Australian ralli 17.-19.11.2017

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Australiassa 1996 tais olla joku vesieste joka oli niin syvä että melkein kaikki kärkiautot keskeytti, ja pätkä sitten peruttiin. Uskoisin että siellä on ollut joku vastaava paikka josta yksikään auto ei olisi voinut päästä ehjänä läpi. Kyllähän Suomessakin voi vaikka ukkonen kaataa puita tielle, ei näihin järkkäri voi täydellisesti varautua.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Australiassa 1996 tais olla joku vesieste joka oli niin syvä että melkein kaikki kärkiautot keskeytti, ja pätkä sitten peruttiin. Uskoisin että siellä on ollut joku vastaava paikka josta yksikään auto ei olisi voinut päästä ehjänä läpi. Kyllähän Suomessakin voi vaikka ukkonen kaataa puita tielle, ei näihin järkkäri voi täydellisesti varautua.
Muutama vuosi sitten Myhinpäässä ja Sirkkamäessä oli täysi kaaos päällä, kun myrsky kaatoi paljon puuta reitille ja sähköt oli poikki. Pätkät saatiin kuitenkin ajettua.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Oli Latvalalta hyvä lopetus kaudelle... Meni kausi aika putkeen Puolasta eteenpäin.

Sitikan meininki on hyvässä mallissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Jari-Matti Latvala ei peitellyt pettymystään Australiassa. Kauden päättäneen MM-rallin toinen sija vaihtui päätöserikoiskokeella ajovirheen takia keskeytykseen. Voiton vei Thierry Neuville, jolle voitto oli kauden neljäs.

- Siinä paikkaa tie houkuttaa ajamaan vasempaan reunaan ennen seuraavaa mutkaa. Tien reunassa oli kanto, ja osuin siihen, kun pyörä oli auki kääntyneenä. Jousitus petti heti. Mentiin puskaan, ja oli turha yrittää jatkaa, Latvala kertasi puhelimitse Australiasta.

Latvalan mukaan vika oli kuljettajan.

- Ennen pätkää oli ensin kahden ja puolen tunnin odotus, kun yksi erikoiskoe peruttiin ja vielä 10 minuutin odotus ennen pätkälle lähtöä. Adrenaliinitaso pääsi laskemaan, eikä keskittyminen ollut riittävän hyvällä tasolla.

Latvalan keskeytys nosti hänen ensi kauden tallitoverinsa Ott Tänakin toiseksi 22,5 sekunnilla erolla voittajasta. Hyundain Hayden Paddon oli kolmas.

Kaksijakoinen kausi Toyotalla

Ensimmäinen kausi Toyota-tallissa oli Latvalalle kaksijakoinen. Hän ajoi toiseksi Monte Carlo -rallissa, voitti Ruotsissa ja oli keväällä Sardiniassa toinen. Tekniset ongelmat söivät voiton Puolassa ja Suomessa ja kiusasivat Saksassa, Kataloniassa ja Walesissa.

- Alkuvuosi oli loistava. Puolassa ja Jyväskylässä oltiin hyvässä vauhdissa, kuten ylipäätään nopeissa kilpailuissa ja asvaltilla. Hitaammissa kisoissa oli alkuun ongelmia moottorin lämpöjen kanssa, mutta se saatiin kuriin, neljänneksi MM-sarjassa sijoittunut Latvala arvioi.

- Loppuvuoden kehitystestissä mentiin jousituksen kanssa väärään suuntaan, mikä näkyi Katalonian soralla ja Walesissa, mutta se saatiin korjatuksi tähän kisaan. Vauhti löytyi Australiaan, mutta olen todella pettynyt, etten saanut vietyä hommaa maaliin.
https://yle.fi/urheilu/3-9938535
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Sinänsä positiivista että vasta nyt sattui kauden ekat kunnon ”jarimatit”. Toki miehen mielen tietäen tällä romutettiin jo koko kausi 2018 henkiseltä puolelta, saas nähdä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Sinänsä positiivista että vasta nyt sattui kauden ekat kunnon ”jarimatit”. Toki miehen mielen tietäen tällä romutettiin jo koko kausi 2018 henkiseltä puolelta, saas nähdä.
Taisi se 2016 kausikin loppua aika noloon virheeseen, mutta niin vaan johdettiin MM-sarjaa Ruotsin jälkeen.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tyypillistä Latvalan tuuria. Lappi kolautti samaan kantoon, eikä mitään. :rolleyes:

