo kolmas ja toinen.
Gran Turismojen Stop&Go ihme pelleilyä mun mielestä, ja Petri Ortju hävisi varikolta radalle palaamisessa todella paljon muille kilpailijoille.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuo (T)GT-lähtö oli kyllä sekavin kisa, jonka olen nähnyt. Alussa lämppärillä autot eteni kahdessa nipussa, joilla oli eroa melkein puoli kierrosta. Hetkellisesti myös luulin jo lähdön tapahtuneen, mutta ilmeisesti taempi porukka vain päättikin ottaa kärjen kiinni lähtöä varten.

Osa kävi ratavarikolla kärsimässä tasoitussekunnit heti alussa ja osan en huomannut pysähtyneen ollenkaan (ilmeisesti kaikki kuitenkin joutuivat pitstopin suorittamaan?). Jokseenkin alussa tipuin kärryiltä siitä kuka johtaa. Luulin voittajaksi nuorempaa Westmania, mutta olikin ilmeisesti melkein kierroksen voittajaa perässä...

Oman mausteensa toi GInetta-kuski, joka kävi aina silloin tällöin radalla kokeilemassa, josko auto kuitenkin toimisi.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Alussa lämppärillä autot eteni kahdessa nipussa, joilla oli eroa melkein puoli kierrosta. Hetkellisesti myös luulin jo lähdön tapahtuneen, mutta ilmeisesti taempi porukka vain päättikin ottaa kärjen kiinni lähtöä varten.
Ymmärsin että se Ginetta ajoi lämppärikierroksella niin hiljaa että porukka jakaantui kahteen kun ei takanatulijat ohittaneet. Ginetta meni ekan lämppärin jälkeen varikolle ja lähti kuitenkin jatkamaan ja oletin että sen takia otettiin kolmas lämppäri että Ginetta saa muun porukan kiinni. Kun ei se saanut niin mielestäni selostaja sanoi ettei Ginetta osallistu lähtöön mut lähti se kuitenkin vielä kokeilemaan.

Nuo varikkokäynnit on huono idea, menee vaan sekavaks kisan seuraaminen. Jotain transponderihässäkkää oli ollut ja voittaja julistettiin vasta myöhemmin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lämppärikierrossekoilusta jäi mielikuva ettei ohjaajakokouksessa ole kuunneltu - tai sit ollaan liian tyhmiä... karting minin kahdeksanvuotiaat osaa paremmin... (siltä osin siis jatkumoa kahdeksankymmentäluvun Super/Special Saloon sekoiluihin)

Stop&Gohon tulee parhaat ekana ja sit heikommat myöhemmin. Todellisuudessa Emil W johti koko kisan (pl. se ekana varikolla käynti), mutta tietokoneet arpoi muuta. Sekavaa se silti oli. Ja tasoerot kaameat.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Lämppärikierrossekoilusta jäi mielikuva ettei ohjaajakokouksessa ole kuunneltu - tai sit ollaan liian tyhmiä... karting minin kahdeksanvuotiaat osaa paremmin... (siltä osin siis jatkumoa kahdeksankymmentäluvun Super/Special Saloon sekoiluihin)

Stop&Gohon tulee parhaat ekana ja sit heikommat myöhemmin. Todellisuudessa Emil W johti koko kisan (pl. se ekana varikolla käynti), mutta tietokoneet arpoi muuta. Sekavaa se silti oli. Ja tasoerot kaameat.
Lähtöön järjestäytyminen meni lämppärillä reisille kun porukka ei tiennyt saako Dahlbackan Ginettan ohittaa vai eikö saa. Kuten kuuluttaja jo murjaisi, niin Luukas oli hyvä saarnamies, mutta onneton tunari autosähköjen kanssa. Parin yrityksen jälkeenkään Ginettan sähkövikaa ei saatu fiksattua ja kisa meni siltä osin ketuille. Pitstoppi-sähläys on kyllä vertaansa vailla oleva älynväläys.... Nopeuslajiryhmän kuningasajatusko lie. Tasoerot oli mitä oli, mutta ei kai nyt kukaan odottanutkaan että jollain Citroen DS3:lla tai Super2000 Hondalla olisi mitään asiaa Viperin ja Turbo-Mitsun (joka sekin prötäsi turhan paljon) vauhtiin. Tai ylipäätään yhtään kenenkään vauhtiin....
John K ei ilmeisesti ollut tällä kertaa kilvanajo tuulella. Kyllä tuolla Bemulla pääsee kovempaakin. Nieminen kiusas sillä muutama vuosi sitten Kuismasen Ford GT:ta Ahvenistolla vallan ansiokkaasti.

Porsche-kisa oli kyllä melkoinen pannukakku. Tulos oli odotettu kun Relaa-racingin auto oli nelikon ainoa 18-mallinen 991 ja muut jotain liki 10 vuotta vanhempia 997-malleja. Sitten kun vielä Rinne-Laturi on oikeasti nopea kuljettaja eikä ns. herrasmiessuhari kuten Palmberg tai Niemi, niin hommahan oli selvää pläkkiä jo alusta saakka.... Ilmeisesti Porsche-väkeäkään ei enää kilvanajo isommin nappaa. Ei heidän omissa SportsCup kisoissaankaan liiaksi asti ole autoja ollut.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Äkkiseltään tulee mieleen että tolla systeemillä kannattaa aika-ajoissa taktikoida ittensä takariviin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Näin sarjaa seuraamattoman puskasta huuteluna: mistä tuossa varikkokäynti-jutussa on kyse? Taasko jotain mutteri kiinni-mutteri auki tunkkailua?
Eiku se on tommonen BoP-viritys aikasakon muodossa. Ei tartte sykkiä ulos autosta tai käyttää renkaita poissa paikaltaa, vaan riittää kun seisoo kiltisti paikallaan:

TGT-luokka tuo kotimaiseen rata-autoiluun uuden muuttujan, aikasakon, joka jaetaan kuljettajien aika-ajon perusteella ryhmittäin seuraavasti: nopeimmalle 25 sekuntia, toiselle 23 sekuntia ja siitä sija kerrallaan 2 sekuntia vähemmän. Minimi aikasakko on viisi sekuntia ja jokaiselle kuljettajalle varikkopysähdys on pakollinen.
Ryhmiä on siis kolme, joista ykköseen kuuluivat Viper ja Ginetta; kakkoseen ukkosvaunut, Mitsu, Bemari ja Possu; kolmoseen hatchbackit. Sitä, millä perusteella auton ryhmä määräytyy, en tiedä. Lähteenmäen tiimin Facebookissa paljastetaan, että ryhmien nimet ovat The Gran Turismo Classified, The Gran Turismo PRO Modified, The Gran Turismo Modified.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Eiku se on tommonen BoP-viritys aikasakon muodossa. Ei tartte sykkiä ulos autosta tai käyttää renkaita poissa paikaltaa, vaan riittää kun seisoo kiltisti paikallaan.
No eihän tuossa ole mitään järkeä. Sehän on selvä, että noilla tasoeroilla niin kalustossa kuin kuljettajamateriaalissa ei saada BTCC:n tyylistä pack racingia aikaan tai edes parhaiden GT3-luokkien sekuntitaisteluita. Mutta ei kai se nopeimpia seisottamalla parane, toimii jotenkin tv:sä* mutta tuskin rinteillä?

* jos vertailukohta otetaan drag racingin indeksiajoista, niin eipä sekään tv:ssä niin erinomaiselta näytä
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Joo. Mun mielestä olisi parempi kun ajettaisiin vaan ihan rehellisesti kilpaa ja tunnustettaisiin, että tämmöisessä keräilyerässä nyt vaan on isot erot.