Näkyykö tässä se kun alkukauden "panssarivaunua" on kevennetty läpi kauden?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Muutama vuosi sitten Myhinpäässä ja Sirkkamäessä oli täysi kaaos päällä, kun myrsky kaatoi paljon puuta reitille ja sähköt oli poikki. Pätkät saatiin kuitenkin ajettua.
Oliko puuta Sirkkamäessä kuinka paljon tiellä? Me olimme siellä 'helpossa pääsyssä' eikä siellä ollut vaurioita. Hyvin toimittu ralliväeltä silti, siirtymillähän oli kaupat ja bensa-asemat kii sähkön puuttuessa.
Toisaalta, on Suomessa tänäkin vuonna ralli peruuntunut sääolojen takia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Oliko puuta Sirkkamäessä kuinka paljon tiellä? Me olimme siellä 'helpossa pääsyssä' eikä siellä ollut vaurioita. Hyvin toimittu ralliväeltä silti, siirtymillähän oli kaupat ja bensa-asemat kii sähkön puuttuessa.
Toisaalta, on Suomessa tänäkin vuonna ralli peruuntunut sääolojen takia.
Oltiin maalipäässä ja ruuhkaa oli vasta pois lähtiessä kun liikenne ohjattiin Konneveden keskustan kautta. En tiedä johtuiko puista vai vaan pelkästä väenpaljoudesta. Kovasti olivat saaneet metsäkoneet tehdä töitä, että pätkiä ei jouduttu perumaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
En muista että mikä oli Sirkkamäen tilanne, en ehtinyt ohi mennessä puita katselemaan pätkillä mutta Myhinpään jälkeen siirtymällä piti muutamaan otteeseen kierrelle puu-sikaaneja kun kaatuneet oli raivattu juuri ja juuri sen verran että ohi mahtui... Aamulla jaettiin lisämääräys että ei kannata oikoa kun puun runkoja oli ojissa... Ja Myhinpään jälkeen sai ajella Jari-Pekan kokoomatauolle asti ennenkuin puhelimet alkoi taas toimia... Pätkien peruminen oli tuolloin kyllä todella lähellä...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Australiassa 1996 tais olla joku vesieste joka oli niin syvä että melkein kaikki kärkiautot keskeytti, ja pätkä sitten peruttiin. Uskoisin että siellä on ollut joku vastaava paikka josta yksikään auto ei olisi voinut päästä ehjänä läpi. Kyllähän Suomessakin voi vaikka ukkonen kaataa puita tielle, ei näihin järkkäri voi täydellisesti varautua.
Olihan Argentinassakin 2004 niin mukavat vesiesteet et Subarut hyytyi moisten ylityksien jälkeen.

Onhan tässä aikojen saatossa peruttu pätkiä metsäpalojenkin takia.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Tervehdys arvostetulle ralliväelle! Väsäsin kauden päättymisen kunniaksi oman TOP10-listani tämän kauden kuljettajista. Mitäpä olette mieltä, puuttuuko listalta joku/ovatko kuskit aivan väärillä sijoilla? Makuasioista jos joistain tulee kiistellä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Tervehdys arvostetulle ralliväelle! Väsäsin kauden päättymisen kunniaksi oman TOP10-listani tämän kauden kuljettajista. Mitäpä olette mieltä, puuttuuko listalta joku/ovatko kuskit aivan väärillä sijoilla? Makuasioista jos joistain tulee kiistellä!
Mielipideasioitahan nämä.

Arvostaisin Latvalan suorituksen korkeammalle, ilman teknisiä ongelmia ja auton kehityksen puutteita olisi taistellut mestaruudesta. Tehdaskuskeista teki vähiten ajovirheitä lukuunottamatta Sordoa, jolla taas usein vauhti oli hukassa.

Arvostaisin myös Neuvillea Tänakin edelle, sillä molemmilla oli kaudella omat virheensä jotka voidaan pistää puuttuvan kypsyyden piikkiin, mutta Neuville voitti neljä rallia, Tänak kaksi.

Lappi ja Suninen otti hienosti WRC-luokan haltuun ja väläytteli vauhtia toisinaan kyllä, mutta kokonaispaketti vielä hukassa, välillä voittovauhti puuttuu ja välillä pelti rytisee. Tosin samaa voidaan sanoa myös Mikkelsenistä, joka sortui aika moniin virheisiin tällä kaudella, Portugalissa meni varma voitto vikalla pätkällä. Mikkelsenin plussaksi taas voidaan laskea sopeutuminen kolmeen uuteen talliin kauden aikana ja kaikilla MM-pisteille ajaminen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tervehdys arvostetulle ralliväelle! Väsäsin kauden päättymisen kunniaksi oman TOP10-listani tämän kauden kuljettajista. Mitäpä olette mieltä, puuttuuko listalta joku/ovatko kuskit aivan väärillä sijoilla? Makuasioista jos joistain tulee kiistellä!
Onko tää nyt sitä klikkien kalastelua? Olis kai ton listan jaksanut näpytellä tähänkin.

Noh joka tapauksessa... Kyllähän Tänak oli kauden parhaita suorittajia. Häneltä löytyi yllättävää varmuutta ja ensimmäiset voitotkin tuli.
Ogierilta aika mitäänsanomatonta suorittamista. Mestaruus perustui tulosvarmuuteen.
Neuvilleltä iso tason nosto edelliseen kauteen. Tosin oli tyhmiä virheitäkin ja hampaattomuutta muutamissa ralleissa.
Evans oli ehkä yksi niistä tämän kauden yllättäjistä. Ei voi tietää kuinka paljon tasoitusta antoi/sai renkailla, mutta tason nosto viimeiseen WRC-kalustolla ajettuun kauteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tervehdys arvostetulle ralliväelle! Väsäsin kauden päättymisen kunniaksi oman TOP10-listani tämän kauden kuljettajista. Mitäpä olette mieltä, puuttuuko listalta joku/ovatko kuskit aivan väärillä sijoilla? Makuasioista jos joistain tulee kiistellä!
Kyllä minä sanoisin että ainakin Latvalan kohdalla tuo listaus on aivan pielessä jos mies löytyy vasta sijalta seitsemän. Entinen ulosajokuningas oli tällä kaudella käytännössä sarjan varmimpia kuljettajia, ellei jopa varmin, ja vauhtikin oli erittäin kohdallaan niissä ralleissa missä Toyotan autolla ylipäänsä pystyi taistelemaan tasapäisesti muita kärkitalleja vastaan. Lappi on kokematon ja ajoi siihen nähden varsin hyvin, mutta en oikein ymmärrä mitenkään että miten Lappi (ja Suninen) voi olla listalla Latvalan edellä. Enkä ihan ymmärrä tuota loppukommenttia että kauden lopussa Lappi olisi ollut Toyotan kuljettajahierarkian ykkönen.

Tämä kausi oli sellainen että tällaisen listauksen laatiminen on melko hankalaa, koska voimasuhteet vaihteli hyvin paljon kisasta toiseen ja ei ollut ihan selkeästi yhtä ylitse muiden sen enempää tallien kuin kuljettajienkaan kohdalla. Minä nostaisin kärkinelikoksi Ogierin, Tänakin, Neuvillen ja Latvalan mutta keskinäinen järjestys onkin astetta vaikeampi sanoa. Ogier voitti tietysti mestaruuden ja ajoi erittäin varmasti pisteitä, mutta toisaalta oli aika HMV ja vauhdin puolesta mitäänsanomaton kausi häneltä. Ei ollut kuin muutamassa kisassa kärkivauhdissa ja voitti mestaruuden hyvin pitkälti siksi että ei tehnyt virheitä ja keräsi tasaisesti pisteitä. Tänak oli minusta tallikaveriaan nopeampi, mutta myös epätasaisempi ja teki enemmän virheitä, ja siksi ei päässyt mestaruustaisteluun mukaan. Neuville oli (Meeken ohella) kauden nopein kuljettaja mutta sortui useisiin tyhmiin virheisiin. Lisäksi Neuvillelle tuli tuossa loppukesästä sellainen vaihe että ei oikein kulkenut parissa kisassa, ja se tiputti hänet Ogierin taakse pisteissä. Latvala ajoi erittäin varman kauden ja vauhtikin oli hyvää ajoittain. Mutta Toyotan auto ei ollut ihan kärki-iskussa kaikissa kisoissa, ja taisi Latvalallakin olla joissakin kisoissa sitä hänelle tyypillistä ongelmaa että kisan alussa vauhti on hakusessa.

Evansia en ihan vielä tähän kärkinelikkoon nostaisi vaikka odotuksiin nähden ajoikin erittäin hyvän kauden. Samoin Lapille tuli vielä liikaa virheitä että yltäisi kärkiviisikkoon, Sunisesta puhumattakaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Olisi voinut olla suolif1 varoitus. Miksi siellä edes on jotain rallijuttuja?

Listasta olen AnttiL:n kanssa samoilla linjoilla. Meeken kyllä nostaisin ainakin Sordon ja Sunisen edelle. Kuitenkin kaksi voittoa haastavalla autolla. Vielä Sitikan hyllytyssekoilut niskassa.
 
Ylös