Laskeskelin muuten ihan itse äsken nuo lauantain kisan rangaistussekunnit, kun en niitä mistään löytänyt. Virallisella ilmoitustaulullahan nuo ovat oletettavasti olleet, mutta sitähän ei yleisö Ahvenistolla näe.

Aika-ajon tulosten mukaisessa järjestyksessä:

Emil Westman - 1.21,166 - 1. ryhmä1 - 25s
Jani Koskinen - 1.23,195 - 1. ryhmä2 - 25s
Petri Ortju - 1.24,086 - 2. ryhmä2 - 23s
Jarkko Tähtinen - 1.25,364 - 3. ryhmä2 - 21s
Johan Dahlbacka - 1.25,445 - 2. ryhmä1 - 23s
John K. Westman - 1.27,279 - 4. ryhmä2 - 19s
Toni Lähteenmäki - 1.27,902 - 1. ryhmä3 - 25s
Petri Ilmarinen - 1.30,749 - 5. ryhmä2 - 17s
Kaj Erik Kytönen - 1.31,936 - 2. ryhmä3 - 23s
Erkka Lindstedt - 1.34,045 - 3. ryhmä3 - 21s

Jos oletetaan, ettei ihmeempää taktikointia tapahtunut, niin esimerkiksi yli neljä sekuntia per kierros hitaampi Dahlbacka sai 2 sekuntia hyvää Emil Westmaniin nähden varikkostopilla.

Ryhmässä 2 Ilmarinen jäi aika-ajokierroksella Koskisesta ~6,7 sekuntia ja sai kisassa tasoitusta 8 sekuntia. Vaikuttaa turhan monimutkaiselta puuhastelulta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tänään ei onneksi GT:ssä tuota Stop'n'Gota käytetty. Lähtöön järjestäytyminen näytti siltä kuin autojen (neljän) ratissa olisi ollut huumattuja paviaaneja ja se jouduttiin ottamaan kokonaan uusiksi kun peruutusvaihdetta ei ilmeisesti noissa superautoissa ole.
Itse lähtöhän oli kohtuullista viihdettä. Parhaiden Special Saloon muistojen hengessä yksi auto valutti öljyt jo lähtöruutuun. Startin nopein on rakennettu toimimaan vajaat viisi minuuttia, sitten tekniikka poikii ja ajovirhe just ennen lähtöviivaa kruunasi loput. Pari autoa hajoili muuten vaan, toinen johtoasemasta niin etteivät perässätulijat meinanneet edes tajuta uutta käännettä.

Legendsit eivät ole autoja, mutta tarjosivat siltä päivän parhaan show'n. Porschet ovat ihan onnettomia. V1600 nuorten temmellystä, jossa aistittavissa tulevaisuutta. Bemuissa italian poika hyvän lauantain jälkeen tänään osui radalla lähes kaikkeen muuhun paitsi kaiteisiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
, kuten asiaan kuuluu

Näin sarjaa seuraamattoman puskasta huuteluna: mistä tuossa varikkokäynti-jutussa on kyse? Taasko jotain mutteri kiinni-mutteri auki tunkkailua?
Kunkin luokan nopeimmalle (aika-ajoissa) määrätään 25 sekunnin wash'n'go, seuraavaksi nopeimmalle 23 sekuntia ja niin edelleen kahden sekunnin portain. Ja ohjaajakokouksessa sit kerrotaan (tai ainakin nyt kerrottiin) et kärkiautojen pitää suorittaa se wash'n'go heti kisan alussa ts. kolmen ekan lapin aikana eli taktikointi-varaakaan ei juuri jätetty. Ja etenkin Ahvenistolla tuo ratavarikon ulostulo on ihan syvältä, eli sieltä ei pääse tulemaan kuin hollituvasta. Nytkin Ortju kärsi siitä, että ulostullessa joutui pysähtymään UUDELLEEN liikennevaloihin tullessaan wash'n'golta.

Tää stoppi-systeemi on olevinaan joku isojen poikein BoP-säännön korvike.
 
Ylös